Baby is erg onrustig wie herkent dit?
dinsdag 3 juni 2025 om 07:43
Hi allemaal,
Onze dochter is na een week geboorte zeer onrustig en schrikachtig. (Prematuur 35+6 geboren).
Ze doet de gebruikelijke schrikhouding: armen verspreid en benen verspreid. Opengesperde ogen en regelmatig ook strak kijken (angstige blik). Direct daarna maaien met haar armen en benen en zeer onrustig. Hard zuigen aan de speen.
Ook vreselijke darmkrampjes gehad. Urenlang overstrekken en maaien en soms huilen, behalve als we haar uitrekte door goed rechtop te houden en onder schouders omhoog te houden. Later werkte dit niet meer en begon ze ook steeds vaker en langer te huilen.
Ze houdt er niet van getroost te worden in de vorm van : aanraken en wrijven. Op die momenten wil ze ook niet echt tegen je aan liggen, ze is te onrustig en zoekt naar de borst. Blijft aanhappen, loslaten en draaien met haar hoofd op zoek naar de tepel (ook op de arm). Zelf lijkt ze het dus ook niet meer te weten.
Wisselend met periodes dat ze alleen maar sliep/voeding/sliep. Ze zou (6 weken nu) alerter moeten zijn, energieker en volgens CB ons moeten aankijken en volgen. Echter heb ik uitgelegd dat ze echt nog veel te oververmoeid is, overprikkeld en haar rust nodig heeft. Laat staan het vreselijke onderwerp tummytime. Geen tijd voor gehad. Het gaat namelijk zo;
Voeding (20-50 minuten), direct daarna omhoog houden, krampjes tot een uur met geluk 30 min slapen en weer honger. Ze komt elke 2 uur nog steeds en nu met regeldagen (vermoed ik) weer eerder.
Wij vermoeden dat ze met borstvoeding (ben nu ook flink aan het afbouwen) niet voldoende binnenkrijgt. Wel genoeg melk, ik heb zelfs flinke overproductie gehad, maar geen voedingstoffen. Ook zou het drinken haar meer energie kosten dan de fles. Ze hapte moeilijk aan bij 2e borst, dus gaf ook een tijd al 1 borst.
Echter zijn wij ondertussen radeloos en ook zeker bezorgd. Ze is zo onrustig als ze wel wakker is. Periodes gehad dat ze maar 3 uur op een dag sliep. Wij gebruiken nu probiotica mini en het lijkt iets te gaan werken. Ook sampex is onderweg.
Adviezen zijn opzich niet nodig (wat wij nu doen is proberen zoveel mogelijk voorspelbaar gedrag, ritme, zsm over op de flesvoeding, haar niet knuffelen onder spanning - wel huid op huid - op ons neerleggen - prikkels vermijden door geen visite en weinig de deur met haar uit behalve in kinderwagen en draagzak, in huis met draagzak lopen, veel speen aanbieden en alleen snachts in cosleeper).
Ik durf niet veilig te slapen met haar. In haar bedje ligt ze met een redelijk ontspannen houding, maar wel onrustige geluidjes en veel wakker. Ik reageer ook vaak niet, omdat ik echt doodop ben in de nacht en er doorheen slaap. Ze is dan een tijdje wel onrustig aan het worden ivm krampjes of honger). Echter komt ze zovaak, dat ik direct in slaap val na voeden.
Ik zoek vooral herkenning, want tot op heden herkent niemand dit bij zijn baby. Niet zo in extreme mate. Wij hebben een heel gevoelig meisje dat is duidelijk en misschien ook geboortetrauma.
Een voorbeeld; ik had gevoed aan de borst, ze viel in slaap. Luier vergeten en kleding aan - ze moest echt bedje in ivm zelf in slaap vallen. Dus haar luier verschoond en ze kreeg de grote gesperde ogen, maaien, zeer onrustig en angstige blik. Vreselijk huilen ook, ontroostbaar. Daarna 2 uur lang onrustig en overduidelijk zo moe, maar elke keer als ze in slaap viel, begon het maaien weer en gesperde ogen.
Osteopaat geeft aan geen reflux of verborgen. Weinig spanning nog voelbaar.
Eigenlijk wil ik weten of het bij anderen goee is gekomen. Dat er geen slaapstoornis is ontwikkeld of bijvoorbeeld baby altijd gespannen is gebleven, etc. Ze kan wel heel goed ontspannen ook, maar eenmaal gespannen kan dit weer uren/dagen aanhouden.
Onze dochter is na een week geboorte zeer onrustig en schrikachtig. (Prematuur 35+6 geboren).
Ze doet de gebruikelijke schrikhouding: armen verspreid en benen verspreid. Opengesperde ogen en regelmatig ook strak kijken (angstige blik). Direct daarna maaien met haar armen en benen en zeer onrustig. Hard zuigen aan de speen.
Ook vreselijke darmkrampjes gehad. Urenlang overstrekken en maaien en soms huilen, behalve als we haar uitrekte door goed rechtop te houden en onder schouders omhoog te houden. Later werkte dit niet meer en begon ze ook steeds vaker en langer te huilen.
Ze houdt er niet van getroost te worden in de vorm van : aanraken en wrijven. Op die momenten wil ze ook niet echt tegen je aan liggen, ze is te onrustig en zoekt naar de borst. Blijft aanhappen, loslaten en draaien met haar hoofd op zoek naar de tepel (ook op de arm). Zelf lijkt ze het dus ook niet meer te weten.
Wisselend met periodes dat ze alleen maar sliep/voeding/sliep. Ze zou (6 weken nu) alerter moeten zijn, energieker en volgens CB ons moeten aankijken en volgen. Echter heb ik uitgelegd dat ze echt nog veel te oververmoeid is, overprikkeld en haar rust nodig heeft. Laat staan het vreselijke onderwerp tummytime. Geen tijd voor gehad. Het gaat namelijk zo;
Voeding (20-50 minuten), direct daarna omhoog houden, krampjes tot een uur met geluk 30 min slapen en weer honger. Ze komt elke 2 uur nog steeds en nu met regeldagen (vermoed ik) weer eerder.
Wij vermoeden dat ze met borstvoeding (ben nu ook flink aan het afbouwen) niet voldoende binnenkrijgt. Wel genoeg melk, ik heb zelfs flinke overproductie gehad, maar geen voedingstoffen. Ook zou het drinken haar meer energie kosten dan de fles. Ze hapte moeilijk aan bij 2e borst, dus gaf ook een tijd al 1 borst.
Echter zijn wij ondertussen radeloos en ook zeker bezorgd. Ze is zo onrustig als ze wel wakker is. Periodes gehad dat ze maar 3 uur op een dag sliep. Wij gebruiken nu probiotica mini en het lijkt iets te gaan werken. Ook sampex is onderweg.
Adviezen zijn opzich niet nodig (wat wij nu doen is proberen zoveel mogelijk voorspelbaar gedrag, ritme, zsm over op de flesvoeding, haar niet knuffelen onder spanning - wel huid op huid - op ons neerleggen - prikkels vermijden door geen visite en weinig de deur met haar uit behalve in kinderwagen en draagzak, in huis met draagzak lopen, veel speen aanbieden en alleen snachts in cosleeper).
Ik durf niet veilig te slapen met haar. In haar bedje ligt ze met een redelijk ontspannen houding, maar wel onrustige geluidjes en veel wakker. Ik reageer ook vaak niet, omdat ik echt doodop ben in de nacht en er doorheen slaap. Ze is dan een tijdje wel onrustig aan het worden ivm krampjes of honger). Echter komt ze zovaak, dat ik direct in slaap val na voeden.
Ik zoek vooral herkenning, want tot op heden herkent niemand dit bij zijn baby. Niet zo in extreme mate. Wij hebben een heel gevoelig meisje dat is duidelijk en misschien ook geboortetrauma.
Een voorbeeld; ik had gevoed aan de borst, ze viel in slaap. Luier vergeten en kleding aan - ze moest echt bedje in ivm zelf in slaap vallen. Dus haar luier verschoond en ze kreeg de grote gesperde ogen, maaien, zeer onrustig en angstige blik. Vreselijk huilen ook, ontroostbaar. Daarna 2 uur lang onrustig en overduidelijk zo moe, maar elke keer als ze in slaap viel, begon het maaien weer en gesperde ogen.
Osteopaat geeft aan geen reflux of verborgen. Weinig spanning nog voelbaar.
Eigenlijk wil ik weten of het bij anderen goee is gekomen. Dat er geen slaapstoornis is ontwikkeld of bijvoorbeeld baby altijd gespannen is gebleven, etc. Ze kan wel heel goed ontspannen ook, maar eenmaal gespannen kan dit weer uren/dagen aanhouden.
dinsdag 3 juni 2025 om 07:50
Wij hadden ook een heel onrustig meisje en ik heb in de onrustige dagen juist veel baat gehad bij extra borstvoeding / troosten en op mijn lichaam daarna in slaap vallen. Op deze jonge leeftijd hoeven ze echt nog niet zelf in slaap te vallen, dat komt echt wel. Beter nu goede slaap na aandacht dan alleen in een bedje liggen.
Onze dochter was niet prematuur maar dysmatuur en daardoor misschien ook wat meer geprikkeld dan gemiddeld. Wij kregen advies voor inbakeren en dat is prima gegaan. Na een tijdje ging het slapen vanzelf beter, maar doordat ze klein was had ze wel heel lang nog één of twee nachtvoedingen nodig. Ze lag naast me en dat was prima te doen.
Onze dochter was niet prematuur maar dysmatuur en daardoor misschien ook wat meer geprikkeld dan gemiddeld. Wij kregen advies voor inbakeren en dat is prima gegaan. Na een tijdje ging het slapen vanzelf beter, maar doordat ze klein was had ze wel heel lang nog één of twee nachtvoedingen nodig. Ze lag naast me en dat was prima te doen.
dinsdag 3 juni 2025 om 07:52
Ik kreeg destijds een advies van het consultatiebureau, wat echt DE oplossing was, maar waar ik o.a. hier op Viva om weggehoond word, omdat het niet past binnen het borstvoeding-is-altijd-perfect idee.
Mijn kind groeide als kool, dus ik had zeker genoeg voeding, maar soms is er wat meer vocht nodig om al die voedingsstoffen te kunnen verwerken. Kind zou dan altijd dorst hebben, maar dan weer aan de borst leggen maakt het probleem erger.
[...]
Mijn kind groeide als kool, dus ik had zeker genoeg voeding, maar soms is er wat meer vocht nodig om al die voedingsstoffen te kunnen verwerken. Kind zou dan altijd dorst hebben, maar dan weer aan de borst leggen maakt het probleem erger.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-06-2025 18:01
Reden: Gevaarlijke adviezen
Reden: Gevaarlijke adviezen
14.37% gewijzigd
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 07:54
dinsdag 3 juni 2025 om 08:01
Dat is zeker grappig.
Overigens echt voor het eerst dat ik daar een positieve reactie op krijg hier op Viva.
Volgens mij was het advies 10 of 20 cc ofzo voor elke voeding, lauw uiteraard. Dus echt maar een klein beetje.
De eerste keer dronk ie 100 cc geloof ik. En daarna sliep ie een paar uur. Voor het eerst. En hij drinkt nog steeds meestal water.
Overigens ben ik het blijven doen toen ie overging op de fles: altijd net iets meer water dan voorgeschreven.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 08:06
Yes bij ons is het zo gegaan, totdat hij met hapjes mocht proberen.
De overgang van borst naar fles werd al iets beter. Maar jeetje, drama.
Nooit kunnen achterhalen wat de oorzaak is geweest, maar echt vaak huilend aan de telefoon gezeten met CB en huisarts. DRAMA.
Inmiddels vier jaar later, vrolijke vent. Eten is nog steeds niet zo zijn ding, vindt alles veel interessanter.
Nog steeds zien we dat hij veel baadt heeft bij structuur. Heb ook een pictogrammenbord voor hem. Nieuwe situaties blijven ‘spannend’, al wordt dat wel beter nu hij naar school gaat.
Ik vond het mega mega pittig. En het weerhoud mij ook om daarom voor een tweede te gaan. Inmiddels kan ik weer huilende baby’s horen, maar heb lang gehad dat direct de stress weer door m’n hele lichaam voelbaar was.
De overgang van borst naar fles werd al iets beter. Maar jeetje, drama.
Nooit kunnen achterhalen wat de oorzaak is geweest, maar echt vaak huilend aan de telefoon gezeten met CB en huisarts. DRAMA.
Inmiddels vier jaar later, vrolijke vent. Eten is nog steeds niet zo zijn ding, vindt alles veel interessanter.
Nog steeds zien we dat hij veel baadt heeft bij structuur. Heb ook een pictogrammenbord voor hem. Nieuwe situaties blijven ‘spannend’, al wordt dat wel beter nu hij naar school gaat.
Ik vond het mega mega pittig. En het weerhoud mij ook om daarom voor een tweede te gaan. Inmiddels kan ik weer huilende baby’s horen, maar heb lang gehad dat direct de stress weer door m’n hele lichaam voelbaar was.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:07
Ik herken het ook. Hij had veel krampjes en zuigen helpt bij de pijn. Echter met extra aanleggen kreeg hij extra voeding binnen wat weer krampjes veroorzaakte. Was dus echt een vicieuze cirkel. Op een gegeven moment ook enkel onrustig omdat hij oververmoeid was.
Ik probeerde dus iets langer tussen de borstvoedingsmomenten te laten. Maar vond het echt ontzettend moeilijk om te zien of hij kramp had en wilde zuigen of honger had.
Inbakenen en draagzak hielpen goed bij het slapen.
Ik probeerde dus iets langer tussen de borstvoedingsmomenten te laten. Maar vond het echt ontzettend moeilijk om te zien of hij kramp had en wilde zuigen of honger had.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:10
Waarom denk je dat ze niet genoeg binnen kreeg? Groeit ze niet goed? Borstvoeding heeft altijd genoeg voedingsstoffen, alleen bij extreme ondervoeding van de moeder (bijv in oorlogssituaties) niet, dus als je overproductie had, was er ook genoeg goede voeding voor je baby. Neemt niet weg dat het je volledig vrij staat om voor kunstvoeding te kiezen natuurlijk!
Het advies van water geven hierboven is potentieel gevaarlijk omdat je kindje dan de buik vult met water ipv voeding. Als je je dus zorgen maakt om de groei van je baby, zeker geen water geven, dit is loze vulling van de maag. Water drinken onder de zes maanden wordt met deze reden zeer sterk afgeraden omdat het dus juist ondervoeding kan veroorzaken.
Ik lees in je verhaal dat je kindje zelf in slaap moet kunnen vallen, ik snap heel goed dat je dat wenst en je leest het ook weleens dat dat heel belangrijk is, maar zo’n jonge baby kun je nog niet verwennen, ik zou haar echt veel op je laten slapen, huid op huid, als dat kan. Eerst veiligheid creëren en als het op een gegeven moment goed gaat, komt dat zelf slapen wel.
Aangezien ze prematuur is (en sowieso vinden veel baby’s het fijn) zou je inbakeren kunnen proberen. Je geeft aan dat ze knuffelen en aaien lastig vindt als ze angstig is, maar misschien werkt inbakeren wel, dan voelt ze zich mogelijk wat meer geborgen en veiliger zoals in de buik. Om te proberen kun je hiervoor gewoon een grote hydrofiel gebruiken.
En bovenal, jouw gevoelens mogen er zijn! Je mag er doorheen zitten en het echt even niet meer weten. Je mag huilen, je gefrustreerd voelen, het is ook gewoon zwaar. Het specifieke gedrag van jouw baby herkennen mensen misschien niet direct, maar het gevoel dat je alles probeert, maar je niet weet hoe je dat kleine kindje wat ineens jouw verantwoordelijkheid is tevreden moet krijgen, dat is wel voor heel veel mensen herkenbaar. Praat erover, vraag soms even iemand anders een uurtje met je baby te wandelen zodat jij ook even rust kan pakken. Het wordt echt iets makkelijker als ze groter wordt.
Het advies van water geven hierboven is potentieel gevaarlijk omdat je kindje dan de buik vult met water ipv voeding. Als je je dus zorgen maakt om de groei van je baby, zeker geen water geven, dit is loze vulling van de maag. Water drinken onder de zes maanden wordt met deze reden zeer sterk afgeraden omdat het dus juist ondervoeding kan veroorzaken.
Ik lees in je verhaal dat je kindje zelf in slaap moet kunnen vallen, ik snap heel goed dat je dat wenst en je leest het ook weleens dat dat heel belangrijk is, maar zo’n jonge baby kun je nog niet verwennen, ik zou haar echt veel op je laten slapen, huid op huid, als dat kan. Eerst veiligheid creëren en als het op een gegeven moment goed gaat, komt dat zelf slapen wel.
Aangezien ze prematuur is (en sowieso vinden veel baby’s het fijn) zou je inbakeren kunnen proberen. Je geeft aan dat ze knuffelen en aaien lastig vindt als ze angstig is, maar misschien werkt inbakeren wel, dan voelt ze zich mogelijk wat meer geborgen en veiliger zoals in de buik. Om te proberen kun je hiervoor gewoon een grote hydrofiel gebruiken.
En bovenal, jouw gevoelens mogen er zijn! Je mag er doorheen zitten en het echt even niet meer weten. Je mag huilen, je gefrustreerd voelen, het is ook gewoon zwaar. Het specifieke gedrag van jouw baby herkennen mensen misschien niet direct, maar het gevoel dat je alles probeert, maar je niet weet hoe je dat kleine kindje wat ineens jouw verantwoordelijkheid is tevreden moet krijgen, dat is wel voor heel veel mensen herkenbaar. Praat erover, vraag soms even iemand anders een uurtje met je baby te wandelen zodat jij ook even rust kan pakken. Het wordt echt iets makkelijker als ze groter wordt.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:15
Dit is heel helpend! Die herkenbaarheid had ik nodig. Ik ben zelf hoogsensitief, iets wat nog niet echt erkent wordt. Ik vermoed dat onze dochter ook sensitiever is. Ze is snel van slag.
De borst aanbieden in de vorm van troosten herken ik goed. Gelukkig werkt de speen ook. Heel sterk het gevoel dat borstvoeding bij haar niet goed is, terwijl ik zo pro ben geweest en er veel moeite mee heb gehad om te gaan afbouwen. Met de fles lijkt ze toch iets verzadigd en met de borst komt ze te snel. Waardoor ze echt uitgeput is. De eerste 2 weken kwam ze om de 3 uur en met introductie van borstvoeding is eigenlijk echt alles averechts gegaan.
Ze kon ook niet tegen fles/borstvoeding door elkaar heen.
Hier huilt ze verder wel vrij weinig voor een baby, wat ik dan weer zorgelijk vond. Ze leek telkens te dissocieren. Maaien, 2x huilen en weg was ze weer in haar eigen wereld (maaien, geluidjes maken, wilt om zich heen kijken).
Extra water geven, waarom zou dat eigenlijk niet mogen? Ben ik benieuwd naar, want dit zou een super oplossing zijn, aangezien ze voor troost ook om de borst vraagt en dus nu ook om de fles.
De borst aanbieden in de vorm van troosten herken ik goed. Gelukkig werkt de speen ook. Heel sterk het gevoel dat borstvoeding bij haar niet goed is, terwijl ik zo pro ben geweest en er veel moeite mee heb gehad om te gaan afbouwen. Met de fles lijkt ze toch iets verzadigd en met de borst komt ze te snel. Waardoor ze echt uitgeput is. De eerste 2 weken kwam ze om de 3 uur en met introductie van borstvoeding is eigenlijk echt alles averechts gegaan.
Ze kon ook niet tegen fles/borstvoeding door elkaar heen.
Hier huilt ze verder wel vrij weinig voor een baby, wat ik dan weer zorgelijk vond. Ze leek telkens te dissocieren. Maaien, 2x huilen en weg was ze weer in haar eigen wereld (maaien, geluidjes maken, wilt om zich heen kijken).
Extra water geven, waarom zou dat eigenlijk niet mogen? Ben ik benieuwd naar, want dit zou een super oplossing zijn, aangezien ze voor troost ook om de borst vraagt en dus nu ook om de fles.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:35
Inbakeren hebben wij geprobeerd. Vond ze helemaal niks. Ik heb het gisteren wel snel gedaan met een deken en daar werd ze rustig van.
Ze slaapt in de cosleeper, omdat ik anders de nacht niet doorkom. Al vanaf dag 1 slapen we gemiddeld per nacht 1-4 uurtjes. Ze komt om de 2 uur en vannacht zelfs om het uur/anderhalf uur. En ze kan op momenten ook heel goed alleen slapen. Soms misschien zelfs beter, omdat ze onze spanningen en zorgen ook niet lijkt te voelen. Ze draait zich ook weg van mij af zeg maar. Ik heb een gat in het gaas gemaakt, zodat ik haar handje kan vasthouden, knuffelen, etc. Dit wil ze juist niet. Van mijn partner kan ze dat beter hebben. Die is ook minder bezorgd.
Wat betreft borstvoeding: wij waren aan het opbouwen, maar zodra ze op de 100ml kunstvoeding zat viel ze af. Ook kwam ze echt ontzettend vaak. Ze dronk de borst niet goed leeg (ik heb begrepen dat hier het vet van de moedermelk zit en dus de voedingstoffen). Ze komt nu weer harstikke goed aan, maar het kost haar teveel stress en energie. Ook hebben 2 vriendinnen dit ook gehad. Harstikke veel productie, ook overproductie, maar toch niet voldoende voedingstoffen.
Ik heb veel gegoogled, maar er is weinig bekendheid hierover tot mijn verbazing.
Dit is toen ook benoemd door CB en een kinderarts.
Minik verder qua inbakeren, ik ga het wel weer proberen, maar wat later. Verder ligt ze overdag altijd bij ons. Tot ongeveer 21.00 tot 08.00, maar meestal vanaf 23.00 tot 06.00. En tussendoor voedingen en met onrust en ik wakker wordt haal ik haar er ook uit.
Bedankt voor je lieve woorden ook!
Liefdagboek hier herken ik ook die spanning en voorspelbaarheid. Wat heftig dat je nog zolang aan hebt gestaan. Het doet veel met je he al die zorgen ook!
Het huilen herken ik ook. Ik heb vanaf de geboorte al zoveel gehuild. Dan kreeg ze te weinig voeding binnen, lage temperatuur, toen de krampjes, toen de onrust, toen de zorgen van cb dat ze te weinig tummytime deed, ons niet volgde en misschien gedeeltelijk doof is en zichtschade, de onrust en tegen slaap vechten, niet geknuffeld willen worden. Borstvoeding wat eraf moet. Dus als ik dit zo tik is het voor haar ook heel onrustig allemaal geweest.
Ze slaapt in de cosleeper, omdat ik anders de nacht niet doorkom. Al vanaf dag 1 slapen we gemiddeld per nacht 1-4 uurtjes. Ze komt om de 2 uur en vannacht zelfs om het uur/anderhalf uur. En ze kan op momenten ook heel goed alleen slapen. Soms misschien zelfs beter, omdat ze onze spanningen en zorgen ook niet lijkt te voelen. Ze draait zich ook weg van mij af zeg maar. Ik heb een gat in het gaas gemaakt, zodat ik haar handje kan vasthouden, knuffelen, etc. Dit wil ze juist niet. Van mijn partner kan ze dat beter hebben. Die is ook minder bezorgd.
Wat betreft borstvoeding: wij waren aan het opbouwen, maar zodra ze op de 100ml kunstvoeding zat viel ze af. Ook kwam ze echt ontzettend vaak. Ze dronk de borst niet goed leeg (ik heb begrepen dat hier het vet van de moedermelk zit en dus de voedingstoffen). Ze komt nu weer harstikke goed aan, maar het kost haar teveel stress en energie. Ook hebben 2 vriendinnen dit ook gehad. Harstikke veel productie, ook overproductie, maar toch niet voldoende voedingstoffen.
Ik heb veel gegoogled, maar er is weinig bekendheid hierover tot mijn verbazing.
Dit is toen ook benoemd door CB en een kinderarts.
Minik verder qua inbakeren, ik ga het wel weer proberen, maar wat later. Verder ligt ze overdag altijd bij ons. Tot ongeveer 21.00 tot 08.00, maar meestal vanaf 23.00 tot 06.00. En tussendoor voedingen en met onrust en ik wakker wordt haal ik haar er ook uit.
Bedankt voor je lieve woorden ook!
Liefdagboek hier herken ik ook die spanning en voorspelbaarheid. Wat heftig dat je nog zolang aan hebt gestaan. Het doet veel met je he al die zorgen ook!
Het huilen herken ik ook. Ik heb vanaf de geboorte al zoveel gehuild. Dan kreeg ze te weinig voeding binnen, lage temperatuur, toen de krampjes, toen de onrust, toen de zorgen van cb dat ze te weinig tummytime deed, ons niet volgde en misschien gedeeltelijk doof is en zichtschade, de onrust en tegen slaap vechten, niet geknuffeld willen worden. Borstvoeding wat eraf moet. Dus als ik dit zo tik is het voor haar ook heel onrustig allemaal geweest.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:44
Als borstvoeding je zo onzeker maakt en ze zelfs afviel, is de keuze voor kunstvoeding een goede keuze. Het verhaal van voor- en achtermelk is achterhaald maar komt wel nog vaak terug. Stel nou dat je er tóch meer over zou willen weten of toch nog terug zou willen naar volledig borstvoeding, zorg dan dat je een lactatiekundige IBCLC erbij haalt. Maar voor nu zou ik eerder zeggen, laat het los. Volgens mij geeft dat jou meer rust nu.
Geef je ‘s nachts nog wel de borst of ook flesjes? En hoewel ik heel goed snap dat je baby graag dichtbij jou wilt, is het misschien een idee om even een nachtje of twee baby naast je man te zetten? Omdat je er zelf ook zo veel onrust van ervaart? Dat maakt je echt geen slechte moeder, een goede moeder moet soms ook even goed voor zichzelf zorgen zodat je er voor je baby kunt zijn. Je hebt een stevig slaaptekort en dat hoort natuurlijk ook wel een beetje bij een newborn, maar als je nu in een soort constante stress verkeert, wordt het echt belangrijk om heel bewust rust te kiezen.
Wat ik deed toen ze heel klein waren, was zelf om 7 uur naar bed gaan, dan ging man met baby rondlopen en knuffelen enzo, en ik echt met oordoppen slapen, en dan kwam hij na drie uur baby brengen voor een voeding, dus om 10 uur. En dan samen aan de nacht beginnen. Ik vond het super stom want ben echt een avondmens, maar dan heb je al 3 uur echt slaap gehad en dat is op die waardeloze nachten ineens heel veel.
Geef je ‘s nachts nog wel de borst of ook flesjes? En hoewel ik heel goed snap dat je baby graag dichtbij jou wilt, is het misschien een idee om even een nachtje of twee baby naast je man te zetten? Omdat je er zelf ook zo veel onrust van ervaart? Dat maakt je echt geen slechte moeder, een goede moeder moet soms ook even goed voor zichzelf zorgen zodat je er voor je baby kunt zijn. Je hebt een stevig slaaptekort en dat hoort natuurlijk ook wel een beetje bij een newborn, maar als je nu in een soort constante stress verkeert, wordt het echt belangrijk om heel bewust rust te kiezen.
Wat ik deed toen ze heel klein waren, was zelf om 7 uur naar bed gaan, dan ging man met baby rondlopen en knuffelen enzo, en ik echt met oordoppen slapen, en dan kwam hij na drie uur baby brengen voor een voeding, dus om 10 uur. En dan samen aan de nacht beginnen. Ik vond het super stom want ben echt een avondmens, maar dan heb je al 3 uur echt slaap gehad en dat is op die waardeloze nachten ineens heel veel.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:49
werkte hier ook geweldig (niet advies van CB maar van schoonmoeder). Ik gaf geen borstvoeding en dus wel flesvoeding. Het ging dan niet om verdunnen, maar echt gewoon wat water van te voren. Schoonmoeder (die op geen enkele manier een medische achtergrond heeft) kwam met datzelfde vocht verhaal. Ik had er oorspronkelijk weinig vertrouwen in, want als dat zo was had vast wel een zorg professional dat genoemd, maar het werkte meteen geweldig. Probleem was opgelost.Solomio schreef: ↑03-06-2025 07:52Ik kreeg destijds een advies van het consultatiebureau, wat echt DE oplossing was, maar waar ik o.a. hier op Viva om weggehoond word, omdat het niet past binnen het borstvoeding-is-altijd-perfect idee.
Advies was: geef af en toe een beetje water uit de fles.
Was hier echt zo'n opluchting.
En: kwaad kan het ook niet, dus mss iets om uit te proberen.
Overigens was de CB mevrouw in alle staten dat ik dat gedaan had, mijn kind zou vast verhongeren (dat het een behoorlijk dikke baby was, maakte blijkbaar niet uit).
In elk geval: hij is dus niet verhongerd, hij leeft nog steeds en is nu een vrolijk gezond kind zonder slaapproblemen.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:49
En hier word ik dus echt boos om. Het heeft bij ons enorm geholpen en zo te lezen bij meer mensen.Minik schreef: ↑03-06-2025 08:10
Het gaat om kinderen die genoeg groeien en het gaat om een klein beetje water. Je pompt er geen liter in ofzo hè.
Maak mensen toch niet zo bang. Zo'n eenvoudig uit te proberen tip, volkomen ongevaarlijk.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 08:51
Wat hier dus juist de aanleiding was voor dat water-advies.florence13 schreef: ↑03-06-2025 08:49werkte hier ook geweldig (niet advies van CB maar van schoonmoeder). Ik gaf geen borstvoeding en dus wel flesvoeding. Het ging dan niet om verdunnen, maar echt gewoon wat water van te voren. Schoonmoeder (die op geen enkele manier een medische achtergrond heeft) kwam met datzelfde vocht verhaal. Ik had er oorspronkelijk weinig vertrouwen in, want als dat zo was had vast wel een zorg professional dat genoemd, maar het werkte meteen geweldig. Probleem was opgelost.
Overigens was de CB mevrouw in alle staten dat ik dat gedaan had, mijn kind zou vast verhongeren (dat het een behoorlijk dikke baby was, maakte blijkbaar niet uit).
In elk geval: hij is dus niet verhongerd, hij leeft nog steeds en is nu een vrolijk gezond kind zonder slaapproblemen.
Natuurlijk doe je dat niet als je kind niet genoeg groeit. (Deze opmerking is niet tegen jou, florence13)
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 08:54
Nu ben ik geen fan van het CB (maar dat zou ook gewoon door 'mijn' CB kunnen komen, maar wat ze daar deden is die telden vanaf de geboorte datum en besloten dan dat een kind van 6 weken 'dit allemaal' zou moeten kunnen. Ze namen dus totaal niet mee dat een kind dat te vroeg geboren is, dus ook logischerwijs achterliep. Een kind wat 2 weken te vroeg geboren is, en 6 weken geleden geboren is, is nu dus 4 weken.Drinkiz schreef: ↑03-06-2025 08:35
Nou zeg ik natuurlijk niet dat er helemaal niets aan de hand is, maar ik zou me niet in paniek laten maken door die CB medewerkers. Als zij denken dat er iets is, moeten ze doorverwijzen naar kinderarts en niet zelf vanalles gaan roepen.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:55
Dit is exact waar ik ook tegenaan liep. Alleen als ik haar de borst niet gaf, was ze ook te onrustig en zo oververmoeid. Maar dus ook weer door de borstvoeding.Reisverslaafde schreef: ↑03-06-2025 08:07Ik herken het ook. Hij had veel krampjes en zuigen helpt bij de pijn. Echter met extra aanleggen kreeg hij extra voeding binnen wat weer krampjes veroorzaakte. Was dus echt een vicieuze cirkel. Op een gegeven moment ook enkel onrustig omdat hij oververmoeid was.
Draagzak gaat hier ook echt goed. Draagdoek krijgen wij haar er niet goed in. Draagconsulent heeft meegekeken, maar ze blijft zich zwaar overstrekken.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:56
precies, bij een hele kleine, te magere baby is dat niet slim. Daarbij, als je het 1 keertje probeert doe je dat kind echt geen leven lang schade aan. Als het niet werkt: niets aan de hand, als het wel werkt, dan kun je een hoop onrust verklaren en drinkt kind daarna misschien ook beter.
dinsdag 3 juni 2025 om 08:59
ze gaat af op de adviezen van het CB, die zijn alleen niet aan het helpen, en het CB constateert allerlei narigheid, maar die narigheid is blijkbaar geen reden om haar door te verwijzen. Dus of er nou reden tot zorg is of niet, is niet duidelijk (voor TO bedoel ik dus) want als er een echt vermoeden zou zijn, was er een doorverwijzing, maar die is er niet, maar het is wel benoemd, dus TO heeft stress. Daar zit ook het probleem, ze laten haar maar wat aanmodderen.legal-says-no schreef: ↑03-06-2025 08:53Je baby is nog zo jong en dan ook nog eens prematuur. Heel kwetsbaar dus. Ik zou eerlijk gezegd niet afgaan op de adviezen hier op een forum of dat van een osteopaat, maar afgaan op adviezen van een arts.
dinsdag 3 juni 2025 om 09:00
Ik ben nog steeds een beetje dubbel over het CB: de water-tip kreeg ik daar, en daar had ik veel aan.florence13 schreef: ↑03-06-2025 08:54Nu ben ik geen fan van het CB (maar dat zou ook gewoon door 'mijn' CB kunnen komen, maar wat ze daar deden is die telden vanaf de geboorte datum en besloten dan dat een kind van 6 weken 'dit allemaal' zou moeten kunnen. Ze namen dus totaal niet mee dat een kind dat te vroeg geboren is, dus ook logischerwijs achterliep. Een kind wat 2 weken te vroeg geboren is, en 6 weken geleden geboren is, is nu dus 4 weken.
Nou zeg ik natuurlijk niet dat er helemaal niets aan de hand is, maar ik zou me niet in paniek laten maken door die CB medewerkers. Als zij denken dat er iets is, moeten ze doorverwijzen naar kinderarts en niet zelf vanalles gaan roepen.
Maar idd hielden ze bij de overige adviezen geen rekening met het feit dat mijn kind 6 weken te vroeg geboren was.
Kind bleek later ook nog autistisch, wat ze op het CB al helemaal niet gezien hadden.
Dus: over het algemeen ben ik groot voorstander van vooral advies vragen aan deskundigen, maar ervaringstips kunnen ook best iets toevoegen.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 09:03
Ik leg netjes uit waarom het mogelijk gevaarlijk is (daarbij zeg ik niet dat het per definitie levensbedreigend is ofzo). Jij presenteert het als totaal ongevaarlijk, en dat is het niet. Daarbij geeft TO aan dat haar baby afviel en dus niet goed groeit, dan lijkt dit mij zeer slecht advies. 10-20cc lijkt heel weinig, maar als de baby van TO nu bijvoorbeeld 4 kilo weegt en elke 2 uur drinkt, krijgt deze flesjes van zo’n 50/60cc als het goed is. Dan is 10-20cc echt een enorme hoeveelheid. En op een premature baby die afvalt, lijkt het mij niet handig dat jij je advies wat werkte voor een goed groeiende baby als de waarheid presenteert.Solomio schreef: ↑03-06-2025 08:49En hier word ik dus echt boos om. Het heeft bij ons enorm geholpen en zo te lezen bij meer mensen.
Het gaat om kinderen die genoeg groeien en het gaat om een klein beetje water. Je pompt er geen liter in ofzo hè.
Maak mensen toch niet zo bang. Zo'n eenvoudig uit te proberen tip, volkomen ongevaarlijk.
dinsdag 3 juni 2025 om 09:08
Mss heb ik dat gemist, maar dat las ik niet in de OP.Minik schreef: ↑03-06-2025 09:03Ik leg netjes uit waarom het mogelijk gevaarlijk is (daarbij zeg ik niet dat het per definitie levensbedreigend is ofzo). Jij presenteert het als totaal ongevaarlijk, en dat is het niet. Daarbij geeft TO aan dat haar baby afviel en dus niet goed groeit, dan lijkt dit mij zeer slecht advies. 10-20cc lijkt heel weinig, maar als de baby van TO nu bijvoorbeeld 4 kilo weegt en elke 2 uur drinkt, krijgt deze flesjes van zo’n 50/60cc als het goed is. Dan is 10-20cc echt een enorme hoeveelheid. En op een premature baby die afvalt, lijkt het mij niet handig dat jij je advies wat werkte voor een goed groeiende baby als de waarheid presenteert.
En, ik heb later nog eens benadrukt dat dat uiteraard niet geldt als je baby niet goed groeit.
Maar de andere kant, jouw opmerking dat BV eigenlijk alleen in uitzonderingsgevallen te weinig voedingsstoffen bevat vind ik net zo storend.
Borstvoeding is prima, maar niet perfect. Te weinig voedingsstoffen, teveel voedingsdtoffen, kan allemaal.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 09:13
Ah, dat schreef ze later, over dat afvallen.
Maar goed, zoals gezegd: als je baby niet goed groeit is het uiteraard een logische gedachte dat de BV mss niet genoeg voedingsstoffen bevat. Ook dat is geen uitzondering, i.t.t. wat de BV-maffia graag wil doen geloven.
Maar goed, zoals gezegd: als je baby niet goed groeit is het uiteraard een logische gedachte dat de BV mss niet genoeg voedingsstoffen bevat. Ook dat is geen uitzondering, i.t.t. wat de BV-maffia graag wil doen geloven.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 3 juni 2025 om 09:13
Ik vind het echt onnodig om het topic van een jonge moeder te gaan vervuilen met deze discussie. Het is alleen erg jammer als je valse informatie gaat verspreiden die wetenschappelijk gezien echt niet klopt. Dat iets voor jou werkte of dat jij weleens van de zus van de buurvrouw hebt gehoord dat …. maakt het nog niet waar.
Maar dit topic gaat niet over de discussie over borstvoeding. TO kiest voor kunstvoeding nu en dat is voor haar een hele goede keuze als ik haar hele verhaal lees.
dinsdag 3 juni 2025 om 09:16
Hier ook wel herkenbaar helaas, inmiddels wel al 6 jaar geleden. Ons zoontje bleek heftig te reageren op koemelk eiwitten, wat hij toen ook door mijn eigen voeding binnen kreeg via de borst. Pas toen we overgingen op Nutramigen (op recept via een kinderdietist), ging het wat beter en had hij aanzienlijk minder pijn.
Sterkte! Dit zijn heftige tijden.
Sterkte! Dit zijn heftige tijden.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in