Kinderalimentatie

27-05-2025 10:06 41 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Meeste reacties zijn fijn en kan ik wat mee. Bedankt.
toetsenbord wijzigde dit bericht op 28-05-2025 09:56
Reden: herkenbaarheid
91.84% gewijzigd
Toch laten bereken en een advocaat nemen om het te regelen.
En als hij niet wil betalen, ga naar LBIO, die kunnen dat voor je regelen.

Dat betekend wel dat je ook vastlegt hoeveel omgang er is en dat is amper, dus daar gaat een deel van de berekening ook over, let op dat hij dan niet ineens gaat roepen dat hij 50/50 wil.
Ik zou goed opschrijven hoeveel hij kind afgelopen jaar heeft willen zien.
Je maakt het hem wel heel makkelijk! Begrijp goed dat je zelf je eigen boontjes wil kunnen doppen hoor, maar het is jullie gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Kinderen zijn hier 5 dagen bij mij en 2 bij hem, in de originele opzet was dit nog 4 om 3. Hij betaalt hier dus ook wat minder dan zou 'moeten' maar daar ga ik dan niet moeilijk over doen. Jouw verhaal vind ik wel echt anders en een goede reden om toch eens met een mediator oid te gaan zitten. (vind zelf mediator fijner dan gelijk advocaat)
Natte tosti..
@missNuada; Ik zal je eerlijk zeggen, als hij ineens zegt 50/50 dan ben ik alleen maar blij en laat ik het voor wat het is, maar dat gaat toch nooit gebeuren.

@mevrouwtomatensoep, Ja klopt.. Hij en zijn vriendin lachen zich rot natuurlijk. Snap ook dat jij daar dat wat 'minder moeilijk' om doet.
Het is ook goed voor je kind zorgen om zijn vader zijn verantwoordelijkheid te laten nemen. Daarmee zeg ik echt niet dat je nu niet goed voor je kind zorgt maar wel dat je geen schroom moet voelen om zijn vader dat ook (wat beter dan nu) te laten doen.
Kijk ook meteen naar de kosten die sowieso stijgen als ze ouder worden.
Hoe ouder hoe duurder en zou daar ook al naar kijken en bespreken/iets over vastleggen, bijvoorbeeld dat bij middelbare school en daarna de alimentatie opnieuw berekend gaat worden, zodat hij daar oom al rekening mee kan houden.

Goede fiets en laptop en boeken en misschien wel collegegeld, jullie blijven tot hun 21e samen verantwoordelijk voor de financiële zaken van een kind, en scholing is daar een van.
Ik snap de gedachtegang van 'eigen boontjes doppen' in deze niet. Het geld van de alimentatie is voor jullie -gezamenlijke- kind. Niet voor jezelf. Hij komt er zo wel heel makkelijk vanaf.
frost wijzigde dit bericht op 27-05-2025 11:03
20.89% gewijzigd
Dit moet je gewoon regelen. En als het niet met hem zelf kan dan via een advocaat. Heb ik destijds ook gedaan omdat er niet te praten viel met hem maar je staat gewoon in je recht.
Hoe groter ze worden hoe duurder alles wordt. Hij heeft ook verantwoordelijkheid voor zorg. En als dat al nauwelijks in tijd is dan in ieder geval in een bijdrage.

Je kan het via het LBIO laten berekenen, dat kost je volgens mij 50 euro en hij moet dan ook gegevens aandragen. De uitkomst is een advies, daarmee kan je om de tafel gaan. Werkt hij niet mee dan ga je naar een advocaat. DIt heeft mij wel wat centen gekost, maar het is nu wel geregeld.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
toetsenbord schreef:
27-05-2025 10:57
@missNuada; Ik zal je eerlijk zeggen, als hij ineens zegt 50/50 dan ben ik alleen maar blij en laat ik het voor wat het is, maar dat gaat toch nooit gebeuren.

@mevrouwtomatensoep, Ja klopt.. Hij en zijn vriendin lachen zich rot natuurlijk. Snap ook dat jij daar dat wat 'minder moeilijk' om doet.
Het gaat erom dat als hij dat nooit echt gaat doen, je dat niet moet willen met alimentatieberekeningen, dat hij dan niets tot amper wat hoeft te betalen en jij dan achteraf weer een nieuwe berekening moet laten maken omdat hij 1x de maand wat tijd heeft.

Sommige ouders gaan dan ineens zogenaamd co-ouderschap van 50/50 willen op papier ivm geld maar gaan daarna verder niet meer omkijken naar het kind. Dus dat moet je dan niet 'laten'.
MissNuada schreef:
27-05-2025 10:37
Toch laten bereken en een advocaat nemen om het te regelen.
En als hij niet wil betalen, ga naar LBIO, die kunnen dat voor je regelen.
Helemaal dit. Laat nieuwe berekening maken naar jullie huidige situaties en ook de achterstallige betalingen sinds 2018 meenemen. Helaas is het slechts voor de laatste 5 jaar terug te halen.
MissNuada schreef:
27-05-2025 10:59
Hoe ouder hoe duurder en zou daar ook al naar kijken en bespreken/iets over vastleggen, bijvoorbeeld dat bij middelbare school en daarna de alimentatie opnieuw berekend gaat worden, zodat hij daar oom al rekening mee kan houden.

Goede fiets en laptop en boeken en misschien wel collegegeld, jullie blijven tot hun 21e samen verantwoordelijk voor de financiële zaken van een kind, en scholing is daar een van.
Helaas werkt dat niet zo met alimentatie. Er wordt vanaf het moment van uit elkaar gaan gekeken naar draagkracht van de ouders en op basis daarvan wat de 'behoefte' is van een kind. Hoe meer je verdient, hoe hoger de behoefte van het kind gek genoeg. De vastgestelde kinderalimentatie wordt dan jaarlijkse geïndexeerd en er wordt verder geen rekening gehouden met laptops, fietsen oid.
pioen00 wijzigde dit bericht op 27-05-2025 11:19
17.34% gewijzigd
Pioen00 schreef:
27-05-2025 11:11
Helaas werkt dat niet zo met alimentatie. Er wordt gekeken naar draagkracht en niet zozeer naar de leeftijd van de kinderen.
Ik weet dat wel voorkomt, gok dat het dan is dan opgenomen in het ouderschapsplan dacht ik.
Verandering van behoefte van kind word ook meegenomen.

Mijn zus en meeste van mijn gescheiden vriendinnen hebben dit ook zo afgesproken, dat tegen die tijd de alimentatie of gewoon omhoog gaat of opnieuw berekend gaat worden, om die redenen.
MissNuada schreef:
27-05-2025 11:14
Ik weet dat wel voorkomt, gok dat het dan is dan opgenomen in het ouderschapsplan dacht ik.
Verandering van behoefte van kind word ook meegenomen.

Mijn zus en meeste van mijn gescheiden vriendinnen hebben dit ook zo afgesproken, dat tegen die tijd de alimentatie of gewoon omhoog gaat of opnieuw berekend gaat worden, om die redenen.
Als je het samen zo afspreekt is het rechtsgeldig denk ik.
Lijkt me ook veel beter om jaarlijks een nieuwe berekening te laten maken op basis van de salarissen en werkelijke kosten voor de kinderen.
Frost schreef:
27-05-2025 11:01
Ik snap de gedachtegang van 'eigen boontjes doppen' in deze niet. Het geld van de alimentatie is voor jullie -gezamenlijke- kind. Niet voor jezelf. Hij komt er zo wel heel makkelijk vanaf.

Dit

Het gaat om geld voor je kind. Niet om geld voor jou. Je kind komt tekort doordat vader niet meebetaalt.
Coffee is never my cup of tea
MissNuada schreef:
27-05-2025 10:59

Dat is inderdaad een goede. Dit heb ik toen ook geprobeerd vast te leggen vorig jaar. Wil meneer allemaal niet aan meewerken, want moet uit de alimentatie.
Pioen00 schreef:
27-05-2025 11:08
Helemaal dit. Laat nieuwe berekening maken naar jullie huidige situaties en ook de achterstallige betalingen sinds 2018 meenemen. Helaas is het slechts voor de laatste 5 jaar terug te halen.
Dit heb ik inderdaad zelf ook al geprobeerd met een e-mail, hij reageert gewoon niet en betaal niet. Ga ik zeker weer meenemen.
Pioen00 schreef:
27-05-2025 11:11
Helaas werkt dat niet zo met alimentatie. Er wordt vanaf het moment van uit elkaar gaan gekeken naar draagkracht van de ouders en op basis daarvan wat de 'behoefte' is van een kind. Hoe meer je verdient, hoe hoger de behoefte van het kind gek genoeg. De vastgestelde kinderalimentatie wordt dan jaarlijkse geïndexeerd en er wordt verder geen rekening gehouden met laptops, fietsen oid.
Nee dit is inderdaad een aparte afspraak.
Marianneke schreef:
27-05-2025 11:22
Dit

Het gaat om geld voor je kind. Niet om geld voor jou. Je kind komt tekort doordat vader niet meebetaalt.
Uh ja, dat begrijp ik. Ik bedoel daarmee dat ik zelf heel goed voor mijn kind kan zorgen en zelf alle kosten dek en mij dit goed afgaat, want tja als je je kind niet wil zien en amper wat wil betalen, dan niet, toch? Maar zo werkt het natuurlijk niet en ben ik zat, want het is ook zijn kind. Snap ook wel dat het niet om mijn eigen boontjes gaat, maar wel om mijn eigen boontjes hoe ik voor mijn kind zorg, daar waar hij het laat.
Marianneke schreef:
27-05-2025 11:22
Dit

Uh ja, dat begrijp ik. Ik bedoel daarmee dat ik zelf heel goed voor mijn kind kan zorgen en zelf alle kosten dek en mij dit goed afgaat, want tja als je je kind niet wil zien en amper wat wil betalen, dan niet, toch? Maar zo werkt het natuurlijk niet en ben ik zat, want het is ook zijn kind. Snap ook wel dat het niet om mijn eigen boontjes gaat, maar wel om mijn eigen boontjes hoe ik voor mijn kind zorg, daar waar hij het laat.
toetsenbord schreef:
27-05-2025 11:41
Dit heb ik inderdaad zelf ook al geprobeerd met een e-mail, hij reageert gewoon niet en betaal niet.
Gelukkig is dat in Nederland geregeld dat hij daarmee niet zomaar wegkomt. Advocaat inschakelen, om de achterstallige alimentatie te berekenen en te eisen, bij geen reactie worden de problemen voor je ex vanzelf groter, daar hoef je zelf in ieder geval niet achter aan.
Pioen00 schreef:
27-05-2025 11:59
Gelukkig is dat in Nederland geregeld dat hij daarmee niet zomaar wegkomt. Advocaat inschakelen, om de achterstallige alimentatie te berekenen en te eisen, bij geen reactie worden de problemen voor je ex vanzelf groter, daar hoef je zelf in ieder geval niet achter aan.
Dankjewel. ga ik zeker doen!
toetsenbord schreef:
27-05-2025 11:41
Dit heb ik inderdaad zelf ook al geprobeerd met een e-mail, hij reageert gewoon niet en betaal niet. Ga ik zeker weer meenemen.

Misschien moet je dit niet zelf willen regelen. Laat het officieel regelen, dan ben jij niet degene die over zijn geld bepaalt maar is het die instantie.

Hij heeft je aardig tuk dat je vooral geen gedoe wilt en het dus zo maar laat. Soms is de oplossing dan om de verantwoordelijkheid gevoelsmatig buiten jou te leggen. En dan gewoon herhalen “ik heb dit bedrag niet bedacht, dit is de officiële berekening van LBIO”. Je hoeft jezelf niet te verantwoorden, want het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat hij zijn deel betaalt.
ravintola wijzigde dit bericht op 27-05-2025 13:11
0.27% gewijzigd
Ravintola schreef:
27-05-2025 12:22
Misschien moet je dit niet zelf willen regelen. Laat het officieel regelen, dan ben jij niet degene die over zijn geld bepaalt maar is het die instantie.

Hij heeft je aardig tuk dat je vooral geen gedoe wilt en het dus zo maar laat. Soms is de oplossing dan om de verantwoordelijkheid gevoelsmatig buiten jou te leggen. En dan gewoon herhalen “ik heb dit bedrag niet bedankt, dit is de officiële berekening van LBIO”. Je hoeft jezelf niet te verantwoorden, want het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat hij zijn deel betaalt.
Ja jij dit zo zegt denk ik na en klopt het eigenlijk wel dat hij mij aardig tuk heeft. En dan denk ik waarom??? Ik heb ALTIJD alles gedaan voor mn kind, hij niet. En we zijn niet eens op goede voet. Als ik heb bel neemt hij nooit op, als mn zoon daar is ook niet, mails die hem/hun niet aanstaan wordt niet op gereageerd en whatsappen is niet gewenst.

Hij gaat nooit zelf zijn gegevens aanleveren aan lbio dus moet wel via advocaat.
Ravintola schreef:
27-05-2025 12:22

Hij heeft je aardig tuk dat je vooral geen gedoe wilt en het dus zo maar laat. Soms is de oplossing dan om de verantwoordelijkheid gevoelsmatig buiten jou te leggen. En dan gewoon herhalen “ik heb dit bedrag niet bedankt, dit is de officiële berekening van LBIO”. Je hoeft jezelf niet te verantwoorden, want het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat hij zijn deel betaalt.
Ja jij dit zo zegt denk ik na en klopt het eigenlijk wel dat hij mij aardig tuk heeft. En dan denk ik waarom??? Ik heb ALTIJD alles gedaan voor mn kind, hij niet. En we zijn niet eens op goede voet. Als ik heb bel neemt hij nooit op, als mn zoon daar is ook niet, mails die hem/hun niet aanstaan wordt niet op gereageerd en whatsappen is niet gewenst.

Hij gaat nooit zelf zijn gegevens aanleveren aan lbio dus moet wel via advocaat.
Pioen00 schreef:
27-05-2025 11:59
Er is geen achterstallige alimentatie want er is geen formele afspraak over de alimentatie gemaakt destijds.
https://spee-advocaten.nl/terugwerkende ... -gevolgen/

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven