Demonstratie 18 mei - wie doet er mee?

14-05-2025 07:49 290 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zondag 18 mei vormen duizenden mensen in rode kleding een rode lijn in Den Haag. Daarmee roepen we de Nederlandse regering op om ook een duidelijke grens te trekken: stop de politieke, economische en militaire steun aan Israël zolang het de toegang tot hulpgoederen blokkeert en zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden en structurele mensenrechtenschendingen in Gaza en de Bezette Palestijnse gebieden.

De actie is een initiatief van een breed collectief van maatschappelijke organisaties en duizenden betrokken burgers. Inmiddels zijn er al meer dan 15.000 aanmeldingen.

https://www.amnesty.nl/agenda/demonstratie-rode-lijn

Ik ga zondag meelopen. Wie doet er ook mee?
Lady*Voldemort schreef:
21-05-2025 16:53
Precies. En dat signaal was Hamas-gewijs niet nodig, want daar is de Nederlandse regering duidelijk genoeg over.

Maar dat schijnt dus allemaal ontzettend lastig te begrijpen.
'niet zo denigrerend graag, ik beledig jullie toch ook niet? Als het een seintje aan de Nederlandse regering was om een signaal tegen Israël af te geven, dan mag dat ook een signaal van de Nederlandse regering zijn om aan te geven dat die gijzelaars vrij moeten komen.

Dat zijn woordspelletjes die jullie spelen. En daar is deze situatie bij Israël en bij Hamas veel te ernstig voor.
grenada schreef:
21-05-2025 17:37
'niet zo denigrerend graag, ik beledig jullie toch ook niet? Als het een seintje aan de Nederlandse regering was om een signaal tegen Israël af te geven, dan mag dat ook een signaal van de Nederlandse regering zijn om aan te geven dat die gijzelaars vrij moeten komen. Dat woordspelletjes die jullie spelen.
Maar dat vindt de Nederlandse regering dus al. Sterker nog, een flink deel van de Nederlandse regering is zwaar pro-Israël. Dus waarom zou ik die mensen dan nog duidelijk moeten maken dat ze ervoor moeten zorgen dat de Israëlische gijzelaars vrij moeten komen? Wat is er zo lastig aan voor jou om dat te begrijpen?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
21-05-2025 17:40
Maar dat vindt de Nederlandse regering dus al. Sterker nog, een flink deel van de Nederlandse regering is zwaar pro-Israël. Dus waarom zou ik die mensen dan nog duidelijk moeten maken dat ze ervoor moeten zorgen dat de Israëlische gijzelaars vrij moeten komen? Wat is er zo lastig aan voor jou om dat te begrijpen?
Ach ik lijk wel gek ook dat ik nog probeer het uit te leggen. Je wil het gewoon niet begrijpen en omdat het MO-topic tijdelijk op zijn gat ligt kom je nu hier zeuren. Bij mij ga je bij deze onder de mentale negeer.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
grenada schreef:
21-05-2025 15:25

Niet weten waar de demonstratie voor was, is blijkbaar geen probleem als het gaat om de opening van het holocaust museum, de verstoring van de dodenherdenking en ga zo maar door, dus waarom wel nu opeens? En dan zijn in dit geval de aanval van Hamas en de gijzelaars en de acties van Israël wel erg verbonden met elkaar. Om dan nu opeens elk verband daartussen ontkennen en doen alsof het niets met elkaar te maken heeft?
(-)
Nog maar eens proberen dan. Wat Israël doet is onmenselijk, daartegen demonstreren is zeer terecht. Maar wat Hamas deed en nog steeds doet is ook onmenselijk. Waarom zou je niet meteen daartegen demonstreren? Waarom wordt er niet geëist dat ze de gijzelaars vrijlaten?
Misschien is het je ontgaan, dat verband werd juist door de sprekers op het Malieveld wel benoemd, o.a. treffend door Maurits de Bruijn. De kern van het gevoel van onrecht, onmacht bij mensen of ze nu oud, jong, christen, moslim, joods, atheïst zijn, links of rechts stemmen.
Maurits is schrijver van de boeken 'Ook mijn holocaust' en 'Geweten, Israël en Palestina', zijn opa, oma en zusjes van zijn moeder zijn vermoord in Sobibor. Hij is betrokken bij het Holocaust museum, bij de dodenherdenkingen op 4 mei j.l.. En zo zijn er veel geluiden te horen die juist de verbinding leggen, dat raakt mij. Misschien jou ook als je meer hierover leest.
sharing* wijzigde dit bericht op 21-05-2025 19:12
Reden: d=t
0.52% gewijzigd
Alles sal reg kom
Sharing* schreef:
21-05-2025 18:36
Misschien is het je ontgaan, dat verband werd juist door de sprekers op het Malieveld wel benoemd, o.a. treffend door Maurits de Bruijn. De kern van het gevoel van onrecht, onmacht bij mensen of ze nu oud, jong, christen, moslim, joods, atheïst zijn, links of rechts stemmen.
Maurits is schrijver van de boeken 'Ook mijn holocaust' en 'Geweten, Israël en Palestina', zijn opa, oma en zusjes van zijn moeder zijn vermoord in Sobibor. Hij is betrokken bij het Holocaust museum, bij de dodenherdenkingen op 4 mei j.l.. En zo zijn er veel geluiden te horen die juist de verbinding leggen, dat raakt mij. Misschien jou ook als je meer hierover leest.
dat was een reactie van mij op een opmerking van iemand hier op het forum......
Lady*Voldemort schreef:
21-05-2025 17:41
Ach ik lijk wel gek ook dat ik nog probeer het uit te leggen. Je wil het gewoon niet begrijpen en omdat het MO-topic tijdelijk op zijn gat ligt kom je nu hier zeuren. Bij mij ga je bij deze onder de mentale negeer.
ik denk dat het net andersom is. Mijn boodschap en mening is duidelijk en overal hetzelfde. In welk topic dan ook. Ik vind dat wat Israël doet ndirect gestopt moet worden en dat daar krachtig tegen gedemonstreerd moet worden en dat de Nederlandse regering dat krachtig tegen moet optreden of maatregelen instellen of weet ik wat. Punt uit en geen maar erachter aan.

Ik vind ook dat wat Hamas deed en doet , namelijk die overval, de moorden, het verkrachten, het gijzelen van de Israëliërs en zijn eigen volk onmenselijk was en is. In dat andere topic heb ik gevraagd waarom de Palestijnen zelf niet in hun land demonstreren tegen Hams. Antwoord: veel te gevaarlijk. Snap ik, dus niet doen zou ik ook zeggen.

Dan was mijn logische vraag waarom er dan niet door Palestijnen in andere landen wordt gedemonstreerd tegen Hamas. Antwoord: ook nog veel te gevaarlijk, lange armen en familie in Palestina is dan in gevaar. Snapte ik ook. Dan snap ik dus dat ze dat hier niet demonstreren.

Maar dan is dus mijn logische vervolgvraag: als er dan afgelopen week meer dan 100.000 mensen demonstreren, waarom houden ze dan niet ook borden omhoog tegen Hamas. Nou, nou nou, moet je eens zien wat een tegenwerking ik hier krijg op dit forum van bepaalde mensen. Voraal op de man spelen maar geen antwoord op de vraag: waarom zou je niet ook een bord omhoog houden tegen Hamas. In dee demonstratie was dat wel veilig, neem ik aan.

Maar ja, dat schijnt maar gek te zijn. Hamas vertellen dat ze ook onmenselijk bezig zijn.

Goed, vaak genoeg mijn mening hier verteld. Ik ga dat niet meer in dit topic herhalen, behalve als er echt hele rare reacties komen misschien.
grenada schreef:
22-05-2025 09:59
dat was een reactie van mij op een opmerking van iemand hier op het forum......
Dan heb ik te snel een conclusie getrokken en gereageerd, sorry daarvoor.
Alles sal reg kom
grenada schreef:
22-05-2025 10:25
ik denk dat het net andersom is. Mijn boodschap en mening is duidelijk en overal hetzelfde. In welk topic dan ook. Ik vind dat wat Israël doet ndirect gestopt moet worden en dat daar krachtig tegen gedemonstreerd moet worden en dat de Nederlandse regering dat krachtig tegen moet optreden of maatregelen instellen of weet ik wat. Punt uit en geen maar erachter aan.

Ik vind ook dat wat Hamas deed en doet , namelijk die overval, de moorden, het verkrachten, het gijzelen van de Israëliërs en zijn eigen volk onmenselijk was en is. In dat andere topic heb ik gevraagd waarom de Palestijnen zelf niet in hun land demonstreren tegen Hams. Antwoord: veel te gevaarlijk. Snap ik, dus niet doen zou ik ook zeggen.

Dan was mijn logische vraag waarom er dan niet door Palestijnen in andere landen wordt gedemonstreerd tegen Hamas. Antwoord: ook nog veel te gevaarlijk, lange armen en familie in Palestina is dan in gevaar. Snapte ik ook. Dan snap ik dus dat ze dat hier niet demonstreren.

Maar dan is dus mijn logische vervolgvraag: als er dan afgelopen week meer dan 100.000 mensen demonstreren, waarom houden ze dan niet ook borden omhoog tegen Hamas. Nou, nou nou, moet je eens zien wat een tegenwerking ik hier krijg op dit forum van bepaalde mensen. Voraal op de man spelen maar geen antwoord op de vraag: waarom zou je niet ook een bord omhoog houden tegen Hamas. In dee demonstratie was dat wel veilig, neem ik aan.

Maar ja, dat schijnt maar gek te zijn. Hamas vertellen dat ze ook onmenselijk bezig zijn.

Goed, vaak genoeg mijn mening hier verteld. Ik ga dat niet meer in dit topic herhalen, behalve als er echt hele rare reacties komen misschien.
Dat doen ze wel.

https://x.com/howidyhamza/status/190455 ... 55503?s=61

https://x.com/ihabhassane/status/191657 ... 05142?s=61

https://x.com/afalkhatib/status/1907450 ... 75763?s=61

Het schijnt trouwens dat de Pro-Palestina activisten van het eerste uur helemaal niet te spreken zijn over deze demonstratie in Den Haag zijn met als redenen:

-too little too late
-mensen zijn niet tegen de staat Israël
-mensen steunen Hamas/gewapende strijd niet
-mensen zijn nadien naar Starbucks/McDonalds gegaan

Ik ben ongelooflijk blij, dat er zoveel mensen met -mijns inziens- gezond verstand zijn gaan demonstreren, in plaats van dit soort radicalen.
What would Patsy do?
Grenada: naast dat je wel degelijk antwoord krijgt op de vraag (bijvoorbeeld door LV direct boven de post die je van haar quote) is er ook al meermaals in dit topic inhoudelijk op die vraag ingegaan.
Je spreekt je verbazing/verontwaardiging uit over wat jij beschouwt als iets onbegrijpelijks, maar daadwerkelijk de meest voor de hand liggende actie om antwoord op je vraag te krijgen (teruglezen, opzoeken wat de organisatie erover zegt), dat doe je niet. Dat kan ik niet rijmen met oprecht nieuwsgierig zijn naar het antwoord en willen luisteren en begrijpen.
What a nuanced anxiety
Grenada, je plaat blijft hangen en je leest dus duidelijk helemaal de uitleg niet.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ladyday21 schreef:
22-05-2025 10:38
Dat doen ze wel.

https://x.com/howidyhamza/status/190455 ... 55503?s=61

https://x.com/ihabhassane/status/191657 ... 05142?s=61

https://x.com/afalkhatib/status/1907450 ... 75763?s=61

Het schijnt trouwens dat de Pro-Palestina activisten van het eerste uur helemaal niet te spreken zijn over deze demonstratie in Den Haag zijn met als redenen:

-too little too late

Ik ben ongelooflijk blij, dat er zoveel mensen met -mijns inziens- gezond verstand zijn gaan demonstreren, in plaats van dit soort radicalen.
nou toch nog een laatste keer reageren. Dus dat vind jij voldoende druk op Hamas?

Ik weet niet wat ik lees. Er kan mijns inziens niet voldoende druk op Israel én op Hamas gelegd worden op te stoppen met die onmenselijke daden. En dat maakt mij een radicaal?

Omdat ik vind dat er tegen Israël gedemonstreerd en stelling genomen moet worden én omdat ik vind dat er ook hardop geroepen mag worden dat Hamas eens die gijzelaars vrij moet laten? Dat maakt mee een radicaal?

jesus gristus
grenada wijzigde dit bericht op 22-05-2025 10:54
9.95% gewijzigd
Er werd niet gedemonstreerd tegen Israël!!

Er werd gedemonstreerd tegen de NEDERLANDSE regering.

Gristus te paard, zeg
grenada schreef:
22-05-2025 10:47
nou toch nog een laatste keer reageren. Ik een radicaal? Omdat ik vind dat er tegen Israël gedemonstreerd en stelling genomen moet worden én omdat ik vind dat er ook hardop geroepen mag worden dat Hamas eens die gijzelaars vrij moet laten? Dat maakt mee een radicaal?
Nee, jou noemde ik helemaal geen radicaal. Ook geen seconde stilgestaan dat je dat zo zou opvatten. Ik reageerde op jouw post, omdat dat ging over (niet) protesterende Palestijnen, maar die zijn er dus wel.

En mijn laatste alinea was helemaal niet direct naar jou gericht, maar in zijn algemeenheid een opmerking, dat dus niet iedereen (in de pro- Palestinabeweging) blij was met de demonstratie in Den Haag.

Ik lees ook eigenlijk echt niet in mijn post hoe je het anders op zou kunnen vatten, maar ik hoop dat het zo duidelijk is.
What would Patsy do?
Lezen blijkt lastig. Dat schrijft Ladyday21 niet.
The North Remembers
grenada schreef:
21-05-2025 16:19
nee, ik snap het echt werkelijk niet. ik snap er echt werkelijk helemaal niets van.
Het is heel verstandig de grenzen van je eigen vermogens te kennen.
Nu nog naar handelen.
What a nuanced anxiety
grenada schreef:
22-05-2025 10:47
nou toch nog een laatste keer reageren. Dus dat vind jij voldoende druk op Hamas?

Ik weet niet wat ik lees. Er kan mijns inziens niet voldoende druk op Israel én op Hamas gelegd worden op te stoppen met die onmenselijke daden. En dat maakt mij een radicaal?

Omdat ik vind dat er tegen Israël gedemonstreerd en stelling genomen moet worden én omdat ik vind dat er ook hardop geroepen mag worden dat Hamas eens die gijzelaars vrij moet laten? Dat maakt mee een radicaal?

jesus gristus
Ja, want al die 100.000 demonstranten vinden het helemaal prima wat Hamas doet.
:facepalm:

Man-o-man...
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Sharing* schreef:
22-05-2025 10:28
Dan heb ik te snel een conclusie getrokken en gereageerd, sorry daarvoor.
Niet nodig. Alsof ook maar iemand hier dat verband ontkent.

Jij gaf een mooie, inhoudelijke reactie voor iedereen die er niet bij was (of alleen met andermans rode gympje :heart: ).
anna75 wijzigde dit bericht op 22-05-2025 13:02
Reden: Verkeerd hoofdje
1.50% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
grenada schreef:
22-05-2025 10:25

Ik (en met mij anderen) hebben het in het Midden-Oosten topic ook al geprobeerd uit te leggen, maar vooruit. Nog een poging. Deze demonstratie was niet bedoeld om een signaal af te geven aan Israël, aan Hamas of aan welke strijdende partij dan ook. Hij was bedoeld om onze eigen regering ertoe te bewegen samenwerkingsverbanden met Israël stop te zetten. Aangezien er met Hamas geen banden zijn, kunnen die ook niet worden verbroken of opgeschort. Simpel gezegd heeft onze regering geen middel in handen om invloed uit te oefenen op Hamas. Waar ze wel kunnen optreden doen ze dat heus. Denk bijvoorbeeld aan de sancties tegen Iran.
Ladyday21 schreef:
22-05-2025 10:38
(...)

-too little too late

Die indruk had ik al. Ik zit er wel wat mee in mijn maag, omdat ik wat ik de activistisch-linkse bubbel noem totaal niet gehoord heb over deze demonstratie. Ik voel me er onbehaaglijk bij. Naast dat ik zoals eerder al schreef heel blij ben met de grote opkomst van een meer gematigd geluid. Ik ben ook blij dat ik hoor en lees dat mensen die zich normaal niet zo uitspreken dat nu wel en op deze manier hebben gedaan.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
22-05-2025 15:20
Die indruk had ik al. Ik zit er wel wat mee in mijn maag, omdat ik wat ik de activistisch-linkse bubbel noem totaal niet gehoord heb over deze demonstratie. Ik voel me er onbehaaglijk bij. Naast dat ik zoals eerder al schreef heel blij ben met de grote opkomst van een meer gematigd geluid. Ik ben ook blij dat ik hoor en lees dat mensen die zich normaal niet zo uitspreken dat nu wel en op deze manier hebben gedaan.
Waarom?
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
13th_Star schreef:
22-05-2025 15:55
Waarom?
Zie de opsomming van Ladyday. Nou geloof ik niet dat de mensen in mijn omgeving Hamas en diens strijd steunen, maar mogelijk zien ze Hamas wel als verzetsgroep waar ze begrip voor op kunnen brengen en/of willen ze dat Israël verdwijnt. En andere factoren misschien, waar ik hier liever niet op inga omdat het eerder thuishoort in het MO-topic. Maar ik voel me daar met mijn Joodse roots niet senang bij. Niet voor het eerst, overigens. Er zijn al eens uitlatingen gedaan die mij zeer geraakt hebben. Al lijken ze ze zelf niet eens helemaal door te hebben wat ze roepen. Althans, dat dacht ik.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
22-05-2025 16:08
Zie de opsomming van Ladyday. Nou geloof ik niet dat de mensen in mijn omgeving Hamas en diens strijd steunen, maar mogelijk zien ze Hamas wel als verzetsgroep waar ze begrip voor op kunnen brengen en/of willen ze dat Israël verdwijnt. En andere factoren misschien, waar ik hier liever niet op inga omdat het eerder thuishoort in het MO-topic. Maar ik voel me daar met mijn Joodse roots niet senang bij. Niet voor het eerst, overigens. Er zijn al eens uitlatingen gedaan die mij zeer geraakt hebben. Al lijken ze ze zelf niet eens helemaal door te hebben wat ze roepen. Althans, dat dacht ik.
Dank, helder.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
canis-felis schreef:
22-05-2025 16:08

Ik ben het met je eens, en met Ladyday21. Die geluiden heb ik ook gelezen/gehoord. En wat jij zegt, geen terroristische organisatie maar een verzetsgroep. (En dan liefst nog de vergelijking erbij met het Nederlandse verzet in WO2)

Maar goed, ik heb nog bitter weinig gelezen vanuit de overheid en hun visie op deze demonstratie, die toch zeker wel indrukwekkend op zijn minst te noemen is. En dat is wel echt een gemiste kans, als je zo ontzettend veel mensen op de been krijgt om tegen het beleid van de overheid te protesteren, dan zou je toch op zijn minst een reactie vanuit diezelfde overheid mogen verwachten? (Maar mss heb ik eea gemist en roep ik nu veel te snel)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
22-05-2025 18:04
Ik ben het met je eens, en met Ladyday21. Die geluiden heb ik ook gelezen/gehoord. En wat jij zegt, geen terroristische organisatie maar een verzetsgroep. (En dan liefst nog de vergelijking erbij met het Nederlandse verzet in WO2)

Maar goed, ik heb nog bitter weinig gelezen vanuit de overheid en hun visie op deze demonstratie, die toch zeker wel indrukwekkend op zijn minst te noemen is. En dat is wel echt een gemiste kans, als je zo ontzettend veel mensen op de been krijgt om tegen het beleid van de overheid te protesteren, dan zou je toch op zijn minst een reactie vanuit diezelfde overheid mogen verwachten? (Maar mss heb ik eea gemist en roep ik nu veel te snel)
Hannie Schaft soms? -daar voel ik me door een triviale reden al van zeer jong af aan al mee verbonden-

En nee, volgens mij heeft de regering niet gereageerd op het protest.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 22-05-2025 18:18
0.38% gewijzigd
What would Patsy do?
Schoof heeft gisteren gereageerd tijdens zijn persmoment met Rutte in Brussel.
Beelden bij rtl.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven