Tante overlijdt binnenkort. Zoon onvindbaar?
donderdag 5 juni 2025 om 01:29
Mijn dementerende tante zal spoedig heengaan, zo ziet het er naar uit.
Zij heeft één zoon waarmee het contact is verbroken. De neef van haar overleden man is jaren terug aangesteld als bewindvoerder. Ze heeft geen testament en nu vraag ik mij af wat er met haar erfenis gebeurd (als deze er nog is) neef/bewindvoerder deelt weinig informatie en een poging om zoon (toen ik nog een ingang had) opnieuw in contact te brengen met mijn tante heeft hij tegengehouden.
Kortom; wat gebeurt er met haar erfenis als we geen contact kunnen leggen met haar zoon? Blijft hij haar middelen beheren? Want hij gaat zelf niet zoeken naar haar zoon. Is dit wel een taak van de bewindvoerder?
Dank alvast voor alle reacties.
Zij heeft één zoon waarmee het contact is verbroken. De neef van haar overleden man is jaren terug aangesteld als bewindvoerder. Ze heeft geen testament en nu vraag ik mij af wat er met haar erfenis gebeurd (als deze er nog is) neef/bewindvoerder deelt weinig informatie en een poging om zoon (toen ik nog een ingang had) opnieuw in contact te brengen met mijn tante heeft hij tegengehouden.
Kortom; wat gebeurt er met haar erfenis als we geen contact kunnen leggen met haar zoon? Blijft hij haar middelen beheren? Want hij gaat zelf niet zoeken naar haar zoon. Is dit wel een taak van de bewindvoerder?
Dank alvast voor alle reacties.
donderdag 5 juni 2025 om 04:09
Die zoon blijft recht houden op het kindsdeel tenzij hij onterft is. Maar ook dan heeft hij recht op het legitieme deel van de erfenis. Hij heeft dus altijd recht op iets maar of hij dat ook gaat opeisen is een tweede dat kan volgens mij binnen 5 jaar.
Waarom wil die neef zijn neef niet gaan zoeken? Mijn ouders hebben ooit hulp van de gemeente ingeschakeld om familieleden te vinden na een overlijden. Die stuurden toen een brief naar het bij hun bekende adres. Weet niet of ze dat nog steeds doen want lang geleden en AVG.
Neem aan dat de bewindvoering stopt nadat alle lopende zaken zijn afgerond die onder het takenpakket van een bewindvoerder vallen.
Waarom wil die neef zijn neef niet gaan zoeken? Mijn ouders hebben ooit hulp van de gemeente ingeschakeld om familieleden te vinden na een overlijden. Die stuurden toen een brief naar het bij hun bekende adres. Weet niet of ze dat nog steeds doen want lang geleden en AVG.
Neem aan dat de bewindvoering stopt nadat alle lopende zaken zijn afgerond die onder het takenpakket van een bewindvoerder vallen.
donderdag 5 juni 2025 om 06:45
Bel eens een notaris voor deze vragen. Hier krijg je vooral ervaringsverhalen waarbij mensen dan ook weer niet precies weten hoe één en ander geregeld was.
Of vraag je af of jij je hier wel mee bezig moet houden. Kun je het ook gewoon allemaal laten gaan zo als het gaat?
Wat zou jij kunnen veranderen en voor wie? Erf jij zelf ook? Of weet je dat nog niet? Ben je bang dat de bewindvoerder het geld zelf opmaakt of ben je bezorgd om de onvindbare zoon?
Of vraag je af of jij je hier wel mee bezig moet houden. Kun je het ook gewoon allemaal laten gaan zo als het gaat?
Wat zou jij kunnen veranderen en voor wie? Erf jij zelf ook? Of weet je dat nog niet? Ben je bang dat de bewindvoerder het geld zelf opmaakt of ben je bezorgd om de onvindbare zoon?
donderdag 5 juni 2025 om 07:11
donderdag 5 juni 2025 om 07:14
Als er geen testament is dan erft haar zoon of zijn eventuele nakomelingen. Of hij en de eventuele kinderen moet verwerpen dan komen broers en zussen van tante in beeld en hun eventuele nakomelingen als broer/zus is overleden. Voor een verklaring van erfrecht om bijvoorbeeld rekeningen etc. te kunnen opheffen zul je naar een notaris moeten. Een notaris moet gaan uitzoeken wie erfgenaam is en die proberen te vinden. Bewindvoerderschap en machtigingen van neef eindigen bij overlijden, al krijgen banken daar geen melding vanuit de gemeente, rechtbank of iets dergelijks. Zodra iemand het overlijden meldt, worden de rekeningen van tante geblokkeerd. De meeste grote banken hebben een speciale nabestaandenafdeling waar je kan vragen hoe het bij hen exact geregeld is.
donderdag 5 juni 2025 om 08:58
donderdag 5 juni 2025 om 09:02
Ze heeft geen testament.Hallodaar schreef: ↑05-06-2025 08:58Misschien heeft tante een testament waar deze neef/bewindvoerder zelf als erfgenaam instaat??
Het zou me niet verbazen.
Middels mijn werk toch wel vaak gezien hoe bewindvoerders (vrijwel altijd een familielid) de hand flink op de knip hielden en geen bemoeienis wilde. Ten gunste van zichzelf.
...
donderdag 5 juni 2025 om 09:21
De bewindvoering stopt automatisch
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... latenschap.
Er is geen testament. Er is geen man: de zoon is de enige erfgenaam. De erfgenaam is verantwoordelijk voor het afwikkelen van de erfenis. https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Erfenis
Als de zoon onvindbaar is dat ligt de erfenis open. De afwikkeling vindt dan niet plaats.
Op grond van artikel 4:204 BW kan een belanghebbende – zoals een schuldeiser, verhuurder of gemeente – de kantonrechter verzoeken om een vereffenaar te benoemen.
De rechter kan dan iemand (vaak een notaris of advocaat) aanstellen die de nalatenschap afwikkelt alsof zij beneficiair is aanvaard, dus met een afhandeling van schulden en baten.
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... latenschap.
Er is geen testament. Er is geen man: de zoon is de enige erfgenaam. De erfgenaam is verantwoordelijk voor het afwikkelen van de erfenis. https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Erfenis
Als de zoon onvindbaar is dat ligt de erfenis open. De afwikkeling vindt dan niet plaats.
Op grond van artikel 4:204 BW kan een belanghebbende – zoals een schuldeiser, verhuurder of gemeente – de kantonrechter verzoeken om een vereffenaar te benoemen.
De rechter kan dan iemand (vaak een notaris of advocaat) aanstellen die de nalatenschap afwikkelt alsof zij beneficiair is aanvaard, dus met een afhandeling van schulden en baten.
donderdag 5 juni 2025 om 09:30
Ik krijg evengoed een argwanend gevoel bij wat TO over die bewindvoerder schrijft.
Hij deelt bijna geen informatie en heeft contact met de zoon van tante tegengehouden.
Misschien is die zoon een gevaarlijk stuk tuig, geen idee.
Maar als bewindvoerder ben je niet de baas over iemand.
Maar zoals ik al schreef, mijn mening is best wel gekleurd als het om bewindvoerders gaat.
Er zullen er ook genoeg wél deugen, open en eerlijk zijn. Maar ik heb veel schrijnende dingen gezien.
Echt rijke cliënten, maar een paar nieuwe onderbroeken of een keer extra naar de kapper kon er niet vanaf bij de bewindvoerder.
Ik kon me daar echt over opvreten.
Hij deelt bijna geen informatie en heeft contact met de zoon van tante tegengehouden.
Maar zoals ik al schreef, mijn mening is best wel gekleurd als het om bewindvoerders gaat.
Er zullen er ook genoeg wél deugen, open en eerlijk zijn. Maar ik heb veel schrijnende dingen gezien.
Echt rijke cliënten, maar een paar nieuwe onderbroeken of een keer extra naar de kapper kon er niet vanaf bij de bewindvoerder.
donderdag 5 juni 2025 om 09:43
Bewindvoerder kan geen testament opstellen of wijzigen. Notaris gaat geen testament opstellen als erflater onder bewindvoering staat of als er twijfels zijn over de handelingsbekwaamheid van de erflater. De bewindvoerder dient ook jaarlijks verantwoording aan de rechter of te leggen.
Dit is allemaal theorie, in de praktijk blijkt het weleens anders te gaan helaas.
Dit is allemaal theorie, in de praktijk blijkt het weleens anders te gaan helaas.
donderdag 5 juni 2025 om 09:46
tinydancer schreef: ↑05-06-2025 09:40Dat kan dus veranderd zijn, als die neef iets voor zichzelf geregeld heeft. Komt helaas voor, … dit soort graaigedrag,
Dat ook.
Van welke familieleden weet je eigenlijk of ze wel of geen testament hebben. Zoiets is nogal privé.
Een bewindvoerder kan veel regelen en onder de pet houden.
donderdag 5 juni 2025 om 09:46
Ik vind dat ook ingewikkeld, ik ken ook iemand die op leefgeld is gezet maar gewoon veel geld heeft. Zij gaf haar kinderen jaarlijks een schenking, is nu met bewindvoering ook veel gedoe over. Ze is hartstikke rijk.Hallodaar schreef: ↑05-06-2025 09:30
donderdag 5 juni 2025 om 09:52
donderdag 5 juni 2025 om 09:53
Zie post van Phlox24tinydancer schreef: ↑05-06-2025 09:40Dat kan dus veranderd zijn, als die neef iets voor zichzelf geregeld heeft. Komt helaas voor, … dit soort graaigedrag,
...
donderdag 5 juni 2025 om 10:07
Geen testament dan is zoon enige erfgenaam.
Bewindvoerder (neef van overleden man) hoeft ook niets met jou te delen want jij bent een nichtje en hebt verder niets met de erfenis of financiële zaken van tante te maken.
Erfenis blijft gewoon staan totdat zoon ten tonele verschijnt.
De opmerkingen hier dat bewindvoerder misschien wel haar geld inpikt en dat zoon misschien wel een gevaarlijk stuk tuig is vind ik echt ongepast.
Bewindvoerder (neef van overleden man) hoeft ook niets met jou te delen want jij bent een nichtje en hebt verder niets met de erfenis of financiële zaken van tante te maken.
Erfenis blijft gewoon staan totdat zoon ten tonele verschijnt.
De opmerkingen hier dat bewindvoerder misschien wel haar geld inpikt en dat zoon misschien wel een gevaarlijk stuk tuig is vind ik echt ongepast.
donderdag 5 juni 2025 om 10:41
Op Facebook zijn er 'ik zoek iemand' groepen. Werken verrassend goed. En er schijnt op zondag ook een radio programma te zijn. Jij mag toch wel het contact met je neef herstellen? Dan kun je daarna altijd nog verder kijken of hij zijn moeder wil zien (als dat hun nog gegeven is gezien dat je zegt dat ze binnenkort overlijdt). Laat je weten of het gelukt is?
donderdag 5 juni 2025 om 11:22
De bewindvoerder moet straks op zoek naar de erfgenamen. Dus hij moet wel iets gaan doen na overlijden om de zoon van je tante te zoeken.
https://www.erfrechtonline.nl/boedelafw ... latenschap.
https://www.erfrechtonline.nl/boedelafw ... latenschap.
donderdag 5 juni 2025 om 11:24
Na het lezen van de OP dacht ik ook meteen van wat heeft die bewindvoerder te verbergen? Het kan gewoon onwil zijn en geen moeite willen doen maar het zal niet de eerste bewindvoerder zijn die zichzelf stiekem geld toe-eigent en de rekening plundert.Hallodaar schreef: ↑05-06-2025 09:30Ik krijg evengoed een argwanend gevoel bij wat TO over die bewindvoerder schrijft.
donderdag 5 juni 2025 om 11:54
Ook dit is een mogelijkheid.
Vaak genoeg cliënten meegemaakt waarbij, toen hun einde naderde, opeens allerlei mensen opdoken.
Nog nooit iets van ze gezien of gehoord, en dan stonden ze opeens vooraan met hun bezorgdheid en meelevendheid.
Privé ook meegemaakt hoor.
"Ik heb altijd zo'n goede band met tante Annie gehad!"
Werkelijk?
Ik ken haar al 25 jaar. Heb jouw naam nóóit horen vallen en heb jou nog nóóit gezien.
Echt, aasgieren duiken op wanneer ze een ziek of gewond dier ruiken. Het is bij ons mensen helaas soms precies zo.
Dat is geen beschuldiging aan het adres van de bewindvoerder waar het in dit topic over gaat, of aan TO zelf.
Maar er is veel onrecht gaande, in brede zin.
En mensen zoals de tante van TO zijn makkelijke slachtoffers.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in