Geld & Recht alle pijlers

Erfenis en gezamenlijke rekening

19-05-2025 22:38 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk is er iemand die me op weg kan helpen, de kwestie is als volgt:

Iemand die ik ken heeft pasgeleden haar partner verloren. Ze waren niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap/samenlevingscontract. Wel hadden ze een gezamenlijke rekening. Allebei een bijstandsuitkering. Ze huurden via de woningbouw.

Vorig jaar heeft zij een legitieme portie gekregen uit de nalatenschap van haar ouders, dit is op de gezamenlijke rekening gestort. De bijstandsuitkeringen zijn toen stopgezet, omdat eerst de legitieme portie opgemaakt moet worden. Haar partner heeft dus ook "geleefd" van de legitieme portie.

Nu is mijn vraag: hebben de erfgenamen van de overleden man recht op de helft van het geld van de gezamenlijke rekening?

En mijn andere (meer algemene) vraag: als erfgenamen niets van zich laten horen, hoe lang duurt het dan voordat zij geen recht meer hebben op de erfenis? Of verjaart zoiets niet?
13th_star wijzigde dit bericht op 19-05-2025 23:22
Reden: Ik heb de OP wat duidelijker gemaakt
14.98% gewijzigd
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
In beginsel wel, maar ik denk dat je er onderuit komt als je kunt aantonen waar het geld vandaan komt. Hopelijk heeft ze bij de storting als inschrijving iets ingevuld (erfenis ouders o.i.d.). Maar heel handig was het natuurlijk niet. Wat zuur dit! Was het een heel onverwacht overlijden?
Ligt eraan hoe de erfenis omschreven is door degene die destijds overleden is (dus niet degene die de erfenis ontvangen heeft). Mijn ouders hebben het destijds geregeld dat was zij mij laten erven, buiten de gemeenschap van goederen valt in het huwelijk van mij en mijn man. Weet natuurlijk niet hoe dat hier geregeld was. Daarop kan de notaris antwoord geven.
Als haar ouders in hun testament hadden staan dat het niet voor derden is dan is het niet voor de erfgenamen van overleden partner. Ingewikkeld zal het wel worden, ben ik bang.
Een lijst met vragen maken en naar de notaris lijkt me niet onverstandig.
Oh en had haar overleden partner een testament?
harderwijk2021 wijzigde dit bericht op 20-05-2025 07:03
0.17% gewijzigd
Wat staat er in het testament van haar ouders? Die kunnen bijvoorbeeld een beding hebben opgenomen dat haar erfenis niet aangesproken kan worden door haar partner of diens erfgenamen. Maar laat je vriendin vooral naar een notaris gaan om veilig te stellen wat van haar is en dus niet naar de erfgenamen van haar partner gaat. Zij is zeer waarschijnlijk geen erfgenaam!
Hoe kan je van geld dat op de grote hoop is gegaan nog bepalen welk deel erfenis is en welk deel gezamenlijk geld?

Als de erfenis een miljoen is dan is dat nog soort van duidelijk. Maar als het dichter bij het normale bedrag op de rekening ligt, hoe kan je dat dan nog vaststellen?
Van wie is het geld dat op een en/of-rekening staat?

Dat hangt af van uw situatie. Bent u getrouwd in gemeenschap van goederen of geregistreerd partners, dan is het geld van de en/of-rekening automatisch van u samen.

Zijn u en uw partner niet in gemeenschap van goederen getrouwd of geregistreerd partner, dan hangt het af van de afspraken die u samen heeft gemaakt of het geld van u samen is of niet:

In huwelijkse voorwaarden, partnerschapsvoorwaarden en samenlevingscontracten wordt vaak vastgelegd dat het geld op een en/of-rekening gemeenschappelijk wordt.
Heeft u geen afspraken gemaakt over de en/of-rekening, dan is dat geld niet gemeenschappelijk maar blijft het geld van wie het afkomstig is (of voor wie het op de rekening is gestort).
Dat zij geen erfgenaam is, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, maar dat is natuurlijk zo.

Ik zal wat meer info geven. Het gaat om mijn zusje, zij en haar partner hadden een bijstandsuitkering. En zij kreeg geen erfenis, maar een legitieme portie. Sorry dat ik in mijn OP wat vaag was, ik realiseer me nu dat duidelijkheid wel handig is. Ik heb net het testament van onze ouders doorgelezen, daarin staat dat mijn zusje alleen een legitieme portie krijgt. Mijn zusje heeft geen kinderen.

Het bedrag is wel gestort met als omschrijving dat het een legitieme portie is voor (naam zusje).

KamilleT, zuur is het zeker. Zusje heeft zoveel pech gehad in haar leven, haar partner sloeg haar ook. En nu dit. Het overlijden was niet onverwacht, maar ze heeft er gewoon niet aan gedacht om dit te regelen. Niet handig, maar gebeurd is gebeurd.
Wombat schreef:
19-05-2025 22:55
Hoe kan je van geld dat op de grote hoop is gegaan nog bepalen welk deel erfenis is en welk deel gezamenlijk geld?

Als de erfenis een miljoen is dan is dat nog soort van duidelijk. Maar als het dichter bij het normale bedrag op de rekening ligt, hoe kan je dat dan nog vaststellen?
Da's een goeie vraag. De legitieme portie was ongeveer vier keer het bedrag van wat er op de gezamenlijke rekening stond.
Pelle schreef:
19-05-2025 23:03
Van wie is het geld dat op een en/of-rekening staat?

Dat hangt af van uw situatie. Bent u getrouwd in gemeenschap van goederen of geregistreerd partners, dan is het geld van de en/of-rekening automatisch van u samen.

Zijn u en uw partner niet in gemeenschap van goederen getrouwd of geregistreerd partner, dan hangt het af van de afspraken die u samen heeft gemaakt of het geld van u samen is of niet:

In huwelijkse voorwaarden, partnerschapsvoorwaarden en samenlevingscontracten wordt vaak vastgelegd dat het geld op een en/of-rekening gemeenschappelijk wordt.
Heeft u geen afspraken gemaakt over de en/of-rekening, dan is dat geld niet gemeenschappelijk maar blijft het geld van wie het afkomstig is (of voor wie het op de rekening is gestort).
Dank!
Even lezen wat Pelle schrijft. En dan moet wel nog duidelijk zijn welk deel van de en/of rekening door haar erop is gestort.
ZaphodBeeblebrox schreef:
19-05-2025 23:16
Even lezen wat Pelle schrijft. En dan moet wel nog duidelijk zijn welk deel van de en/of rekening afkomstig is uit die nalatenschap.
Ik heb het gelezen idd. Het is ook duidelijk wat er uit de nalatenschap is gestort. De beide bijstandsuitkeringen zijn wel gestopt toen, omdat eerst de legitieme portie opgemaakt moet worden. Logisch natuurlijk, maar dat is wat het zo ingewikkeld maakt.

Ik heb mijn OP aangepast.
19-05-2025 23:16
Even lezen wat Pelle schrijft. En dan moet wel nog duidelijk zijn welk deel van de en/of rekening door haar erop is gestort.
Of voor wie er gestort is. En dat is duidelijk, geeft TO aan.
Erfrechtelijke vorderingen verjaren overigens pas na 20 jaar en ik neem aan dat dat ook in dit geval zo is.
19-05-2025 23:30
Erfrechtelijke vorderingen verjaren overigens pas na 20 jaar en ik neem aan dat dat ook in dit geval zo is.
Bij een legitieme portie is de opeisbare periode 5 jaar. Maar die heeft zus dus al gehad. Die 20 jaar geldt dan voor de erfgenamen van de partner?

TO: was je zus onterft?
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 19-05-2025 23:49
14.20% gewijzigd
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
SweetFirefly schreef:
19-05-2025 23:43
Bij een legitieme portie is de opeisbare periode 5 jaar.

Maar die legitieme portie heeft ze (zus) toch gewoon gekregen?
Ja, mijn zus heeft de legitieme portie gekregen. Ze wilde eigenlijk weigeren, omdat ik dan meer geld zou krijgen, maar ze was uiteraard verplicht het aan te nemen, omdat ze een bijstandsuitkering heeft.
Pelle schreef:
19-05-2025 23:47
Maar die legitieme portie heeft ze (zus) toch gewoon gekregen?
Ja klopt, realiseer ik me nu. Ik haal dingen door elkaar, excuus.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
SweetFirefly schreef:
19-05-2025 23:43
Bij een legitieme portie is de opeisbare periode 5 jaar. Maar die heeft zus dus al gehad. Die 20 jaar geldt dan voor de erfgenamen van de partner?

Ja, ze was onterfd, vandaar de legitieme portie.
Maar stel ze hadden 5.000 voordat de legitieme portie is gestort. En stel de legitieme portie was 20.000. Vanaf toen geen uitkering meer, er is geleefd van spaargeld, huur en boodschappen zijn gezamenlijke kosten. Dus het lijkt me logisch dat eerst het gezamenlijke geld is opgemaakt, daarna pas is ingeteerd op de legitieme portie. Dus als banksaldo lager is dan legitieme portie, dan is banksaldo van haar en niet van overleden partner,

Hadden ze naast de gezamenlijke rekening ook nog eigen bankrekeningen?
Pelle schreef:
19-05-2025 23:53
Maar stel ze hadden 5.000 voordat de legitieme portie is gestort. En stel de legitieme portie was 20.000. Vanaf toen geen uitkering meer, er is geleefd van spaargeld, huur en boodschappen zijn gezamenlijke kosten. Dus het lijkt me logisch dat eerst het gezamenlijke geld is opgemaakt, daarna pas is ingeteerd op de legitieme portie. Dus als banksaldo lager is dan legitieme portie, dan is banksaldo van haar en niet van overleden partner,

Hadden ze naast de gezamenlijke rekening ook nog eigen bankrekeningen?
Nee, hadden ze niet. Ik moet even kauwen op jouw berekening. Ze hebben flink ingeteerd, zo ongeveer wat jij schetst. Het banksaldo is behoorlijk minder dan de legitieme portie.
Heeft hij veel familie?
Wie gaat de begrafenis regelen en de afwikkeling van de erfenis?
Of kijkt iedereen daarvoor naar je zus of de gemeente?

Ik zou vooral niet teveel kabaal maken over dat er nog wel wat geld op de rekening stond.
Officieel is het haar geld, maar je hebt in deze fase écht geen zin in rechtszaken en gedoe hierover door iemand die denkt dat er wél wat te rapen valt.

Ik zou eventueel ook gewoon bankafschriften laten opvragen vanaf het moment dat ze 't geld kreeg.
En die x tijd bijhouden.
Zo kan er ten allen tijde bewezen worden dat het geld van je zus kwam.
Ik neem aan dat er bij de storting vorig jaar wel iets van mededeling is gezet. En dat er eventueel ook papieren vanuit de overheid of een notaris zijn.
wissewis wijzigde dit bericht op 20-05-2025 00:05
37.24% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
20-05-2025 00:01
Heeft hij veel familie?
Wie gaat de begrafenis regelen en de afwikkeling van de erfenis?
Of kijkt iedereen daarvoor naar je zus of de gemeente?

Ik zou vooral niet teveel kabaal maken over dat er nog wel wat geld op de rekening stond.
Officieel is het haar geld, maar je hebt in deze fase écht geen zin in rechtszaken en gedoe hierover.
De uitvaart is geweest, zijn familie heeft het geregeld. En betaald. Ze zijn vooralsnog niet op de hoogte van het feit dat er nog geld is, en zus en ik gaan er ook geen ruchtbaarheid aan geven. Zij weten niet beter dan dat er geen geld is (bijstand, immers). Ik wil, vooral voor haar, geen gedoe inderdaad.
Ik neem aan dat ze niet beide een eigen bijstandsuitkering hadden maar één gezamenlijke. Want als twee ongehuwde volwassenen een gezamelijk huishouden voeren, worden zij gelijkgesteld als gehuwde voor de bijstandsuitkering.

Omdat één van beide een erfenis/legitieme portie ontvangt, stopt de gezamenlijke uitkering. Zij leven hier beide van maar het is haar geld.

Waar de erfgenamen van de overleden man recht op hebben is de helft van het vermogen wat op de gezamelijke rekening stond voordat de legitieme portie gestort werd.
Maar ik kan me goed voorstellen dat er weinig op de rekening stond gezien ze van een bijstandsuitkering rond moesten komen.
Je zus was niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap dus zij zijn geen erfenaam van elkaar. Er is dus geen gemeenschap van goederen.

Ik zou rekeningschriften downloaden zodat er bewijs is dat er weinig op de rekening stond (aanname) voordat de erfenis/legitieme portie gestort werd. Puur voor het geval als de erfgenamen van man ineens een claim doen.
13th_Star schreef:
19-05-2025 23:59
Nee, hadden ze niet. Ik moet even kauwen op jouw berekening. Ze hebben flink ingeteerd, zo ongeveer wat jij schetst. Het banksaldo is behoorlijk minder dan de legitieme portie.
Stel voordat haar legitieme portie gestort was, hadden ze 5.000 gezamenlijk. Uitkeringen zijn gestopt.
Hebben ze sinds die tijd meer dan de 5.000 gezamenlijk uitgegeven? Dus aan huur, energie, boodschappen enz. Dan is het gezamenlijk geld op en is het saldo van haar.

Stel ze hadden 10.000 en gezamenlijk hebben ze ongeveer 6.000 uitgegeven aan gezamenlijke lasten. Dan is 4.000 nog gezamenlijk en was 2.000 van hem. Ervan uitgaande dat ze ongeveer evenveel uitkering ontvingen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven