Mode & Beauty alle pijlers

Luchtige kleding

18-05-2025 23:29 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij gaan deze zomer rondreizen door Oost-Azië, daarom ben ik opzoek naar luchtige kleding. Ik heb maat 42/44 en zoek vooral linnen broeken en shirts. Weet iemand een winkel waar ze leuke linnen kleding verkopen? Of een leuk merk waar ik op kan zoeken? Of heeft iemand tips voor ander lekker zittende kleding voor een rondreis?
Jurken heb ik wel in de kast, maar bij erg warm weer en veel lopen gaan mijn benen schuren. En een broekje eronder vind ik vaak weer erg warm.

Het liefst zoek ik wel iets van goede kwaliteit, dus geen h&m etc.
Tegwn schuurplekken kun je een anti schuurplekken stick gebruiken. Ik gebruik al jaren die van Decathlon en die werkt top tegen schurende bovenbenen. Inmiddels heeft Action en Kruidvat ook zulke sticks. Aanrader dus als je geen fietsbroekje onder je jurk of rok wilt dragen.

Qua luchtige kleding vind ik mousseline ook fijn dragen, het waait er zo doorheen dat ik wel eens denk dat ik een knoopje vergeten ben dicht te doen. Ik weet niet of Hema en Only onder goede kwaliteit valt.
H&M barst van de lekkere wijde luchtige broeken.

https://www2.hm.com/nl_nl/dames/shop-by ... ffHtAu9frq

Selecteren op materiaal.

Ik heb er 3 inmiddels, zo fijn. 2 al van vorig jaar, blijven heel mooi.

Oh...geen H&M.
Niet goed gelezen.
purrmaid wijzigde dit bericht op 18-05-2025 23:56
Reden: Aanvulling
18.93% gewijzigd
TAFKAPML
Ik kijk zelf naar linnen kleding van Uniqlo, maar heb er nog geen ervaring mee.
Bonprix heeft een aantal linnen en luchtige broeken.
Ik woon op Bonaire en weet alles van warmte.
Zelf vind ik dat viscose lekkerder zit dan linnen met die warmte. De stof is wat soepeler en schuurt minder.
Ik heb zelf in Azië rondgereisd en ik vind linnen eigenlijk helemaal niet zo chill als je gaat zweten. Dan neemt het vocht op en het droogt heel traag. Plakkerige bende. Plus dat je linnen ook constant moet strijken. Je kan beter heel dun katoen of viscose proberen denk ik.

Ik draag in de zomer graag bandalettes onder rokken en jurkjes. Het echte merk is 10x beter dan de slappe namaak van bijv de Hema. Blijft goed zitten op je been en veel luchtiger dan een short. Anders zo'n schuurstick proberen of veel korte broeken. Ik vond de hiking pants (zo'n afritsbroek) van Decathlon ook heel relaxed.

Hou er rekening mee dat je 's avonds geen blote benen of armen kan hebben in Azie vanwege de muggen (denk ook aan sokken, leggings). Je kan ter plekke overigens ook veel luchtige kleding kopen. Koop daar ook deet met een bloemengeur, superfijn spul (koop je op iedere hoek daar https://img.fruugo.com/product/8/36/1806204368_max.jpg). In tempels moet je ook bedekt zijn (ter plekke een sjaal kopen).

Verder; rondreizen is weinig bagage dus zorg dat je weinig meeneemt en veel kan combineren. Neem laagjes mee.
Pimpelmeesje87 schreef:
19-05-2025 01:05
Ik heb zelf in Azië rondgereisd en ik vind linnen eigenlijk helemaal niet zo chill als je gaat zweten. Dan neemt het vocht op en het droogt heel traag. Plakkerige bende. Plus dat je linnen ook constant moet strijken. Je kan beter heel dun katoen of viscose proberen denk ik.

Ik draag in de zomer graag bandalettes onder rokken en jurkjes. Het echte merk is 10x beter dan de slappe namaak van bijv de Hema. Blijft goed zitten op je been en veel luchtiger dan een short. Anders zo'n schuurstick proberen of veel korte broeken. Ik vond de hiking pants (zo'n afritsbroek) van Decathlon ook heel relaxed.

Hou er rekening mee dat je 's avonds geen blote benen of armen kan hebben in Azie vanwege de muggen (denk ook aan sokken, leggings). Je kan ter plekke overigens ook veel luchtige kleding kopen. Koop daar ook deet met een bloemengeur, superfijn spul (koop je op iedere hoek daar https://img.fruugo.com/product/8/36/1806204368_max.jpg). In tempels moet je ook bedekt zijn (ter plekke een sjaal kopen).

Verder; rondreizen is weinig bagage dus zorg dat je weinig meeneemt en veel kan combineren. Neem laagjes mee.
Deet op locatie kopen zou ik dan weer niet adviseren (afhankelijk van betreffende land). In bijvoorbeeld Vietnam kun je geen deet kopen met hoog genoeg percentage (achtergekomen door eigen fles kwijt te raken en denken ‘even’ iets nieuws te halen). In Indonesië en Thailand lukt dat meestal wel prima, maar zou sowieso iets van thuis kopen.

Wij droegen ‘‘s avonds trouwens echt niet overal lange mouwen. Lag echt aan de locatie. Het blijft natuurlijk wel altijd een risico(tje).

TO; ik zou juist wel kiezen voor H&M en vergelijkbaar. Neem aan dat je ter plaatse ook kleding wilt laten wassen? Ze gooien bijna alles in de droger omdat het anders nooit droogt door de hoge luchtvochtigheid. Linnen zou ik sowieso niet kiezen ivm kreuken, maar dat kan ook echt niet goed tegen de droger. Viscose ook niet trouwens, dus koop dat ruim qua maat. Mousseline is idd top, sowieso is dun katoen natuurlijk luchtig. Ik zou wel jurken kiezen en evt zo’n stick gebruiken of gewoon korte broeken.
Ik zou ook kijken naar kleding van de Bever of the Decathlon. Dan kom je op wandel / trekking kleding, wat vaak erg praktisch is. Ik had zelf ook luchtige afritsbroeken, en een "anti-muggen" shirt. (ik geloof dat dit speciaal geimpregneerd was, vooral voor locaties waar de muggen gewoon door je shirt heen prikken).
Teeejamo schreef:
19-05-2025 00:41
Zelf vind ik dat viscose lekkerder zit dan linnen met die warmte. De stof is wat soepeler en schuurt minder.
Ik vind bamboe altijd heel fijn met die echte warmte maar wilde linnen proberen. Jij zou dus bamboe/viscose eerder aanraden? Ik hou niet van ruwe stoffen maar dacht dat linnen op termijn zacht zou worden. Ik woon ook op een warme vochtige plek (hoewel niet zo warm en vochtig als Bonaire).
Darthmee schreef:
19-05-2025 00:29
Bonprix heeft een aantal linnen en luchtige broeken.
Ze wil iets van goede kwaliteit.
C&A heeft een mooie collectie linnen kleding:

https://www.c-and-a.com/nl/nl/shop/dame ... ige-linnen
Who wants to clear the fog and all the smog in your mirrors When you could just fall back and wait? ~Doechii~
Teeejamo schreef:
19-05-2025 00:41

Eens, ik zou ook kijken naar viscose. Kreukt bovendien vrijwel niet, in tegenstelling tot linnen, dat is in een koffer nogal een kreukelbende
Omdat je schrijft kleding van goede kwaliteit te willen zou ik naar een grote winkel gaan zoals van Tilburg in Nistelrode. Plan een afspraak met een verkoopster die jou dan fijn kan helpen met precies wat jij zoekt.
Bedankt voor jullie reactie! Jullie hebben een goed punt met linnen, misschien dat ik toch beter voor een andere stof kan gaan.
Aan de muggen had ik nog niet gedacht, zet ik op het lijstje. Kijken of ik een dun vestje heb die meekan.
Ik vind het over het algemeen veeeeeel te warm in Azië om kleren van wat voor soort aan te hebben. Ik draag alleen luchtige jurken, korte broeken en mouwloze shirts. Mijn korte broeken zijn van badpakstof of travel stof. De mouwloze shirts van dun katoen. Ook heb ik een paar fijne t-shirts van hydrofiel-materiaal. Die heb ik bij BonPrix gekocht.

Ik zou niet te dure spullen meenemen. Als je ze tussendoor laat wassen, dan gaat dat meestal niet op al te delicate wijze.

Als je in Uniqlo past, dan is dat een hele fijne. Ik heb zelf een paar maten groter en koop kleding voor op reis vooral bij Next en Bonprix.
Ja dat plaatselijk wassen wil wel eens misgaan. Zo kreeg ik heren sokken en ondergoed terug wat niet van mij was en ik mistte 2 shirts en een trui. Was nog best even puzzelen in de linnenkamer want bij bijna al mijn groepsreisgenoten was het ergens mis gegaan. Iemand had 2 shirts van mij en ik had zijn sokken. Later kwam iemand ook mijn trui brengen. Die trui was duidelijk wat gekrompen maar niet te erg.

Ik ben er dus altijd huiverig voor om kleding mee te geven aan een laundry service dus ik was ook veel zelf gewoon met de hand en in sommige hotels heb je een waslijn in de badkamer. Of ik gooi het in de laundromat van het hotel als die service geboden wordt. Zorg er dus altijd wel voor dat dingen gewoon bij elkaar in de was kunnen zodat ik ook niet nog eens hoef te sorteren. En gaat het toch mis tja ik neem niet mijn beste kleding mee op reis.
Softijs schreef:
19-05-2025 10:34
Aan de muggen had ik nog niet gedacht, zet ik op het lijstje. Kijken of ik een dun vestje heb die meekan.

Dun vestje is alleen maar irritant en veel te warm. Evt een losse dunne katoenen blouse, maar persoonlijk vind ik alles dat op mijn huid zit irritant in die warmte.

Ik draag liefst een langere wijde rok (van viscose) met daarop een mouwloze top met bredere schouderbanden. Netjes bedekt en toch luchtig.

En ik spray zowel overdag als ‘s avonds lokale Deet (Sketolene 20%). Werkt prima, een hoger percentage Deet is imo nuttig in malaria gebied (dicht tegen de grens met Myanmar), maar gewoon in Thailand / eilanden is dat spul me te agressief. Mijn nagellak bladdert direct af met >30% Deet o_o
Ik neem naar Zuid-Oost Azië één fleece vest mee en die is voor in het vliegtuig en bussen waar ze de airco aan het blasten zijn. En dus die hydrofiel T-shirts, maar die zijn vooral voor na het duiken en om de schouders even uit de zon te halen.

Het is daar niet zoals hier. Het is niet 's avonds ineens fris dat je een vestje aan wilt.

Maar goed, ligt er dus wel aan waar je naartoe gaat.
.
pimpelmeesje87 wijzigde dit bericht op 19-05-2025 13:42
Reden: dubbel
99.87% gewijzigd
Tmaar schreef:
19-05-2025 05:43
Deet op locatie kopen zou ik dan weer niet adviseren (afhankelijk van betreffende land). In bijvoorbeeld Vietnam kun je geen deet kopen met hoog genoeg percentage (achtergekomen door eigen fles kwijt te raken en denken ‘even’ iets nieuws te halen). In Indonesië en Thailand lukt dat meestal wel prima, maar zou sowieso iets van thuis kopen.

Wij droegen ‘‘s avonds trouwens echt niet overal lange mouwen. Lag echt aan de locatie. Het blijft natuurlijk wel altijd een risico(tje).
Ja goed puntl Ik kocht inderdaad nog even goeie deet bij de lokale drogist voor ik de Thaise grens overstak naar Laos en Vietnam. In Vietnam kan het allemaal prima hoor. Ik vind de deet in Thailand stukken beter dan die uit Nederland (sowieso omdat die roze een bloemengeur heeft ipv dat stinkende spul van hier).

Ik zou het risico echt niet zo nemen overigens om blote armen en benen te hebben 's avonds. Ik ken iemand die gestoken was door een dengue mug en vijf dagen aan een Thais infuus in het ziekenhuis lag met knokkelkoorts. Kwam een week later bijna 10kg lichter weer thuis. Wil je niet hoor. Mocht je twijfelen over wasservices en kleding; ik heb ook tere stoffen (bh's bijvoorbeeld) gewoon zelf uitgespoeld onder de kraan (maar goed ik ging backpacken). Met katoen ging alles prima.

Dit is bijvoorbeeld ook een lekker luchtig pak voor 's avonds; https://shop.mango.com/nl/nl/p/dames/bl ... t_87038644 (heel dun en luchtig; ik heb de stof bekeken in de winkel). Ook handig om snel over je top te doen als je een tempel bezoekt.
Taskmaster schreef:
19-05-2025 13:41
Ik neem naar Zuid-Oost Azië één fleece vest mee en die is voor in het vliegtuig en bussen waar ze de airco aan het blasten zijn. En dus die hydrofiel T-shirts, maar die zijn vooral voor na het duiken en om de schouders even uit de zon te halen.

Het is daar niet zoals hier. Het is niet 's avonds ineens fris dat je een vestje aan wilt.

Maar goed, ligt er dus wel aan waar je naartoe gaat.
Wij gaan 4 weken rondreizen door China in september. We gaan vooral veel bezichtigen en rondlopen, daarom zoek ik een beetje lekker zittende luchtige kleding.
Ik denk dat ik een dun shirtje met lange mouwen meeneem voor de muggen.
Wat dacht je van de Airism lijn van Uniqo?

https://www.uniqlo.com/nl/nl/women/airism
Oké ja in China weet ik het niet precies. Dat is ook nogal een enorm land met verschillende soorten klimaten en hoge bergen. Dus dan kunnen meer vestjes en lange broeken gewenst zijn.

Dan nog kan ik broeken van travelstof aanbevelen. Je ziet er een beetje 'smart casual' in uit, maar ze zitten heerlijk stretchy, ze zijn lichtgewicht, drogen snel en kreuken niet.
Het gevaar: dat de overijverige wasserette ze in de droger gooit.

Studio Anneloes heeft ze. Ik heb de wat duurdere van Japan TKY.
Softijs schreef:
19-05-2025 14:00
Wij gaan 4 weken rondreizen door China in september. We gaan vooral veel bezichtigen en rondlopen, daarom zoek ik een beetje lekker zittende luchtige kleding.
Ik denk dat ik een dun shirtje met lange mouwen meeneem voor de muggen.
Ik weet niet hoe de muggen in die omgeving zijn, maar de muggen waar ik woon steken gewoon door een dun shirtje heen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven