Geld & Recht alle pijlers

Wie schiet de rekening voor?

28-05-2025 19:52 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er etiquette voor wie de rekening pakt bij een restaurant als je met collega’s gaat eten? Ik was met twee collega’s onderweg dus we kunnen declareren, een directe collega en onze leidinggevende. Het restaurant had op de kaart vermeld dat rekeningen niet gesplitst kunnen worden, prima om dat vooraf te melden. Bij de kassa stonden beide heren wat te dralen met hun pinpas, dus ik heb maar afgerekend. Leidinggevende heeft direct mijn tikkie betaald, de andere collega zal ik volgende week nog een keer aan zijn jasje moeten trekken (hij zet zijn telefoon uit op vrije dagen en is sowieso niet de vlotste). Dat is ook precies de reden dat ik ook niet graag voorschiet :)
Dus wat is logisch? Betaalt de oudste, de leidinggevende, de meestverdienende?
In principe is het bij ons de hoogste in rang. Maar als er iemand uit een profit&loss team bij is (bijvoorbeeld een (key) account manager) dan is het de bedoeling dat die betaalt. En degene die betaalt, betaalt voor iedereen en declareert het hele bedrag.

Maar soms wordt er wel eens van afgeweken. We hadden pas ergens een etentje met een account manager uit een ander land, en zijn credit card werd niet geaccepteerd in het restaurant. Toen heb ik betaalt en alles gewoon gedeclareerd (en terug gekregen). Er zit ook wel wat pragmatisme in de regels.
Hoogste in rang is een lastige. In feite is mijn leidinggevende natuurlijk mijn superieur, maar je rang hangt bij ons aan je inschaling en leidinggevenden hebben vaak duurdere medewerkers in hun team.
Degene die het moeilijkst doet over terugbetalen.
En dat zou ik ook zo benoemen.

'Bert, aangezien jij altijd vergeet tikkies te betalen lijkt het me handig als jij nu betaalt, dan kan je het tenminste niet meer vergeten.'
KamilleT schreef:
29-05-2025 00:02
Hoogste in rang is een lastige. In feite is mijn leidinggevende natuurlijk mijn superieur, maar je rang hangt bij ons aan je inschaling en leidinggevenden hebben vaak duurdere medewerkers in hun team.
Dat doet er toch niet toe? Leidinggevende ís leidinggevende, wat iemand verdient is wat anders, je volgt gewoon de hiërarchie.
Wat een non-topic dit.

Geouwehoer over ‘hoogste in rang’.
Renske schreef:
28-05-2025 22:56
Ach wat, wie hou je nou voor de gek, jij had al nooit zo'n paupermaaltijd genuttigd toch? Het idee alleen al is een belediging.

:HA:
KamilleT schreef:
29-05-2025 00:02

De superieur dan dus.

Toen ik nog een jonge leidinggevende was had ik zo’n etiquettefout graag gehoord van mijn 25 jaar oudere ondergeschikte. Ik zou het als ik jou was wel even zeggen dus. Niet in de groep, gewoon 1 op 1.
Coffee is never my cup of tea
De gene die toevallig betaalt.
De leidinggevende en die declareert het in 1x. Waarom tikkies sturen en iedereen los declareren?
Marianneke schreef:
29-05-2025 08:27
De superieur dan dus.

Toen ik nog een jonge leidinggevende was had ik zo’n etiquettefout graag gehoord van mijn 25 jaar oudere ondergeschikte. Ik zou het als ik jou was wel even zeggen dus. Niet in de groep, gewoon 1 op 1.
Ik kende deze regel ook niet, maar handig om te weten.
Nanouk schreef:
29-05-2025 09:46
De leidinggevende en die declareert het in 1x. Waarom tikkies sturen en iedereen los declareren?
Omdat het bij ons nu eenmaal zo werkt. Dit was een dienstreis en de leidinggevende ging mee om ons in het veld aan het werk te zien, dus geen vooraf geregeld etentje. Voor teamuitjes en andere georganiseerde evenementen kun je wel van tevoren budget aanvragen.
In jouw specifieke situatie, je gaat met 3 personen eten en het wordt vergoed door de baas.

Iemand met een hogere functie kan er financieel een stuk slechter voorstaan. Misschien heeft die persoon het geld gewoon niet op de rekening staan om het voor te schieten, omdat je net de vakantie hebt betaald, of wat dan ook. In dat geval vind ik het niet raar om het voor te schieten.

Ik heb een schurft hekel aan dat gedraai en getreuzel. Vaak betaal ik de rekening al wanneer ik naar het toilet ga of zo.

Met vrienden en kennissen, wisselt dit. Gelukkig weinig mensen die structureel niet betalen.
Leidinggevende.
En anders de sneuneus die niet snel betaalt.
KamilleT schreef:
29-05-2025 09:53
Omdat het bij ons nu eenmaal zo werkt. Dit was een dienstreis en de leidinggevende ging mee om ons in het veld aan het werk te zien, dus geen vooraf geregeld etentje. Voor teamuitjes en andere georganiseerde evenementen kun je wel van tevoren budget aanvragen.
Oh dit klinkt helemaal ambtelijk inderdaad. Want bij zo’n niet-structurele situatie zou de leidinggevende bij ons zeker gewoon de hele bon kunnen declareren op eigen naam. Zeker als het zo’n laag bedrag was.
Paradise schreef:
29-05-2025 05:59
Wat een non-topic dit.

Ja, maar als deze mensen niet lekker doorpakken ontstaan dit soort situaties dus en moet je terugvallen op wat gebruikelijk is.

Kijk als TO zegt, ik schiet met plezier voor, dan is er geen probleem.
KamilleT schreef:
29-05-2025 09:53
Ja maar je geeft aan dat het gedeclareerd mag worden. Dan kan dat toch in 1x ipv iedereen een tikkie sturen en dan apart je declaratie indienen? Heeft niks met vooraf georganiseerd/budget aanvragen te maken.
Nanouk schreef:
29-05-2025 13:02
Ja maar je geeft aan dat het gedeclareerd mag worden. Dan kan dat toch in 1x ipv iedereen een tikkie sturen en dan apart je declaratie indienen? Heeft niks met vooraf georganiseerd/budget aanvragen te maken.
Volgens mij krijgt elke medewerker apart vastgesteld budget voor dit soort zaken, en moet je daardoor dus wel zelf je declaratie indienen. Leidinggevende kan niet het eetbudget van TO ontvangen en leidinggevende krijgt ook niet het gehele etentje terug want voor hem staat ook maar een x bedrag
pina schreef:
29-05-2025 10:54
Oh dit klinkt helemaal ambtelijk inderdaad. Want bij zo’n niet-structurele situatie zou de leidinggevende bij ons zeker gewoon de hele bon kunnen declareren op eigen naam. Zeker als het zo’n laag bedrag was.
Nou inderdaad, zo te horen zijn er weer heel wat extra ambtenaren nodig om al die verschillende declaraties van de verschillende werknemers in- of uit het juiste potje te leggen/halen. Werknemer x valt met activiteit y onder afdeling z en potje xyz tenzij al gebruik gemaakt van potje xyz dan kan ook potje abc aangesproken worden mits poz en/of ghu waar ambtenaren t of a over gaan (afhankelijk van..).
Renske schreef:
29-05-2025 16:53
Nou inderdaad, zo te horen zijn er weer heel wat extra ambtenaren nodig om al die verschillende declaraties van de verschillende werknemers in- of uit het juiste potje te leggen/halen. Werknemer x valt met activiteit y onder afdeling z en potje xyz tenzij al gebruik gemaakt van potje xyz dan kan ook potje abc aangesproken worden mits poz en/of ghu waar ambtenaren t of a over gaan (afhankelijk van..).
Ik denk dat dat bij bedrijven meer het geval is. Bij ons krijgt iedereen 20 euro voor zijn lunch, mits je tussen 12 en 14 uur voor werk ergens bent waar geen overheidsgebouw met restaurant is. Geen bonnetje nodig.
KamilleT schreef:
29-05-2025 17:36
Ik denk dat dat bij bedrijven meer het geval is. Bij ons krijgt iedereen 20 euro voor zijn lunch, mits je tussen 12 en 14 uur voor werk ergens bent waar geen overheidsgebouw met restaurant is. Geen bonnetje nodig.
Ja, maar bij ons kan een leidinggevende wel gewoon naar eigen inzicht een stel medewerkers op een lunch/diner trakteren en declareren. Dus dat zou bij ons in geval van zo’n soort werkbezoek gebeuren.
Paradise schreef:
29-05-2025 05:59
Wat een non-topic dit.

Niet zo’n nonsense hoor.

Als ik het etentje zou betalen waar mijn LG ook aan deelnam, zou deze LG de declaratie moeten goedkeuren. Dan zou hij dus zijn eigen etentje aftekenen en dat mag niet omdat er dan geen controle is op fraude. Vandaar dat de hoogste in rang dit moet pakken binnen onze organisatie. Heeft niks te maken met salaris trouwens. Als LG deze bon pakt moet hij dat verantwoorden en declareren bij zijn manager.

Bij TO is het anders vanwege een dagvergoeding en declareert iedereen uiteindelijk voor zichzelf.
Wat een complex gedoe met declareren zeg.
65 Euro vind ik niet zo'n schokkend bedrag. Als het over 100 euro's zou gaan dan zou ik het irritant vinden dat niemand de kantoorpas heeft meegenomen en in ieder geval niet de junior laten voorschieten.
Het maakt niet uit wie betaalt, de anderen horen gewoon onmiddellijk terug te betalen. Ik weet niet of het in Nederland ook bestaat, maar mijn vrienden en ik maken meestal een QR code met de payconic app die de anderen dan scannen en zo wordt er ter plaatse dan meteen afgerekend.
Superuser2023 schreef:
29-05-2025 18:30
Niet zo’n nonsense hoor.

Als ik het etentje zou betalen waar mijn LG ook aan deelnam, zou deze LG de declaratie moeten goedkeuren. Dan zou hij dus zijn eigen etentje aftekenen en dat mag niet omdat er dan geen controle is op fraude. Vandaar dat de hoogste in rang dit moet pakken binnen onze organisatie. Heeft niks te maken met salaris trouwens. Als LG deze bon pakt moet hij dat verantwoorden en declareren bij zijn manager.

Bij TO is het anders vanwege een dagvergoeding en declareert iedereen uiteindelijk voor zichzelf.
Misschien lees ik het verkeerd, maar vlgs mij zie jij de LG als hoogste in rang? Dat valt niet samen natuurlijk, bij hoogste in rang denk ik niet aan een LG.
Renske schreef:
31-05-2025 10:10
Misschien lees ik het verkeerd, maar vlgs mij zie jij de LG als hoogste in rang? Dat valt niet samen natuurlijk, bij hoogste in rang denk ik niet aan een LG.
Van het gezelschap op dat moment. Natuurlijk heeft iedere leidinggevende/manager weer een leidinggevende/manager boven zich.

Maar soms ben je met een groep waar je verder niet in een hiërarchie tot elkaar staat, omdat je op hele andere afdelingen of onderdelen van een organisatie zit. Of je rapporteert allemaal aan dezelfde persoon. Dan is het even puzzelen.
pina wijzigde dit bericht op 31-05-2025 10:41
38.39% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven