Relatie problemen

25-05-2025 11:44 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste viva forumlezers,

Ik wil me even voorstellen: ik ben een man van 53 jaar, getrouwd sinds 20 jaar, en vader van twee fantastische kinderen (14 en 18 jaar).

Mijn relatie loopt al een tijdje niet goed. Vier jaar geleden verloor ik mijn baan door een reorganisatie. Daarna was het een zoektocht naar iets wat ik leuk vond om te doen. Inmiddels werk ik alweer ruim twee jaar bij een geweldig bedrijf waar ik me goed op mijn plek voel.

Maar mijn relatie gaat steeds verder achteruit. Mijn vrouw houdt niet van knuffelen, en ik heb het gevoel dat alles altijd van míj moet komen. Als we ruzie hebben, wordt ze koppig en zegt ze niets. Soms gooit ze zelfs natte was uit de machine in mijn kledingkast. Ze kookt dan alleen voor zichzelf en de kinderen. Het kost me steeds meer energie om het weer goed te maken.

De laatste ruzie ontstond omdat ik haar niet kon ophalen uit een andere stad. Op zich was dat geen probleem, want ze had al gezegd dat ze vervoer geregeld had. Maar toen bleek dat ze toch opgehaald wilde worden. Toen ik aangaf dat het niet kon, werd ze boos en weigert sindsdien met me te praten. Door haar koppigheid krijg ik zelf ook steeds meer weerstand.

Ik begin sterk te neigen naar een scheiding, maar wil eerst graag advies of ervaringen horen van anderen. Hoe hebben jullie zoiets aangepakt?
Hebben jullie één auto, die jij altijd gebruikt voor woonwerkverkeer?
Heeft je vrouw een baan?
Doet zij alle was voor het gezin van vier? En kookt ze alle maaltijden? En het hele huishouden?
Zien jouw kinderen, dat jij geen avondeten krijgt? Zijn de kinderen getuige van de ruzies?
-- tijdelijk mottoloos --
Misschien is een een goed gesprek een goed idee?

Al is het maarom ook goed voorbereid te zijn op de tijd na de scheiding, je hebt toch kinderen samen
Ik weet niet hoe de huishoudelijke taken zijn verdeeld, maar zou het kunnen helpen om die evenwichtiger te verdelen? En daar uiteraard ook het gesprek over aangaan.

Dus zowel logistieke taken (iemand uit een andere stad ophalen) als de was en het koken.
dus je hebt 2 jaar lang thuis gezeten? Te veel op elkaars lip, waardoor je je aan alles en iedereen gaat irriteren? Daardoor de aantrekkingskracht/zin in knuffelen ook verdwijnt?
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Als jij zegt "knuffelen", bedoel je dan seks? Danwel voorspel uitlopend op seks?
Problemen binnen een relatie moet je binnen relatie gaan oplossen.

Ga praten met je vrouw. Komen jullie er samen niet uit, dan kan je ook aan relatietherapie denken.

Vergeet ook niet dat verandering van hormonen heel verstorend kunnen werken. Dit geldt zowel voor de vrouw (menopauze) als voor de man (verlaging van testosteron)
Ik hou ook niet van knuffelen en heb een geweldig huwelijk.

Er zijn wel momenten dat ik hete druk heb om de sokken van mijn huisgenoten te sorteren, maar ik zal het niet in mijn hoofd halen om natte was in hun kasten te doen (dat heet bij mij pesten of gestoord gedrag)

Ik denk dat je moet aangeven dat je overweegt om te scheiden, omdat je het zo niet meer ziet zitten. En vraagt of er nog mogelijkheden zijn om er samen aan te werken en zaken te verbeteren. En er dan van uit gaan dat jij niet de enige met grieven bent, dat er bij jou waarschijnlijk ook verbeterpunten aan te wijzen zijn, waar jij ook hard aan zal moeten willen werken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Dit soort gedrag zijn symptomen. Hebben jullie ook gesprekken over ieders behoeften in de relatie?
Natte was in jouw kast gooien, alleen voor haarzelf en de Kids koken. Het lijkt mij dat jouw partner jou iets probeert duidelijk te maken.
Dit is gedrag puur vanuit frustratie lijkt mij.
Niet dat ik dit 'de' manier vind, maar ze doet dit niet omdat ze zo heppie de peppie is.
Wat ik mis in jouw verhaal is de motivatie om dit misschien op te lossen/te veranderen.
Natuurlijk kun jij een scheiding aanvragen. Maar is dat wat je wil? Of wil je misschien om te beginnen jouw vrouw terug?
Praten? Ik roep maar iets raars hoor.
WaterGirl schreef:
25-05-2025 13:21
Vergeet ook niet dat verandering van hormonen heel verstorend kunnen werken. Dit geldt zowel voor de vrouw (menopauze) als voor de man (verlaging van testosteron)
Van veranderende hormonen ga je geen natte was in kasten flikkeren
Waarom kook jij niet of haal jij de was niet uit de machine? Is zij huisvrouw? Hoe zijn de taken bij jullie verdeeld?
Lijkt alsof zij ontevreden is over hoe de dingen lopen thuis en dan heb je inderdaad geen zin om te knuffelen met je partner.
Denk eraan, als je gaat scheiden moet je ook zelf koken en wassen he.
NomenNesci0 schreef:
25-05-2025 13:43
Praten? Ik roep maar iets raars hoor.

Ik denk ook dat hier aan praten ontbreekt.
Maar TO gaf ook duidelijk aan dat zijn partner graag in de negeer stand gaat. Dan niks wil zeggen en wel vijandige acties gaat uitvoeren zoals me die natte was in de kast.
Moeilijk hoor!
Het klinkt een beetje als de klassieke valkuil. Man doet geen reet in huis, is vooral met hobby’s bezig maar zet 1 keer per week de kliko buiten dus ik doe ook mijn deel en vrouw zeurt. Gevolg geen seks meer
NomenNesci0 schreef:
25-05-2025 13:44

Niet persé natte was in een kast flikkeren. Maar onderschat alsjeblieft niet wat hormoon schommelingen met een mens kunnen doen.
Wat ik eerder al schreef, ze is ergens boos en gefrustreerd over, of ergens gaat het niet goed met haar.
Dat lijkt me (zeker na zoveel jaren samen) wel iets om mee aan de slag te gaan. I.p.v met een scheiding te gaan dreigen.
Bijzonder dat iedereen er meteen maar vanuit gaat dat hij niks in het huishouden doet en dat het dus een begrijpelijke reactie van de vrouw is om dan maar natte was in de kast te flikkeren. Volgens mij wordt er veel ingevuld vanuit eigen frustratie.
Wanneer een vrouw hier komt klagen over een man die haar de silent treatment geeft en passief agressief gedrag vertoont, wordt de schuld doorgaans niet meteen bij to gelegd.
Is het altijd zo geweest to? Of was er een tijd dat ze wel op een gezondere manier aangaf wat ze van je wilde? Hoe communiceer jij zelf?
NomenNesci0 schreef:
25-05-2025 13:44
Je krijgt er wel een korter lontje van
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Wat een naar en agressief gedrag vertoont jouw vrouw bij een ruzie.

Waarom is ze zo vreselijk boos?
Okedan schreef:
25-05-2025 13:54
Bijzonder dat iedereen er meteen maar vanuit gaat dat hij niks in het huishouden doet en dat het dus een begrijpelijke reactie van de vrouw is om dan maar natte was in de kast te flikkeren. Volgens mij wordt er veel ingevuld (...).
Wanneer een vrouw hier komt klagen over een man die haar de silent treatment geeft en passief agressief gedrag vertoont, wordt de schuld doorgaans niet meteen bij to gelegd.
Is het altijd zo geweest to? Of was er een tijd dat ze wel op een gezondere manier aangaf wat ze van je wilde? Hoe communiceer jij zelf?
Dit.
Nogal passief agressief gedrag van vrouw ook, dat silent treatment gedoe, alleen omdat ze haar zin niet kreeg (zo leest het voor mij iig wel).
There is always something happening, and it's usually right now
En Hollandia12, hoewel ik jou, nog jouw situatie ken, wil ik je toch even uit eigen ervaring met je delen, dat het écht gaat opbreken wanneer je kinderen opgroeien en zelfstandiger worden, en je partner ondertussen het eeuwige kleine kind blijft.
En dat kan in hele kleine dingen zitten hé!
"Wat eten we?, liggen er nog schone sokken in de kast? Had jij nog Brinta gehaald? Zet voor mij ook maar een bakkie!, je hebt de container voor groenafval niet aan de weg gezet hé! Etc.
Zie daar nog maar een portie intimiteit/romantiek tussen te wurmen.
loesje** schreef:
25-05-2025 14:01
Wat een naar en agressief gedrag vertoont jouw vrouw bij een ruzie.

Waarom is ze zo vreselijk boos?
Misschien omdat hij twee jaar de tijd heeft genomen om een baan te vinden die hij leuk genoeg vond in plaats van werk aan te pakken om de rekeningen te betalen.
Is er al eens echt over gesproken over de behoeftes in de relatie TO?

Kan ook zijn dat je vrouw gewoon alleen is uitgecheckt en aan silent quitting doet.
granny71 schreef:
25-05-2025 14:10
Misschien omdat hij twee jaar de tijd heeft genomen om een baan te vinden die hij leuk genoeg vond in plaats van werk aan te pakken om de rekeningen te betalen.
Je vult het allemaal in. Misschien heeft hij wel een mooie ontslagpremie gekregen. Als je lang gewerkt hebt krijg je sowieso een tijdlang WW. Misschien vond hij het na 25 jaar werken fijn om even te bezinnen op de toekomst. Weet jij veel. Ik zou het mijn man wel gunnen. Andersom ook trouwens.
okedan wijzigde dit bericht op 25-05-2025 14:30
2.23% gewijzigd
Dubbel

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven