Tips Taman Negara

19-05-2025 14:03 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze zomer reizen we door Singapore en Maleisië (2 volwassenen en 2 tieners). We bezoeken ook Taman Negara en nu zijn er vast forummers in dit gebied geweest. We hebben een avondwandeling en een ochtendwandeling. Mijn vraag is... wat voor kleding neem ik voor dit gebied mee? Moeten we in het lang voor de muggen etc of is dit helemaal niet nodig? Ik wil liever niet aan de afritsbroek maar wat moet dat moet :D

We bezoeken ook the Cameron Highlands, waar het wat frisser is, dus als we kleding kunnen combineren zou dat fijn zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Andere tips, do's & don'ts lees ik ook heel graag.
Soms denk ik zo diep dat ik vissen voorbij zie zwemmen.
Ik had wel de afritsbroek aan. Met een t-shirt. En heel veel zonnebrandcrème en deet. Je zweet zoveel dat je er sowieso niet charmant uitziet, dus dan maar zo praktisch mogelijk. Maar je kunt ook een korte broek doen. Dan moet je alleen wel veel meer smeren.
En zorg voor stevige schoenen, liefst goede wandelschoenen.
Volgens mij zweet je de zonnebrand en deet zo weer van je lichaam hè? Charmant hoeft het inderdaad niet te zijn. Ik koop alleen graag wel spullen die ik ook nog gebruik en niet maar 1 of 2 dagen.

hetzelfde met echte wandelschoenen. Ik vind het echt lastig om in te schatten wat echt nodig is dus is een goede sneaker a la N ew B alance bijvoorbeeld niet voldoende, of schat ik het dan echt te naïef in?
Als je er zelf comfortabel oploopt en ze zijn stevig met een goed profiel, dan kan dat ook wel, denk ik. Wij hadden wel wandelschoenen en ik weet niet meer wat anderen aan hadden.

Je zweet binnen een minuut, terwijl je gewoon stil staat. Uit poriën waarvan je niet wist dat je ze had. :)

Bedekkende kleding is echt wel aan te raden. Muggen, teken, andere stekende insecten, zon…
Comfortabel en stevig check.

Dank voor je adviezen ik neem ze mee :rose:
... en niet te vergeten bloedzuigers, ik zat er na een wandeling door TN helemaal onder. Niet pijnlijk of gevaarlijk maar wel goor. Bloedzuigerkousen zijn dus ook een aanrader. Niet hier in Nederland naar op zoek gaan, ze zijn daar overal te koop voor weinig geld.
Ik denk dat ik afgelopen zomer precies dezelfde reis heb gemaakt. Gewoon op m'n nikes, dat is echt prima te doen. Ik heb ook nog nooit een afritsbroek gehad. Een gewone lange broek voldoet prima en is sowieso wel handig want die kun je in de Highlands eventueel ook weer aan want daar is het inderdaad frisser. Super mooie reis, we hebben ervan genoten, heel veel plezier!
Geen ervaring met Maleisië maar wel met een soortgelijk klimaat.
Ik zou wel een (dunne) lange broek en shirt met lange mouwen dragen. Dat vind ik comfortabeler dan 3 lagen deet en zonnebrand.
En dat hoeft natuurlijk geen afritsbroek te zijn.
Voor de Highlands een fleece trui of vest mee.

Schoenen: een sneaker met goed profiel lijkt me ook oké. Zolang ze maar vies mogen worden :P
Ik vond zelf wandelsandalen ook fijn, voor overdag.
Bedekkende kleding!! Niet zozeer voor de muggen (ook wel maar daarvoor heb je ook deet) maar meer voor de bloedzuigers. Ik was de enige van ons gezelschap die de ‘regels’ had opgevolgd en ook de enige die er zonder bloedzuigers vanafgekomen is. Dus: luchtige losse (katoenen/viscose zoiets) broek en sokken er overheen (heel charmant). Ik had gewoon goedkope Nike sportschoenen (geen sneakers) aan die in de was konden en dat was prima.

En verder is natuurlijk vochtig en heet en ga je enorm zweten en plakken, en kan er ineens een gigantisch regen losbarsten maar daar moet je je gewoon bij neerleggen :)

De highlands zijn koeler maar wel even vochtig. Dus tip: als je een handwasje overweegt te doen kan je beter naar een wasserette gaan, want drogen doet het in die lucht echt 0,0 🤣

(Oh en geniet ervan, ik vond taman negara heel mooi, vooral al die geluiden heel de dag en nacht. Sowieso mooie reis :) ga je toevallig ook nog met de boot van Georgetown naar Langkawi? Dan wel even reistabletjes meenemen!)
Wij net in Belum geweest. We droegen hoge sokken (hockey/voetbalsokken, of lange skisokken). Kinderen met een lange dunne broek, man en ik met een korte dunne sportbroek tot op de knie. Daarop een luchtig shirt met korte mouwen. Kids en ik droegen wandelschoenen, mijn man zijn hardloopschoenen. Zorg dat je schoen profiel heeft en vies/nat mag worden. Ingesmeerd met zonnebrand en daarna deet eroverheen.
En daarna kon alles stinkend de was in door het transpireren en idd: na een wasje heb je het echt niet zomaar droog door de luchtvochtigheid.
Omdat het de 2 dagen ervoor droog was hadden we geen last van bloedzuigers, tot grote opluchting van de kinderen.
Wat fijn jullie informatie. Heel erg bedankt! Bloedzuigers... dat vertel ik nog maar even niet thuis :)

@chrissiefur we doen een behoorlijk klassiek rondje: Singapore-Melaka-KL-Taman Negara-Highlands-Penang-Lankawi-Singapore. Heel veel zin in! Al zie ik ook wel op tegen de warmte (en de jetlag in combinatie met kinderen)

@nova ja we hebben ook wandelsandalen

@charlie591 wij vliegen naar Lankawi

@Aija wel balen dat het drogen lastig gaat. Snap dat alles in de was kan daarna. Hmm en de volgende stop is dan Georgetown waar we het lange spul juist weer nodig hebben. Dan maar 2x lange broek mee. Ga alleen geen 2 paar sneakers p.p. inpakken, hoe heeft je man dat gedaan?
Er komt dengue voor, dus lange broek en lange armen van dun materiaal en deet raad ik aan. Kijk voor je vertrekt even of er geen melding is waarin wordt afgeraden naar de TN te gaan ivm dengue-uitbraak

CH is koeler dan de rest van MY, maar nooit kouder dan 25 graden. Dus die dunne lange broek is daar echt prima. Het regent er wel meer trouwens en het verkeer is er echt hel, dus ik hoop voor je dat je er niet in het weekend bent. High tea bij CH resort is aan te raden, theeplantage ook.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Penang is ook de hel momenteel qua verkeer. Waar zit je hotel? Als dat in Batu Ferringhi is: neem dan de nieuwe brug (bij de ikea zeg maar). Die rijdt een stuk beter door.

En in Penang kan ik de muurschildering-wandeling erg aanbevelen!
lucy wijzigde dit bericht op 19-05-2025 22:15
0.42% gewijzigd
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Hier een tip: kleding die geen lawaai maakt... als je tenminste dieren wil spotten.
Such fun!1
En drogen van je was: als je in een hotel zit met airco is de was onder de airco en draaier binnen een uur droog. Buiten droogt het idd niet.

(Ik heb jaren in MY gewoond :P )

Georgetown heb je geen lange broek nodig trouwens.
Ik vind Palladiums fijn voor de tropen: goed profiel, niet te warm, je kunt er gewoon mee door een beekje banjeren en als ze erg modderig zijn spoel je ze uit. Ik kan me herinneren dat we in de Cameron highlands veel over (natte) gladde rotsen moesten klauteren, daar was een goed profiel echt wel nodig.
En voor fatsoenlijke koffie: ga naar Coffee Bean. Stuk goedkoper en beter dan de Amerikaanse variant. Heeft ook lekkere ontbijtjes. (En sla Thé Tarek en Kopi over. Niet te zuipen. Hele sterke thee met 12 suikerklonten, en koffie met suiker en melk al toegevoegd).

(Ik wil ook weer naar Maleisië....)
Otje schreef:
19-05-2025 19:57
@Aija wel balen dat het drogen lastig gaat. Snap dat alles in de was kan daarna. Hmm en de volgende stop is dan Georgetown waar we het lange spul juist weer nodig hebben. Dan maar 2x lange broek mee. Ga alleen geen 2 paar sneakers p.p. inpakken, hoe heeft je man dat gedaan?
Waarom heb je dan het lange spul weer nodig? Bij ons was het 30+ graden in Georgetown. En idd, als je een appartement hebt met airco is je was zo droog. Je moet het vooral niet 's avonds en 's nachts buiten hangen (wij hadden dan geregeld onweersbuien). Alleen als de volle zon erop staat droogt het snel.
Overigens werkte die korte sportbroek ook prima, ik droeg er één van mijn man die tot mijn knieën kwam en dan dus hoge sokken tot net onder mijn knieen. Zeer oncharmant haha. Die sportbroek was qua stof/ materiaal wel ideaal in die warmte en luchtvochtigheid.

De kinderen en ik hadden wandelschoenen en sandalen mee (en badslippers en waterschoenen). Eenmaal weer droog het zand eraf kloppen en je kan ze weer aan. Mijn man had nog een paar gewone sneakers mee en slippers (daar loopt ie niet graag langere stukken op). Neem extra plastic tassen mee om de schoenen in te stoppen in je koffer.
Otje schreef:
Waarom heb je dan het lange spul weer nodig? Bij ons was het 30+ graden in Georgetown. En idd, als je een appartement hebt met airco is je was zo droog. Je moet het vooral niet 's avonds en 's nachts buiten hangen (wij hadden dan geregeld onweersbuien). Alleen als de volle zon erop staat droogt het snel.
Overigens werkte die korte sportbroek ook prima, ik droeg er één van mijn man die tot mijn knieën kwam en dan dus hoge sokken tot net onder mijn knieen. Zeer oncharmant haha. Die sportbroek was qua stof/ materiaal wel ideaal in die warmte en luchtvochtigheid.

De kinderen en ik hadden wandelschoenen en sandalen mee (en badslippers en waterschoenen). Eenmaal weer droog het zand eraf kloppen en je kan ze weer aan. Mijn man had nog een paar gewone sneakers mee en slippers (daar loopt ie niet graag langere stukken op). Neem extra plastic tassen mee om de schoenen in te stoppen in je koffer.
Otje schreef:
Wat fijn jullie informatie. Heel erg bedankt! Bloedzuigers... dat vertel ik nog maar even niet thuis :)

@chrissiefur we doen een behoorlijk klassiek rondje: Singapore-Melaka-KL-Taman Negara-Highlands-Penang-Lankawi-Singapore. Heel veel zin in! Al zie ik ook wel op tegen de warmte (en de jetlag in combinatie met kinderen)
Ja precies dit rondje, heel leuk! Niet tegenop zien hoor, daar is het veel te leuk voor. Het is inderdaad warm maar dat went vanzelf en de heenreis is even doorbijten qua jetlag, maar kinderen (tenminste die van mij altijd wel) passen zich wel snel aan. Het is juist wel handig, vond ik, om in Singapore wat langer op te blijven 's avonds omdat het avond/nacht leven daar heel leuk is.

En het zal wel van de regen afhangen, want ik heb geen bloedzuiger gezien. In de Thaise jungle wel een paar jaar terug, maar daar volstond gewone sokken over je broek prima. Heb er in ieder geval nooit speciale sokken of schoenen voor gekocht. Komt goed!
Lucy schreef:
19-05-2025 20:45
Penang is ook de hel momenteel qua verkeer. Waar zit je hotel? Als dat in Batu Ferringhi is: neem dan de nieuwe brug (bij de ikea zeg maar). Die rijdt een stuk beter door.

En in Penang kan ik de muurschildering-wandeling erg aanbevelen!
Ik zal later ff kijken waar ons hotel zit. Goede tip! Muurschilderingen staan zeker ook op de to do list.
Lucy schreef:
19-05-2025 20:42
Er komt dengue voor, dus lange broek en lange armen van dun materiaal en deet raad ik aan. Kijk voor je vertrekt even of er geen melding is waarin wordt afgeraden naar de TN te gaan ivm dengue-uitbraak

CH is koeler dan de rest van MY, maar nooit kouder dan 25 graden. Dus die dunne lange broek is daar echt prima. Het regent er wel meer trouwens en het verkeer is er echt hel, dus ik hoop voor je dat je er niet in het weekend bent. High tea bij CH resort is aan te raden, theeplantage ook.
Deqnue houden we in de gaten. En we zijn voor het weekend in CH gekukkig.
MarindaH schreef:
19-05-2025 20:48
Hier een tip: kleding die geen lawaai maakt... als je tenminste dieren wil spotten.
Dit vind ik ook een slimme tip. So far geen krakende kleding.
Molly schreef:
19-05-2025 20:54
Ik vind Palladiums fijn voor de tropen: goed profiel, niet te warm, je kunt er gewoon mee door een beekje banjeren en als ze erg modderig zijn spoel je ze uit. Ik kan me herinneren dat we in de Cameron highlands veel over (natte) gladde rotsen moesten klauteren, daar was een goed profiel echt wel nodig.
Ik kan eens kijken naar palladiums want die nemen ook handig mee. Ik loop héél snel blaren dat is echt een frustratie en kan daardoor veel schoenen niet dragen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven