Gerucht over diefstal; wat zou jij doen?

21-05-2025 20:17 66 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter vertelde dat het broertje (14) van haar vriendin gisteren een scooter heeft gestolen. Dat vertelde vriendin vandaag op school. Samen met een vriend, zijn er mee gaan rijden, ten val gekomen, geen letsel, wel schade. Een gedetailleerd verhaal over hun avonturen.

Dochter zei “dat is die scooter die op social media langs kwam, met de vraag of iemand hem heeft gezien”. Schijnbaar zijn er beelden gedeeld, volgens mij van de scooter zelf, niet van de daders. Ik heb de oproep niet gezien maar met een beetje speurwerk vast te vinden. Klinkt als een aannemelijk verhaal.

Dochter is 16. Toen ik vroeg: weten zijn ouders dit, sloeg de schrik haar om het hart. “Mama!! Jij gaat toch geen contact opnemen?? Als je dat doet, vertel ik je nóóit meer iets!!!”.

Ik heb last van dit soort verhalen. Ik word boos van mensen die vinden dat ze aan andermans spullen mogen zitten. Of plezier halen uit het vernielen van andermans eigendom.

Ik vraag me af; moet ik hier nou iets mee?

Ik ken de ouders niet echt. Weet wie ze zijn (aardige mensen) en waar ze wonen, maar verder niet. Ik zit er eigenlijk niet op te wachten om ze hierover te benaderen. Ten eerste vergeeft dochter me dat nooit. Kan je je vriendin harder te verraden door tegen je moeder door te vertellen wat haar broertje heeft gedaan, die vervolgens de ouders belt?
En wat moet ik zeggen: hallo, met de moeder van xxxx, ik heb gehoord dat jullie zoon een scooter heeft gestolen, ik zou graag willen dat jullie je melden bij de politie?
Moet er niet aan denken.

Dan de optie: politie bellen en vertellen wat ik weet. Maar jeetje, het is een gerucht! Straks heeft die jongen niks gedaan en zijn het stoere verhalen. Aan de andere kant; elk aanknopingspunt is er eentje en als je dit soort stoere verhalen vertelt mag je op z’n minst wat vragen beantwoorden.

Of niets doen. Ook dat zit me niet helemaal lekker merk ik. Iemand die keihard heeft gespaard voor een scooter, die is gejat en mogelijk weten tig mensen wie het gedaan heeft maar niemand zegt iets.

Kortom, geen enkele optie voelt goed. Liever had ik dit stomme verhaal nooit gehoord.

Ik ben benieuwd. Wat zou jij doen? Ene oor in, andere uit? Voel jij je verantwoordelijk iets te doen met dit soort verhalen en zo ja, wat dan? Of is dit veel te weinig informatie om überhaupt iets mee te doen?

Wat zou jij doen?

Totaal aantal stemmen: 118

Helemaal niets, maar voelt niet fijn (30%)
Helemaal niets, als we geruchten serieus nemen is het einde zoek (5%)
(Anoniem) contact opnemen met de politie (53%)
Eigenaar zoeken via social media en vertellen wat je weet (5%)
Anders…. (7%)
Natuurlijk vergeeft dochter je dat t.z.t. wel. Ze zal je waarschijnlijk niets meer vertellen, maar dat scheelt jou weer gewetensnood en komt effectief op hetzelfde neer als wanneer je nu je mond houdt.
Een niet sociaal wenselijk antwoord: er valt hier, als ik in jouw schoenen zou staan, te weinig te winnen en teveel te verliezen. Dus nee, ik zou het erbij laten, al zou dat beslist niet goed voelen.
Als het op sociale media te vinden is, is er hopelijk iemand anders die alarm slaat.
pina schreef:
21-05-2025 20:22
Natuurlijk vergeeft dochter je dat t.z.t. wel. Ze zal je waarschijnlijk niets meer vertellen, maar dat scheelt jou weer gewetensnood en komt effectief op hetzelfde neer als wanneer je nu je mond houdt.
Ik vind dat niet op hetzelfde neerkomen.
Bovendien zou het ook een klap zijn voor de vriendschap.
Wat raar dat je hier een poll over opent.
Levensgenieter ;)
Anoniem de politie bellen zou ik doen. Hoef je niet te vertellen dat het via je dochter kwam, zeggen dat tieners er onderling over praten. Misschien is dat voor hen niet genoeg om iets mee te doen, maar dan heb jij iig actie ondernomen.
Ik zou politie bellen
TAFKAPML
MissButterflyyy schreef:
21-05-2025 20:29
Wat raar dat je hier een poll over opent.
Waarom vind je dat raar? Leek me juist handig bij deze vraag maar misschien is een poll hier niet voor bedoeld. Sorry in dat geval :)
Dubbel
Ik zou niets doen. Heel rot, maar de vertrouwensband met dochter vind ik belangrijker.
apppie schreef:
21-05-2025 20:34
Ik zou niets doen. Heel rot, maar de vertrouwensband met dochter vind ik belangrijker.
De politie doet waarschijnlijk ook niet bijzonder veel. Een tripje Bureau Halt misschien. Het sop zou mij de kool niet waard zijn.
Als die jongen geweld zou hebben gepleegd wel, voor diefstal niet zo snel. Laten we gewoon hopen dat hij spijt krijgt/het ding later nog terug gezet heeft en waarschijnlijk, mede door de val, het maar een domme actie vindt van zichzelf.
Met 0 bewijs en alleen een gerucht kan de politie weinig.
En ook die ouders gaan niet echt behulpzaam zijn als er geen fluit bewijs is.

Ik zou inwendig stevig vloeken maar het voorlopig zo laten.

Het wordt wat anders als ik dergelijke verhalen vaker hoor over die puber.
En hopen dat mijn dochter via die vriendin niet meegezogen wordt.
(Als je als zus trots loopt te vertellen dat je broer gisteren waarschijnlijk een scooter gestolen heeft ...)
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Je echte karakter komt naar boven als je doet wat nodig is terwijl niemand kijkt.

Als je kennis hebt van iets als dit is mijn menig dat je het moet melden. Het correctste is de ouders verwittigen, het makkelijkst is de politie bellen.

En er kunnen consequenties aan zitten, ook voor je dochter. Wellicht verbreekt die vriendin de vriendschap, dat zou helemaal kunnen. Je dochter komt daar overheen, en de band met jou overleeft dat ook wel weer.

En je dochter leert een belangrijke les over verantwoordelijkheid nemen.
Open gesprek met dochter over oorzaak, gevolg? Vervolgens zou ik melden. En als ik kinderen goed zou kennen dit ook bespreken met hen en eventueel ouders. 14 is heel erg jong.
Natsuro schreef:
21-05-2025 20:52
Je echte karakter komt naar boven als je doet wat nodig is terwijl niemand kijkt.

In theorie ben ik het met je eens. De realiteit is echter vaak minder zwart-wit. Wat is bijvoorbeeld in deze situatie "nodig"? Ik ben wellicht wat cynisch, maar het zal per saldo weinig verschil maken hier.

Als dochter ziet dat "doen wat nodig is" resulteert in een verbroken vriendschap, een afgenomen vertrouwensband met haar moeder, en een tik op de vingers van de dader, is dat dan werkelijk een belangrijke les over verantwoordelijkheid nemen? Ik betwijfel dat ten zeerste.
Ik zou denk ik toch iets minder waarde hechten aan "mijn dochter vergeeft het me nooit". Ik zou in ieder geval nog wat langer praten met dochter. Dat dit geen leuke, avontuurlijke verhalen zijn. Dat de jongens misschien jong zijn, maar dat het hoe dan ook niet de bedoeling is dat ze van anderen stelen en het vervolgens kapot maken en daarvoor geen verantwoordelijkheid nemen. Plus rijden zonder rijbewijs en onverzekerd rijden. Op z'n minst zou ik dochter meer doordringen van de ernst van het geheel. Dat er ook een verantwoordelijkheid op je kan rusten als je ergens weet van hebt; wanneer kijk je weg, wanneer doe je er iets mee? En dat het misschien wel wat veel gevraagd is van vriendin om zoiets met iemand te delen en te verwachten dat een ander dat dus ook maar voor zich houdt. Ik denk eerlijk gezegd dat als je er echt even de tijd voor neemt, je samen echt wel tot een passende actie komt.
meisje85 wijzigde dit bericht op 21-05-2025 21:07
3.15% gewijzigd
Ik zou denk ik aan dochter uitleggen dat je met deze info niet niks kunt doen ook al vertelt ze daarna nooit meer iets. Ten eerste omdat een scooter stelen niet iets is waar ze mee weg moeten komen en als die jongens een ernstig ongeluk krijgen of veroorzaken terwijl mensen ervan af weten maar niets deden dan tja
Misschien kun je dochter voorleggen: wat als zij een scooter had gekocht (of iets anders duurs) en iemand zou hem jatten. Meerdere mensen weten wie hem heeft gestolen. Zou ze dan willen dat mensen dat tegen haar/de politie vertellen? Misschien is dat nog een interessant gesprek om met haar te voeren.

Ik vind een poll trouwens een uitstekende keuze voor dit topic.
Ik denk dan: hoe zou ik het vinden als het andersom was, en ik het slachtoffer was.
Als iedereen zich altijd stil houdt, zullen er weinig mensen betrapt worden.
Anoniem melden zou ik weinig moeite mee hebben.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Natsuro schreef:

Als je kennis hebt van iets als dit is mijn menig dat je het moet melden. Het correctste is de ouders verwittigen, het makkelijkst is de politie bellen.

En er kunnen consequenties aan zitten, ook voor je dochter. Wellicht verbreekt die vriendin de vriendschap, dat zou helemaal kunnen. Je dochter komt daar overheen, en de band met jou overleeft dat ook wel weer.

Maar dochter heeft niets gestolen. Haar vriendin ook niet.

En welke les leert ze precies? Mogelijk leert ze dat de gevolgen van het doorvertellen dusdanig groot zijn (vriendschap stuk) dat ze de volgende keer informatie voor zich houdt.
Je bent niet haar vriendin, je bent haar moeder. Gedraag je dan ook zo.

Natuurlijk neem je contact op met die ouders.
Dus de jongens die dat gedaan hebben, hebben het iig verteld aan een zus, en die zus heeft het op school weer rondverteld. Hoe groot is de kans dat dit verhaal niet nog verder uitlekt? Als ze er zo over praten gaat het toch wel uitkomen. Dan kun jij net zo goed degene zijn die het meldt.

Ga evt eerst in gesprek met dochter. Stel dat het haar scooter was, zou ze het dan niet willen weten? Weet ze waar de scooter is gedumpt? Zou die info via de socials gemeld kunnen worden aan de eigenaar van de scooter? Door jou (via pb)?
Coffee is never my cup of tea
Natsuro schreef:

Leuk verhaal voor een jaren '50 kinderboek. Nu het echte leven nog.
Itsnojoke schreef:
21-05-2025 21:02
In theorie ben ik het met je eens. De realiteit is echter vaak minder zwart-wit. Wat is bijvoorbeeld in deze situatie "nodig"?
De test voor je integriteit bestaat uit drie vragen die je jezelf kan stellen:
1 Kan ik mezelf nog in de spiegel aankijken? – Ben je nog trots op jezelf als je in de spiegel kijkt? Voelt het goed in je geweten?
2. Kan ik het uitleggen? – Kun je aan anderen uitleggen wat je doet of hebt gedaan, zonder je te schamen of iets achter te houden?
3. Kan ik het verantwoorden? – Zou je het later kunnen verantwoorden aan je vrienden of familie (collega's, leidinggevende) als het bekend wordt dat je er van op de hoogte was

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven