Wie is er ook net zwanger?

21-04-2025 09:57 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na heel veel jaar en bijzonder genoeg de maand voor man en ik met IUI zouden beginnen ben ik zwanger. (36 jaar oud) Ik weet het sinds vorige week zondag, nu iets meer dan 5 weken als het goed is. Supergelukkig, ook nog enorm onwerkelijk. Los van supermoe zijn en zeurkrampen linksonder in mijn buik en rug merk ik niets, dus qua klachten niets te klagen 😉. Wel ben ik erg op zoek naar andere vrouwen in deze fase; pril zwanger van de eerste. Ik schrijf ook mee in 2 zwanger worden-topics en dat is heel fijn, maar weinig dames in mijn huidige situatie volgens mij.

Wie is dat wel en vindt het fijn om een plek te hebben om met elkaar te delen hoe het gaat?

Ik voel me dus prima en wissel supergelukkig af met onwerkelijk omdat ik zo weinig merk. Wel ben ik, denk ik, overmatig bang voor een miskraam. Bij ieder toiletbezoek haal ik opgelucht adem en iedere dag die ik kan afkruisen is er 1. Niet erg gezond en niet fijn, maar de relax- en het-loopt-zoals-het-loopt-knop heb ik nog niet gevonden.

Sluit vooral aan met schrijven als je wilt 😀.
Dankzij jullie berichtjes hebben wij ons ook net ingeschreven bij kraamzorg en de opvang. Gok dat we daar komende week wel wat van horen. Bizar hoe vroeg je erbij moet zijn, maar blij dat het nu is gedaan.

@julie: bijzonder om hartje zo te zien he? Leuk dat dat al kon. Succes bij verloskundige morgen. Misschien hebben ze ook nog tips tegen de misselijkheid.

Ik vind nu de vermoedelijk lastigste omdat we het aan bepaalde mensen nog niet willen/kunnen vertellen, maar je eigenlijk wel te moe bent voor bepaalde activiteiten, wat je beperkt tov normaal. Denk dat ik het aan een aantal mensen daarom toch wat eerder ga vertellen. Hoe doen jullie dat?
Bij mij wisten een aantal mensen het al door het traject. Dat scheelde misschien. De uitslag van de nipt moet er binnen paar dagen zijn en dan gaan we het echt vertellen. Ik zit nu meer aan de logistiek te denken want ouders wil je wel in persoon vertellen, maar dat is verdeeld over het land. Een dagje rondtoeren denk ik dan maar.
Haha, zoiets wordt het dan ja. Wordt vast een heel leuke dag!
Julie, hoe was de intake en de echo? Zag het verschil tov vorige week?
Lief dat je het vraagt. De echo vandaag was goed! Kloppend hartje en bewegend garnaaltje. Goed gegroeid, geschat op 8.2 weken (volgens mij van 11.70 mm naar 17.14 mm). 6 juni termijn echo.

Tip van de verloskundige voor de misselijkheid: gemberpillen.
Fijn dat alles goed was en de groei goed gaat. Termijnecho hebben we dan de dag na elkaar.

Goede tip, proberen waard!
Julie wat fijn dat je echo goed was! Weer een mijlpaal! :cheer2:
Maak me toch iets zorgen, omdat die termijn niet goed te zien was. Heb net even de verloskundige gebeld en gevraagd of er misschien iemand deze week even kort wil kijken. Dat wilden ze met liefde: donderdag. Blij dat ik toch heb gebeld!
Fijn dat de echo goed was Julie! En fijn dat ze bij jou nog een keertje extra willen kijken, Liefdeisspannend.

Iemand vroeg over het vertellen, maar bij ons weet zo'n beetje iedereen het al. Simpelweg omdat ik geen zin had te liegen bij geïnteresseerde vragen naar het fertiliteitstraject of om ineens een hele tijd er niks over te zeggen. Heb dus ook al een aantal cadeautjes gehad :-)
Liefdeisspannend Zo fijn dat ze wil kijken! Gewoon naar je gevoel luisten. Heel goed dat je gebeld hebt, al zal dat vast even lastig zijn geweest.

En meisje85 heel begrijpelijk, voelt toch fijn om gewoon eerlijk te kunnen zijn en te delen met wat voor iets (groots) je rondloopt!
Mooie natuurlijke manier om te vertellen dan meisje. Leuk. Ondertussen al verteld aan (stief)kinderen? Benieuwd hoe ze reageerden!

Advocaatje, jij had 13-weken-echo gisteren toch? Hoe was dat?

Fijn om zo met jullie te kunnen sparren! Ik laat donderdag weten hoe het was.
Liefdeiss wat fijn dat je donderdag langs mag komen. Hopelijk word je dan gerustgesteld. Dat is wel het fijne van een verloskundigenpraktijk: ze hebben vaak veel empathie en begrijpen een extra echo bij ongerustheid.

Advocaatje, ik ben ook erg benieuwd hoe het is gegaan!

Hier nu Ondansetron gekregen als medicatie regen de misselijkheid. Ik moet stoppen met Primperan en nog wel doorgaan met emesafene. Gisteravond begonnen met Ondansetron. Man man, wat krijg ik daar een hoofdpijn van! Hopelijk stopt dat snel als mijn lichaam gewend is aan dit middel. Overigens lijkt het wel mijn misselijkheid te verlichten. Eindelijk!
Jeej zizo, wat fijn dat het wat doet tegen misselijkheid. Hopelijk gaat die hoofdpijn snel weg, want anders is het een beetje regen-in-drup lijkt me.

Ja, echt wel goed gevoel bij 'mijn' praktijk. Fijn is dat!
Wat fijn, Julie! Toch echt een mijlpaal.

Liefdeis, goed dat je gebeld hebt en ook heel erg fijn dat je een afspraak hebt.

Zizo, ik hoop dat de hoofdpijn een tijdelijke bijwerking is. Anders is het inderdaad een beetje regen-drup. Tenminste, hoe ervaar jij dat?

13-weken was goed! Het besef komt toch ook bij elke stap iets meer. Misselijkheid is echt veel minder en mijn energie is ook weer beter dan de laatste paar weken. Dus ik denk het sporten later deze week op te gaan pakken! Ik heb wel dat ik makkelijk kan huilen om niks, maar tot nu toe heb ik dat onder controle. :-D Hoe zitten jullie qua emoties?
Wat fijn om te horen dat alles goed was! Kan me voorstellen dat het besef dan wat meer indaalt. Lijkt me ook leuk? Wat goed van misselijkheid en energie. Sporten ook fijn vooruitzicht, zeker als dat gewoon goed voelt.

Emoties gaan nog wel heb ik het idee, maar kan me zo voorstellen dat dat later ook wat intenser wordt, misschien juist als die andere klachten wat afnemen?
Advocaatje, wat fijn dat de echo goed was! Ze kunnen al zoveel zien met 13 weken. Ik mag dinsdag voor de 13 wk echo.

Qua emoties: ik huilde afgelopen weken om het minste of geringste. Dat lijkt iets stabieler te worden, maar toen ik dat berichtje over die kindjes Emma en Jeffrey las, rolden de tranen alweer over mijn wangen. Sowieso ben ik veel emotioneler geworden sinds ik moeder ben.
Zoals beloofd een update: alles lijkt gelukkig helemaal oke. Netjes een week groter nu en nog altijd goed kloppend hartje. Nu stuk meer gerustgesteld, ovulatie was kennelijk toch wat later dan gedacht. Nu met gerust gevoel naar de termijnecho.

Hoe is het met jullie?
Liefdeiss ik zie nu pas je update! Wat fijn! Hopelijk ben je nu voldoende gerustgesteld en heb je meer vertrouwen. Op naar meer mooie en goede echo's!

Hier vanavond de laatste pillen gebruikt en laatste injectie gezet n.a.v. de terugplaatsing. Ik ben zwanger geraakt van een cryo tp in kunstmatige cyclus en moest daarom tot week 12 utrogestan, progynova en prolutex gebruiken. Inmiddels moet de placenta dit overgenomen hebben en kan ik dus stoppen. Afbouwen is niet nodig.
Het voelt wel wat gek. Ik moet mijn lijf nu vertrouwen. Ik heb nog wel wat medicatie over, dus zou best nog een paar dagen door kunnen gaan, maar eerlijk gezegd heb ik daar geen zin in. Ik slik al zoveel. Laat ik maar op de artsen vertrouwen. Gelukkig dinsdag echo.
Sinds vandaag wel Ascal erbij ivm zwangerschapsvergiftiging tijdens mijn vorige zwangerschap. Dat moet ik nu tot week 36 slikken.
Wat goed, Liefdeis!

Zizo, ik herken dat wel. Ik vroeg me ook af of we het echt wel aan mijn lichaam over konden laten. Ik zag laatst een artikel over een boek over zwanger zijn na een traject. Maar daar stond ook wel een mooie quote in van een arts. Even kijken of ik het nog vind.

https://www.trouw.nl/zorg/zwanger-na-ee ... ~b61f3b72/

(Ik gok dat je het niet kan lezen.)

De quote is van een klinisch embryoloog die in de begintijd van IVF al werkzaam was en hij reageert erop dat veel vrouwen na een traject niet op hun eigen lichaam vertrouwen: “wat wij doen is maar een klein stukje in het proces. We helpen je op weg, maar de rest doe je zelf. Je mag erop vertrouwen dat je lichaam dat kan.”

Het boek is Wonderkind verwacht van Marieke Poelman.
advocaatje wijzigde dit bericht op 24-05-2025 09:32
Reden: Autocorrect
0.30% gewijzigd
Dank allebei. Zeker stuk meer gerustgesteld. Deze verloskundige was zo mogelijk nog positiever dan de eerste, dus ik ga gewoon vertrouwen hebben. Over minder dan 2 weken alweer termijnecho.

Snap wel dat het na een traject moeilijker is te vertrouwen op je eigen lichaam, maar die heeft toch maar het meeste werk gedaan. Prachtige quote Advocaatje! Jullie hebben het gewoon zo ver gebracht, dat is al de allergrootste stap.

Zizo, beleef je deze zwangerschap nu anders dan je vorige? Fijner dat je nu met wat minder medicatie kan! Ascal is echt wel nuttig en gelukkig weinig bijwerkingen (meestal). Ik ga er ook aan beginnen in week 12 vanwege 2 milde risicofactoren.

Fijn weekend allen (inclusief babies in buik)
Fijn dat alles ok was, liefdesisspannend!

Ik hoefde volgens mij na de test nog maar twee weken (ik weet het niet eens precies meer!) Utrogestan te gebruiken en vond dat al gek om mee te stoppen. Maar inderdaad, je lijf kan dat.

Wij hebben het inmiddels aan de (stief)kinderen verteld. We hadden met alle mogelijke reacties rekening gehouden en alles was ok geweest, maar het was hartverwarmend, lief en enthousiast. Stiefdochters zijn ook erg nieuwsgierig naar hoe ik me voel, zwangerschapscravings, hoe de baby zich ontwikkelt etc. Ze zoeken er ook weleens wat over op, want soms hebben ze het ineens over iets dat ze online lazen. Ik denk dat ik ze over een tijdje meeneem naar een pretecho, zouden ze volgens mij geweldig vinden.
Wat leuk, Meisje! Dat blijft toch spannend!
Ah wat mooi dat ze zo positief reageren! Heerlijk gevoel lijkt me.
Advocaatje ik kan het artikel niet lezen,maar die quote is inderdaad mooi en waar.

Meisje wat fijne reacties van de kinderen! Leuk!

Liefdeiss fijn dat het gevoel nu beter is.

Heel eerlijk heb ik mijn vorige zwangerschap als vreselijk ervaren. Ik voelde me toen ook zo beroerd en maakte me alleen maar zorgen. Denk je na een lang traject blij te zijn, maar lukte dat me niet. Elke echo spannend. Maar ik moet wel toegeven dat ik dan weer een van de weinige kraamvrouwen was die wel op een roze wolk zat. Ik was er slecht aan toe door de bevalling. Lang herstel gehad,maar het kon me niet deren. Ik was moeder geworden van de mooiste dochter. Dat neemt niemand me af.
Ik hoopte dat een tweede zwangerschap minder zorgelijk zou voelen, maar eerlijk gezegd is dat tit nu toe niet zo. Ik heb ook wel wat risico issues rondom de bevalling. Dat weten ze nu, maar zorgt wel voor extra zorg en dus ook verplicht bevallen in academisch ziekenhuis.
Oh dat klinkt best heftig ja, die indicatie. Aan de andere kant ook wel goed dat die zorg beschikbaar is, maar kan me voorstellen dat het moeilijk is om onbezorgd proces te beleven. Ik hoop dat je in ieder geval weer zo'n mooie roze wolk krijgt na de bevalling, maar gun je ook wat rust daarvoor. Is alleen niet zomaar te regelen of af te dwingen helaas...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven