Blijven of verhuizen naar sociale huurwoning?

07-06-2025 20:34 53 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi leden,
Ik heb jullie advies nodig. Het is een beetje een luxe probleem, daar ben ik me van bewust.

Ik woon nu in een appartementje van 52 m2, 1 slaapkamer. Mijn ouders zijn de eigenaar ervan en ik huur het van hun voor 840 euro per maand, en ik ontvang huurtoeslag. Het is zeer zeer rustig hier en ik heb maar 1 (rustige) buurman.

Alleen als ik een partner krijg en die wilt in de weekenden bij mij blijven (volledig samenwonen is niks voor mij ivm snel overprikkeld), is die 52 m2 misschien wat klein... zeker als je jezelf even wilt terugtrekken en niet telkens in dezelfde ruimte wil zijn.

Nu heb ik de optie om te verhuizen naar een sociale huurwoning (nieuwbouw zelfs). Een appartement van 70 m2 met 2 slaapkamers. Echter heb ik dan wel aan 4 kanten buren en meer risico op geluidsoverlast (ik hoor ook om me heen dat overlast bij sociale huur vaker voor komt). En miss nog andere nadelen die sociale huur heeft.

Wat zouden jullie doen? Blijven zitten of verhuizen naar iets groters met risico op overlast? Graag met argumenten :)

Vergeten erbij te zeggen; ik mag het van mn ouders ook 2 maanden proberen in de nieuwe woning en daarna weer terug als het niet bevalt.

Alvast dank voor het meedenken
sanneh28 wijzigde dit bericht op 08-06-2025 16:57
5.99% gewijzigd
Nieuwbouw zou toch gewoon voldoende geïsoleerd moeten zijn.
Ben-ik-weer schreef:
08-06-2025 07:09
Nieuwbouw zou toch gewoon voldoende geïsoleerd moeten zijn.
Nee helaas daar kun je niet vanuit gaan. Dat dacht ik eerlijk gezegd ook.
Maar ik hoor echt vanalles, soms alsof het in je eigen huis betreft.
Popcorn schreef:
08-06-2025 07:12
Nee helaas daar kun je niet vanuit gaan. Dat dacht ik eerlijk gezegd ook.
Maar ik hoor echt vanalles, soms alsof het in je eigen huis betreft.
Hmm, dat is stom zeg!

Nou to, dan bleef ik zitten waar ik zit. Want wat er allemaal in de toekomst zou kunnen gebeuren: dat zien we dan wel weer
Ik zou je keuze niet baseren op een eventuele partner in de toekomst. Misschien heeft die partner wel een kast van een huis en zitten jullie altijd bij hem.

Dus: hou je van rust of reuring? Naast eventuele toekomstige partner: wat zouden andere redenen zijn om te verhuizen? Of zijn er geen andere redenen? Stel: je hoort de tv van de buren en dat ze douchen of toilet doorspoelen: wat doet dat met jou?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Omdat je in de toekomst misschien een partner krijgt die een (lagere) tijd blijft logeren wil je verhuizen. Je woont nu op een fijne plek, prikkelarm, en waarschijnlijk een goede huisbaas.

Ik zou fijn blijven zitten. Je weet nu wat je hebt, geen verandering. En mocht die partner er komen, dan zijn er altijd afspraken te maken.

Ben je enig kind? Heb je nog meer broers en zussen? Ga anders een praten met je ouders. Wat zijn de mogelijkheden. Leg uit waarom je overweegt om te gaan verhuizen. Waarschijnlijk hebben je ouders dit appartement gekocht als investering. Zien zij een mogelijkheid om dit appartement te verkopen en een ander appartement te kopen? Misschien ook niet. Maar ga het gesprek aan met je ouders.
Ik zou blijven zitten als het daar bevalt. Je weet niet waar je anders tussen terecht komt met buren aan alle kanten. Ik ben van appartement naast nieuwbouw huurhuis gegaan in het verleden en behalve de ruimte echt enorm spijt van gehad. Het was helaas niet fijn wonen met overal herrie.

En je partner is er alleen in het weekend, dus alle andere dagen heb je het appartement voor jezelf. Met samenwonen zou ik liefst wel wat groter willen met in ieder geval een extra kamer.
Ben-ik-weer schreef:
08-06-2025 07:14

Nou to, dan bleef ik zitten waar ik zit. Want wat er allemaal in de toekomst zou kunnen gebeuren: dat zien we dan wel weer
Dit.
Je hebt nog geen partner? En weet dus ook niet waar toekomstige partner woont, of wat voor woning deze heeft?
Dat je überhaupt overweegt nu al te verhuizen, terwijl je nu perfect woont, vind ik opmerkelijk.
Tel je zegeningen zou ik zeggen. 52m2 is niet heel klein en wat er in de toekomst ligt kun je nu nog niet voorspellen. Je weet wat je hebt niet wat je krijgt.
Wist je dat de oceaan zout is van alle tranen van onbegrepen haaien die alleen maar een knuffel willen?
Wat kost het andere huis en maakt het voor jou verschil dat je dan zelfstandiger cq losser bent van je ouders?
Lekker blijven zitten. Ik zal echt niet gaan verhuizen voor een eventuele toekomstige partner waar je niet mee gaat samenwonen. Dan zou hij ook een huis moeten hebben dus ben je niet alleen afhankelijk van jouw huis.
En mijn ervaring, als je elkaar alleen in het weekend ziet zal je niet vaak tijd/ruimte nodig voor jezelf hebben.
Ik zou blijven zitten, ik begrijp dat je zelf geen moeite hebt met de ruimte, alleen voor je toekomstige partner. Dan is de vraag of je partner die 70m2 genoeg vindt, wellicht wil hij helemaal niet in je stad wonen, of heeft hij zijn eigen huis.
Ik zou ook blijven zitten. Rust om me heen is me veel meer waard dan extra ruimte voor een eventuele partner.
Ik zou ook goed naar die sociale huurwoning kijken. Dat kan een unieke kans zijn om voor relatief weinig geld groter te gaan wonen. Nieuwbouw ook nog dus vermoedelijk lage energie lasten. Verder zou Ik mijn eigen wensen en mogelijkheden meewegen en niet die van een partner die er nog niet is. Als je meer ruimte en een extra kamer zoekt, dan kan ik me dat goed voorstellen!
In sociale huur kun je ( zoals overal) allerlei mensen treffen. Mijn schoonzus heeft een drugsverslaafde man met psychiatrische klachten boven haar wonen. Geeft zeer veel overlast, hij scheld iedereen uit, gooit poppen zonder hoofd op haar balkon, maakt ‘s nachts herrie maar ondanks de klachten vanuit meerdere omwonenden ; die man heeft ook gewoon een huis nodig.

Als je zo gevoelig voor prikkels bent als jij omschrijft dan zou ik lekker blijven zitrdn
where ever you go, go with your heart
Je huurt het van je ouders, maar bepaald niet tegen een lief prijsje. Zij profiteren van jouw huurtoeslag.
Een familielid van me zat in een soortgelijke situatie. Huren van schoonouders, allemaal leuk en gezellig en veilig.
Maar inmiddels heeft hij een leuke sociale huurwoning. Die minstens 2x zo groot is, voor een hele bak minder geld.
Niet dat jij nu op stel en sprong moet verkassen. Maar ik zou wel als doel stellen daar niet eeuwig te blijven zitten.
Ik zou lekker blijven zitten waar je zit. Misschien krijg je een partner die in dezelfde stad woont en slaap je nooit langer dan 1 nacht samen. Misschien krijg je een partner die 300 kilometer verder woont en zit jij veel vaker daar. Kan allemaal. Niet op de zaken vooruit lopen.
Dit is echt een no brainer.

Als je al zo gevoelig bent voor prikkels, dan ga je toch niet het risico lopen op een woning vol prikkels vanwege een mogelijke toekomstige partner waarvan het nog maar de vraag is of hij of zij in de toekomst zich aandoet?
Skawa schreef:
08-06-2025 09:23
In sociale huur kun je ( zoals overal) allerlei mensen treffen. Mijn schoonzus heeft een drugsverslaafde man met psychiatrische klachten boven haar wonen. Geeft zeer veel overlast, hij scheld iedereen uit, gooit poppen zonder hoofd op haar balkon, maakt ‘s nachts herrie maar ondanks de klachten vanuit meerdere omwonenden ; die man heeft ook gewoon een huis nodig.

Als je zo gevoelig voor prikkels bent als jij omschrijft dan zou ik lekker blijven zitrdn

Rotte appels blijf je altijd houden hoor.
Ik woon al bijna 25 jaar in een buurt met alleen maar vrijstaande koopwoningen. En dan krijg je dat woningen opgekocht worden om er zoveel mogelijk arbeids migranten in te proppen. Overigens nog nóóit hinder van ondervonden.
Echter werd een woning tegenover ons destijds verhuurd aan een (bleek achteraf) nogal duister koppel.
Niet eens zozeer achteraf eigenlijk. De hele wijk voelde dat ze met duistere zaakjes bezig waren. Maar dat zaaide ook angst.
Niemand durfde iets te doen.
Om maar aan te duiden, dit kun je overal treffen. En betere buurten enzo. Ook die kunnen vertieft worden. Zowel sociale huur als koop.
Wij hebben jaren samengewoond op nog geen 50m2. Dus een paar nachten logeren lijkt me geen probleem. En het mogelijke probleem speelt nog niet eens, dus zou ik het alleen doen als het nu voor jou goed voelt.
Hallodaar schreef:
08-06-2025 09:34
Je huurt het van je ouders, maar bepaald niet tegen een lief prijsje. Zij profiteren van jouw huurtoeslag.
Een familielid van me zat in een soortgelijke situatie. Huren van schoonouders, allemaal leuk en gezellig en veilig.
Maar inmiddels heeft hij een leuke sociale huurwoning. Die minstens 2x zo groot is, voor een hele bak minder geld.
Niet dat jij nu op stel en sprong moet verkassen. Maar ik zou wel als doel stellen daar niet eeuwig te blijven zitten.

Misschien hebben ze die constructie wel zo bedacht. Max sociale huurprijs naar ouders, TO krijgt (fors) huurtoeslag. En later erft TO het volledig afbetaalde appartement.

En een 2x zo groot sociale huurwoning voor een hele bak minder geld dan de 840,- die Tzo nu betaalt? Dream on.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou lekker blijven zitten waar je zit als je snel overprikkeld bent. Waar je nu zit is het lekker rustig, dat is vrij uniek voor een huurwoning.
Team blijven zitten waar je zit. Rust is heel belangrijk en op zoveel plekken niet. Daar ga je heel erg spijt van krijgen als je er eenmaal zit, merkt dat het niet rustig is en dan niet meer terug kunt.
Jannie schreef:
08-06-2025 09:59
Ik zou lekker blijven zitten waar je zit als je snel overprikkeld bent. Waar je nu zit is het lekker rustig, dat is vrij uniek voor een huurwoning.
Op zich is dit natuurlijk een koopwoning. TO huurt het van haar ouders.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven