Partner plots in gevangenis & geen hulp van zijn ouders

20-05-2025 11:56 211 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag iedereen,

Sinds een goede 3 jaar heb ik een stabiele, aangename relatie met iemand van 32. Zelf ben ik er 30. Zelf heb ik geen klagen over hem en zijn het fijne momenten samen. We maakten al plannen om deze zomer het eens te bekijken i.v.m. samenwonen want samen willen we wel verder met elkaar. Momenteel apart dus.

Zijn ouders zijn nog in leven en hij heeft ook nog een broer maar door omstandigheden uit het verleden is dat contact minimaal te noemen. Dewelke omstandigheden ook zijn, het komt er op neer dat hij altijd het gevoel had dat zijn oudere broer altijd thuis voorgetrokken werd in alles en nog wat, en hijzelf zich keer op keer het op eigen houtje moest bewijzen. Persoonlijk heb ik dat zelf ook al gemerkt hoe negatief ze kunnen doen naar mijn vriend, terwijl ze hun andere zoon ophemelen.

De laatste 2 jaar is het contact met zijn ouders en broer dan ook helemaal weggevallen.

Maar vorige week zondag, laat op de avond, toen ik aan het werken (horeca) was, ontving ik een oproep van de buurvrouw van mijn partner. Zelf was ze die dag overdag niet thuis geweest maar 's avonds had ze van buren gehoord dat mijn vriend eerder op de dag geboeid weggebracht werd door de politie. 1001 vragen en vooral veel paniek heb ik hem per telefoon proberen te bereiken maar die stond uit. Dus heb ik die zondagavond nog contact opgenomen met de lokale politie hier in Vlaanderen.

Ik kreeg de boodschap om de volgende dag terug te bellen. Maandagochtend nam ik opnieuw contact op. Ze bevestigden dat hij gearresteerd was maar de reden en hoe lang hij in arrest zat dat mochten ze me niet vertellen. Alles verliep via zijn aangestelde advocaat die in contact stond met... (jawel)... zijn ouders.

Zelf weet ik niet waar die ouders wonen, omdat ze zonder ons iets te melden verhuist waren, maar toch via de website van hun zaak hun een e-mail gestuurd over wat er me verteld was.

In een kort en ijskoud antwoord bevestigde zijn vader me dat het waar is dat hun zoon (mijn partner) gearresteerd was maar voor welke reden en voor hoe lang, wisten ze niet. Al had ik wel het gevoel dat ze meer wisten maar het eerder niet willen delen met me. Als een antwoord van mijn kant bedankte ik hen voor de informatie en vroeg ik hen om me verder op te hoogte te houden, samen met mijn telefoonnummer en of ze me konden vertellen waar precies hij in de gevangenis zat. Maar zelf bleef ik achter met vele vragen. Onderstreept heb ik hen gevraagd mijn telefoonnummer aan hem door te geven zodat hij me kan bellen.

Het bleef stil. Pas afgelopen zaterdagmiddag ontving ik een bericht op whatsapp. Opnieuw van zijn vader en opnieuw kort en koel. De arrestatie was met 1 maand verlengd. Verder stond er niks in van extra informatie.

Ondertussen zijn we al meer dan een week verder en sta ik nergens. Waar precies mijn partner vastgehouden wordt, dat weet ik niet. Bellen naar de Belgische ordediensten krijg ik steeds dezelfde uitleg. Omwille van de recht op privacy mogen ze me dat niet vertellen. Ze mochten dat wel mochten we samenwonen. Maar is dus niet het geval.

Afgelopen weekend heb ik per whatsapp contact proberen zoeken met zijn ouders. Een emotioneel en lang bericht waarin ik hen uitleg hoe ik me voel, wat hij voor me betekent en dat ik zo graag met hem in contact wens te komen, maar dat ik het gevoel heb dat er bewust van hun kant, me informatie wordt achtergehouden.

Nu zijn we verschillende dagen verder en hoewel er 2 vinkjes staan (bericht is afgeleverd op hun telefoon), wordt het niet gelezen. Dus geen blauwe vinkjes. Het opmerkelijke is dat ze ondertussen wél online zitten op whatsapp want voortdurend veranderd de datum en tijd van 'laatst online gezien' onder de naam.

Zelf heb ik al naar verschillende gevangenissen gebeld en omdat we niet samenwonen mogen ze me niets vertellen. Ik weet dat hij een advocaat heeft maar wie dat is, blijft me onbekend. Want ook die informatie krijg ik niet van zijn ouders. Ook vrienden en vriendinnen weten niks. Maar verschillende hebben me wel al bevestigd wat ik wist, namelijk dat de verstandhouding tussen mijn vriend en zijn ouders en broer, ver onder het vriespunt ligt.

Ik voel me verloren en hulpeloos. Ik hoor geruchten voor wat hij zou gearresteerd zijn, maar in hoeverre mag en kan je dit wel geloven. Ik wil het van hem horen. Ik wil luisteren. Ik wil praten.

Dat zijn ouders het bericht op whatsapp na al verschillende dagen na elkaar niet gelezen hebben, getuigd van geen goede wil. Negeren.

Hier zit een verslagen iemand, veel stress, veel verdriet, veel wanhoop.
Wat kan ik nog doen?
evelien2010 schreef:
21-05-2025 09:04
Bedenk ook dat iemand niet zomaar thuis wordt opgehaald en met boeien om wordt afgevoerd. Bij lichte verdenkingen zal de politie vragen om naar het bureau te komen voor een verklaring. Voor het door to beschreven e is een arrestatiebevel nodig. En daar gaat een heel politieonderzoek aan vooraf.
Mwah, een aanhouding buiten heterdaad mag voor alle feiten waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan, dus ook voor een winkeldiefstal. Daar zal in dit geval waarschijnlijk geen sprake van zijn, maar een aanhouding buiten heterdaad hoeft op zich niet direct iets heel schokkends of lang politieonderzoek te betekenen. Het kan juist wel praktisch zijn voor de politie, omdat je dan zeker weet dat je iemand kunt verhoren/met het onderzoek verder kunt, terwijl bij een ontbieding op het bureau maar de vraag is of iemand überhaupt op komt dagen.
Pioen00 schreef:
21-05-2025 08:22
Ook een interessante voor iedereen: wat voor ergs mag je man doen voor je hem verlaat?
Ja goeie. Heel erg van alle factoren afhankelijk.

Maar als je dingen doet waarvoor je vastgezet kunt worden zijn we vrij snel klaar, want dan breng je ons gezin dus in de problemen (door je taken niet te kunnen doen zoals de kids ophalen, en door je baan te verliezen ect). En ik kan dan dus niet op jouw bouwen en vertrouwen dat je er gewoon bent en niet ‘opeens’ in de bak zit.

Al had jij het ws meer over de inhoud: alle delicten tegen een persoon zijn een no go (moord, doodslag, zedendelicten, mishandeling zonder dat er sprake was van zelfverdediging ect).

Alles rondom criminele contacten ook absoluut klaar, want ook gevaarlijk voor je gezin (drugs, witwassen, inlaten met duistere figuren).

Alle andere delicten zoals diefstal en fraude gaat er echt aan liggen waar of waarom. Al zou ik met onze inkomens geen reden kunnen verzinnen waarom je dat zou moeten doen behalve het bekostigen van een stiekeme verslaving ofzo. En dan ben ik ook wel klaar met je.
Als de partner zich met allerlei zaken bezighield zonder dat ik dat wist en ik word opeens met een situatie geconfronteerd, dan zou ik me daarin ook zwaar bedrogen voelen. Ik houd zelf van rust en geen gedoe, namelijk.
Waar zou TO nu zijn gebleven.......
meisje85 schreef:
21-05-2025 09:10
Mwah, een aanhouding buiten heterdaad mag voor alle feiten waarvoor voorlopige hechtenis is toegestaan, dus ook voor een winkeldiefstal. Daar zal in dit geval waarschijnlijk geen sprake van zijn, maar een aanhouding buiten heterdaad hoeft op zich niet direct iets heel schokkends of lang politieonderzoek te betekenen. Het kan juist wel praktisch zijn voor de politie, omdat je dan zeker weet dat je iemand kunt verhoren/met het onderzoek verder kunt, terwijl bij een ontbieding op het bureau maar de vraag is of iemand überhaupt op komt dagen.
De politie moet altijd uitgaan van het lichtste middel. En daarin een afweging maken. Je kunt een verdachte dus ook oproepen om naar het bureau te komen. Iemand thuis overvallen, arresteren en geboeid afvoeren is een ingrijpende gebeurtenis die proportioneel moet zijn. Daar moet dus wel degelijk een afweging worden gemaakt (bijvoorbeeld vluchtgevaar, type delict, persoon van de verdachte etc).
quasi-onschuldig schreef:
21-05-2025 08:25
Eigenlijk mag daar wel voor gecompenseerd worden vind ik, al was het maar een troostmedialle voor ereburgerschap. Voor iemand opkomen, klappen krijgen en een nacht moeten zitten verdien je wel wat in mijn ogen. Want die camerabeelden kun je binnen een uur wel inzien. (Is mijn ervaring) dus dat is sowieso trage shit.
Niks van dat al. Hij kreeg een tasje mee, een sorry voor het ongemak u mag gaan. Werd niet eens naar huis gebracht. Hij heeft het er jaren later nog steeds over. Een cel. Een keer een rondje lopen op de binnenplaats en weer terug. Het was niet eens 24 uur. Maar heeft enorme impact gehad op hem. Wel een burgerzaak aangespannen, maar kale kippen en niets van te plukken. Maar een maand? Neuh dan is er echt iets aan de hand.
Daarbij was zijn neus gebroken en twee ribben. Geen enkele dokter gezien. Duidelijke uitspraak geweest; zelfverdediging. Toen ik hem ophaalde wilde hij alleen maar naar het ziekenhuis waar die dakloze meneer lag. Echt zwaar gewond. Een oudere man met zwaar Parkinson. Pas toen werd ie zelf behandeld. Voordeel is dat de dakloze man met Parkinson eindelijk medicatie kreeg

Die knullen? Minderjarig. Dikke foei, mag niet he! Nooit meer doen en doei. Zoiets.

Mijn lief staat er nu anders in. En dat is jammer. De volgende keer zorgt ie er zelf wel vooraf voor dat ze niet meer met een ‘foei’ wegkomen. En dat is begrijpelijk. Maar tegelijkertijd afschuwelijk.
Het zou mij niets verbazen als de ouders van vriend heel goed weten wat hij uitspookt en dat het contact (mede) daarom tot onder het vriespunt is gedaald...
Maar goed, back on topic. Excuses voor de interruptie
BuzzieBee schreef:
21-05-2025 11:16
Maar goed, back on topic. Excuses voor de interruptie
Maakt niet uit toch, ik vind het wel boeiend om te lezen hoe dat is gegaan met jouw man. Niet te geloven dat je gewoon in een cel wordt gezet zonder dat er een dokter naar je verwondingen komt kijken.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-05-2025 16:10
Reden: trollhinten
6.59% gewijzigd
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Pioen00 schreef:
21-05-2025 08:22
Ook een interessante voor iedereen: wat voor ergs mag je man doen voor je hem verlaat?
Ik vind hem moeilijk. Maar in ons geval waar hij een zwaar zieke man wilde beschermen tegen een zooitje onopgevoed tuig die door zijn Parkinson zichzelf niet kon beweren en hij daardoor zelf in elkaar werd gebeukt. Prima. (Niet dat ie zelf in elkaar gebeukt werd natuurlijk. Hij ging eerst het gesprek aan). En jezelf verweren is niet strafbaar. Ik denk dat mijn grens ligt bij wat strafbaar is of niet.
13th_Star schreef:
21-05-2025 11:23
Maakt niet uit toch, ik vind het wel boeiend om te lezen hoe dat is gegaan met jouw man. Niet te geloven dat je gewoon in een cel wordt gezet zonder dat er een dokter naar je verwondingen komt kijken.

En de OP is toch gewoon maar een verhaaltje.
Niemand! Echt niemand. Bij gods gratie mocht ik zijn medicijnen geven. Ik heb hem niet gezien, niet mogen spreken. Hij mocht niemand bellen. Niks. Niet eens douchen want zat onder het bloed. Wegens zijn neus. Schadevergoeding gehad. 175 euro. Wat niks is want zijn eigen risico was nog niet verbruikt. En van die gastjes. Die waren nog net minderjarig dus ouders verantwoordelijk. En die hadden niks. De knulletjes hebben een dag of wat schoffelen gekregen. Die meneer, zwaar gewond. Niets. Ja. Zorg. Want net niet meer legaal. En die eikeltjes…. Die staan gewoon weer lekker stoer te doen nu waar het destijds gebeurt is.
buzziebee wijzigde dit bericht op 21-05-2025 12:42
0.32% gewijzigd
Maar off topic.
BuzzieBee schreef:
21-05-2025 11:06
Niks van dat al. Hij kreeg een tasje mee, een sorry voor het ongemak u mag gaan. Werd niet eens naar huis gebracht. Hij heeft het er jaren later nog steeds over. Een cel. Een keer een rondje lopen op de binnenplaats en weer terug. Het was niet eens 24 uur. Maar heeft enorme impact gehad op hem. Wel een burgerzaak aangespannen, maar kale kippen en niets van te plukken. Maar een maand? Neuh dan is er echt iets aan de hand.
Ligt eraan wat je onder ‘echt iets aan de hand’ verstaat, hoeft niet meteen moord of zware criminaliteit te zijn. De zoon (18) van de mensen die ik ken zat in Scandinavië 7 weken in voorarrest (23-uurs cel, dus 1 uur luchten) omdat hij tijdens een uit-wedstrijd van Ajax een leeg bierblikje gooide naar een ME-er. Blikje kwam tegen zijn helm. Heel dom en zeker ook strafbaar, maar omdat er nauwelijks contact was met hem dachten zijn ouders dat hij minstens iemand zwaar verwond of vermoord had; 7 weken voorarrest is behoorlijk lang voor een vergrijp waarop meestal een kleine geldboete staat. Was natuurlijk wel in het buitenland, maar Scandinavië staat nou niet bekend om de zware straffen, het is geen Thailand of zo.
Nyco schreef:
21-05-2025 09:05
Zou kunnen. Maar ik zou er maar niet zomaar vanuit gaan dat ze niet op een enkele anonieme melding even bij je thuis komen kijken. Vuurwapens en illegaal vuurwerk zijn ze best wel strak op. En als de melder veel details geeft dan komen ze wel even checken.
Maar op basis van die anonieme melding hadden ze geen huiszoekingsbevel of bevel tot binnentreding denk ik dus zo te lezen. Dus als jij ze vriendelijke de deur had geweigerd dan hadden ze niet naar binnen gemogen.
Toen ze daar echter van jou toch mochten rondijken zagen ze dingen liggen en hadden ze dat bovenop de anonieme melding om alsnog een machtiging om het huis te doorzoeken te krijgen.
evelien2010 schreef:
21-05-2025 11:04
De politie moet altijd uitgaan van het lichtste middel. En daarin een afweging maken. Je kunt een verdachte dus ook oproepen om naar het bureau te komen. Iemand thuis overvallen, arresteren en geboeid afvoeren is een ingrijpende gebeurtenis die proportioneel moet zijn. Daar moet dus wel degelijk een afweging worden gemaakt (bijvoorbeeld vluchtgevaar, type delict, persoon van de verdachte etc).

Ja dat zou je wel denken he?
Maar in het geval wat ik eerder beschreef, met een AT geboeid met zakken over het hoofd afgevoerd worden naar een onbekende locatie, een week of iets langer vast in beperkingen om vervolgens allemaal naar huis gestuurd te worden (en idd zie maar hoe je thuis komt) zonder enige aanklacht, geen strafzaak... niks.

Het kan gewoon. Geen sorry, geen vergoeding...
jojojo schreef:
21-05-2025 13:38
Maar op basis van die anonieme melding hadden ze geen huiszoekingsbevel of bevel tot binnentreding denk ik dus zo te lezen. Dus als jij ze vriendelijke de deur had geweigerd dan hadden ze niet naar binnen gemogen.
Toen ze daar echter van jou toch mochten rondijken zagen ze dingen liggen en hadden ze dat bovenop de anonieme melding om alsnog een machtiging om het huis te doorzoeken te krijgen.
De leer voor de volgende keer (of voor wie dan ook meeleest hier) is dus gewoon altijd nee zeggen. Laat ze maar met een bevel komen. Nadeel dan is dat ze misschien je hele huis overhoop halen met alle toeters en bellen. Maar dan moet daar wel redelijke grond voor zijn.
Summer2024 schreef:
21-05-2025 13:42
Ja dat zou je wel denken he?
Maar in het geval wat ik eerder beschreef, met een AT geboeid met zakken over het hoofd afgevoerd worden naar een onbekende locatie, een week of iets langer vast in beperkingen om vervolgens allemaal naar huis gestuurd te worden (en idd zie maar hoe je thuis komt) zonder enige aanklacht, geen strafzaak... niks.

Het kan gewoon. Geen sorry, geen vergoeding...
Ja, je komt echt in een andere dimensie terecht als je eenmaal in dat systeem zit, terecht of onterecht. De zoon van mijn vrienden werd in Scandinavië na 6 weken door de rechter uit de gevangenis ontslagen en terug naar huis gestuurd, maar toen hij terugging naar de gevangenis (spullen ophalen) heeft hij nog ruim een week vastgezeten. Foutje. Hij dacht zelf intussen ook dat hij misschien toch iemand vermoord had, snapte er helemaal niets van en zijn advocaat was op vakantie. Later zei de advocaat wel dat hij alle reden had om een zaak aan te spannen en een schadevergoeding te eisen, maar dat hij zo’n zaak tegen de staat nooit zou winnen en er heel veel geld aan zou verliezen. De les: ver weg blijven van gevangenissen want je bent vogelvrij en het systeem is niet ingericht op foutjes.
Claire45 schreef:
21-05-2025 12:57
Ligt eraan wat je onder ‘echt iets aan de hand’ verstaat, hoeft niet meteen moord of zware criminaliteit te zijn. De zoon (18) van de mensen die ik ken zat in Scandinavië 7 weken in voorarrest (23-uurs cel, dus 1 uur luchten) omdat hij tijdens een uit-wedstrijd van Ajax een leeg bierblikje gooide naar een ME-er. Blikje kwam tegen zijn helm. Heel dom en zeker ook strafbaar, maar omdat er nauwelijks contact was met hem dachten zijn ouders dat hij minstens iemand zwaar verwond of vermoord had; 7 weken voorarrest is behoorlijk lang voor een vergrijp waarop meestal een kleine geldboete staat. Was natuurlijk wel in het buitenland, maar Scandinavië staat nou niet bekend om de zware straffen, het is geen Thailand of zo.
Geen zware criminaliteit maar wat een onvoorstelbaar proleterig gedrag.

Om in de discussie van dit topic te blijven; zoiets zou ik dus wel erg vinden als het mijn partner zou betreffen.
Claire45 schreef:
21-05-2025 16:43
Ja, je komt echt in een andere dimensie terecht als je eenmaal in dat systeem zit, terecht of onterecht. De zoon van mijn vrienden werd in Scandinavië na 6 weken door de rechter uit de gevangenis ontslagen en terug naar huis gestuurd, maar toen hij terugging naar de gevangenis (spullen ophalen) heeft hij nog ruim een week vastgezeten. Foutje. Hij dacht zelf intussen ook dat hij misschien toch iemand vermoord had, snapte er helemaal niets van en zijn advocaat was op vakantie. Later zei de advocaat wel dat hij alle reden had om een zaak aan te spannen en een schadevergoeding te eisen, maar dat hij zo’n zaak tegen de staat nooit zou winnen en er heel veel geld aan zou verliezen. De les: ver weg blijven van gevangenissen want je bent vogelvrij en het systeem is niet ingericht op foutjes.
Les: gedraag je als een beschaafd mens.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Vivalafete25 schreef:
21-05-2025 17:35
Geen zware criminaliteit maar wat een onvoorstelbaar proleterig gedrag.

Om in de discussie van dit topic te blijven; zoiets zou ik dus wel erg vinden als het mijn partner zou betreffen.
Ja, ik ook.
Moiren schreef:
21-05-2025 17:38
Les: gedraag je als een beschaafd mens.
Precies. Als de les is dat je weg moet blijven van gevangenissen omdat ze- huilie huilie- foutjes maken en niet dat je je niet als een idioot moet gedragen, heb je het echte leermoment wel even gemist.
Vivalafete25 schreef:
21-05-2025 18:23
Precies. Als de les is dat je weg moet blijven van gevangenissen omdat ze- huilie huilie- foutjes maken en niet dat je je niet als een idioot moet gedragen, heb je het echte leermoment wel even gemist.
Dat is ook wat ik bedoel. Niet dat het systeem rammelt, of zo. Het systeem klopt wel. Maar áls je eenmaal de fout ingaat en je wilt daarna een punt maken, dan heb je al je kansen op een goede behandeling verspeeld. Terecht. Want je had in de eerste plaats nooit onfatsoenlijk moeten zijn. Doe je dat wel, dan werkt dat nog lang door en kun je geen aanspraak meer maken op een ‘redelijke’ behandeling.
Claire45 schreef:
21-05-2025 18:57
Dat is ook wat ik bedoel. Niet dat het systeem rammelt, of zo. Het systeem klopt wel. Maar áls je eenmaal de fout ingaat en je wilt daarna een punt maken, dan heb je al je kansen op een goede behandeling verspeeld. Terecht. Want je had in de eerste plaats nooit onfatsoenlijk moeten zijn. Doe je dat wel, dan werkt dat nog lang door en kun je geen aanspraak meer maken op een ‘redelijke’ behandeling.
Wat een kwalijke flauwekul.

Ook als je eenmaal in de molen zit heb je gewoon recht op een goede behandeling. Dat is onderdeel van een goed functionerende rechtsstaat. Alsof er geen machtsmisbruik is bij justitie /opsporingsdiensten of in gevangenissen.

En vergis je niet: als je als verdachte of schuldige geen aanspraak meer kan maken op een redelijke behandeling, kan dat ook onschuldigen treffen.
Paradise schreef:
21-05-2025 19:47
Wat een kwalijke flauwekul.

Ook als je eenmaal in de molen zit heb je gewoon recht op een goede behandeling. Dat is onderdeel van een goed functionerende rechtsstaat. Alsof er geen machtsmisbruik is bij justitie /opsporingsdiensten of in gevangenissen.

En vergis je niet: als je als verdachte of schuldige geen aanspraak meer kan maken op een redelijke behandeling, kan dat ook onschuldigen treffen.
Laat ik het zo zeggen: als iemand ten onrechte, door een administratieve of andere fout, ruim een week te lang vastzit, is dat pech. Dan gelden de gebruikelijke regels niet. Daar is het systeem niet op ingericht. Niemand heeft de macht en/of expertise om dat recht te zetten. Ik weet niet of je dát kwalijke flauwekul noemt, maar daar had ik het over en het komt nog best vaak voor dat er dit soort fouten worden gemaakt. Verder kan uiteraard iedereen aanspraak maken op een redelijke behandeling en een advocaat etcetera. Het systeem werkt (de rechtsstaat). Maar voor dit soort fouten is geen ruimte. Wat verder geen drama is en ook niets zegt over het prima functioneren van de rechtsstaat, het zegt alleen iets over de manier waarop er soms echt wel mensen tussen wal en schip vallen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven