Partner plots in gevangenis & geen hulp van zijn ouders

20-05-2025 11:56 188 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag iedereen,

Sinds een goede 3 jaar heb ik een stabiele, aangename relatie met iemand van 32. Zelf ben ik er 30. Zelf heb ik geen klagen over hem en zijn het fijne momenten samen. We maakten al plannen om deze zomer het eens te bekijken i.v.m. samenwonen want samen willen we wel verder met elkaar. Momenteel apart dus.

Zijn ouders zijn nog in leven en hij heeft ook nog een broer maar door omstandigheden uit het verleden is dat contact minimaal te noemen. Dewelke omstandigheden ook zijn, het komt er op neer dat hij altijd het gevoel had dat zijn oudere broer altijd thuis voorgetrokken werd in alles en nog wat, en hijzelf zich keer op keer het op eigen houtje moest bewijzen. Persoonlijk heb ik dat zelf ook al gemerkt hoe negatief ze kunnen doen naar mijn vriend, terwijl ze hun andere zoon ophemelen.

De laatste 2 jaar is het contact met zijn ouders en broer dan ook helemaal weggevallen.

Maar vorige week zondag, laat op de avond, toen ik aan het werken (horeca) was, ontving ik een oproep van de buurvrouw van mijn partner. Zelf was ze die dag overdag niet thuis geweest maar 's avonds had ze van buren gehoord dat mijn vriend eerder op de dag geboeid weggebracht werd door de politie. 1001 vragen en vooral veel paniek heb ik hem per telefoon proberen te bereiken maar die stond uit. Dus heb ik die zondagavond nog contact opgenomen met de lokale politie hier in Vlaanderen.

Ik kreeg de boodschap om de volgende dag terug te bellen. Maandagochtend nam ik opnieuw contact op. Ze bevestigden dat hij gearresteerd was maar de reden en hoe lang hij in arrest zat dat mochten ze me niet vertellen. Alles verliep via zijn aangestelde advocaat die in contact stond met... (jawel)... zijn ouders.

Zelf weet ik niet waar die ouders wonen, omdat ze zonder ons iets te melden verhuist waren, maar toch via de website van hun zaak hun een e-mail gestuurd over wat er me verteld was.

In een kort en ijskoud antwoord bevestigde zijn vader me dat het waar is dat hun zoon (mijn partner) gearresteerd was maar voor welke reden en voor hoe lang, wisten ze niet. Al had ik wel het gevoel dat ze meer wisten maar het eerder niet willen delen met me. Als een antwoord van mijn kant bedankte ik hen voor de informatie en vroeg ik hen om me verder op te hoogte te houden, samen met mijn telefoonnummer en of ze me konden vertellen waar precies hij in de gevangenis zat. Maar zelf bleef ik achter met vele vragen. Onderstreept heb ik hen gevraagd mijn telefoonnummer aan hem door te geven zodat hij me kan bellen.

Het bleef stil. Pas afgelopen zaterdagmiddag ontving ik een bericht op whatsapp. Opnieuw van zijn vader en opnieuw kort en koel. De arrestatie was met 1 maand verlengd. Verder stond er niks in van extra informatie.

Ondertussen zijn we al meer dan een week verder en sta ik nergens. Waar precies mijn partner vastgehouden wordt, dat weet ik niet. Bellen naar de Belgische ordediensten krijg ik steeds dezelfde uitleg. Omwille van de recht op privacy mogen ze me dat niet vertellen. Ze mochten dat wel mochten we samenwonen. Maar is dus niet het geval.

Afgelopen weekend heb ik per whatsapp contact proberen zoeken met zijn ouders. Een emotioneel en lang bericht waarin ik hen uitleg hoe ik me voel, wat hij voor me betekent en dat ik zo graag met hem in contact wens te komen, maar dat ik het gevoel heb dat er bewust van hun kant, me informatie wordt achtergehouden.

Nu zijn we verschillende dagen verder en hoewel er 2 vinkjes staan (bericht is afgeleverd op hun telefoon), wordt het niet gelezen. Dus geen blauwe vinkjes. Het opmerkelijke is dat ze ondertussen wél online zitten op whatsapp want voortdurend veranderd de datum en tijd van 'laatst online gezien' onder de naam.

Zelf heb ik al naar verschillende gevangenissen gebeld en omdat we niet samenwonen mogen ze me niets vertellen. Ik weet dat hij een advocaat heeft maar wie dat is, blijft me onbekend. Want ook die informatie krijg ik niet van zijn ouders. Ook vrienden en vriendinnen weten niks. Maar verschillende hebben me wel al bevestigd wat ik wist, namelijk dat de verstandhouding tussen mijn vriend en zijn ouders en broer, ver onder het vriespunt ligt.

Ik voel me verloren en hulpeloos. Ik hoor geruchten voor wat hij zou gearresteerd zijn, maar in hoeverre mag en kan je dit wel geloven. Ik wil het van hem horen. Ik wil luisteren. Ik wil praten.

Dat zijn ouders het bericht op whatsapp na al verschillende dagen na elkaar niet gelezen hebben, getuigd van geen goede wil. Negeren.

Hier zit een verslagen iemand, veel stress, veel verdriet, veel wanhoop.
Wat kan ik nog doen?
Zelf een advocaat bellen en informeren naar wat er in dit geval mogelijk is?
Zelf een advocaat bellen?
en wijzig dit bericht even, je benoemt veel te veel persoonlijk details!
Ik vind het een vreemd verhaal. Hij kan toch zelf aan zijn advocaat vragen om contact met jou op te nemen?

Wat kan je doen? Een brief sturen naar elke gevangenis in België geadresseerd aan je partner waarin je schrijft dat je graag contact wil en hoe hij je kan bereiken.
Je partner kan vanuit de gevangenis ook zelf contact met jou opnemen. Door te bellen of schrijven. En hij mag zijn advocaat vragen jou te informeren. Tenzij hij in volledige beperkingen zit (en die kans is groot) dan mag er met niemand contact vanwege het onderzoek. Het kan dus best dat zijn ouders ook niets verder weten.

Hou op die mensen lastig te vallen. Je moet gewoon afwachten tot hij uit beperkingen komt.

Maar bedenk dat een langdurige arrestatie niet voor niets is! Ik zou zeer voorzichtig zijn. Je hebt wellicht jaren te maken gehad met een crimineel. En wellicht wordt jij onderdeel van het onderzoek.
onderdepalmboom schreef:
20-05-2025 14:07
Ik vind het een vreemd verhaal. Hij kan toch zelf aan zijn advocaat vragen om contact met jou op te nemen?
Het is inderdaad vreemd dat het contact via zijn ouders loopt en niet met TO. En gezien het voorarrest is verlengd zal het niet om iets kleins gaan.
Kan de politie doorgeven wie zijn advocaat is?

Als het arrest met een maand verlengd is, zou die uitspraak dan ergens online terug te vinden zijn? Wellicht kan je zo achter de naam van de advocaat komen.

Als je het adres weet van zijn ouders' zaak, kan je daar dan eens langs gaan?

Allemaal ingangen; maar weet niet of je er iets mee opschiet en of je niet juist iets forceert. Een lang emotioneel bericht op whatsapp is denk ik vrij lastig. Bedenk je ook dat die ouders ook enorm veel stress hebben door deze situatie.
Wat anderen ook al zeggen, hij kan contact opnemen met jou of vragen aan zijn advocaat om dat te doen. Lijkt me dus een bewuste keuze van je vriend om dat niet te doen. Het feit dat hij een maand verlenging heeft gekregen zegt mij dat het geen kattenpis is waarvoor hij is opgepakt.
Hij kan vast zelf wel een manier vinden om contact met jou op te nemen. Maar misschien wil hij juist even geen contact met jou en heeft hij dit zijn ouders ook laten weten, je weet het niet.
onderdepalmboom schreef:

Wat kan je doen? Een brief sturen naar elke gevangenis in België geadresseerd aan je partner waarin je schrijft dat je graag contact wil en hoe hij je kan bereiken.
Misschien zit hij wel in volledige beperkingen en dan mag en kan de advocaat niets vertellen. In Belgie kan je vriend wel een machtiging afgeven aan de gevangenis waardoor zij in ieder geval kunnen laten weten waar hij zit alhoewel dat meestal pas gebeurt als ze zover zijn dat hij bezoek mag gaan ontvangen. Zolang hij in een soort voor-arrest of onderzoekssituatie zit krijg je waarschijnlijk niks te horen.

Ik snap je frustratie overigens wel, maar het beste wat je kunt doen is om een belgische strafrechtadovcaat in de arm te nemen (en dan is het ook nog maar de vraag of hij in detentie zit in vlaanderen of in wallonie...)
Hij als volwassene kiest ws dat hij geen contact met jou zoekt, hij wil je niet informeren mbt waarom hij daar zit.
Of hij zit in totale beperking en dat zit men nooit zomaar... dan gaat het niet om een winkeldiefstal.

Lijkt mij een prima manier om van deze vent en zijn rare familie af te komen.
missnuada wijzigde dit bericht op 20-05-2025 14:26
21.70% gewijzigd
Ik denk dat het tijd wordt om je te realiseren dat dit a: je partner niet is. En b: dat dat misschien maar goed is ook.

Waarschijnlijk hebben die ouders goede redenen voor hun terughoudendheid naar hem en naar jou.

Je mag gewoon verdrietig en teleurgesteld zijn hoor, ongerust ook. Begrijpelijk allemaal. Maar ik zou proberen je blik weer helder te krijgen en een beetje rust te nemen. Komt tijd komt raad.
quasi-onschuldig schreef:
20-05-2025 14:25
Ik denk dat het tijd wordt om je te realiseren dat dit a: je partner niet is. En b: dat dat misschien maar goed is ook.

Waarschijnlijk hebben die ouders goede redenen voor hun terughoudendheid naar hem en naar jou.

Je mag gewoon verdrietig en teleurgesteld zijn hoor, ongerust ook. Begrijpelijk allemaal. Maar ik zou proberen je blik weer helder te krijgen en een beetje rust te nemen. Komt tijd komt raad.
En dat, ws hebben ze al meer van deze zaken met hem aan de hand gehad en is daarom de band slechter.
Ik zou sowieso eens goed nadenken over wat hij je allemaal heeft verteld wel waar is...
Ben maar blij dat jullie niet samenwonen.
Misschien is er wel een reden dat hij jou hier buiten houdt? Dat hij niet wilt dat je betrokken wordt bij het onderzoek.

Sterkte....
Carpe Diem!
misspatrice schreef:
20-05-2025 14:33
Misschien is er wel een reden dat hij jou hier buiten houdt? Dat hij niet wilt dat je betrokken wordt bij het onderzoek.

Sterkte....
Of hij wil haar niet laten weten wat hij heeft uitgespookt.
MissNuada schreef:
20-05-2025 14:34
Of hij wil haar niet laten weten wat hij heeft uitgespookt.
Ook dat is een optie...
Carpe Diem!
margreetder schreef:
20-05-2025 14:12
Het is inderdaad vreemd dat het contact via zijn ouders loopt en niet met TO. En gezien het voorarrest is verlengd zal het niet om iets kleins gaan.
Logisch dat er contact met zijn ouders is opgenomen: zij zijn familie. Wettelijk gezien is TO helemaal niets van haar vriend: Ze wonen op verschillende adressen en hebben wettelijk gezien geen enkele band met elkaar.
Het jeugdtrauma verhaal, de strenge ouders, allemaal heel zielig. Ondertussen is hij degene die in de gevangenis zit hè. Zijn voorarrest zal met een reden verlengd zijn. Net zoals zijn ouders met een reden voorzichtig zijn met wie ze informatie geven over hem. Hebben zijn ouders jou ooit ontmoet tijdens de afgelopen jaren? Wie weet wat ze door de jaren heen met hem te verduren hebben gehad. Hij zal met een reden geen contact met jou (laten) opnemen nu, denk ik.
Nyco schreef:
20-05-2025 14:15
Wat anderen ook al zeggen, hij kan contact opnemen met jou of vragen aan zijn advocaat om dat te doen. Lijkt me dus een bewuste keuze van je vriend om dat niet te doen. Het feit dat hij een maand verlenging heeft gekregen zegt mij dat het geen kattenpis is waarvoor hij is opgepakt.
Dit waren precies mijn gedachten. Het ligt in zijn handen en hij neemt geen contact op en verlenging van voorarrest met een maand gaat niet over de verdenking van een simpele overtreding, maar een misdrijf waar een lange gevangenisstraf en/of hoge boete op staat.
Als hij om TO geeft dan doet hij er goed aan om haar los te laten.
Wat anderen ook al zeggen: er is vast een reden dat hij geen contact met jou kan of wil opnemen.
En zijn ouders hebben misschien genoeg aan hun hoofd, willen niet dat iedereen op de hoogte is of wat dan ook.
Ik snap dat je geschrokken bent en wil weten wat er aan de hand is, maar misschien moet je langzaam rekening houden met het feit dat dit wel eens serieuze consequenties voor jullie relatie kan hebben.
Sterkte.
margreetder schreef:
20-05-2025 14:12

Dat is helemaal niet vreemd als ze een nergens geregistreerde latrelatie hebben. Technisch/wettelijk gezien is zij niks van hem
TAFKAPML
Nyco schreef:
20-05-2025 14:15
To, als je vriend had gewild dat je op de hoogte zou worden gebracht, dan was dat wel gebeurd. Hij houdt je in het ongewisse en niemand anders. Dat zijn ouders een koele relatie hebben met hun zoon, zou wel eens niet voor niets kunnen zijn.
onderdepalmboom schreef:

Ja, inderdaad, hij kan toch wel contact met jou opnemen of dat iemand anders laten doen? Dat doet hij niet, dus dat zal wel een bewuste keuze zijn dan.
Vaag verhaal....
Ik zou dat laatste helemaal niet doen, ik denk dat ik eerder geneigd zou zijn om de relatie als uit te beschouwen en door te gaan met mijn leven.
Lila-Linda schreef:

en wijzig dit bericht even, je benoemt veel te veel persoonlijk details!
En dit.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven