Soeverein/ autonoom; wie, wat , waar en vooral waarom?
maandag 4 december 2023 om 12:59
Afgelopen weekend stond een kort bericht op NOS.nl. Er zouden naar schatting nu zo’n 10.000 zogenaamde soevereinen in Nederland zijn. En het aantal groeit.
Soevereinen verklaren zich autonoom, weigeren belasting, boetes en nog meer te betalen, kopen een bordje waar ‘ambassade’ op staat om op hun huis te bevestigen, in de waan dan onaantastbaar te zijn.
Het intrigeert me. Hoe komen mensen tot deze ideeën, wie zijn deze mensen? Heeft iemand zulke mensen in eigen omgeving meegemaakt en hoe gaat dat verder? Wat denken jullie?
Link naar iets meer informatie: https://www.mareonline.nl/achtergrond/d ... -meer-mee/
Soevereinen verklaren zich autonoom, weigeren belasting, boetes en nog meer te betalen, kopen een bordje waar ‘ambassade’ op staat om op hun huis te bevestigen, in de waan dan onaantastbaar te zijn.
Het intrigeert me. Hoe komen mensen tot deze ideeën, wie zijn deze mensen? Heeft iemand zulke mensen in eigen omgeving meegemaakt en hoe gaat dat verder? Wat denken jullie?
Link naar iets meer informatie: https://www.mareonline.nl/achtergrond/d ... -meer-mee/
woensdag 19 maart 2025 om 10:43
vrijdag 21 maart 2025 om 17:22
Ik ken (gelukkig) zulke personen niet persoonlijk. Een jaar of 2 geleden vond ik het wel heel interessant, maar vreemd genoeg kan ik van niemand in mijn omgeving bedenken dat diegene soeverein of autonoom zou kunnen zijn.
En waar hangen de ambassade-bordjes eigenlijk? Ik heb er weleens over gehoord maar nog nooit een gezien.
En waar hangen de ambassade-bordjes eigenlijk? Ik heb er weleens over gehoord maar nog nooit een gezien.
vrijdag 21 maart 2025 om 17:23
Ik heb weleens gehoord dat deze mensen vinden dat ze wel recht hebben op alles wat jij noemt ontvangen/gebruikenMaleficent schreef: ↑04-12-2023 13:03Deze mensen begrijpen kennelijk niet dat onze samenleving draait op collectief voor elkaar te betalen en te zorgen. Ik vind het prima hoor, als ze soeverein willen zijn. Maar dan ook geen recht op zorg, toeslagen, uitkeringen en het gebruiken van het wegennetwerk.
Maar vinden dat zij er niet voor hoeven te betalen/terugbetalen als ze er juist geen recht op hadden
Dat vind ik echt onzin. Bij rechten horen plichten, zo simpel is het.
zaterdag 22 maart 2025 om 13:55
Ja dat hoorde ik vroeger ook vaak bij de zorgverzekering klantenservice.
'ik heb geen zorg gebruikt dit jaar, dus ik wil graag mijn premie terug'
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 6 april 2025 om 12:35
dinsdag 20 mei 2025 om 16:31
Uit het AD:
Youri P. is een van de mensen die in coronatijd enige naam maakte als criticaster van de overheid. Na de pandemie wierp hij zich op als adviseur van mensen die autonoom wilden gaan leven, mensen die zichzelf los zien van de maatschappij en dus ook vinden dat ze geen belasting hoeven te betalen. Die mensen konden tegen betaling van 25 euro per jaar lid worden van P.’s ‘vereniging’. De truc die P. en H. uithaalden was dat zij de belasting die leden moesten betalen een jaar later opvoerden als gift. Als aftrekpost dus.
Veel leden van de club van P. en H. kregen aanvankelijk via de automatische behandeling van hun aangifte dus belastinggeld terug. Later kwamen zij in de problemen toen de Belastingdienst het geld terecht weer terugvorderde na een inhoudelijke beoordeling van die aangifte.
Omdat P. en H. als ‘beloning’ voor hun werk vijftien procent van het geld dat hun leden terugkregen in eigen zak hadden gestoken, kwamen die leden in de problemen. Er ontstond een schuld en die werd soms groter door navorderingen en rente op rente. P. en H. zouden een kleine 2500 leden hebben gehad.
Youri P. is een van de mensen die in coronatijd enige naam maakte als criticaster van de overheid. Na de pandemie wierp hij zich op als adviseur van mensen die autonoom wilden gaan leven, mensen die zichzelf los zien van de maatschappij en dus ook vinden dat ze geen belasting hoeven te betalen. Die mensen konden tegen betaling van 25 euro per jaar lid worden van P.’s ‘vereniging’. De truc die P. en H. uithaalden was dat zij de belasting die leden moesten betalen een jaar later opvoerden als gift. Als aftrekpost dus.
Veel leden van de club van P. en H. kregen aanvankelijk via de automatische behandeling van hun aangifte dus belastinggeld terug. Later kwamen zij in de problemen toen de Belastingdienst het geld terecht weer terugvorderde na een inhoudelijke beoordeling van die aangifte.
Omdat P. en H. als ‘beloning’ voor hun werk vijftien procent van het geld dat hun leden terugkregen in eigen zak hadden gestoken, kwamen die leden in de problemen. Er ontstond een schuld en die werd soms groter door navorderingen en rente op rente. P. en H. zouden een kleine 2500 leden hebben gehad.
woensdag 21 mei 2025 om 09:48
De overheid lijkt vooral niet transparant als je de onzin van social media geloofd. Als je gewoon normale kranten leest, en de websites van de overheid gebruikt voor informatie is het ontzettend transparant. Het zou goed zijn als mensen wat minder googlen maar gewoon naar de bron gaan.
woensdag 21 mei 2025 om 10:19
Ik ken niemand die zichzelf souverein noemt, maar ik kan wel zo 3 mensen aanwijzen die dat zouden doen...Dana1980 schreef: ↑21-03-2025 17:22Ik ken (gelukkig) zulke personen niet persoonlijk. Een jaar of 2 geleden vond ik het wel heel interessant, maar vreemd genoeg kan ik van niemand in mijn omgeving bedenken dat diegene soeverein of autonoom zou kunnen zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 21 mei 2025 om 10:44

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in