Gezondheid alle pijlers

Hoe goed is jullie geheugen?

08-06-2025 13:11 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Gekozen voor de pijler gezondheid, maar had wellicht ook onder psyche kunnen staan.

Ik heb weinig referenties in mijn omgeving dus ik vraag het hier. Hoe goed is jullie geheugen? Kunnen jullie je basisschooltijd en middelbare school tijd herinneren? Belangrijke gebeurtenissen zoals je communie, schoolverlaterskamp, afscheid in groep 8, de start in de brugklas, diplomauitreiking? Andere gebeurtenissen in je volwassene leven zoals het begin van je relatie, bruiloft of bevalling?

Ik vraag dit omdat ik bovenstaande voorbeelden niet of nauwelijks kan herinneren (en nog meer gebeurtenissen). Dit schijnt raar te zijn, maar is dat echt zo? Iemand die zich herkent in weinig herinneren en een eventuele oorzaak daarvan?

Heel stom moest ik net denken aan een moment als puber dat mijn gezicht voor de helft verlamt was. De huisarts vond het niet ernstig en het is vanzelf weer weggetrokken (geen idee hoe lang dat geduurd heeft, maar ik vermoed 1 of 2 dagen). Nu ik er meer over nadenk, vraag ik me af of er toch iets mis is gegaan in mijn hersenen toen. Mocht niemand zich herkennen in een slecht geheugen dan ga ik misschien naar de huisarts om dat te overleggen.
Ik hoop dat duidelijk is dat ik niet om medisch advies vraag, maar alleen om ervaringen mbt het hebben van herinneringen.
Hope is the first step on the road to disappointment
Mijn geheugen is niet geweldig. Ik kan me een tijd herinneren dat het beter was ( :roll: )
Zo'n twintig jaar geleden heb ik een behoorlijk ernstig vitamine B12 tekort gehad. Nog steeds moet ik aanvullen, omdat mijn lichaam het niet goed opneemt. Ik had diverse symptomen, waarvan aantasting van mijn geheugen eigenlijk het enige is dat niet echt honderd procent hersteld is. Ik merk aan kleine dagelijkse dingen dat mijn geheugen niet zo goed is als dat van andere mensen.
Veel voorbeelden die jij noemt, zijn voor mij ook dingen waarvan ik weet dat ze plaatsgevonden hebben, maar waar ik geen echt levendige herinneringen heb. Niet dat ik me daar allemaal helemaal niets van kan herinneren, dat ook weer niet, maar niet echt levendig, bijna alsof het niet echt mijzelf betreft. Lastig uitleggen.
Bij stress of hoge werkdruk ben ik ook vergeetachtiger.
Een voorbeeldje: ik weet dat ik, toen ik een jaar of tien was, zes weken thuis ben geweest omdat ik de bof en roodvonk had. Maar dat weet ik meer vanwege de verhalen van mijn ouders. Niet omdat ik me dat zelf echt kan herinneren. Er staat me alleen één vage herinnering bij dat ik niet naar buiten mocht, en mijn siblings wel. Meer niet.
Ik herken het wel...ik herinner mij vrij weinig. Ik heb een hele tijd epilepsie aanvallen gehad, zonder diagnose. Ik link het daar aan. Mijn neuroloog herkent het niet..die ziet de link niet. Nu ik al 6 jaar medicatie slik, merk ik een sterke verbetering.

Maar de stomme dingen heb ik onthouden en de leuke herinneringen ben ik grotendeels kwijt.
Mijn langetermijngeheugen is heel goed. Mijn korte termijn daarentegen....
Brainfog is een van mijn meest heftige overgangsklacht.

Maar er is licht aan het einde van de tunnel.
Ik denk dat dat niet zoveel zegt over hoe goed je geheugen is, eerlijk gezegd.
Ik weet heel veel dingen van vroeger niet meer, omdat ik dat niet interessant genoeg vind/vond.

Toch heb ik een fantastisch geheugen.

Daarnaast realiseer ik me ook hoe slecht ons geheugen überhaupt werkt: herinneringen zijn zelden fotografisch, dus de waarde van herinneringen zit in jezelf, niet in hoe feitelijk ze zijn.

Ik vind het zelf behoorlijk irritant als mensen vaak teruggrijpen op hun herinneringen, of daarover willen praten.

Mss ben ik onbewust wel hartstikke mindful: ik leef in het hier en nu.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik ben een serie aan het kijken die mijn man en ik een jaar of tien geleden ook hebben gezien, drie seizoenen. Mijn man zegt: oh leuk! In seizoen 1 was die-en-die toch de dader? En seizoen 2 verliep zus-en-zo, in in seizoen 3 kwam acteur huppelepup voor.
Klopt allemaal, nu ik het weer teruggezien heb, maar kon ik me allemaal totaal niet herinneren.

Boeken ook. Ik lees veel en graag, maar van de meeste boeken kan ik me na een tijdje alleen nog maar herinneren dat ik ze gelezen heb. Meer niet. Dat komt dan wel terug als ik ze herlees, dat wel. Maar het gebeurt niet vaak dat ik me echt nog goed herinner hoe een verhaal verliep. Soms. Vaker niet dan wel.
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.
Het lijkt me vrij normaal dat je gebeurtenissen niet (meteen) herinnert. ik herken dat bij mezelf, en ook best vaak bij anderen. We grappig is dat als de juiste associatie er is, een vergeten herinnering scherp op het netvlies terug kan komen. Ik heb dat vooral met geurassociaties.
Laat je nieuwsgierig naar de ander het altijd winnen van je drang om te (ver)oordelen.
Ik kan me nog heel veel herinneren van vroeger, tot telefoonnummers en geboortedata van oude klasgenoten aan toe. Ook veel gebeurtenissen heb ik tot in detail onthouden, maar ik lig daarover wel eens overhoop met mijn vader die diezelfde gebeurtenissen heeft onthouden maar dan toch een beetje anders :lol:
Dus ik denk dat de tijd toch een beetje heeft huisgehouden in mijn geheugen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Tja ik denk dat mijn geheugen vanzelf plaats maakt voor nieuwe herinneringen door oude herinneringen wat dieper op te bergen. Soort archief aanlegt en soms gaat dat archief ineens open en dan komen al die bewuste ouder herinneringen als vanzelf weer aan de oppervlakte.

Bij mij komen die herinneringen dat ineens doordat iets dat triggert.
Als kind leerde ik mezelf afsluiten voor veel situaties. Nu begrijp ik dat dat dissociatie is.
In principe is mijn geheugen erg goed maar ik heb gewoon heel veel weggestopt.
Van grote gebeurtenissen uit mijn kindertijd/tienerjaren weet ik vrijwel niks meer.
Mijn geheugen is veel te goed. Ik onthoud alles ook van heel vroeger (kleutertijd). Zelf de naam van het hondje van de kleuterjuf weet ik nog. Waar de kinderen in de klas woonde. Zelfs mijn krantenwijkje van mijn elfde kan ik nog foutloos lopen.

Voor mijn werk is het ideaal. Ik hoef bijna nooit iets op te zoeken. Privé is het heel vervelend. Alle dingen die ik fout hebt gedaan blijven mij achtervolgen. Ook dingen die anderen allang vergeten zijn of in mijn kindertijd zijn gebeurd.
Steven1980 schreef:
08-06-2025 14:00

Voor mijn werk is het ideaal. Ik hoef bijna nooit iets op te zoeken. Privé is het heel vervelend. Alle dingen die ik fout hebt gedaan blijven mij achtervolgen. Ook dingen die anderen allang vergeten zijn of in mijn kindertijd zijn gebeurd.
Dat herken ik helemaal. Op mijn werk doe ik dienst als wandelend archief, ik ken alle accountnummers uit mijn hoofd en ik weet precies op welke locatie de cliënten voor wie wij wassen verblijven. Maar ik onthou dus ook alle stomme dingen die ik ooit heb gedaan of gezegd en iedere keer als ik daaraan denk voel ik me weer rot.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Van een super scherp geheugen ben ik naar een minder scherp geheugen gegaan na onder narcose te zijn geweest. Is nooit meer helemaal goed gekomen :|
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Ik weet nog heel veel uit mijn jeugd. Zelfs nog van de kleuterklassen. Ook de gewone alledaagse gebeurtenissen. Ook zoals iemand anders ook schreef verjaardagen en telefoonnummers van vriendinnen.

Mijn man weet zelfs van zijn middelbare schooltijd vrij weinig meer. Laat staan van de basisschool
Hij kan ook heel slecht namen onthouden.

Maar ik heb tegenwoordig wel last van een selectief geheugen. Ik onthoud wel verjaardagen en veel onzinnige feitjes. Maar ik kan nooit onthouden waar iemand naartoe gaat op vakantie en medische zaken. Dan weet ik wel dat iemand is geopereerd, maar niet meer waaraan bijvoorbeeld.
Lady*Voldemort schreef:
08-06-2025 14:05
Dat herken ik helemaal. Op mijn werk doe ik dienst als wandelend archief, ik ken alle accountnummers uit mijn hoofd en ik weet precies op welke locatie de cliënten voor wie wij wassen verblijven. Maar ik onthou dus ook alle stomme dingen die ik ooit heb gedaan of gezegd en iedere keer als ik daaraan denk voel ik me weer rot.
Hier vooral nog kentekens, verjaardagen en telefoonnummers van vroeger.
Zinloze capaciteitsvervuiling.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik herken jouw post. Ik heb amper herinneringen aan mijn jeugd. Wie was er thuis als ik uit school kwam, wat deden we in de vakanties, hoe laat ging ik naar bed, deed ik wel eens dingen met mijn zussen? Of de grote dingen zoals communie, eindmusical, eindexamen.

Mijn vriendinnen (mijn beste vriendin is van de basisschool en 2 anderen middelbare) weten dingen over hun jeugd (en ook over de mijne) die ik niet meer weet. Ik vind dat zo gek. Soms gaat er vaak een belletje rinkelen maar vaak ook niet. Zij hebben zoveel meer herinneringen.

Ik ben als kids veel bang geweest. Wij hadden geen onbezorgde jeugd, ik denk wel eens dat ik daardoor dingen verdrongen heb?

Met mijn vriendinnen gaan we 1x per jaar een weekend weg. Zij lepelen zo op waar we welk jaar zijn geweest en wat we hebben gedaan. Ik kan dat niet, dus ook daar merk ik dat mijn geheugen op het gebied van herinneringen anders werkt. Niet alleen over vroeger, ook nu nog. Of over mijn eigen kids; met welke leeftijd konden ze lopen, praten , doorgeslapen, etc. Ik weer het niet meer…..

Heb ik daarentegen een ruzie met mijn ex? Dan kan ik elk woord van dat gesprek herhalen. Of zakelijke details die mijn hele team vergeet en daar ben ik de wandelende encyclopedie. Heel bijzonder.

Ik zou liever willen dat ik die andere dingen kon onthouden.
TO, alle dingen uit je OP kan ik me nog herinneren. Behalve communie, maar dat komt omdat ik het nooit hebt gehad.

Ik denk mijn man niet. Hij wist bijvoorbeeld niet meer dat we met een groepje zijn wezen lunchen toen hij zijn hbo-diploma had gehaald. En toen was hij ongeveer 25.
En dus nauwelijks iets van zijn middelbare school. En hij heeft geen medisch verleden en ook geen drugsverleden. Buiten alcohol, maar nooit buitensporig (zoals ik ;-)).
Mijn lange termijn is best goed, ik herinner me dingen van mijn 4e levensjaar (grote gebeurtenissen) en van een jaar of 8 kan ik me best veel heugen. Mijn hele tienertijd staat me heel helder voor de geest.

Mijn korte termijn daarentegen... Vraag me alsjeblieft niet wat we 3 dagen terug aten want ik heb geen idee en als ik mijn boodschappenlijstje vergeet rijd ik echt terug om hem te halen want ik ben blanco zodra ik de supermarkt inloop :facepalm:
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
Ik weet nog veel van vroeger, maar meer in fragmenten. Ik onthou het beter als er foto’s van zijn. Bijzondere dingen onthoud ik goed, zoals toen ik in de eerste klas van de lagere school zat , er buiten iemand door het ijs zakte, en een oudere leerling het raam uit stapte en het kind redde. Mijn juf stond als versteend en deed niks.
Vorig jaar las ik dat diegene een medaille heeft gehad. Toen wist ik dat ik het me goed had herinnerd.
Korte termijn geheugen is slecht. Ik raak alles kwijt, vergeet de kraan, het gas uit te zetten en ga zo maar door. Veel lastiger.
Mijn geheugen is redelijk goed, maar zeker niet fantastisch. Vanaf ongeveer mijn tiende heb ik aardig wat scherpe herinneringen aan vroeger (school, vriendinnetjes, de huizen waar we woonden, diploma's enzovoort) maar de details zijn wel weggezakt. Mijn zusje weet bijvoorbeeld nog precies - laatst hadden we het erover - hoe onze slaapkamers eruit zagen, en dan kan ze een lamp beschrijven die mijn moeder zelf gemaakt had, een oerlelijk ding van felgekleurde zijde, en ze weet ook precies waar die lamp hing, welk kleed er op de vloer lag en hoe de badmat en de tegels in de badkamer eruit zagen. Ik weet van de badkamer alleen nog: blauw, maar dat er wolkjes op de tegels stonden, en dat de badmat bedrukt was met madeliefjes, dat herinner ik me pas weer als zij het zegt.

Als zij niet kan slapen, gaat ze altijd in gedachten ons oude huis af, kamer voor kamer, dus misschien is het ook gewoon door de oefening dat haar geheugen zo goed is.
Mijn geheugen is het laatste jaar als een zeef. Ik onthoud bijna niets meer van gesprekken of gebeurtenissen van de voorbije dagen. Ik heb moeite om het te vertellen. Het maakt me heel onzeker waardoor ik geen contacten meer onderhoud. Ik wil er ook niets aan doen. Ik heb wel een depressie gehad, dat zal ook wel meespelen. Ik leef meer in het moment. Over Vroeger en later maak ik me steeds minder zorgen over. Ik heb ook geen behoefte in gesprekken over vroeger en later. Dat zal ook wel zijn invloed hebben. Filosoferen doe ik wel graag.
Ik denk dat mijn geheugen heel goed is totdat ik met iemand die er ook bij was over 'vroeger' ga praten. Dan zijn bijna altijd de herinneringen van die andere anders dan de mijne.
Mijn diplomauitreiking herinner ik me niet meer, maar ik weet nog wel hoe ik de uitslag van het examen hoorde. En dat mijn toenmalige vriendje het niet kon opbrengen om me te feliciteren omdat hij een her had. Uit mijn vroegere jeugd weet ik echt nog maar enkele gebeurtenissen, de eerste keer uit school alleen naar huis lopen toen ik een jaar of 5 was, van het dakje van het schuurtje bij de zandbak springen, een keer dat ik heel teleurgesteld was omdat ik niet op een partijtje was gevraagd.
Je geheugen is plastisch, het " maakt " herinneringen zelf en kan die ook weer vervormen. Douwe Draaisma heeft daar mooie boeken over geschreven.
Je hoeft echt niet naar de huisarts als je van vroeger minder weet dan andere mensen hoor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven