Hoe woning achterlaten?

21-05-2025 20:29 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In verband met onze vakantie komt er iemand een weekje in ons huis “wonen” om voor de huisdieren te zorgen.
Hoe verwacht je een woning aan te treffen als je zelf ergens gaat “oppassen”?

Gedaan:
- dierenhokken schoonmaken
- begane grond stofzuigen en dweilen
- boven stofzuigen en dweilen
- was weggewerkt
- bed verschoond
- ramen gewassen
- afwas weggewerkt
- briefje opgehangen hoe en wanneer voeren
- koelkast en voorraadkast gevuld

Wat heb ik over het hoofd gezien/ hoe maak ik het de oppas nog aangenamer?

Edit; typfoutje
Is het iemand die bekend is in jullie buurt?
Anders even vermelden waar de supermarkt is of dat lekkere afhaalrestaurant, of er nog speciale activiteiten in de buurt zijn ofzo.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Oh, en het telefoonnummer/adres van jullie dierenarts.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou ook nog zorgen dat badkamer en wc netjes en schoon zijn..

Verder prima, ik zou de koelkast niet helemaal vullen, want geen idee wat diegene zou willen. Kuipje margarine wat frisdrank, stukje kaas etc. Maar geen boodschappen voor een avondmaaltijd.
- Als het gaat om honden: misschien de plekken/routes die zich het beste lenen voor wandelingen
- indien oppas geen eigen vervoersmiddel heeft, een fiets ter beschikking stellen
- briefje met belangrijke nummers (naast jullie nummers, die van de dierenarts)
Ik leen graag iemands fiets als ik ergens oppas en met de trein kom, is er een fiets die diegene mag gebruiken?

Briefje met tips voor noodgevallen: bij welke dierenarts je dieren zitten en duidelijke afspraken wat er in nood verwacht wordt.
Opzelfde briefje: waar handige spullen liggen (parasol, vuilniszakken, batterijen als je brandmelder gaat piepen, waar zit de meterkast en de hoofdkraan)
En: ik heb een keer een oppas gehad die lief voor dieren was maar een verschrikkelijk nieuwsgierig Aagje, had alles lopen doorzoeken en aan sloten lopen morrelen. Was heel naar om te ontdekken. Berg je persoonlijke spullen goed op.
Wie bellen in noodgevallen of als de oppas zelf ziek wordt / weg moet voor een noodgeval in de familie?
Bijvoorbeeld je moeder, je zus, ...

Ik neem aan dat jij niet op een uur thuis bent.

De wifi-code.

Mag ze vrienden / haar partner / familie uitnodigen of heb je dat liever niet?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
De oppas is een goede bekende die de weg weet in onze woning. Maar goede tips tot zover!

Badkamer en wc worden nog even grondig gereinigd. Stom dat ik die was vergeten :-o
De zoon van een vriendin heeft ooit een weekje op mijn kat gepast. Ik heb een vlog gemaakt met ‘instructies’, hoe werkt ‘t koffiezetapparaat, de kattendrinkfontein, die fles drank is voor jou, nodig gerust vrienden uit, kat slaapt bij je op bed en moet min. 100 knuffels per dag, stuur foto’s, etc..

Verder was het huis schoon, was er drinken in de koelkast en had ik geld voor boodschappen achtergelaten.

Is heel goed gegaan :worship:
ninon schreef:
21-05-2025 21:01
De zoon van een vriendin heeft ooit een weekje op mijn kat gepast. Ik heb een vlog gemaakt met ‘instructies’, hoe werkt ‘t koffiezetapparaat, de kattendrinkfontein, die fles drank is voor jou, nodig gerust vrienden uit, kat slaapt bij je op bed en moet min. 100 knuffels per dag, stuur foto’s, etc..

Verder was het huis schoon, was er drinken in de koelkast en had ik geld voor boodschappen achtergelaten.

Is heel goed gegaan :worship:
Ook een tof idee! En dan gewoon via Whatsapp verstuurd?
Zelf vind ik een gebruiksaanwijzing voor het huis handig. Misschien wat overbodig voor slechts een weekje en voor iemand die er vaker komt, maar over het algemeen:

- wifi gegevens
- uitleg cv (dag/nacht) en elektra, hoofdkraan etc
- opvallende huiszaken ("deur x klemt, maar met een tikkie gaat ie zo open" "kat van de buren mag niet naar binnen" etc)
- zo werkt oven, vaatwasser, magnetron
- zo vaak de planten water geven (ook de tuin)
- wanneer containers aan de weg
- verzorging huisdieren
- telefoonnummers noodgevallen (familie, buren, huisarts)
- praktisch: supermarkt, apotheek, ziekenhuis en dichtstbijzijnde OV
- vrije tijd: recreatieplas, park, museum, leuke terrassen en restaurants
pimpelmeesje87 wijzigde dit bericht op 21-05-2025 21:10
2.89% gewijzigd
Hoelang lopen als het een hond is en welke route en hoe vaak en ongeveer hoe laat. Mijn inmiddels beide honden poepen zo ongeveer altijd op hetzelfde stukje. En gaan 4 keer per dag uit. Wijkt dus af van de ogenschijnlijke 3 keer.
Katten in de avond binnen of niet?
Briefje dierenarts.
Wie te bereiken voor noodgevallen. Alles superschoon vind ik dan minder belangrijk, los van een vers bed.
Ik heb idd ook een keer zo'n filmpje van iemand gekregen toen ik op haar huis paste.

Sowieso een briefje met de wifi-code en misschien iets als een instructie voor de afstandsbediening of ander apparaat dat misschien niet voor zich spreekt. Misschien ook wanneer het afvallen wordt opgehaald, als jullie van die containers hebben die je aan de weg moet zetten?
Bed afhalen en schoon beddengoed neerleggen.

Telefoonnummer en adres van de dierenarts. Evt. van iemand dichtbij waarmee ze contact kunnen opnemen als er getwijfeld wordt over iets of als iets niet werkt.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Briefje met Wifi code en uitleg hoe je de tv aankrijgt (als er meer afstandsbedieningen zijn).
Vragen of diegene een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Mocht er per ongeluk iets kapot gaan in huis, dat haar verzekering dekt.

Toen ik via een bemiddelingsbureau huizenoppas was (en voor huisdieren zorgde), was dat één van de dingen waar het bureau op lette.

Pricacygevoelige en financiële documenten in een afgesloten kast/kamer.

Plek op het planchet in de badkamer voor tandpasta en shampoo van oppas.

Bericht aan de buren dat de oppas er zal zijn. En aan oppas, welke buur evt. te benaderen is.
Wij hebben vaak Huisoppas voor de dieren. Zo ongeveer wat allemaal genoemd is, dus
- schoonmaken
- uitleg over de dieren, voeren en gedrag, incl dierenarts, waar staat mandje, evt geld als diegene niet kan voorschieten
- uitleg over huis, apparaten, en waar ze wel en niet aan mag komen (wel de kast opentrekken als ze een schaar oid zoekt, niet de ladenkast in de slaapkamer, dat soort dingen). Ga ervan uit dat mensen soms redelijkerwijs iets zoeken of nodig hebben.
- wat te doen als diegene zelf ziek wordt of weg moet.
hanke321 schreef:
21-05-2025 21:46
Vragen of diegene een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Mocht er per ongeluk iets kapot gaan in huis, dat haar verzekering dekt.
Dat kan bij een vriendendienst anders werken.
Wij maken ook regelmatig gebruik van huizenoppas, veelal viavia (nichtje/buurmeisje van ons of familie). Die is dan dus bij ons in huis en mag alles gebruiken.
Wat ik altijd lastig vind, en dus graag jullie mening hoor, wat geef je de oppas als bedankje? Hoe doen jullie dat?
Je mist nog iets liefs op tafel wat waardering uitspreekt.
Zelf een nichtje die weleens op mijn hondje past.

Hele huis maak ik spik en span, bed verschonen, alle handdoeken gewassen, vieze was weg uit de badkamer.

Voor de eerste keer een brief gemaakt met wanneer en hoeveel eten. Wanneer en waar uitlaten (maar ook erbij gezet doe je eigen ding vooral)
Bosje sleutels met huissleutels en fietssleutel.
Waardering chocolaatjes weleens gedaan, maar zij wordt blijer als ze mijn eiwitshakes mag gebruiken (fitgirl)
Geef altijd geld, kan ze lekker boodschappen doen en nog wat extra.
Verder gewoon app contact houden.
#doeslief
Misschien nog het paspoort van het huisdier, voor nood als de eigen dierenarts niet bereikbaar is?
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Behalve het ramen wassen (waarom?), lijkt dit me prima. Een vriendin van mijn dochter doet dit ook voor ons en zij krijgt ook een envelop met geld. En in geval van kan ze altijd bellen/appen natuurlijk.
Wel ramen wassen maar niet aan je badkamer en wc denken, moet ik wel een beetje om grinniken!
Wij geven nooit geld aan de oppas. Een bloemetje op tafel en een flesje wijn, maar verder niet. Voorde poezenoppas is het namelijk ook vakantie. Wij wonen in een aantrekkelijke omgeving en mensen vinden het fijn om in ons huis te mogen zitten en te gaan fietsen etc. De mensen die wij als vakantieoppas hebben doen dat als hobby, ze zijn gepensioneerd en willen graag door het hele land oppassen in huizen. Win-win: zij een gratis vakantie, wij een oppas.

Als iemand komt als gunst naar jullie toe, als ze er zelf weinig voordeel aan hebben, dan kan dat anders liggen en is een aardigheidje wel op zijn plaats.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven