Mode & Beauty alle pijlers

Waar moeten kledingmakers beter op letten?

24-05-2025 19:17 187 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is lang geleden eens een topic over geweest, maar ik kan het niet terugvinden. Maar waar loop jij tegenaan als je op zoek bent naar kleding? Kwaliteit, stof, afwerking, pasvorm of combinatie hiervan waardoor je al dan niet voor bepaalde kledingstukken / merken kiest?

Ik hou van mooie kleding maar zou meer goede kwaliteit willen zien. En dan bedoel ik: fijne stof die niet snel slijt of vaal wordt, goede kwaliteit ritsen en knopen die goed vast zitten.

Jurken en rokken vind ik erg leuk, maar vooral bij de zomerjurken en rokken vind ik het lelijk als je de witte binnenkant van de stof bij de mouwen of split kan zien.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Alsjeblieft géén zakken in jurken (zie ze steeds meer), echt geen gezicht.
Dat er ook kleine vrouwen met maat 42 bestaan en die dus géén lange benen hebben.
Sowieso dat er nog zat vrouwen zijn die de 1.70 bij lange niet halen.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Ik lees al een paar keer zakken in een jurk, maar is toch geen gezicht als je je telefoon en sleutels in je jurk hebt hangen?
Wat ik dus echt oprecht helemaal niet begrijp is dat de mouwlengte van kleding langer wordt bij grotere maten. Dus alle dunne mensen hebben ook gelijk korte armpjes?
Dutchgirly schreef:
24-05-2025 21:33
Wat ik dus echt oprecht helemaal niet begrijp is dat de mouwlengte van kleding langer wordt bij grotere maten. Dus alle dunne mensen hebben ook gelijk korte armpjes?
En beentjes. En alle dikke mensen hebben stelten.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
24-05-2025 21:34
En beentjes. En alle dikke mensen hebben stelten.
Voor mij is alles te kort.
Die extra centimeters stellen weinig voor.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik mis momenteel in veel winkels de tweede helft van mijn T-shirt. Ook wil ik meer getailleerd, diepere halslijnen - alles wat past bij een voller zandloperfiguur.

En ik haat polyester, dus graag meer katoen, en stretch.
Ik had laatst een rok aan die volgens het plaatje tot op mijn kuiten zou moeten komen, maar waar ik gewoon met mijn volle schoenmaat 39 op kon staan, nog stof over had hij de tenen en de tailleband netjes in de taille zat. Echt, hoe dan.
apppie schreef:
24-05-2025 21:16
Ik lees al een paar keer zakken in een jurk, maar is toch geen gezicht als je je telefoon en sleutels in je jurk hebt hangen?
Tja. Het gaat mij niet om het gezicht, maar om het gemak.

En damesbroeken hebben vaak ook geen zakken. Dat is toch gewoon onhandig? Als je dan geld wil besparen doe dan in herenbroeken ook geen zakken. Kunnen we gezellig allemaal met een handtasje lopen :lol:
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Pimpelmeesje87 schreef:
24-05-2025 21:49
Ik mis momenteel in veel winkels de tweede helft van mijn T-shirt. Ook wil ik meer getailleerd, diepere halslijnen - alles wat past bij een voller zandloperfiguur.

En ik haat polyester, dus graag meer katoen, en stretch.
Naast de halve onderkant mis ik ook mouwen.

Tenzij het 25+ graden is bevries ik in t-shirt.
En zo vaak komt die 25+ niet voor.

Om het maar niet te hebben over mijn job waar de cooling zo koud staat dat het 32 graden moet zijn voor ik dat t-shirt aan kan.

Ik check elke dag Zalando in mijn maat op nieuwigheden en elke dag zie ik alleen t-shirts verschijnen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
24-05-2025 21:53

Om het maar niet te hebben over mijn job waar de cooling zo koud staat dat het 32 graden moet zijn voor ik dat t-shirt aan kan.
Dan koop je toch lekker een trui?
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
24-05-2025 21:54
Dan koop je toch lekker een trui?
Maar dat is dan weer gelijk zo dik en winters. Ik snap het wel een beetje. Ik wil ook het liefst armen volledig bedekt om een andere reden (iets met overgang, hormonen en rare kronkels) maar er is maar weinig zomerse kleding met lange mouwen te vinden. Is me nooit eerder opgevallen.

Andersom is het nooit een probleem. Dikke koltruien met korte mouwen zijn overal te koop.
Geen labels, nergens , doe de maat en wasvoorschrift op een kaartje wat ik er kan knippen.

Goed fijne hemdjes die over een flinke boezem passen maar niet te lang zijn

Geen polyester/nylon

Meer keuze in bikini s voor vollere dames
Ik draag vaak longsleeves in de zomer. Wel jammer dat ook daarvan de mouwen vaak dan weer te kort zijn.
Of ze zijn soms wel lang genoeg en na één keer wassen toch weer te kort :sigh:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
O, en niet iedere vrouw met maat 46 heeft cup G.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Mette schreef:
24-05-2025 22:12

Dikke koltruien met korte mouwen zijn overal te koop.
Dat heb ik nou echt nooit begrepen.
Lady*Voldemort schreef:
24-05-2025 21:51

En damesbroeken hebben vaak ook geen zakken. Dat is toch gewoon onhandig? Als je dan geld wil besparen doe dan in herenbroeken ook geen zakken. Kunnen we gezellig allemaal met een handtasje lopen :lol:
Gemak is leuk, maar mensen vinden het over het algemeen prettig er ook nog enigszins charmant bij te lopen. Met volgestopte hangzakken in een jurk wordt dat lastig, dus vandaar dat je dat niet vaak tegenkomt lijkt me.

En mannenbroeken hebben nu eenmaal een ander model, omdat veruit de meeste mannen een andere bouw hebben dan veruit de meeste vrouwen. Mijn echt baggy/boyfriend broeken hebben gewoon diepe zakken, hoor.
Lady*Voldemort schreef:
24-05-2025 21:51

Dit!
Als er wel zakken in een jurk zitten, kun je er voor kiezen er niks in te doen omdat je het niet charmant genoeg vindt.

Zij die de zakken wel willen gebruiken hebben dan een keuze.
apppie schreef:
24-05-2025 22:17
Gemak is leuk, maar mensen vinden het over het algemeen prettig er ook nog enigszins charmant bij te lopen.
Nee hoor, daar heb ik totaal geen last van.
(Herman Finkers)
Wissewis schreef:
24-05-2025 21:53

Ik check elke dag Zalando in mijn maat op nieuwigheden en elke dag zie ik alleen t-shirts verschijnen.
En de heattechlijn van Uniqlo? Longsleeves...
Tegenwoordig maak ik de afweging in de winkel: ‘Kan ik het zelf (beter) voor deze prijs?’. En steeds vaker is het antwoord ‘ja’ en koop ik dus niet in de winkel maar zoek stof en maak het zelf.

Wat ik niet koop:
- synthetisch (uitgezonderd travelstof)
- niet recht van draad geknipt
- patronen die niet juist doorlopen
- slecht afgewerkte naden met bijna 0,0 toeslag (waardoor repareren of zelf verstevigen geen optie is)
- geen verstevigde kraag bij blazers/jassen
- slecht afgewerkte knoopsgaten (sowieso is het tegenwoordig een unicum als de knoopsgaten ook correct corresponderen met de plaatsing van de knopen)
- slecht ingezette ritsen (bij ‘verborgen’ rits geen goede sluiting van de stof, bij zichtbare rits geen versteviging in het stiksel)
- scheve naden
- slechte gemaakte/goedkope flutvoering bij prijzig artikel

En ik zou willen dat er kleding was voor kleine vrouwen die toch echt meer dan twee erwten op de plank hebben.
Kleding in maat 48 dat er niet van uit gaat dat je dan ook wel grote tieten zal hebben.
Pimpelmeesje87 schreef:
24-05-2025 22:35
En de heattechlijn van Uniqlo? Longsleeves...
Gezien ik maat 52 heb pas ik sowieso niet in Uniqlo.

Sowieso zijn stenen winkels en ik niet echt vriendjes meer.
In sommige steden heb ik gewoon 0 keuze, in andere kan ik terecht bij 1 of 2 (betaalbare) winkels.

Tegelijk is online shoppen een nachtmerrie omdat je de stof niet voelt en ziet, het model niet ziet, ...

Niet zo zeer dus "waar moeten kledingmakers beter op letten", maar wel "waar moeten mode-labels op letten" is hun grote maten niet stoppen bij maat 46 à 48.
wissewis wijzigde dit bericht op 24-05-2025 22:51
54.34% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Oh, en katoenen nachtkleding zonder infantiele printjes of teksten.

Ik weet dat ik ga slapen als ik het aantrek dus 'good night' hoeft mijn ponnetje mij niet te wensen.
Speculaastaart schreef:
24-05-2025 22:44
Oh, en katoenen nachtkleding zonder infantiele printjes of teksten.

Ik weet dat ik ga slapen als ik het aantrek dus 'good night' hoeft mijn ponnetje mij niet te wensen.
Oh goede!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven