Geld & Recht alle pijlers

Grote uitgave 1 persoon binnen relatie

18-05-2025 08:14 311 berichten
Man en ik hebben een gedeelde rekening, alles op één hoop. We werken met spaarpotjes voor verschillende doeleinden ( auto, kids, onderhoud/verduurzaming huis, buffer) en houden jaarlijks flink wat spaargeld “over” wat we aflossen op de hypotheek (20k). Het idee is dat we door aflossen op termijn lagere hypotheeklasten hebben en eventueel over een paar jaar een appartement kunnen kopen.

Man heeft het al jaren ( jaaaaren) over een motor. Niet heel intensief, maar hij denkt er al heel lang over. Had vroeger een motor, denkt daar vaak aan terug. Eerst was er geen plek om hem te stallen, nu sinds een paar jaar wel. Met het wisselen van baan en bepaalde woon werkverkeer keuzes komt hij opnieuw met het motorplan. De motor is overigens niet noodzakelijk, de afstand is ook te fietsen (10 km, we hebben ebikes). OV is geen optie, auto wel maar die delen we en als ik de kids naar school moet brengen heb ik de auto nodig omdat ik anders te laat op mijn werk ben, niet alle dagen wordt bso aangeboden bij ons. Man zou dan aangewezen zijn op de fiets.

Wat hij in gedachten heeft kost €7.000,-.

En ik vind het zo’n smak geld. Het is natuurlijk een uitgave die alleen hem dient. Een auto zou ik gevoelsmatig al anders vinden. Daar kunnen de kinderen en hond ook in mee, kan ik ook gebruik van maken. Een stuk gemak voor het hele gezin ( we hebben nu 1 auto). Ik rijd geen motor, zou ook niet graag achterop gaan. Ik heb ook verder geen hobby’s die grote bedragen vragen.

Hoe gaan jullie om met zo’n grote persoonlijke uitgave binnen een gezamenlijk inkomen? Ik wil het hem niet ontzeggen maar ik heb er gevoelsmatig wel moeite mee..
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
23-05-2025 17:00
Ik kan daar zo verdrietig en een beetje moedeloos van worden. Dit is maar een klein voorbeeld natuurlijk, niet precies een persoonlijke aanval, maar zo gaat het dus overal. We helpen onze eigen soort naar de verdoemenis en vinden het niet eens erg. Proberen nog niet eens om onze impact daarop zoveel mogelijk te verkleinen. En dan kan ik zelf wel proberen alles te fietsen wat enigszins kan, plantaardig te eten etc, maar wat heeft het voor zin als een ander doodleuk zegt 'ik pak voor alles de auto en ik schaam me er niet eens voor?' Het doet er dus gewoon niet toe, het welzijn van onze planeet (en vooral van onze soort, en medesoorten met ons, op die planeet).
Nee. Het doet er ook geen fuck toe wat je zelf doet. Of wat wij als Nederland doen.
Je doet het alleen voor het goede gevoel dat je wat bijdraagt, maar op het grote geheel maakt het natuurlijk geen klap uit. Dus is het rustiger om je er niet druk over te maken. Of wel en allerlei dingen te doen of te laten en daarmee een goed gevoel voor jezelf te bewerkstelligen.
Het ging hier over de vraag of jij je partner een motor zou gunnen van gezamelijk geld toch? Of is het onderwerp veranderd in 'hoe fantastisch goed ben jij voor het milieu?' Want ms is het dan handig om ook de titel aan te passen? :roll:
lizenlotte schreef:
25-05-2025 10:34
Het ging hier over de vraag of jij je partner een motor zou gunnen van gezamelijk geld toch? Of is het onderwerp veranderd in 'hoe fantastisch goed ben jij voor het milieu?' Want ms is het dan handig om ook de titel aan te passen? :roll:
Goed punt.

Ik zou mijn partner absoluut een duur item gunnen, maar een motor dan weer niet vanwege de risico’s.
Wombat schreef:
23-05-2025 17:00
Ik kan daar zo verdrietig en een beetje moedeloos van worden. Dit is maar een klein voorbeeld natuurlijk, niet precies een persoonlijke aanval, maar zo gaat het dus overal. We helpen onze eigen soort naar de verdoemenis en vinden het niet eens erg. Proberen nog niet eens om onze impact daarop zoveel mogelijk te verkleinen. En dan kan ik zelf wel proberen alles te fietsen wat enigszins kan, plantaardig te eten etc, maar wat heeft het voor zin als een ander doodleuk zegt 'ik pak voor alles de auto en ik schaam me er niet eens voor?' Het doet er dus gewoon niet toe, het welzijn van onze planeet (en vooral van onze soort, en medesoorten met ons, op die planeet).
je vergeet te melden dat te in dubai tegenwoordig airco's op het strand zetten. wat heeft het allemaal dan nog voor zin wat we hier doen..
Merel90 schreef:
25-05-2025 10:09
Jij hebt geen kleine kinderen zeker?
Dochter van 7 die we ook leren dat het niet normaal is om overal de auto voor te pakken.
Ik zou grote moeite hebben met een groot verschil in denken over geld in een relatie. En nog meer met een partner die mijn uitgaven inhoudelijk meent te moeten beoordelen. Dat staat volledig los van de hoogte van ieders salaris. Je partner een uitgave “ontzeggen” also het een kind is. Brrr
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Mbree schreef:
25-05-2025 20:19
Dochter van 7 die we ook leren dat het niet normaal is om overal de auto voor te pakken.
Ik pak de auto voor alles :) misschien niet normaal nee, maar met 2 jonge kinderen, wil je alles zo snel mogelijk gedaan hebben.
Coniglio schreef:
25-05-2025 10:40
Goed punt.

Ik zou mijn partner absoluut een duur item gunnen, maar een motor dan weer niet vanwege de risico’s.

Denk je dat je man niet veilig zou rijden? Wat idioot, voor hem te moeten bepalen dat iets te gevaarlijk is.
Coffee is never my cup of tea
Marianneke schreef:
25-05-2025 21:45
Denk je dat je man niet veilig zou rijden? Wat idioot, voor hem te moeten bepalen dat iets te gevaarlijk is.
Dat wordt nergens gezegd. De mannen die ik ken die zijn omgekomen reden allemaal hartstikke netjes. Maar lag de oorzaak bij een andere bestuurder (3x vrachtwagen 2x auto). Als motorrijder ben je gewoon extra kwetsbaar. Hoe goed je ook rijdt.
Marianneke schreef:
25-05-2025 21:45
Ja want dat zeg ik ook echt he..?

Ik kan mijn man wel 100% vertrouwen in zijn rijkunsten, maar feit blijft dat je je eigen kreukelzone bent op de motor en dat dat nou eenmaal net iets meer risico’s met zich meeneemt dan een auto.
En we hebben samen kinderen en ook ik wil niet graag als weduwe verder (of met een man met dwarslaesie of verlamde arm). Dus nee, hier komt geen motor. (Helaas overigens, want ik zou het zelf heel graag willen, maar ik vind de risico’s dus te groot )
Coniglio schreef:
25-05-2025 21:55
Ja want dat zeg ik ook echt he..?

Ik kan mijn man wel 100% vertrouwen in zijn rijkunsten, maar feit blijft dat je je eigen kreukelzone bent op de motor en dat dat nou eenmaal net iets meer risico’s met zich meeneemt dan een auto.
En we hebben samen kinderen en ook ik wil niet graag als weduwe verder (of met een man met dwarslaesie of verlamde arm). Dus nee, hier komt geen motor. (Helaas overigens, want ik zou het zelf heel graag willen, maar ik vind de risico’s dus te groot )
‘ik mag geen motor van mijn vrouw’

Wat ernstig dat iemand anders beslist over zijn eigen leven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven