Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic

09-03-2025 11:29 496 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.

De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.

Dit is geen tuin:
Afbeelding
bron: Onderhoudsarmoe

Dit wel:
Afbeelding

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.

Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is. :P
Ik vind hier dingen van.
Nog even snel Cosmea gezaaid.

Toevallig had Dille en Kamille nog een laatste zakje bio zaden.
Abby schreef:
16-05-2025 20:48
Altijd blijven hopen.

En als het echt niks wordt kun je altijd nog wat anders planten.
Dat is zeker waar. Helaas al te vaak dahlia’s verloren en de soort die ik graag wil is lastig te krijgen. Hoop houden dus dat het nog goed komt. :thumbsup:
Abby schreef:
16-05-2025 20:49
Nog even snel Cosmea gezaaid.

Toevallig had Dille en Kamille nog een laatste zakje bio zaden.
Die moest ik opzoeken, erg leuke vrolijke plant! Hopelijk gaat die het goed doen.

Zaai je direct in de tuin?

Ik heb nog zonnebloempitten liggen. Zou ik die nog kunnen zaaien? Mijn eerste bak daarvan is mislukt helaas :cry:
Mooie foto's weer, leuk! Hier ook de rozen nog in knop. Wel op punt van ontploffen sommige!
En een dahlia die nu ongeveer 10 cm boven de grond uitkomt. In een koperen pot gezet om de overlevingskansen (slakken) wat te vergroten. Vooralsnog gaat het goed!

Of je nog zonnebloemen kunt zaaien durf ik neit te zeggen. Ik zit zelf eigenlijk met ongeveer hetzelfde dilemma. Zaaispul, maar ook bollen nog die de tuin in moeten. Ben bang dat ik ga vergeten de boel water te geven, dus hoop steeds op wat regenachtig weer. Maar ja. Als je een perfecte plek voor ze hebt (veel zon), zou ik het gewoon nog proberen. Dan hebben ze nog wel tijd om te groeien. Anders doe je de helft?
Hier is het spreeuwennest gisteren uitgevlogen: zoooo leuk! En wat een kabaal :lol: .
Het nestkastje met pimpelmezen is ook leeg inmiddels: die hebben zich door de tuin verspreid.

Het stikt ook van het kleine vliegverkeer hier: bijen, hommels, vlinders, vliegjes. Heerlijk, al dat leven in de tuin! :heart:
Butterfly_fly schreef:
16-05-2025 22:46
Die moest ik opzoeken, erg leuke vrolijke plant! Hopelijk gaat die het goed doen.

Zaai je direct in de tuin?

Ik heb nog zonnebloempitten liggen. Zou ik die nog kunnen zaaien? Mijn eerste bak daarvan is mislukt helaas :cry:
Ik zou het gewoon doen.

Zaaien kan tot eind mei altijd wel volgens mij en anders komen ze volgend jaar wel op.

Ik zaaide direct in de tuin en een deel daarvan slaat aan maar de zonnehoedjes zijn opgevreten denk ik.
Zonet een eindje gereden om biologisch gekweekte geraniums voor onder mijn ramen te kopen. Ik had geluk, bijna uitverkocht. Ben laat dit jaar, gewoon te weinig tijd gehad. Morgen krijg ik als het goed is potten met waterreservoir binnen. Ik ga de geraniums niet meer in die ondiepe balkonbakken zetten. Deze keer komen ze in losse potten, hebben ze meer ruimte. En kan ik ze makkelijker overhouden. Van vorig jaar een paar bontbladige geraniums overgehouden. Ze zien er nog sneu uit, maar zijn nu aan het uitlopen. Wel lekker dikke stammetjes, dus met een beetje mazzel zijn ze over een paar weken prachtig. Alle overwinteraars hebben het overleefd, hiep hoi. Net heb ik de potten op het hek weer gevuld. Er stonden kuiflavendels in die er niet meer uitzagen. Ik ga proberen er een paar te redden, die gaan dan in de border. Heb er nu grote sedums in gezet, die kunnen wat beter tegen droogte en de hele dag zon. Voor een beetje kleur nu er wat lobelia bij in gezet. De Spaanse muurpotten zijn ook weer gevuld.
Straks aan het werk, dus nu even uitrusten. Morgen vrij! Zaterdag gaan we op vakantie, en ik ben er aan toe.
Leuk Tuingravin.

Ik heb nog op de valreep zaden van wintertijm gezaaid.

Ik las dat oa woelratten een hekel hebben aan tijm en lavendel.
Mijn 'gazon' lijkt inmiddels op een savanne :-[

Geen doen met zo'n droog voorjaar i.c.m. zandgrond en veel zon. Overweeg een deel van het gazon te verwijderen en in te zaaien met inheems bloemenmengsel en nog meer struiken en boompjes.

Ik ga een 'tuinman' vragen een uit de kluiten gegroeide paastak (tip van mij: zet die NIET in de tuin) te verwijderen en af te voeren.
Vanelle wat leuk al dat vogelleven bij jou, hier teveel katten in de buurt dus ik heb ze liever niet in de tuin, wel zwaluwen die ieder jaar proberen in de schuur een nest te maken, maar goed dat is net niet handig haha

TG, goed gezorgd voor je planten dat je z enu allemaal over hebt kunnen houden, hopen op een mooie bloei.
Waar ga je heen op vakantie?

Sterrenstof, haha ja ik heb die fout dus ook jaren geleden gemaakt , ik dacht dat valt we mee, maar wat een joekel is dat takje geworden, is wel vanbinnen kapot gegaan dus moesten we weghalen.

Gazon is hier ook aan het verkleuren, maar we zouden regen krijgen hoorde ik, we hebben nog grasmatten die we sproeien , maar dat hele gazon vind ik wat overdreven.
Gras kan veel hebben dus een geel gazon trekt wel weer bij.

Maar er wordt een extreem droge lente voorspeld en daar word ik niet zo blij van.

Wij groenliefhebbers zullen moeten sproeien totdat we erbij neervallen.
Eindelijk zit er vanalles in de knop.

En 1 gejat stekje van een akelei is aangeslagen.

De lupine groeit goed en volgend jaar heb ik dan een bloem.

Maar ik zie nergens iets van een zonnehoedje en die had ik flink gezaaid.
Ik ben hier ook blij met het beregeningssysteem. Gras is hier bijgezaaid. Een gazon zal het wel nooit worden🤣 maar geel is het niet dankzij dit systeem

Rozen die ik vorig jaar geplant lijken goed aan te slaan. Kan niet wachten tot ze bloeien.

Vandaag een paar buitjes gehad. Kan het stof mooi wegspoelen..

Ik hoop dat de pioenroos gaat bloeien. Vorig jaar leken alle knoppen te verschrompelen
Catco, we gaan rondtrekken, richting zuid Frankrijk. Morgenochtend in alle vroegte op pad. Zonet alle geraniums en ander grut in de potten met reservoir gezet. Zoon gaat er voor zorgen tijdens onze vakantie, en als we terug zijn gaan ze voor de ramen. Het is voor hem handiger als ik ze niet overal verspreid heb staan (zijn 14 losse potten). In de tuin staan ook overal potten, dus als het niet regent is hij er druk mee ;-)
Hier vallen nu steeds buitjes, dat is fijn maar ik wil de savanne ook nog even maaien. En dat gaat niet met nat gras (excuse me, hooi).

Maar nu eerst de koffers pakken en het laatste wasje in de droger!
Fijne rondreis Tuingravin!

Ik geniet van jullie verhalen en hoop volgend jaar ook echt te kunnen genieten van vogels en andere dieren in de tuin. Ik moet het voor nu doen met een paar bijen op de salvia en tijm.

Nog veel werk bij mij te doen.

Geduld van de dahlia begint op te raken. Een van de twee is vol blad terwijl de andere geen teken van leven geeft. Misschien toch te voortvarend geweest om de knollen uit elkaar te halen :cry:
Hele fijne vakantie Tuingravin!

Butterfly_fly, ik zou nog even geduld hebben :)

Elke gesplitste knol heeft minstens één oog nodig want daar beginnen ze op uit te lopen.
Misschien kun je wat potgrond aan de kant schuiven om te zien of eronder al iets gebeurd. Staan ze op een warme zonnige plek?
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid
Merel27 schreef:
23-05-2025 19:15
Hele fijne vakantie Tuingravin!

Butterfly_fly, ik zou nog even geduld hebben :)

Elke gesplitste knol heeft minstens één oog nodig want daar beginnen ze op uit te lopen.
Misschien kun je wat potgrond aan de kant schuiven om te zien of eronder al iets gebeurd. Staan ze op een warme zonnige plek?
Ze staan warm en zonnig. Af en toe water gegeven omdat het zo lang droog is, maar niet te veel ivm rotten.

Ik heb een week geleden geprobeerd ze eruit te pakken, maar ze zaten stevig vast dus ik dacht dat dat wel een teken was dat ze geworteld zitten en niet rot zijn. Zeker weten doe ik het niet.

Ik kan eens kijken door wat potgrond aan de kant te schuiven, maar ben ook bang dat ik ze daarmee beschadig.

Onzekere miep ben ik.
Zoekt er iemand nog een sierfontein met LED licht?

Bij Action

https://shop.action.com/nl-nl/p/8720604 ... bc0ca2ff30
Tuingravin schreef:
23-05-2025 11:17
Catco, we gaan rondtrekken, richting zuid Frankrijk. Morgenochtend in alle vroegte op pad. Zonet alle geraniums en ander grut in de potten met reservoir gezet. Zoon gaat er voor zorgen tijdens onze vakantie, en als we terug zijn gaan ze voor de ramen. Het is voor hem handiger als ik ze niet overal verspreid heb staan (zijn 14 losse potten). In de tuin staan ook overal potten, dus als het niet regent is hij er druk mee ;-)
Hier vallen nu steeds buitjes, dat is fijn maar ik wil de savanne ook nog even maaien. En dat gaat niet met nat gras (excuse me, hooi).

Maar nu eerst de koffers pakken en het laatste wasje in de droger!
Fijne vakantie!
Abby schreef:
23-05-2025 19:55
Zoekt er iemand nog een sierfontein met LED licht?

Bij Action

https://shop.action.com/nl-nl/p/8720604 ... bc0ca2ff30
Ik dacht dat het de solarfontein betrof, die zijn heel slecht van kwaliteit. Maar deze ziet er wel leuk uit :).
Voor iedereen een groene tuin
Abby schreef:
21-05-2025 18:43
Gras kan veel hebben dus een geel gazon trekt wel weer bij.

Maar er wordt een extreem droge lente voorspeld en daar word ik niet zo blij van.

Wij groenliefhebbers zullen moeten sproeien totdat we erbij neervallen.
Hier flink wat regen afgelopen 24 uur. Dus de natuur is dankbaar :) en de tuin hier ook :-D
Voor iedereen een groene tuin

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven