Entertainment alle pijlers

Eurovision 2025

19-12-2024 13:34 3083 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanmiddag weten we wie Nederland stuurt, dus ik vond het tijd voor een nieuw topic.

AvroTros onthult donderdagmiddag wie Nederland vertegenwoordigt tijdens Eurovisie Songfestival

https://www.ad.nl/show/avrotros-onthult ... ~a02feb80/
DG2015 schreef:
19-05-2025 11:31
Ik heb online ook screenshots gezien van mensen die zeggen wel zestig of honderd keer voor Israël te hebben gestemd – met verschillende apparaten en verschillende creditcards.
Ik geloof het meteen. En waarschijnlijk niet de grootste fans van het liedjesfestival. Zo enorm jammer dit. En dan, als je wel gewonnen had op deze manier? Oprecht helemaal blij en gelukkig als Israël zijnde? Ben je dan trots?

Hier zou je toch ook jezelf niet voor willen lenen als artiest zijnde... Zij (de hele Israëlische delegatie) zal er ook niet zitten om de wereld te willen laten zien dat ondanks dat een land in oorlog is men nog steeds "United by music" bent. Om die reden zitten ze daar helemaal niet, om die reden zijn er ook geen stemmen geronseld.
Irregular_Choice schreef:
19-05-2025 10:11
Klopt, maar ze doen nu eenmaal wel mee en mogen ook gewoon winnen. Kunnen we heel veel van vinden, maar dat veranderd niks aan het feit dat ze mee mogen doen.
Mede daarom zouden ze van deelname uitgesloten moeten worden.
Irregular_Choice schreef:
19-05-2025 10:11
Klopt, maar ze doen nu eenmaal wel mee en mogen ook gewoon winnen. Kunnen we heel veel van vinden, maar dat veranderd niks aan het feit dat ze mee mogen doen.

Hoelang had je dit antwoord al onder de knop zitten? Het is zo flauw om te gaan zitten vragen naar de bekende weg, even wegdenken dat Israel dagelijks Palestijnen uit elkaar bombardeert en dan met dit antwoord te komen.

Want ja, dat snappen we allemaal, dat winnen een mogelijk gevolg is van meedoen. Maar elke vezel in je lichaam heeft daar toch geen behoefte aan, een beloning aan een land dat niet alleen door de VN verdacht wordt van genocide (echt zo slap uitgedrukt), maar dat door het NIOD en de Hebrew University in Jeruzalem ook gewoon genocide genoemd wordt, pleegt.
Such fun!1
Sommige mensen maken een scheiding tussen muziek en politiek.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Honolulu schreef:
19-05-2025 13:46

Het Songfestival staat daar niet om bekend.
Such fun!1
Ik heb het niet over het songfestival, ik heb het over individuen.. Er zijn mensen die dat anders zien.
- Gandhi
Honolulu schreef:
19-05-2025 13:46
alleen zo rot, dat het festival waar je naar kijkt, dat absoluut niet doet
Dus dat je meegezogen wordt, in deze smerige toestanden

Ik voel me behoorlijk genaaid.
Maar hoe zit het eigenlijk met de (internationale) steun voor Israël (de Israëlische regering) dan op dit moment? Ik dacht dat die, zeker sinds een maand of twee, toch drastisch was gekelderd.

Ik lees dat een stem voor Israël (ook) bedoeld kan zijn als steunbetuiging, zoals destijds ook bij Oekraïne gebeurde. Maar na al die beelden die de hele wereld overgingen van uitgemergelde kindjes, hongersnood en gebombardeerde scholen en ziekenhuizen is die steun toch ook heel erg afgenomen, zelfs door degenen die eerst neutraler hier in stonden of misschien ook wel eerst pro Israël waren? Bij mij heeft daar inderdaad wel wat verschuiving plaatsgevonden.

Of gaat het om steunbetuiging van éigenlijk slechts enkelen, maar wel heel veel macht en invloed en invloed op de stemming van het songfestival.

Want nu kwam het in eerste instantie over alsof heel de wereld, alle songfestival kijkers, Israël steun hebben willen betuigen.

En 12 punten van de vakjury van Azerbeidzjan???
Dala schreef:
19-05-2025 14:16

Want nu kwam het in eerste instantie over alsof heel de wereld, alle songfestival kijkers, Israël steun hebben willen betuigen.

Dat was natuurlijk ook precies de bedoeling.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Ik zou juist willen voorstellen dat je bij het uitbrengen van een stem altijd 2 of 3 landen moet aanklikken. Op die manier kun je alsnog natuurlijk met 100 verschillende eSims een keer op Israel danwel een ander land stemmen, maar telt je stem alleen mee als je ook 1 of 2 andere landen hebt aangeklikt. Met enige hoop dan, dat je dan wel minimaal 1x op basis van 'ha, daar word ik vrolijk danwel ontroerd van' stemt.

Die 20 stemmen sloegen sowieso nergens op. Ik heb met het thuisfront en de buren met mijn creditcard 8x op Estland gestemd, 2x op Italie, 3x op Zwitserland, 1x op Oostenrijk en 1x op Frankrijk. Allemaal onze top 2 opgeschreven.

We hadden ook allemaal 20x op onze eigen nummer 1 kunnen stemmen, met eigen telefoon, maar dit was toch veel gemeleerder.
Ik zit heel simpel te denken: elk land (lid van de EBU) wat oorlog voert, verdedigend of aanvallend maakt niet uit, mag niet meedoen aan het songfestival.

Zal wel té simpel gedacht zijn.
muts87 schreef:
18-05-2025 23:37
Ze vertegenwoordigt toch haar land. En dat land wordt momenteel door de VN verdacht van genocide en oorlogsmisdaden. Daarnaast ook nog een 7/10 overlever. Dubieuze tekst die al aangepast was. Tja...
En stel dat Israël had gewonnen"? Want ja deelnemen is kans op winnen. Dat was ook onmogelijk geweest.
Israel wordt niet door de VN verdacht van genocide. Israel is door het ICJ opgedragen om te voorkomen dat er een genocide plaatsvindt. Dat is echt totaal iets anders.
En wat bedoel je met dubieuze tekst? Yuval is op 7 oktober in een bunker beschoten, bijna iedereen in die bunker is vermoord en ze heeft zich schuilgehouden onder dode lichamen. Ik vind dat niet dubieus, ik vind dat afschuwelijk!

Verder denk ik echt: het is een erg mooi lied en ze was duidelijk een van de beste vocalisten van het festival.

Van het stemmen vind ik niet veel. Sinds het begin van het televoten mag je al meerdere stemmen uitbrengen, volgens mij was het altijd al rond de 20, dus dat is niks nieuws. Dat mensen politiek stemmen is ook altijd zo geweest. Daarom kreeg bijv Turkije altijd heel veel punten van Duitsland, dat kwam van de Turken in Duitsland. Zo is het altijd geweest, niks nieuws onder de zon.
Is trouwens bekend hoeveel stemmers er per land zijn?
Ik kan me bijv in Nederland niet goed voorstellen dat iedereen die voor Israel stemt iemand is die Israel steunt. Lijkt me dat de meerderheid gewoon bedenkt welk lied vind ik het beste?
Er zijn maar weinig mensen in NL die Israel echt expliciet steunen, niet zoveel dat die de stemmen volledig kunnen vertekenen. Tenzij er maar heel weinig wordt gestemd in dit land?

Overigens kon je per betaalkaart 20 keer stemmen. Dus als je bijv twee betaalrekeningen hebt en een credit card kon je zestig keer stemmen. En dan ook nog 20 keer per sms. Misschien ook nog wel door te bellen. Dus je zou dan 100 stemmen per persoon kunnen uitbrengen.
Citterio schreef:
19-05-2025 15:13
Is trouwens bekend hoeveel stemmers er per land zijn?
Ik kan me bijv in Nederland niet goed voorstellen dat iedereen die voor Israel stemt iemand is die Israel steunt. Lijkt me dat de meerderheid gewoon bedenkt welk lied vind ik het beste?
Er zijn maar weinig mensen in NL die Israel echt expliciet steunen, niet zoveel dat die de stemmen volledig kunnen vertekenen. Tenzij er maar heel weinig wordt gestemd in dit land?

Overigens kon je per betaalkaart 20 keer stemmen. Dus als je bijv twee betaalrekeningen hebt en een credit card kon je zestig keer stemmen. En dan ook nog 20 keer per sms. Misschien ook nog wel door te bellen. Dus je zou dan 100 stemmen per persoon kunnen uitbrengen.
Ik vermoed dat het vertekend is doordat er juist bij de Israël-stemmers veel "massaal-stemmers" zijn geweest (althans, dat is wat ik denk...) die dat hele songfestival niet gekeken hebben. En daarbij komen dan nog de mensen die wel hebben gekeken en dit het mooiste lied vonden. Maar ik denk niet dat die dan 20, 60 of 100 keer hebben gestemd. Zoals er ook op andere landen waarschijnlijk niet zó vaak is gestemd, ook niet als dat je favoriete liedje was. Anders zou dat toch in balans moeten zijn? Niet in totaal aantal maar wel dat er ook sommige mensen 100 x op Italië stemden of ook 100x op Estland of Zweden?

Zonder de massa-stemmen was Israël wellicht ook wel bij de beste 10 geëindigd, want het was naar mijn idee echt geen slechte inzending. Maar het had dan nooit van zóveel landen 12 punten gekregen. Ik schrok mij echt kapot toen ze die score van de televoting opnoemden. Zeker ook omdat in die songfestival-app het nummer echt zéér laag scoorde. En op die app zaten neem ik aan alleen maar mensen die echt live alles aan het kijken waren. Want je beoordelingen deed je tijdens het kijken en luisteren van het liedje.

Dus misschien dat daar nog wat mee kan. Dat alleen de stemmen tellen van de mensen die tijdens dat songfestival mee beoordelen. Desnoods maak je er een betaalde app van. Maar dat zou ik als fan er voor over hebben. :mrgreen:
Nadeel: je sluit de mensen uit die geen mobiele telefoon hebben/weten te hanteren.
Ik vind de uitslag dit jaar een beetje raar. En vooral de discrepantie tussen televoting en jury.

Israel en Oekraine kregen terecht van de jury weinig punten, maar van het publiek zoveel dat ze hoog zijn geeindigd.

Polen is helemaal erg. Slecht liedje, 17 jurypunten dus (een na?) laatste. En doordat ze bij publiek 5de favoriete waren toch nog 14de plaats.

Mensen roepen nu dat landen in oorlog niet mee mogen doen maar bij Polen denk ik niet dat het door oorlog komt dat mensen er massaal op hebben gestemd…
Lila-Linda schreef:
19-05-2025 14:15
alleen zo rot, dat het festival waar je naar kijkt, dat absoluut niet doet
Dus dat je meegezogen wordt, in deze smerige toestanden

Ik voel me behoorlijk genaaid.

Daar kies je zelf voor door te kijken. Ik kijk niet om een heleboel redenen. Dat Israël meedoet is niet een daarvan. Ik kende het lied niet (want keek niet), inmiddels ken ik het lied wel en vindt het mooi. In theorie had ik erop kunnen stemmen. Dat had ik gedaan als ik had gekeken en het het mooiste lied had gevonden. Dat had ik niet gelaten omdat ik het haar land niet gun.

Sowieso doe ik niet mee aan de cancelcultuur van tegenwoordig, maar ik scheid sowieso het bovenstaande.

Wil of kan je dat niet, dan zit er een knop op je tv. Stoort het je dat Israël meedoet of kan winnen, dan kan je ook niet kijken.
- Gandhi
Het is echt al heel vaak gebeurd dat de jury en de public vote uiteen lopen. Volgens mij was alleen Portugal winnaar bij zowel jury als publiek.
En ik herinner me nu dat toen Duncan won, Zweden heel hoog stond, volgens mij nummer 1 of 2 van de jury vote. En veeeel minder van de public vote.

Dus het gebeurt echt altijd. Ik ben zelf een enorme songfestival fan en ook houd ik van Israel en ik ken veel mensen die een sterke band met Israel hebben. Bijna niemand die ik ken heeft uberhaupt gestemd omdat dat hele songfestival hen niks zegt.

Ik denk echt dat ze zoveel stemmen heeft omdat ze een van de beste zangeressen was. Ze heeft trouwens van de NL jury ook een vierde of vijfde plaats gekregen he!

Iets anders: ik heb nooit begrepen wat er goed was een de Nederlandse inzending. Ik ben dus ook niet verbaasd dat we zo weinig publieksstemmen hebben gekregen. Wel verbaasd dat Nederland zo hoog stond na de jury.

En Zweden? Ook heel laag van de jury, heel hoog van het publiek. Het ligt echt vaak ver uit elkaar.
2 nieuwsberichten uit België
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/18 ... iesongfes/
Belgische omroep VRT zet vraagtekens bij toekomstige Songfestival-deelname https://www.nu.nl/muziek/6356315/belgis ... lname.html
vivapimpelmees schreef:
19-05-2025 16:25
2 nieuwsberichten uit België
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/05/18 ... iesongfes/
Belgische omroep VRT zet vraagtekens bij toekomstige Songfestival-deelname https://www.nu.nl/muziek/6356315/belgis ... lname.html

Tja, vorig jaar hadden ook diverse landen allemaal bezwaren en principes maar toen het er op aan kwam deden ze allemaal weer braaf mee. Maar ben benieuwd naar dat onderzoek, bijvoorbeeld naar of ze kunnen zien hoeveel mensen nu daadwerkelijk stemmen (in plaats van het aantal stemmen).
Tjezus, wat vals
Ik lees vooral verbazing bij de omroepen dat hun standpunt niet het meerderheidsstandpunt in het land is.

Doet me denken aan de NPO, die denkt ook dat iedereen denkt zoals zij.

Waarom is er geen verontwaardiging over het feit dat omroepen die tegen deelname van een land zijn om politieke redenen, zoals Spanje, een liedje dan geen stemmen geven?
Volgens mij is er vooral politiek gestemd door de 'vakjury's' en vanuit persoonlijke smaak door het publiek.

Laten we niet vergeten dat Israel zich ook heeft geplaatst voor de finale. Dus in de halve finale ook voldoende stemmen gekregen en dat mocht volgens mij alleen van de landen uit die halve finale.

Tot slot, ik heb op Israel gestemd en ben niet geronseld door de Israelische overheid (die denk ik ook wel wat anders te doen heeft dan stemmen ronselen!)
Maar hoe verklaar je dan dat op de app het lied zo slecht gewaardeerd werd? Als ik kijk naar wat Nederland daar stemde, dan zou Israël 15e of 16e geworden zijn.
Het zijn gemiddelde cijfers natuurlijk en het klopt niet, want Frankrijk en Zwitserland scoorden daarin heel hoog en hebben het bij het televoten ook niet goed gedaan.
Citterio schreef:
19-05-2025 16:37
Ik lees vooral verbazing bij de omroepen dat hun standpunt niet het meerderheidsstandpunt in het land is.

Doet me denken aan de NPO, die denkt ook dat iedereen denkt zoals zij.

Waarom is er geen verontwaardiging over het feit dat omroepen die tegen deelname van een land zijn om politieke redenen, zoals Spanje, een liedje dan geen stemmen geven?
Volgens mij is er vooral politiek gestemd door de 'vakjury's' en vanuit persoonlijke smaak door het publiek.

Laten we niet vergeten dat Israel zich ook heeft geplaatst voor de finale. Dus in de halve finale ook voldoende stemmen gekregen en dat mocht volgens mij alleen van de landen uit die halve finale.

Tot slot, ik heb op Israel gestemd en ben niet geronseld door de Israelische overheid (die denk ik ook wel wat anders te doen heeft dan stemmen ronselen!)
Je kunt gewoon zien dat Israel de staat op diverse socials opgeroepen heeft om te stemmen.
Waaronder de Israelische ambassade in Nederland: https://www.facebook.com/share/p/194KM1oWNY/
kidneybean wijzigde dit bericht op 19-05-2025 16:46
4.58% gewijzigd
Kidneybean schreef:
19-05-2025 16:43
Je kunt gewoon zien dat Israel de staat op diverse socials opgeroepen heeft om te stemmen.
Ik heb ook heel veel Vote Israel-reclame voorbij zien komen op mijn social media, en wel wat oproepen voor andere inzendingen, maar die waren van fans die vroegen om ook op hun favoriete liedje te stemmen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
DG2015 schreef:
19-05-2025 16:45
Ik heb ook heel veel Vote Israel-reclame voorbij zien komen op mijn social media, en wel wat oproepen voor andere inzendingen, maar die waren van fans die vroegen om ook op hun favoriete liedje te stemmen.
Ja, dat fans oproepen om te stemmen lijkt me logisch, maar als een overheid dat doet vind ik dat niet kunnen.
Dala schreef:
19-05-2025 16:42
Maar hoe verklaar je dan dat op de app het lied zo slecht gewaardeerd werd? Als ik kijk naar wat Nederland daar stemde, dan zou Israël 15e of 16e geworden zijn.
Het zijn gemiddelde cijfers natuurlijk en het klopt niet, want Frankrijk en Zwitserland scoorden daarin heel hoog en hebben het bij het televoten ook niet goed gedaan.
In de app kun je aan een land waar je een hekel aan hebt een 1 geven.
Maar bij het televoten kun je alleen stemmen of niet stemmen. Dat verklaart waarom Israel in de app niet goed scoorde. Ik denk dat veel mensen om politieke redenen lekker puh een lage beoordeling gaven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven