Zouden jullie nu naar de VS gaan?

09-06-2025 10:24 134 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beetje dramatische titel misschien, en twijfelde over welke pijler :)

Gezien wat er nu allemaal gaande is in de VS, zouden jullie nu (langdurig) naar de VS gaan? Ik zit in een sollicitatieprocedure om tijdelijk naar de VS te detacheren, maar merk dat ik erge twijfels heb. Ik vind het best spannend, er lijkt veel geweld en mensen die worden uitgezet. En wat als je (reproductieve) zorg nodig hebt? Als vrouw lijk je niet meer echt veilig.

Graag hoor ik jullie meningen en overwegingen, ook als ik me mega aan het aanstellen ben hoor!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Elsy schreef:
09-06-2025 19:25
Wat je ook niet moet vergeten is dat veel mensen sowieso niet naar Amerika zouden willen verhuizen. Natuurlijk logisch, want het moet bij je en je situatie passen. Maar die zouden altijd nee zeggen.
ja inderdaad.

Sowieso lijken mensen in dit topic met Amerika-ervaring anders te reageren dan mensen die die ervaring niet of weinig hebben.
Ik zou in jouw geval wel gaan, vanwege dat diplomatenvisum. Ik zou dan wel ervoor zorgen dat je ook weer snel terug kan gaan naar Nederland als dat nodig is. Dus niet alle schepen achter je verbranden.
Ja hoor. Ben er onlangs nog geweest, niets gemerkt van de grote problemen.
TimeToDance schreef:
09-06-2025 19:32
Ik zou in jouw geval wel gaan, vanwege dat diplomatenvisum. Ik zou dan wel ervoor zorgen dat je ook weer snel terug kan gaan naar Nederland als dat nodig is. Dus niet alle schepen achter je verbranden.
Dat lijkt me ontzettend belangrijk. Trump heeft net nog de Nationale Garde naar Californië gestuurd zonder dat de plaatselijke overheid dat wilde. Ik zie hem nog wel meer gekkigheid uithalen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Vlaginvaas schreef:
09-06-2025 15:06
Die mensen hebben zelf die engnek voor de tweede keer gestemd. Ik heb er jaren al m’n vakantiegeld naar toegebracht maar ik kom er niet meer. Zonde want het is een prachtig land en ik heb erg te doen met de mensen daar. Kijk hoe het nu in Los Angeles gaat het wordt nog eens een burgeroorlog.

Je bent de uitslag van de popular vote vergeten? Die marge was echt heel erg klein. Je doet de Harris-stemmers wel erg tekort. Misschien moeten juist zij, en de mensen die onder hem lijden een hart onder de riem gestoken worden, in plaats van een trap na om het land nog verder te doen laten afglijden.
Ik zal er voorlopig niet heen gaan. Het is een te groot risico, en ik wil zo min mogelijk geld aan de US economie geven.

En ja, een heel groot deel van de inwoners van de US is ook tegen het fascistische beleid van Trump, maar hoe meer mensen het economisch gaan voelen hoe groter de kans dat men het beleid niet meer pikt. Zolang mensen genoeg geld hebben en ze worden niet zelf direct bedreigd, dan wordt er ook niet gedemonstreerd. Dat zal daar niet anders zijn dan hier.
Appletje schreef:
09-06-2025 21:33
Ik zal er voorlopig niet heen gaan. Het is een te groot risico, en ik wil zo min mogelijk geld aan de US economie geven.

En ja, een heel groot deel van de inwoners van de US is ook tegen het fascistische beleid van Trump, maar hoe meer mensen het economisch gaan voelen hoe groter de kans dat men het beleid niet meer pikt. Zolang mensen genoeg geld hebben en ze worden niet zelf direct bedreigd, dan wordt er ook niet gedemonstreerd. Dat zal daar niet anders zijn dan hier.
We weten van andere regimes dat sommige mensen helemaal niet in altijd in opstand komen tegen het regime. Het regime weet namelijk de economische problemen zo om te buigen dat het alsnog de schuld is van de gedoodverfde vijanden (democraten, migranten, het buitenland etc).

Je neemt dus een gok. Misschien pakt dat afknijpen wel anders uit.

Dat je er niet heen wil, is je goed recht.
Appletje schreef:

Nee, fascisme en dergelijke groeien juist altijd in economische neergang. Zondebokken zoeken is ook iets dat vooral in een slechte economie toeneemt.
Appletje schreef:

Er wordt veel gedemonstreerd maar dat krijgen we vaak niet te horen.
De enige reden waarom ik daar nu voor werk heen zou gaan, zou zijn als ik door dit werk het verschil zou kunnen maken voor mensen. Dat het dus van groot belang is dat ik het doe en niet een willekeurig ander iemand.

In ieder ander geval (werk/privé) zou ik thuis blijven.
merano wijzigde dit bericht op 10-06-2025 15:36
2.78% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Nee.
Er zijn meerdere landen die ik niet zou bezoeken, door hun politieke koers.
Daar hoort de V.S. nu ook bij.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ja je moet/mag je socials opgeven op het Esta formulier, maar ik heb dat nog nooit gedaan en ook geen vragen over gekregen. En bij de mensen die het wel hebben opgegeven is er volgens mij ook nog nooit naar gekeken.

Maar dat wetende, dan ga je vanaf nu toch alvast je socials opschonen of je hele account deleten. Zeker als je daar hele uitgesproken meningen op hebt. Beetje vooruitzien.
Nee. Maar ik wil sowieso Europa niet uit.
Babylon schreef:
10-06-2025 08:35
Ja je moet/mag je socials opgeven op het Esta formulier, maar ik heb dat nog nooit gedaan en ook geen vragen over gekregen. En bij de mensen die het wel hebben opgegeven is er volgens mij ook nog nooit naar gekeken.

Maar dat wetende, dan ga je vanaf nu toch alvast je socials opschonen of je hele account deleten. Zeker als je daar hele uitgesproken meningen op hebt. Beetje vooruitzien.
Socials als in Instagram en Facebook? Op welke wijze moet je daar inzage in geven? Bij mij is niet meer te zien dan mijn profielfoto dus wat hebben ze daar aan? Ik heb ook wel eens gelezen dat dat onderdeel van sollicitatieprocedure kan zijn, maar wat wil men er dan mee? Zien welke personen of doelen ik "like" zie je alleen als je bevriend bent (en zelfs dat niet helemaal) maar willen ze jou dan eerst als vriend? Ik neem aan dat tegenwoordig bijna niemand zijn kinder- en vakantiefoto's compleet openbaar meer heeft.
Ik zou niet gaan.

De groep die zich daar 'veilig' kan voelen daar wordt steeds kleiner.

Je kan maar beter geen homo, trans, pro Palestijn, getint, punkrock band... whatever zijn.
Of stel dat je als vrouw een medische urgentie hebt en het blijkt om een onverwachte zwangerschap en foutlopende miskraam te gaan.

Het is ook zo verschrikkelijk onvoorspelbaar.
Wat nu nog ok is kan binnen een paar maand alweer niet ok zijn.
aliva wijzigde dit bericht op 10-06-2025 09:34
15.22% gewijzigd
Ik lees steeds dat TO een diplomatiek visum heeft maar dat heeft ze nergens gezegd. Ze heeft een 'diplomatieke' functie, met aanhalingstekens. Ik lees dat juist als niet echt een diplomaat maar een soortgelijke rol. Maar niet per se ook eenzelfde visum.
AnAppleADay schreef:
10-06-2025 09:33
Ik lees steeds dat TO een diplomatiek visum heeft maar dat heeft ze nergens gezegd. Ze heeft een 'diplomatieke' functie, met aanhalingstekens. Ik lees dat juist als niet echt een diplomaat maar een soortgelijke rol. Maar niet per se ook eenzelfde visum.
Ik vraag me ook af wat die "diplomatieke" functie is. En in hoeverre dat daadwerkelijk meer zekerheid geeft.
Waarom niet? Zeker als het een diplomatieke functie betreft zoals je schrijft , zal de Nederlandse overheid je visa regelen.
De uitzettingen betreffen mensen die geen geldig visa hebben. Als jij gewoon een geldige greencard krijgt kun je dar gewoon je werk doen. Tenminste dat is mijn ervaring van de afgelopen jaren.
Babylon schreef:
10-06-2025 08:35

Als je toerist bent en op toeristenvisum reist heb je esta nodig. Dat is wezenlijk anders dan er werken, met een greencard. En zeker in een diplomatieke functie. met en zonder aanhalingstekens
ranonkelkabonkel schreef:
10-06-2025 09:54
Als je toerist bent en op toeristenvisum reist heb je esta nodig. Dat is wezenlijk anders dan er werken, met een greencard. En zeker in een diplomatieke functie. met en zonder aanhalingstekens
Volgens mij weet jij niet wat een green card is.
Het klopt dat je voor een langer verblijf/werk een ander visum nodig hebt dan als toerist, maar TO krijgt echt niet zomaar een green card.
Het gaat om een A2 visum, diplomaten krijgen A1. Het is geen diplomatiek visum dus.

Ik maak geen intensief gebruik van socials, dus daarin redelijk veilig denk ik.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Ik zou wel gaan, naar de west kust. Texas ofzo zou ik overslaan. Ik heb familie met een green card in Cali wonen, met hem ook veel over gesproken voordat wij afgelopen April gingen. Het leven daar gaat gewoon door. Hij is zelf op vakantie geweest naar Mexico en zonder problemen weer terug gekomen. Wij waren ook binnen 5 minuten langs de douane.

Het is wel anders dan bij ons, meer machtsvertoon bij de douane maar dat is niet iets van de laatste tijd. Het is ook al jaren zo dat ze de mogelijkheid willen om in je telefoon te kijken, dat zullen ze willen als er iets verdacht is aan je verhaal. Het is niet zo dat ze dit standaard doen.

Zelfs in Florida wat een echte rode staat is werden we veel aangesproken door anti trumpers. Ik vind inderdaad ook dat mensen Amerika werd hard afrekenend en dan wel naar Dubai, Thailand, Maleisie etcetera te gaan.
AnAppleADay schreef:
10-06-2025 09:33
Ik vind het logisch dat je daarvan uitgaat. Een diplomatieke functie gaat gepaard met een bepaalt visum categorie. Diplomaten status ligt aan je functie en zelfs daar zit verschil tussen. Dus je kan volle diplomaten status hebben of gelimiteerde.

Alle andere visa zoals H1, O, J zijn allemaal voor bedrijven of organisaties in Amerika. L is voor als je overgeplaatst wordt vanuit een buitenlands bedrijf naar Amerika.
Elsy schreef:
10-06-2025 13:38
Ik vind het logisch dat je daarvan uitgaat. Een diplomatieke functie gaat gepaard met een bepaalt visum categorie. Diplomaten status ligt aan je functie en zelfs daar zit verschil tussen. Dus je kan volle diplomaten status hebben of gelimiteerde.

Alle andere visa zoals H1, O, J zijn allemaal voor bedrijven of organisaties in Amerika. L is voor als je overgeplaatst wordt vanuit een buitenlands bedrijf naar Amerika.
Dat weet ik.
Maar ik ging er vanuit dat 'diplomatieke' functie tussen aanhalingstekens dus geen èchte diplomatieke functie was.
AnAppleADay schreef:
10-06-2025 13:47
Dat weet ik.
Maar ik ging er vanuit dat 'diplomatieke' functie tussen aanhalingstekens dus geen èchte diplomatieke functie was.
Ah oké. Ik ging er meer vanuit dat het vooral visum gerelateerd was. Ik heb jaren geleden officieel een diplomatieke functie gehad qua visum maar m’n diplomatieke status was gelimiteerd. Terwijl ik assistente was.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven