Partner plots in gevangenis & geen hulp van zijn ouders

20-05-2025 11:56 212 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag iedereen,

Sinds een goede 3 jaar heb ik een stabiele, aangename relatie met iemand van 32. Zelf ben ik er 30. Zelf heb ik geen klagen over hem en zijn het fijne momenten samen. We maakten al plannen om deze zomer het eens te bekijken i.v.m. samenwonen want samen willen we wel verder met elkaar. Momenteel apart dus.

Zijn ouders zijn nog in leven en hij heeft ook nog een broer maar door omstandigheden uit het verleden is dat contact minimaal te noemen. Dewelke omstandigheden ook zijn, het komt er op neer dat hij altijd het gevoel had dat zijn oudere broer altijd thuis voorgetrokken werd in alles en nog wat, en hijzelf zich keer op keer het op eigen houtje moest bewijzen. Persoonlijk heb ik dat zelf ook al gemerkt hoe negatief ze kunnen doen naar mijn vriend, terwijl ze hun andere zoon ophemelen.

De laatste 2 jaar is het contact met zijn ouders en broer dan ook helemaal weggevallen.

Maar vorige week zondag, laat op de avond, toen ik aan het werken (horeca) was, ontving ik een oproep van de buurvrouw van mijn partner. Zelf was ze die dag overdag niet thuis geweest maar 's avonds had ze van buren gehoord dat mijn vriend eerder op de dag geboeid weggebracht werd door de politie. 1001 vragen en vooral veel paniek heb ik hem per telefoon proberen te bereiken maar die stond uit. Dus heb ik die zondagavond nog contact opgenomen met de lokale politie hier in Vlaanderen.

Ik kreeg de boodschap om de volgende dag terug te bellen. Maandagochtend nam ik opnieuw contact op. Ze bevestigden dat hij gearresteerd was maar de reden en hoe lang hij in arrest zat dat mochten ze me niet vertellen. Alles verliep via zijn aangestelde advocaat die in contact stond met... (jawel)... zijn ouders.

Zelf weet ik niet waar die ouders wonen, omdat ze zonder ons iets te melden verhuist waren, maar toch via de website van hun zaak hun een e-mail gestuurd over wat er me verteld was.

In een kort en ijskoud antwoord bevestigde zijn vader me dat het waar is dat hun zoon (mijn partner) gearresteerd was maar voor welke reden en voor hoe lang, wisten ze niet. Al had ik wel het gevoel dat ze meer wisten maar het eerder niet willen delen met me. Als een antwoord van mijn kant bedankte ik hen voor de informatie en vroeg ik hen om me verder op te hoogte te houden, samen met mijn telefoonnummer en of ze me konden vertellen waar precies hij in de gevangenis zat. Maar zelf bleef ik achter met vele vragen. Onderstreept heb ik hen gevraagd mijn telefoonnummer aan hem door te geven zodat hij me kan bellen.

Het bleef stil. Pas afgelopen zaterdagmiddag ontving ik een bericht op whatsapp. Opnieuw van zijn vader en opnieuw kort en koel. De arrestatie was met 1 maand verlengd. Verder stond er niks in van extra informatie.

Ondertussen zijn we al meer dan een week verder en sta ik nergens. Waar precies mijn partner vastgehouden wordt, dat weet ik niet. Bellen naar de Belgische ordediensten krijg ik steeds dezelfde uitleg. Omwille van de recht op privacy mogen ze me dat niet vertellen. Ze mochten dat wel mochten we samenwonen. Maar is dus niet het geval.

Afgelopen weekend heb ik per whatsapp contact proberen zoeken met zijn ouders. Een emotioneel en lang bericht waarin ik hen uitleg hoe ik me voel, wat hij voor me betekent en dat ik zo graag met hem in contact wens te komen, maar dat ik het gevoel heb dat er bewust van hun kant, me informatie wordt achtergehouden.

Nu zijn we verschillende dagen verder en hoewel er 2 vinkjes staan (bericht is afgeleverd op hun telefoon), wordt het niet gelezen. Dus geen blauwe vinkjes. Het opmerkelijke is dat ze ondertussen wél online zitten op whatsapp want voortdurend veranderd de datum en tijd van 'laatst online gezien' onder de naam.

Zelf heb ik al naar verschillende gevangenissen gebeld en omdat we niet samenwonen mogen ze me niets vertellen. Ik weet dat hij een advocaat heeft maar wie dat is, blijft me onbekend. Want ook die informatie krijg ik niet van zijn ouders. Ook vrienden en vriendinnen weten niks. Maar verschillende hebben me wel al bevestigd wat ik wist, namelijk dat de verstandhouding tussen mijn vriend en zijn ouders en broer, ver onder het vriespunt ligt.

Ik voel me verloren en hulpeloos. Ik hoor geruchten voor wat hij zou gearresteerd zijn, maar in hoeverre mag en kan je dit wel geloven. Ik wil het van hem horen. Ik wil luisteren. Ik wil praten.

Dat zijn ouders het bericht op whatsapp na al verschillende dagen na elkaar niet gelezen hebben, getuigd van geen goede wil. Negeren.

Hier zit een verslagen iemand, veel stress, veel verdriet, veel wanhoop.
Wat kan ik nog doen?
Yildizlar2 schreef:
20-05-2025 20:40
Lijkt me normaal dat je het nummer van je partner uit je hoofd weet ondanks dat je het zelden in hoeft te toetsen. Heel eerlijk ben ik van de generatie waar je sowieso nummers moest kennen . Heb mijn kinderen wel geleerd belangrijke nummers uit hun hoofd te leren in geval van nood .
Wat een onzin weer. In deze tijd is het volgens mij niet meer standaard dat mensen elkaars nummer kennen. En dan nog: voor jou normaal, in mijn wereld niet. Dus dat betekent dat het even normaal is voor de partner van To om haar nummer wel te kennen als niet.
Nadinexxx schreef:
20-05-2025 21:35
Wat een onzin weer. Daarom sta je onder de negeer bij mij. Dacht ga toch eens kijken. Maar echt weer dat 'het is normaal dat...'. Nou petje af hoor, dat jij jouw kinderen dat leert. In deze tijd is het volgens mij niet meer standaard dat mensen elkaars nummer kennen. En dan nog: voor jou normaal, in mijn wereld niet. Dus dat betekent dat het even normaal is voor de partner van To om haar nummer wel te kennen als niet.
Ik vind het eerlijk gezegd best raar om van niemand een telefoonnummer te kennen. Als er ergens iets gebeurt en je telefoon is daarbij kapot gegaan, kwijt of leeg geraakt dan kan je dus niemand bellen om om hulp te vragen? Hier weten mijn man en ik van elkaar wel het nummer uit ons hoofd en de kinderen van ons beiden. Mijn dochter had met Koningsdag nog haar telefoon leeg en de laatste trein gemist. Ik was blij dat ze mij even belde met de telefoon van een vriendin.
Anne1235 schreef:
20-05-2025 21:45
Ik vind het eerlijk gezegd best raar om van niemand een telefoonnummer te kennen. Als er ergens iets gebeurt en je telefoon is daarbij kapot gegaan, kwijt of leeg geraakt dan kan je dus niemand bellen om om hulp te vragen? Hier weten mijn man en ik van elkaar wel het nummer uit ons hoofd en de kinderen van ons beiden. Mijn dochter had met Koningsdag nog haar telefoon leeg en de laatste trein gemist. Ik was blij dat ze mij even belde met de telefoon van een vriendin.
Ik had mijn bericht aangepast. Msn kan je de quote ook aanpassen?

Blijkbaar verschillen de meningen daarover dus. Ik ken echt geen ander nummer dan dat van mijn ouders terwijl ik toch al 15 jaar met partner ben.
Nadinexxx schreef:
20-05-2025 21:35
Wat een onzin weer. In deze tijd is het volgens mij niet meer standaard dat mensen elkaars nummer kennen. En dan nog: voor jou normaal, in mijn wereld niet. Dus dat betekent dat het even normaal is voor de partner van To om haar nummer wel te kennen als niet.
Weet niet wat ik jou misdaan heb ik reageerde omdat jij zei dat je het nummer van je ouders kende en ik vergelijk dat met het nummer van mijn partner . Excuses .
myname1 schreef:
20-05-2025 19:31
tuurlijk niet. Weer zo'n verzonnen verhaal dit.
Nu je het zegt.....
Wintertime16 schreef:
20-05-2025 19:48
Er bellen heel de dag advocaten en secretaresses met vragen. 'Oh het parketnummer heb ik even niet bij de hand, ik zit in de auto' etc. En door de telefoon kun je niet controleren of je een secretaresse van een advocaat aan de telefoon hebt of een vriendin van iemand, die zich voordoet als secretaresse. Maar maakt mij niet uit. Als mijn man zou 'verdwijnen' zou ik elke dag bellen/mailen/langsgaan. TO moet het lekker zelf weten. Ze kan ook rustig afwachten of ze ooit nog iets van hem hoort.
Dit is niet hetzelfde als je zonder kaartje bij een festival naar binnen praten.

Het is natuurlijk andersom, die mensen hebben elke smoes al wel gehoord. Die gaan daarvoor toch hun baan niet op het spel zetten? Daar worden ze voor opgeleid om niks vrij te geven. Voor hetzelfde geld is het een journalist of bendelid of wat dan ook. Hoogst naïef dit.
Nyco schreef:
20-05-2025 19:14
Die gaan je allemaal nul informatie geven.
Precies, ik was juridisch secretaresse van een strafrecht advocaat en ik ben een paar keer afgesnauwd toen ik de gevangenis belde met een vraag. Maar misschien hadden ze gewoon een hekel aan advocaten dat kan ook.
Nyco schreef:
20-05-2025 20:02
Nou weet je dan niet.
Ik weet wat er bij mij thuis gebeurd is en dat dat kwam door een anonieme melding, je hoeft mij niet te geloven hoor.
Maar dan moeten ze toch al veel meer hebben dan alleen een anonieme melding? Op basis van een anonieme melding krijg je normaal gesproken geen huiszoekingabevel. Aangezien hij sinds december al vast zit was er wel degelijk iets aan de hand.
Leuk gedachtenexperiment.
Ik zou mijn man gelukkig wel kunnen bellen, maar verder wordt het droevig en ook een beetje merkwaardig wie ik nog zou kunnen bereiken. Mijn oma, mijn ouders, die niet meer leven. De school waar mijn moeder ooit werkte. Mijn beste vriendin van vroeger (wie weet nemen haar ouders nog wel op). Een oom en tante en vrienden van mijn ouders die al lang niet zijn verhuisd.
Recentere contacten worden een heikel punt!

@TO ik zie nogal shock in je bericht maar niets over wat je vriend mogelijk heeft gedaan. Daar zou mijn eerste zorg naar uitgaan: wat heeft hij geflikt en hoe erg is het?
Leuke vaststelling is wel dat als ik overdag het oude vaste nummer draai van mijn ouders ik bij de overnemer van hun winkel terecht kom :-).
Toen de boel werd overgegeven hebben ze dat nummer mee laten overnemen.

Die overnemer heeft dan héél misschien wel ergens diep in een lade het nummer van mijn moeder liggen.

Moet ik natuurlijk wel niet om 3u 's nachts opgepakt worden, want dan is die toko gewoon dicht.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ooit heb ik van dichtbij zoiets meegemaakt. De persoon in kwestie zat opeens vast in het buitenland (Scandinavië, dus wel anders dan Nederland maar ook weer niet totaal onvergelijkbaar). Het contact met zijn ouders kwam pas na 10 dagen tot stand, tot die tijd was er niets duidelijk (wat hij had gedaan, of hij een advocaat had etcetera). Hij mocht na die 10 dagen voor het eerst bellen vanuit de gevangenis (niet met zijn eigen telefoon, die was afgenomen). Voor dit verhaal niet relevant verder maar ook BZ en de ambassade konden geen duidelijkheid verschaffen. Je bent als gevangene even buiten de maatschappij geplaatst en kunt geen aanspraak maken op wat dan ook.

Hij bleek een pro deo advocaat toegewezen te hebben gekregen. Die was er uitsluitend voor zijn cliënt, die 18+ was en dus volwassen, en daarom sprak de advocaat niet met ouders of andere betrokkenen omdat het niet altijd vanzelfsprekend is dat ouders of geliefden het beste willen voor de cliënt.

Zoals ik het toen heb ervaren, is gevangenschap (of voorarrest, zoals in het geval dat ik ken) een situatie waarin iemand nergens aanspraak op kan maken. Wel denk ik dat de vriend van TO zijn ouders heeft genoemd als contactpersonen, of misschien zijn zij gewoon de enige geregistreerde bloedverwanten en is TO buiten beschouwing gelaten omdat er geen officiële relatie is.

Dus ja, afwachten. Meer kun je denk ik niet doen.
Yildizlar2 schreef:
20-05-2025 21:57
Weet niet wat ik jou misdaan heb ik reageerde omdat jij zei dat je het nummer van je ouders kende en ik vergelijk dat met het nummer van mijn partner . Excuses .
Ik reageerde wat fel. Sorry. Daarom had ik het eerste bericht ook aangepast.
Anne1235 schreef:
20-05-2025 21:45
De meeste ouders van de vriendinnen van mijn dochter hebben mijn nummer. Hetzelfde geldt voor zoon. Dus met een telefoon van een vriend of vriendin kunnen ze me wel bereiken. Verder staat mijn telefoonnummer op de website van mijn werk. Ik kan dus ook altijd de nummers van mijn collega’s vinden. En zij kunnen weer de telefoonnummers van mijn gezin opzoeken.

Verder weten we elkaars mailadres en social media is ook nog een optie.
Pelle schreef:
20-05-2025 23:01
De meeste ouders van de vriendinnen van mijn dochter hebben mijn nummer. Hetzelfde geldt voor zoon. Dus met een telefoon van een vriend of vriendin kunnen ze me wel bereiken. Verder staat mijn telefoonnummer op de website van mijn werk. Ik kan dus ook altijd de nummers van mijn collega’s vinden. En zij kunnen weer de telefoonnummers van mijn gezin opzoeken.

Verder weten we elkaars mailadres en social media is ook nog een optie.
Goed punt. Meerdere wegen leiden naar Rome. Het moet gek lopen wil je het nummer van een dierbare niet kunnen achterhalen (tenzij je in de rimboe zit).
Claire45 schreef:
20-05-2025 23:04
Goed punt. Meerdere wegen leiden naar Rome. Het moet gek lopen wil je het nummer van een dierbare niet kunnen achterhalen (tenzij je in de rimboe zit).
Of in het gevang.
Mijn lief, echt de meest geweldloze man ter wereld kwam een keer niet thuis. Na het hardlopen naar de appie gegaan en zag daar een dakloze man in elkaar getimmerd worden en wilde die jongens aanspreken maar werd helaas zelf ook in elkaar gebeukt. Nu was ie vroeger beroepsmilitair en heeft uit zelfbescherming en bescherming van die oude man ook een paar tikken teruggegeven. De buurvrouw zag dat ook mijn lief werd afgevoerd. Maar no way dat ik iets te horen kreeg. Ik mocht zelfs zijn astma medicatie niet brengen naar hem persoonlijk. Het was in de avond en pas de volgende ochtend belde hij dat ie met zijn tasje buiten stond en alle aanklachten vervielen nadat ze de camerabeelden van de appie hadden bekeken. En alle getuigen hadden gehoord. Man wat zat ik in nood. Maar goed, een maand langer en dan had ik echt wel geweten dat hij niet zomaar dit had gedaan maar iets heel veel ergers op zijn geweten had. En dan was het ook exit geweest voor mij.
BuzzieBee schreef:
21-05-2025 08:14
een maand langer en dan had ik echt wel geweten dat hij niet zomaar dit had gedaan maar iets heel veel ergers op zijn geweten had. En dan was het ook exit geweest voor mij.
Ook een interessante voor iedereen: wat voor ergs mag je man doen voor je hem verlaat?
Eigenlijk mag daar wel voor gecompenseerd worden vind ik, al was het maar een troostmedialle voor ereburgerschap. Voor iemand opkomen, klappen krijgen en een nacht moeten zitten verdien je wel wat in mijn ogen. Want die camerabeelden kun je binnen een uur wel inzien. (Is mijn ervaring) dus dat is sowieso trage shit.
Ik denk dat dat een lastige vraag is Pioen, en context afhankelijk. Als je arm bent ligt stelen meer voor de hand dan wanneer je dat niet bent. Als je een gezin hebt gedraag je je anders dan iemand zonder gezin. Dus omstandigheden in lange termijn zin en korte termijn zin dragen bij aan de gekke dingen die iemand kan doen. Als mijn man morgen iemand van zijn e-bike timmert weet ik precies waarom. Maar als hij fraude zou plegen dan ga ik wel behoorlijk wat uitleg nodig hebben.
Pioen00 schreef:
21-05-2025 08:22
Ook een interessante voor iedereen: wat voor ergs mag je man doen voor je hem verlaat?
Vrij weinig, eigenlijk. Gewoon lekker op het rechte pad blijven en anders scheiden onze wegen. Zeker als niets ons verder bindt, zoals bij TO.
quasi-onschuldig schreef:
21-05-2025 08:29
Ik denk dat dat een lastige vraag is Pioen, en context afhankelijk. Als je arm bent ligt stelen meer voor de hand dan wanneer je dat niet bent. Als je een gezin hebt gedraag je je anders dan iemand zonder gezin. Dus omstandigheden in lange termijn zin en korte termijn zin dragen bij aan de gekke dingen die iemand kan doen. Als mijn man morgen iemand van zijn e-bike timmert weet ik precies waarom. Maar als hij fraude zou plegen dan ga ik wel behoorlijk wat uitleg nodig hebben.
Is dat zo? Rijke mensen zijn volgens mij niet veel beter. Criminelen zijn ook vaak rijk. Witte boorden criminaliteit is ook vaak met rijken.

En nee, ook graag niemand van zijn e-bike timmeren graag.
Nanouk schreef:
20-05-2025 22:09
Maar dan moeten ze toch al veel meer hebben dan alleen een anonieme melding? Op basis van een anonieme melding krijg je normaal gesproken geen huiszoekingabevel. Aangezien hij sinds december al vast zit was er wel degelijk iets aan de hand.

Ze kwamen naar aanleiding van een anonieme melding. Ik heb ze binnen gelaten. Dan mogen ze rondkijken maar nog niks doorzoeken. Toen zagen ze iets strafbaars liggen in een ruimte van mijn zoon. Dan bellen ze met een rechtercommisaris of het OM dat weet ik niet meer. Toen kregen ze toestemming om ruimtes te gaan doorzoeken, dan mogen ze ook in kasten kijken. Dan kijken ze eerst in gezamenlijke ruimtes zoals de garderobe en de kruipruimte, vinden ze daar niks (gelukkig niet) dan laten ze de rest van het huis met rust anders doorzoeken ze je hele huis. En naar aanleiding van spullen die gevonden werden in de kamer van mijn zoon en de schuur (dat was ook zijn domein) werd mijn zoon opgepakt.
Het begon dus weldegelijk allemaal door een anonieme melding, hadden ze het strafbare niet zien liggen dan hadden ze onverrichter zake kunnen vertrekken. Kind zit vanaf die tijd (december) in het HvB, in juni wordt zijn zaak inhoudelijk behandeld.
Nyco schreef:
21-05-2025 08:55
Ze kwamen naar aanleiding van een anonieme melding. Ik heb ze binnen gelaten. Dan mogen ze rondkijken maar nog niks doorzoeken. Toen zagen ze iets strafbaars liggen in een ruimte van mijn zoon. Dan bellen ze met een rechtercommisaris of het OM dat weet ik niet meer. Toen kregen ze toestemming om ruimtes te gaan doorzoeken, dan mogen ze ook in kasten kijken. Dan kijken ze eerst in gezamenlijke ruimtes zoals de garderobe en de kruipruimte, vinden ze daar niks (gelukkig niet) dan laten ze de rest van het huis met rust anders doorzoeken ze je hele huis. En naar aanleiding van spullen die gevonden werden in de kamer van mijn zoon en de schuur (dat was ook zijn domein) werd mijn zoon opgepakt.
Het begon dus weldegelijk allemaal door een anonieme melding, hadden ze het strafbare niet zien liggen dan hadden ze onverrichter zake kunnen vertrekken. Kind zit vanaf die tijd (december) in het HvB, in juni wordt zijn zaak inhoudelijk behandeld.
Misschien was de anonieme melding de som der delen, met andere elementen waar hij al in beeld was?
Bedenk ook dat iemand niet zomaar thuis wordt opgehaald en met boeien om wordt afgevoerd. Bij lichte verdenkingen zal de politie vragen om naar het bureau te komen voor een verklaring. Voor het door to beschreven e is een arrestatiebevel nodig. En daar gaat een heel politieonderzoek aan vooraf. Dat blijkt ook omdat hij langdurig vastzit. En er beperkingen lijken te zijn. Gevangenen in voorarrest mogen normaal zelf even bellen of hun advocaat vragen iemand te informeren.

En wat iemand hier voorstelde om maar te gaan bellen met willekeurige advocaten of instanties is absurd. Ook verdachten hebben recht op privacy. Zonder toestemming van jouw partner of instanties mag niemand informatie geven!
pina schreef:
21-05-2025 08:57
Misschien was de anonieme melding de som der delen, met andere elementen waar hij al in beeld was?

Zou kunnen. Maar ik zou er maar niet zomaar vanuit gaan dat ze niet op een enkele anonieme melding even bij je thuis komen kijken. Vuurwapens en illegaal vuurwerk zijn ze best wel strak op. En als de melder veel details geeft dan komen ze wel even checken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven