Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
dinsdag 3 juni 2025 om 18:57
Ja dat zou helemaal mooi zijn. Daar zegt GL/PvdA trouwens ook iets overMrsM schreef: ↑03-06-2025 18:51
En eens over arbeidsmigranten, maar er zou strengere regelgeving moeten komen vwb huisvesting, maar ik zou bijvoorbeeld graag zien dat er ipv arbeidsmigranten meer gebruik gemaakt wordt van asielzoekers, die eerder laten werken en de kennis van Nederlandse uitzendbureaus meenemen naar zoeken van werk voor asielzoekers ipv arbeidsmigranten.

Maar de door jou bejubelde VVD deed mee aan een kabinet dat juist met alle macht tegenwerkte dat asielzoekers aan het werk konden, of Nederlands zouden leren. Echt ik vind jou heel aardig maar soms snap ik je niet hoor.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 3 juni 2025 om 19:03
Ja ik vind dat ook raar dat sommigen het allemaal zo zwart wit zien. En bij asielbeleid denk ik ook altijd wat als in Nederland de pleuris uitbreekt? Dan zouden we het toch ook fijn vinden dat we in een ander veilig land opgevangen worden? Ik vind niet dat ze iedereen maar binnen moeten laten en mensen die geen recht hebben op asiel moeten gewoon terug, net zoals de overlast gevers ook.Lady*Voldemort schreef: ↑03-06-2025 18:53https://groenlinkspvda.nl/verkiezingspr ... nederland/
Staat ook gewoon van alles in over terugsturen van mensen die geen recht op asiel blijken te hebben, het aanpakken van overlast, en dat soort dingen. Maar om de één of andere duistere reden willen mensen nog altijd heel graag denken dat GL/PvdA iedereen maar wil binnen wil laten of zo. Dom gedoe.
dinsdag 3 juni 2025 om 19:05
Hell, ik vind zelfs dat alle overlastgevers het land uit moeten. Ongeacht hun afkomst of kleurtje. Hup, weg ermee naar Hongarije.Graze schreef: ↑03-06-2025 19:03Ja ik vind dat ook raar dat sommigen het allemaal zo zwart wit zien. En bij asielbeleid denk ik ook altijd wat als in Nederland de pleuris uitbreekt? Dan zouden we het toch ook fijn vinden dat we in een ander veilig land opgevangen worden? Ik vind niet dat ze iedereen maar binnen moeten laten en mensen die geen recht hebben op asiel moeten gewoon terug, net zoals de overlast gevers ook.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 3 juni 2025 om 19:12
Dat weet je dus niet, of je dan partijen kwijt bent, het zou namelijk ook kunnen leiden tot ander kiesgedrag. Ik zeg ook niet dat het dé oplossing is, maar de moeite waard te onderzoeken. In 2021 deden 37 (!) partijen mee aan de landelijke verkiezingen. Maar een draagvlakdrempel zou ook kunnen, er leiden meerdere wegen naar Rome. Bijvoorbeeld ook strengere eisen aan partijen. Het is toch te zot voor woorden dat we én een niet democratische partij hebben (PVV) én een partij die vrouwen discrimineert (SGP).Paradise schreef: ↑03-06-2025 18:51Dan ben je 2 partijen kwijt als je kijkt naar de huidige samenstelling. Volt (2 zetels) en JA21 (1 zetel)
Wat levert dat precies op?
En ‘meer dan honderd kleine splinterpartijtjes’?
In de Tweede Kamer zitten nu 7 partijen met 3 of minder zetels. Samen goed voor 18 zetels. Hoe wordt het precies stabieler als men bijvoorbeeld een kiesdrempel vanaf 4 zetels invoert?
https://decorrespondent.nl/14043/moet-d ... 7d200a0c04
Where is my mind?
dinsdag 3 juni 2025 om 19:17
Misschien kan ze carrière maken in Rusland?Lady*Voldemort schreef: ↑03-06-2025 17:49Ik vraag me wel af wat Faber nu gaat doen. Ik zou wel zin hebben om een topic te openen met loopbaansuggesties voor haar, maar dat is misschien een beetje flauw.
Maar mensen gaan voorbij
dinsdag 3 juni 2025 om 19:23
Ja ik zag op tv vandaag ook nog dat asielzoekers onze huizen inpikken. Eerder waren het altijd onze banen. Tjonge, wat een niveau. De procedures moeten wel sneller vind ik en eindeloos kunnen procederen zal ook anders moeten. Kinderen natuurlijk meteen naar school. Van mij mogen ze trouwens ook meteen gaan werken, waarom eigenlijk niet?
De horeca kan geen werknemers vinden, de supermarkten niet, de schoonmaak niet, de tuinbouw niet. Win win lijkt me want minder arbeidsmigranten nodig.
Maar ik denk te simpel vrees ik.
De horeca kan geen werknemers vinden, de supermarkten niet, de schoonmaak niet, de tuinbouw niet. Win win lijkt me want minder arbeidsmigranten nodig.

dinsdag 3 juni 2025 om 19:28
Het artikel waar je naar verwijst beschrijft vooral allerlei mitsen en maren als het gaat om een kiesdrempel.SurferRosa schreef: ↑03-06-2025 19:12Dat weet je dus niet, of je dan partijen kwijt bent, het zou namelijk ook kunnen leiden tot ander kiesgedrag. Ik zeg ook niet dat het dé oplossing is, maar de moeite waard te onderzoeken. In 2021 deden 37 (!) partijen mee aan de landelijke verkiezingen. Maar een draagvlakdrempel zou ook kunnen, er leiden meerdere wegen naar Rome. Bijvoorbeeld ook strengere eisen aan partijen. Het is toch te zot voor woorden dat we én een niet democratische partij hebben (PVV) én een partij die vrouwen discrimineert (SGP).
https://decorrespondent.nl/14043/moet-d ... 7d200a0c04
En het werk van Tom van der Meer wordt aangehaald. Een politicoloog die vooral tegen het verhogen van de kiesdrempel is.
Je hebt het over dat het de moeite waard is om te onderzoeken. Maar je kunt de effecten van een ander systeem helemaal niet onderzoeken. Zoals ander kiesgedrag dat dan optreedt. Er is namelijk geen laboratorium om in te testen.
Je moet het dus invoeren en kijken wat er gebeurt. Dit terwijl er ook nadelen aan kleven.
Het probleem van de PVV en SGP zijn andere problemen die met een kiesdrempel niet oplost.
Strenge eisen aan partijen klinkt mooi, maar rommelt ook aan grondrechtelijke principes.
Ook onder Rutte waren de kabinetten redelijk stabiel. Daarvoor nog stabieler. Het is dus een recent probleem. Om dan nu al te willen sleutelen aan het systeem, wat bovendien risico’s met zich meebrengt: ik zie de voordelen er niet van.
dinsdag 3 juni 2025 om 19:37
Daar verbaas ik me ook over, helemaal geen PVV stemmers hier? Was wel benieuwd naar de redenen om daarop te stemmen. Snap ook als men het niet durft te zeggen want je wordt dan ook vaak weggezet als dom.Bonte_specht schreef: ↑03-06-2025 19:32Was Viva maar een afspiegeling van Nederland.
Ik ga weer PvdD stemmen.
dinsdag 3 juni 2025 om 19:37
Het mooie is dat vluchtelingen uit de Oekraïne vanaf dag 1 mochten werken. Ik geloof dat 80% van deze vluchtelingen werkt. Dus er is aangetoond dat meteen aan het werk mogen ervoor zorgt dat het gebeurt, en dat het helpt bij integreren.Samar schreef: ↑03-06-2025 19:23Ja ik zag op tv vandaag ook nog dat asielzoekers onze huizen inpikken. Eerder waren het altijd onze banen. Tjonge, wat een niveau. De procedures moeten wel sneller vind ik en eindeloos kunnen procederen zal ook anders moeten. Kinderen natuurlijk meteen naar school. Van mij mogen ze trouwens ook meteen gaan werken, waarom eigenlijk niet?
De reden dat er ooit besloten is dat het niet mocht (was dat niet onder vvd/PvdA?) is dat mensen zouden integreren terwijl er nog geen status was en dan zou je ze nooit meer wegkrijgen. Dus angst voor teveel integratie gedurende de asielprocedure.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
dinsdag 3 juni 2025 om 19:39
dinsdag 3 juni 2025 om 19:44
Asielprocedure verkorten en ook dat jaren kunnen procederen veranderen. Sneller duidelijkheid. Mijn vriend moest toentertijd, wel heel veel jaren terug, vijf jaar wachten tot hij mocht werken. Hij mocht niet eens een rijexamen doen.Lucy schreef: ↑03-06-2025 19:37Het mooie is dat vluchtelingen uit de Oekraïne vanaf dag 1 mochten werken. Ik geloof dat 80% van deze vluchtelingen werkt. Dus er is aangetoond dat meteen aan het werk mogen ervoor zorgt dat het gebeurt, en dat het helpt bij integreren.
De reden dat er ooit besloten is dat het niet mocht (was dat niet onder vvd/PvdA?) is dat mensen zouden integreren terwijl er nog geen status was en dan zou je ze nooit meer wegkrijgen. Dus angst voor teveel integratie gedurende de asielprocedure.
dinsdag 3 juni 2025 om 19:46
Ja, ze moeten natuurlijk wel integreren wanneer 'wij' het zeggen, en niet eerder of laterLucy schreef: ↑03-06-2025 19:37Het mooie is dat vluchtelingen uit de Oekraïne vanaf dag 1 mochten werken. Ik geloof dat 80% van deze vluchtelingen werkt. Dus er is aangetoond dat meteen aan het werk mogen ervoor zorgt dat het gebeurt, en dat het helpt bij integreren.

Ik ga gewoon weer PvdA stemmen.
dinsdag 3 juni 2025 om 19:50
Dit en wat Charlotta even verderop schrijft.
Hoor net dat Geert Wilders premier wil worden…..nou succes. Een absolute meerderheid gaat ie niet krijgen (mag ik hopen) en volgens mij is er geen partij meer die met hem samen wil werken.
Ik heb wel even moeten gniffelen om de functie elders ideeen voor mevrouw Faber. Misschien moet ze gewoon maar weer in een slagerij gaan werken…..
dinsdag 3 juni 2025 om 19:56
Ze werkte toch bij de provincie Gelderland hiervoor?
Er wordt al jaren gepraat dat de procedure max een jaar mag duren. Maar tegelijkertijd wordt er gekort op de ind. Dus tsja.
Mensen de mogelijkheid ontnemen in bezwaar en beroep te kunnen gaan ben ik tegen trouwens. Iedereen heeft recht op een eerlijke rechtsgang. Ik zou niet weten waarom dat anders zou zijn als je uit een ander land komt. Wat mij betreft een grondrecht.
Er wordt al jaren gepraat dat de procedure max een jaar mag duren. Maar tegelijkertijd wordt er gekort op de ind. Dus tsja.
Mensen de mogelijkheid ontnemen in bezwaar en beroep te kunnen gaan ben ik tegen trouwens. Iedereen heeft recht op een eerlijke rechtsgang. Ik zou niet weten waarom dat anders zou zijn als je uit een ander land komt. Wat mij betreft een grondrecht.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
dinsdag 3 juni 2025 om 19:59
En verbazingwekkend vond ook niemand het erg dat deze Oekraïners nog geen Nederlands spraken, we spraken gewoon Engels.Lucy schreef: ↑03-06-2025 19:37Het mooie is dat vluchtelingen uit de Oekraïne vanaf dag 1 mochten werken. Ik geloof dat 80% van deze vluchtelingen werkt. Dus er is aangetoond dat meteen aan het werk mogen ervoor zorgt dat het gebeurt, en dat het helpt bij integreren.
Maar owee als een Syriër nog geen Nederlands spreekt.
Offtopic, maar nog steeds een frustratie hier.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 3 juni 2025 om 20:02
Dat bedoelde ik niet hoor. Bezwaar en beroep is juist prima maar wel die procedures versnellen zodat mensen niet jaren in onzekerheid zitten.Lucy schreef: ↑03-06-2025 19:56Ze werkte toch bij de provincie Gelderland hiervoor?
dinsdag 3 juni 2025 om 20:07
Het was een van mijn vele frustraties.
Net als panden die voldeden aan de voorwaarden gesteld voor het opvangen van asielzoekers, maar afgekeurd werden voor opvang van Oekraieners. Of dat het in huis nemen van een Oekraïnse vluchteling geen invloed had op je pw uitkering, maar het opvangen van een asielzoeker wel invloed had op je uitkering.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Heb me zó boos gemaakt over de verschillen.
dinsdag 3 juni 2025 om 20:08
dinsdag 3 juni 2025 om 20:08
Versnellen van procedures lijkt me een topidee

dinsdag 3 juni 2025 om 20:11
O, en nog eentje: dat Oekraïnse vluchtelingen net zo vaak als ze wilden heen en weer mochten reizen tussen Oekraïne en Nederland, zonder dat het invloed had op hun opvangplaats en status. Terwijl een asielzoeker het land niet meer in mag als deze het waagt naar de begrafenis van zijn moeder te gaan in een buurland. Of zelfs Duitsland.Lucy schreef: ↑03-06-2025 20:07Het was een van mijn vele frustraties.
Net als panden die voldeden aan de voorwaarden gesteld voor het opvangen van asielzoekers, maar afgekeurd werden voor opvang van Oekraieners. Of dat het in huis nemen van een Oekraïnse vluchteling geen invloed had op je pw uitkering, maar het opvangen van een asielzoeker wel invloed had op je uitkering.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Heb me zó boos gemaakt over de verschillen.
dinsdag 3 juni 2025 om 20:13
Genoeg PVV stemmers helaas, als je meerdere topics volgt en goed tussen de regels door kan lezen.
dinsdag 3 juni 2025 om 20:33
Lady*Voldemort schreef: ↑03-06-2025 18:57Ja dat zou helemaal mooi zijn. Daar zegt GL/PvdA trouwens ook iets over
Maar de door jou bejubelde VVD deed mee aan een kabinet dat juist met alle macht tegenwerkte dat asielzoekers aan het werk konden, of Nederlands zouden leren. Echt ik vind jou heel aardig maar soms snap ik je niet hoor.
Nou ja bejubelde... ik heb de afgelopen tijd genoeg kritiek geleverd op de VVD en ga niet voor niets over naar CDA zoals het ernaar uitziet.

Daarnaast is asiel voor mij wel een belangrijk punt, maar zeker niet het enige punt. En als ik kijk naar welke partij voor ondernemers beter is, dan kom ik niet uit bij GL/PvdA, maar bij CDA. Zoals ik zei de balans tussen werkgevers en werknemers is wat mij betreft momenteel wat zoek.
Daarnaast heeft het CDA een interessante mening over rijbewijs a1 bij B, wat ik best een goed idee vindt, en wil GL/PvdA juist het gebruik van auto's verminderen door meer in te zetten op andere vervoermiddelen, plus stimuleren van elemtrisch rijden en dit bevorderen wat voor mij al helemaal niet gunstig is op dit moment zolang die automaatcode er nog is.
Om even wat voorbeelden te noemen.

Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard