Hoe kapotte telefoon veilig wegdoen?

06-06-2025 12:28 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi,

Ik heb thuis inmiddels twee kapotte telefoons en een laptop liggen waarvan het scherm of opstarten niet meer werkt. Omdat ze onverwacht kapot gingen heb ik ze nooit opgeschoond en leeggemaakt, en staan er dus nog allerlei documenten en gegevens op. Nu heb ik er wel genoeg van dat ik een verzameling kapotte apparaten aan het opbouwen ben, maar ik weet niet hoe ik ze veilig weg kan doen.

De recycling bedrijven die ik vind die ook echt zorgen dat apparatuur zo vernietigd wordt dat de data niet te achterhalen is, werken alleen met bedrijven, en ik weet niet wat de milieustraat doet met ingezamelde apparatuur en hoe veilig dat is. Hoe doen jullie dat?
Lastig inderdaad. Je kunt ze wel opsturen voor een goed doel oid, maar er wordt altijd bij gezegd dat je ze terug moet zetten naar fabrieksinstellingen. Tja als dat lukte gebruikte ik het apparaat nog wel..
Ik heb wel eens geprobeerd om zo'n n inzamelactie te starten voor het werk. Maar ze willen dan al je contactgegevens van je werk, en de box zelf komen halen en brengen. En ik wil dat niet ( werk in een ziekenhuis). Dus mijn pogingen zijn ook weer gestrand..
Een minuutje in de magnetron doet wonderen.
Na een rondje googlen is mijn conclusie dat ik het een weekje in een bak met water zou pleuren.
Harde schijf eruit halen en kapot slaan.
Voor de laptop dan.
Bij de laptop de harde schijf eruit halen en dan de laptop naar het milieupark brengen.
De enige manier om het goed te doen is door de batterij te verwijderen en de datadragers onklaar te maken. Dat laatste mag ook met een hamer, maar dan is het wel van cruciaal belang dat je de batterij daadwerkelijk hebt verwijderd, want een batterij die wordt beschadigd kan (als je pech hebt) een flinke steekvlam veroorzaken.
TVP: ik heb twee oude laptops liggen waarvan ik niet weet hoe ik er op een verstandige wijze af kom. Dus ik lees graag mee.
Toen mijn PC kapot was, heb ik hem naar een reparatie service in een kringloopwinkel hier in de buurt gebracht. De PC was niet meer te maken, maar de bestanden konden nog wel veilig gesteld worden.

Ik moest toen zelf even een usb stick aanschaffen en toen hebben ze de bestanden daarop gezet.

Zit zoiets wellicht bij je in de buurt? Kijk anders eens of er een reparatie café bij je in de buurt zit, wellicht kunnen zij de bestanden nog redden, zodat je de kapotte elektronica daarna naar de milieustraat kan brengen.
leeg_zakje schreef:
06-06-2025 15:58
Toen mijn PC kapot was, heb ik hem naar een reparatie service in een kringloopwinkel hier in de buurt gebracht. De PC was niet meer te maken, maar de bestanden konden nog wel veilig gesteld worden.

Ik moest toen zelf even een usb stick aanschaffen en toen hebben ze de bestanden daarop gezet.

Zit zoiets wellicht bij je in de buurt? Kijk anders eens of er een reparatie café bij je in de buurt zit, wellicht kunnen zij de bestanden nog redden, zodat je de kapotte elektronica daarna naar de milieustraat kan brengen.
Maar dan zijn die documenten toch nog niet weg? Ze zijn gekopieerd naar een usb-stick.
TO heeft het probleem dat ze haar documenten niet meer kan verwijderen en dat wil ze uiteraard om te voorkomen dat privacygevoelige informatie in verkeerde handen terecht komt als ze deze apparatuur naar de milieustraat brengt. Ik zou in dat geval ook kiezen voor de simpelste oplossing: klap met een hamer ...
Ik vind een hamer altijd prima effectief.
Joyce48 schreef:
06-06-2025 16:23
Maar dan zijn die documenten toch nog niet weg? Ze zijn gekopieerd naar een usb-stick.
TO heeft het probleem dat ze haar documenten niet meer kan verwijderen en dat wil ze uiteraard om te voorkomen dat privacygevoelige informatie in verkeerde handen terecht komt als ze deze apparatuur naar de milieustraat brengt. Ik zou in dat geval ook kiezen voor de simpelste oplossing: klap met een hamer ...
Daar heb ik nooit bij stil gestaan. Ik kon destijds de usb stick met de bestanden ophalen en de kringloop heeft de kapotte computer gehouden (dat mocht van mij). Die gebruiken ze vast voor de onderdelen en de rest voeren ze af.
Sylvia50 schreef:
06-06-2025 12:37
Een minuutje in de magnetron doet wonderen.
Dan is je magnetron waarschijnlijk ook gelijk kaduuk?
Bij een laptop gebruik ik CCleaner om de harde schijf te wissen, daarna verwijder ik de harde schijf, sloop hem open met een schroevendraaier o.i.d. en dan geef ik er wat fikse hamerklappen op.

Gelukkig heb ik nog nooit meegemaakt dat ik niet meer in mijn smartphone kon. Ik denk dat ik dan zou proberen de smartphone open te krikken en het binnenwerk dan zoveel mogelijk slopen met een schroevendraaier, eventueel nog gevolgd met wat fikse klappen.
Ik gaf puber kind een moker hamer en opdracht om alles tot gruzelementen te meppen. Heeft hij met veel lol gedaan.

Daarna nog laten zwemmen en de kliko in
NosceTeIpsum schreef:
06-06-2025 13:27
De enige manier om het goed te doen is door de batterij te verwijderen en de datadragers onklaar te maken. Dat laatste mag ook met een hamer, maar dan is het wel van cruciaal belang dat je de batterij daadwerkelijk hebt verwijderd, want een batterij die wordt beschadigd kan (als je pech hebt) een flinke steekvlam veroorzaken.
dit is hoe ik het doe: batterij eruit (dat wil je echt doen) en dan ofwel meppen met een hamer, ofwel in aluminium folie in (niet op) de barbecue.
Ik zou ze in een ondergrondse container gooien.
Ik heb ooit een project gedaan bij het ministerie van Defensie en voor "gewone" bestanden was daar doorboren voldoende. Als het wat gevoeliger was, moest het vermalen worden, en zeer gevoelige informatie vermalen en verbranden.

Doorboren lijkt me in het geval een normale telefoon voldoende. Als het gevoeligere informatie is had het eigenlijk al niet op een telefoon moeten staan.
Ik zou bij de laptop de harde schijf eruit halen, daar kun je met wat tools waarschijnlijk nog wel data af halen tenzij een gecrashte harde schijf het probleem was waardoor je laptop het niet meer doet. Die telefoon zou ik goed kapot slaan of een paar dagen goed laten zwemmen zodat die harde schijf kapot gaat.
Nooit bij het gewone afval. Onklaar maken met hamer en vervolgens naar milieustraat of dingen als ewasterace.nl

Daarvandaan heb ik ook de volgende tekst over waarom niet in klikt of ondergrondse container:

In Nederland produceren we elk jaar zo’n 370 miljoen kilo elektronisch afval. Dat is 21 kg per inwoner. Helaas blijft veel daarvan nog thuis liggen in laden of op zolder. Of slechter nog, wordt weggegooid bij het restafval. Zonde, want zo kunnen waardevolle grondstoffen niet worden hergebruikt. Dat terwijl wereldwijdt de grondstoffenschaarste toeneemt en steeds meer natuur wordt afgebroken voor winning van materialen. Een verbeterde afvalinzameling en het verhogen van kennis over de problematiek is een eerste stap naar een circulaire economie.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven