Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
donderdag 5 juni 2025 om 15:39
Vraag me af hoe dat zit met het wegblijven van hongergevoel: Ik eet namelijk zodanig uit gewoonte (of omdat ik het gewoon lekker vind, mondgevoel zeg maar) dat ik eet terwijl ik geen honger heb. Zelfs als ik ziek ben eet ik toch door, behalve bij écht zware griep of voedselvergiftiging. Hebben of hadden jullie dit ook en stopt dat met deze prikken?
Daar ben ik wel echt benieuwd naar want daar zit een groot deel van mijn probleem. Ik kan namelijk prima een tweede bord avondeten op terwijl ik na één bord eigenlijk al vol zit maar omdat het zo lekker is eet ik nog een bord. Of is dat echt verleden tijd met prikken
Daar ben ik wel echt benieuwd naar want daar zit een groot deel van mijn probleem. Ik kan namelijk prima een tweede bord avondeten op terwijl ik na één bord eigenlijk al vol zit maar omdat het zo lekker is eet ik nog een bord. Of is dat echt verleden tijd met prikken
Poep, wie heeft jou gescheten?
donderdag 5 juni 2025 om 15:40
Ja zo doe ik het ook. Ik eet helemaal geen tussendoortjes of snacks meer. Maar ik let wel echt op de 3 maaltijden. Vandaag bijna mijn lunch vergeten.
Ik neem elke dag een proteïne shake en eiwitpoeder in mijn smoothie.
donderdag 5 juni 2025 om 15:45
Het is echt bij iedereen anders. Ik heb 4 weken op 2,5 mg Mounjaro gezeten en ik heb dinsdag voor de 3e keer 3,75 mg geprikt.
Ik heb geen enkele bijwerking; maar merk er ook niet veel van. Ik heb ook nooit het gevoel echt vol te zitten.
Het gewichtsverlies gaat ook echt maar met 500 gram per week; ik voer letterlijk alles wat ik eet en drink in de YAZIO app in, zit op zo’n 1350 Kcal per dag.
Ik heb geen enkele bijwerking; maar merk er ook niet veel van. Ik heb ook nooit het gevoel echt vol te zitten.
Het gewichtsverlies gaat ook echt maar met 500 gram per week; ik voer letterlijk alles wat ik eet en drink in de YAZIO app in, zit op zo’n 1350 Kcal per dag.
donderdag 5 juni 2025 om 16:17
Drink je wel genoeg (water)?girasole3 schreef: ↑05-06-2025 15:45Het is echt bij iedereen anders. Ik heb 4 weken op 2,5 mg Mounjaro gezeten en ik heb dinsdag voor de 3e keer 3,75 mg geprikt.
donderdag 5 juni 2025 om 17:54
@louise1: precies dat heb ik ook. Ik eet absoluut gezond, ik kook graag en zo veel mogelijk biologisch. Maar ik ben een soort bodemloos vat. Uit gewoonte schep ik een tweede keer op of omdat wat overblijft te weinig is om te bewaren, maar ook veel te lekker om zomaar weg te gooien. Sinds de eerste Wegovyprik (nu tien dagen geleden) is dat helemaal voorbij. Zó’n rare gewaarwording! En restjes eten vormen nu een complete maaltijd vanwege de verminderde trek.louise1 schreef: ↑05-06-2025 15:39Vraag me af hoe dat zit met het wegblijven van hongergevoel: Ik eet namelijk zodanig uit gewoonte (of omdat ik het gewoon lekker vind, mondgevoel zeg maar) dat ik eet terwijl ik geen honger heb. Zelfs als ik ziek ben eet ik toch door, behalve bij écht zware griep of voedselvergiftiging. Hebben of hadden jullie dit ook en stopt dat met deze prikken?
Daar ben ik wel echt benieuwd naar want daar zit een groot deel van mijn probleem. Ik kan namelijk prima een tweede bord avondeten op terwijl ik na één bord eigenlijk al vol zit maar omdat het zo lekker is eet ik nog een bord. Of is dat echt verleden tijd met prikken![]()
donderdag 5 juni 2025 om 17:54
@louise1: precies dat heb ik ook. Ik eet absoluut gezond, ik kook graag en zo veel mogelijk biologisch. Maar ik ben een soort bodemloos vat. Uit gewoonte schep ik een tweede keer op of omdat wat overblijft te weinig is om te bewaren, maar ook veel te lekker om zomaar weg te gooien. Sinds de eerste Wegovyprik (nu tien dagen geleden) is dat helemaal voorbij. Zó’n rare gewaarwording! En restjes eten vormen nu een complete maaltijd vanwege de verminderde trek.louise1 schreef: ↑05-06-2025 15:39Vraag me af hoe dat zit met het wegblijven van hongergevoel: Ik eet namelijk zodanig uit gewoonte (of omdat ik het gewoon lekker vind, mondgevoel zeg maar) dat ik eet terwijl ik geen honger heb. Zelfs als ik ziek ben eet ik toch door, behalve bij écht zware griep of voedselvergiftiging. Hebben of hadden jullie dit ook en stopt dat met deze prikken?
Daar ben ik wel echt benieuwd naar want daar zit een groot deel van mijn probleem. Ik kan namelijk prima een tweede bord avondeten op terwijl ik na één bord eigenlijk al vol zit maar omdat het zo lekker is eet ik nog een bord. Of is dat echt verleden tijd met prikken![]()
donderdag 5 juni 2025 om 18:41
Nou zeg, het klinkt allemaal zoals het 'hoort'.
Snap dat dit frustreert.
Toch maar even overleg met de huisarts?
Ik lees dat meerdere mensen ook gewoon gestaag, maar langzamer, afvallen.
Iedereen is echt anders.
donderdag 5 juni 2025 om 19:38
als je de yazio-app volgt, is dat waarschijnlijk ook berekend op een halve kg per week. Dat kun je ook zelf instellen, maar het is beter om het rustig aan te doen.girasole3 schreef: ↑05-06-2025 15:45Het is echt bij iedereen anders. Ik heb 4 weken op 2,5 mg Mounjaro gezeten en ik heb dinsdag voor de 3e keer 3,75 mg geprikt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 5 juni 2025 om 21:10
Zet maar gewoon hier neer hoor, hoe jij aan je medicatie komt. Er klopt iets niet als het via een PB moet.
The impossible just takes a little longer.
donderdag 5 juni 2025 om 21:17
Oh bijzonder zeg dat de drang naar eten zo kan verdwijnen!Letterzetter schreef: ↑05-06-2025 17:54@louise1: precies dat heb ik ook. Ik eet absoluut gezond, ik kook graag en zo veel mogelijk biologisch. Maar ik ben een soort bodemloos vat. Uit gewoonte schep ik een tweede keer op of omdat wat overblijft te weinig is om te bewaren, maar ook veel te lekker om zomaar weg te gooien. Sinds de eerste Wegovyprik (nu tien dagen geleden) is dat helemaal voorbij. Zó’n rare gewaarwording! En restjes eten vormen nu een complete maaltijd vanwege de verminderde trek.
Ik herken veel in wat je schrijft. Ik kook voor een heel weeshuis en wat overblijft eet ik de volgende dag makkelijk als lunch.
Volgende week heb ik gesprek bij een kliniek en eens kijken wat voor mij geschikt zou zijn.
Ik overweeg ook nog om bij de huisarts langs te gaan om te kijken of ik het via haar kan verkrijgen: heb een bmi van 27,6 en een buikomvang van 101cm. Dat laatste is vooral vet ongezond.
Poep, wie heeft jou gescheten?
donderdag 5 juni 2025 om 21:33
Klopt, dat zegt mijn coach ook.
Maar goed, heel veel mensen vallen met deze medicatie toch in een hoger tempo af.
Ik wacht nog een week af en kijk dan of ik op ga hogen naar 5 mg, blijkbaar reageert de een al heel goed op een hele lage dosering en heeft de ander een hogere nodig.
vrijdag 6 juni 2025 om 15:39
vrijdag 6 juni 2025 om 15:45
Herkenbaar maar met saxenda heb ik dat niet meer maar moet erbij zeggen als ik wil eten zoals voor de saxendo ben ik echt misselijk dus dan ga je vanzelf minder eten.louise1 schreef: ↑05-06-2025 15:39Vraag me af hoe dat zit met het wegblijven van hongergevoel: Ik eet namelijk zodanig uit gewoonte (of omdat ik het gewoon lekker vind, mondgevoel zeg maar) dat ik eet terwijl ik geen honger heb. Zelfs als ik ziek ben eet ik toch door, behalve bij écht zware griep of voedselvergiftiging. Hebben of hadden jullie dit ook en stopt dat met deze prikken?
zaterdag 7 juni 2025 om 14:33
Ik ben donderdag gestart met semaglutide. Tot nu toe milde bijwerkingen (moe, licht misselijk, gek gevoel in de maagstreek) maar ook nog wel snaaizin. Maar tegelijkertijd ook weer niet. Als ik iets teveel heb gegeten ben ik echt wat misselijk, heel raar want dat is een normale portie voor mij: ik at vanmorgen 250gr kwark met wat aardbeien en granola, maar erna had ik wat last van m’n buik.
Ik heb net lunch op omdat ik het idee had dat ik moest eten, niet omdat ik echt trek had. Maar ook ergens wel.
Ik ben benieuwd wat de komende tijd gaat brengen.
Ik heb net lunch op omdat ik het idee had dat ik moest eten, niet omdat ik echt trek had. Maar ook ergens wel.
Ik ben benieuwd wat de komende tijd gaat brengen.
zondag 8 juni 2025 om 02:56
Op Saxenda en drastisch mijn dieet omgooien 40 kg kwijt geraakt. Echter begon toch weer op te lopen. Heb nu Semaglitude van HA gekregen, hopelijk gaat dit weer werken. Heb nu alleen nog wel wat Saxenda pennen over, toen het lastig te krijgen was wat “gehamsterd” om als er weer eens een aantal weken of maanden niets meer leverbaar was.
Ik heb het idee dat de Semaglitude weer werkt voor mij en ook lekker is dat je maar een keer per week hoeft te spuiten.
Ik heb het idee dat de Semaglitude weer werkt voor mij en ook lekker is dat je maar een keer per week hoeft te spuiten.
maandag 9 juni 2025 om 18:45
Ik gebruik nu drie weken Saxenda.
Zit op 1,8 en hoog nog iedere week op.
Tot nu toe weinig bijwerkingen en ik ben erg tevreden over hoe het gaat.
Nu ervaar ik deze dagen iets “afwijkends”
Mijn menstruatie komt woensdag en de drie dagen hiervoor zijn normaal mijn grootste valkuil…. Chocolade
is dan niet veilig waar ik dit de rest van de maand compleet kan negeren.
Nu … geen behoefte aan zoet… maar wel heb ik meer honger dan voorheen waardoor ik meer eet dan de afgelopen drie weken.
Geen drama maar ik vond het opvallend dat de choco behoefte weg blijft maar ik wel meer wil eten.
Herkenbaar voor iemand dat de cyclus inpact heeft op hoe de medicatie werkt of hoe het hongergevoel verandert?
Zit op 1,8 en hoog nog iedere week op.
Tot nu toe weinig bijwerkingen en ik ben erg tevreden over hoe het gaat.
Nu ervaar ik deze dagen iets “afwijkends”
Mijn menstruatie komt woensdag en de drie dagen hiervoor zijn normaal mijn grootste valkuil…. Chocolade
Nu … geen behoefte aan zoet… maar wel heb ik meer honger dan voorheen waardoor ik meer eet dan de afgelopen drie weken.
Geen drama maar ik vond het opvallend dat de choco behoefte weg blijft maar ik wel meer wil eten.
Herkenbaar voor iemand dat de cyclus inpact heeft op hoe de medicatie werkt of hoe het hongergevoel verandert?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in