Omgang met oude liefde
vrijdag 6 juni 2025 om 11:29
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum en ik loop met een dringende vraag waarop ik eerlijke antwoorden en adviezen hoop te krijgen.
Het gaat namelijk om het volgende. Ik heb sinds 2 jaar een relatie met een ontzettend lieve en leuke vrouw. We zijn een prima match en de liefde tussen ons is heel groot.
Echter, zij heeft nog regelmatig contact met een andere man. Die man kent ze vanaf haar 15e en enkele jaren geleden hebben ze ooit drie weken gedatet, maar die relatie liep stuk omdat hij terug ging naar zijn ex. Toen hebben ze een jaar geen contact gehad waarna hij na toch zijn excuses aanbood aan haar. Ze zijn toen als vrienden verder gegaan waarna ze nog één keer seks hebben gehad op een weekend weg samen.
Sindsdien zijn ze vrienden en hebben ze nog regelmatig contact. Zo kijken ze nog de F1 wel eens samen en hun kinderen zitten op dezelfde basisschool dus daar is soms ook contact over.
Mijn vriendin erkent mijn zorgen en ik heb deze zorgen nu al een tijdje en dit beheerst me en onze relatie nu best wel. Mijn vriendin is geduldig en begrijpt mijn positie. We communiceren hier heel erg goed over en ik mag elke zorg hierover bij haar neerleggen waarop zij me geruststelt: er is niks meer tussen haar en hem en ze wil volledig voor mij gaan, iets wat ze elke dag weer aan me laat zien.
Verder heeft mijn vriendin aangegeven dat ze het contact met hem wil terugbrengen naar het niveau 'kennis' dus minder omgang om onze relatie te kunnen laten groeien. Ze heeft afspraken hierover gemaakt met hem én met zichzelf.
Ik weet gewoon niet hoe ik hier mee om moet gaan. Ik heb wat problemen met vertrouwen, zeker in een nieuwe relatie. Maar ik wil ook niet dat dit tussen ons in blijft staan.
Hoe vinden jullie dat ik hier mee om moet gaan?
Ik ben nieuw op dit forum en ik loop met een dringende vraag waarop ik eerlijke antwoorden en adviezen hoop te krijgen.
Het gaat namelijk om het volgende. Ik heb sinds 2 jaar een relatie met een ontzettend lieve en leuke vrouw. We zijn een prima match en de liefde tussen ons is heel groot.
Echter, zij heeft nog regelmatig contact met een andere man. Die man kent ze vanaf haar 15e en enkele jaren geleden hebben ze ooit drie weken gedatet, maar die relatie liep stuk omdat hij terug ging naar zijn ex. Toen hebben ze een jaar geen contact gehad waarna hij na toch zijn excuses aanbood aan haar. Ze zijn toen als vrienden verder gegaan waarna ze nog één keer seks hebben gehad op een weekend weg samen.
Sindsdien zijn ze vrienden en hebben ze nog regelmatig contact. Zo kijken ze nog de F1 wel eens samen en hun kinderen zitten op dezelfde basisschool dus daar is soms ook contact over.
Mijn vriendin erkent mijn zorgen en ik heb deze zorgen nu al een tijdje en dit beheerst me en onze relatie nu best wel. Mijn vriendin is geduldig en begrijpt mijn positie. We communiceren hier heel erg goed over en ik mag elke zorg hierover bij haar neerleggen waarop zij me geruststelt: er is niks meer tussen haar en hem en ze wil volledig voor mij gaan, iets wat ze elke dag weer aan me laat zien.
Verder heeft mijn vriendin aangegeven dat ze het contact met hem wil terugbrengen naar het niveau 'kennis' dus minder omgang om onze relatie te kunnen laten groeien. Ze heeft afspraken hierover gemaakt met hem én met zichzelf.
Ik weet gewoon niet hoe ik hier mee om moet gaan. Ik heb wat problemen met vertrouwen, zeker in een nieuwe relatie. Maar ik wil ook niet dat dit tussen ons in blijft staan.
Hoe vinden jullie dat ik hier mee om moet gaan?
dinsdag 10 juni 2025 om 08:58
TO, zoals volgens mij eerder geschreven, als je vriendin vreemd wil gaan dan doet ze dat toch wel. Of dat nu met vriend in kwestie is, of met een ander. Het gaat erom of je haar kunt vertrouwen hierin. Het is vervelend dat het niet goed voelt voor je. Maar wij kunnen m.i. echt niet vertellen of je gevoel terecht is of niet.
dinsdag 10 juni 2025 om 09:31
Je bent de uitzondering (die het met mij eens isLaat-het-los schreef: ↑09-06-2025 21:09TO, wat rot dat je hiermee zit. Ik kan me vinden in wat Claire45 zegt en begrijp je zorgen.
Er komen best wat harde reacties voorbij hier, vind ik, maar ik vind het niet meer dan logisch om in een serieuze relatie af te stemmen of mijn partner moeite heeft met ex-geliefden en ex-scharrels. En als hij moeite heeft met bepaalde contacten, vind ik zijn gevoel belangrijker dan het contact met mijn exen.
Ik vind een vriendschap die altijd platonisch is geweest ook anders dan een vriendschap waarin liefde of seks(uele lading) ooit een rol heeft gespeeld.
Mensen schrijven hier dat je elkaar niet zouden moeten beperken in een relatie. Dat vind ik een mooie zienswijze; dat je altijd zelf verantwoordelijk bent voor je gevoel. En in principe ben ik het daarmee eens. Om die reden heb ik in het verleden dan ook een open relatie gehad. Geweldig om elkaar alles te kunnen gunnen, en niet te leven vanuit angst maar vanuit vertrouwen.
Maarrr als iemand een grens voelt in een relatie (zoals TO nu), dan is het toch alleen maar goed dat hij deze uitspreekt? En dan is het toch aan haar of zij daarin tegemoet kan en wil komen?
Mensen schrijven hier hoeveel moeite ze hebben met jaloezie van een ander, maar heeft niet vrijwel iederéén grenzen in een relatie?
Er zijn toch ontzettend veel mensen die er moeite mee hebben als de partner:
- met een ander kust
- of seks heeft met een ander
- of met een collega flirt
- of met de buurvrouw danst
- of met de overbuurvrouw een weekendje weggaat
- of persoonlijke appjes uitwisselt met je vriendin
- of ... vul maar in, zo zijn er natuurlijk nog een miljoen situaties
Bijna iedereen heeft toch wel moeite met het een of het ander en in een gezonde relatie is het toch noodzakelijk dat je dat beiden uit? En dan bekijkt of je elkaar daarin tegemoet kunt en wilt komen?
Ik hoop dat je eruit komt, TO. Fijn in ieder geval dat je vriendin je gevoel serieus neemt.
Heb je hem eigenlijk wel eens ontmoet? Mijn ervaring is dat dat ook zorgen kan wegnemen.

Maar wat betreft de stelling dat iedereen grenzen heeft in een relatie: dat ben ik helemaal met je eens (@Laat-het-los) en het verbaast me dat jaloezie in dit topic door de meesten wordt gezien als een dealbreker. Maar jaloezie is menselijk! En natuurlijk is het in een relatie belangrijk om elkaar te vertrouwen, maar dat wil nog niet zeggen dat het meteen toxisch of onvolwassen is om bang te zijn om iemand te verliezen, of om niet 100% zeker te zijn van je partner. Dat kan heel goed je eigen onzekerheid zijn, die angst om iemand te verliezen, en dat hoeft dus niks te zeggen over de betrouwbaarheid van je partner. Maar is het zó slecht om onzeker te zijn? Het gaat erom hoe je met die onzekerheid omgaat. Praten, zou ik zeggen, en samen kijken hoe je uiteindelijk (door elkaar tegemoet te komen) een sterke vertrouwensbasis kunt opbouwen. Wat dat betreft zijn TO en zijn vriendin goed bezig.
dinsdag 10 juni 2025 om 10:29
Jaloezie is menselijk maar jouw jaloezie bij iemand anders neer te leggen en te verwachten dat die handelt naar jouw jaloezie, lijkt me niet de goede manier om ermee om te gaan.Claire45 schreef: ↑10-06-2025 09:31Maar wat betreft de stelling dat iedereen grenzen heeft in een relatie: dat ben ik helemaal met je eens (@Laat-het-los) en het verbaast me dat jaloezie in dit topic door de meesten wordt gezien als een dealbreker. Maar jaloezie is menselijk! En natuurlijk is het in een relatie belangrijk om elkaar te vertrouwen, maar dat wil nog niet zeggen dat het meteen toxisch of onvolwassen is om bang te zijn om iemand te verliezen, of om niet 100% zeker te zijn van je partner. Dat kan heel goed je eigen onzekerheid zijn, die angst om iemand te verliezen, en dat hoeft dus niks te zeggen over de betrouwbaarheid van je partner. Maar is het zó slecht om onzeker te zijn? Het gaat erom hoe je met die onzekerheid omgaat. Praten, zou ik zeggen, en samen kijken hoe je uiteindelijk (door elkaar tegemoet te komen) een sterke vertrouwensbasis kunt opbouwen. Wat dat betreft zijn TO en zijn vriendin goed bezig.
Wat eten we vanavond?
dinsdag 10 juni 2025 om 11:02
En toch is dit wel wat er in een normale omgang gebeurt. Je partner gaat zaken aan waar je je ongemakkelijk bij voelt, je gaat met elkaar in gesprek en probeert tot een compromis te komen. Je vindt het -neem ik aan- belangrijk dat je partner zich fijn en veilig voelt bij jou, in de relatie met jou.
Het door roeien en ruiten "kom niet aan mijn vriendschappen, anders is daar het gat van de deur", lees ik alleen op dit forum. In het dagelijks leven kom ik deze houding nooit tegen.
.
dinsdag 10 juni 2025 om 13:37
maar in hoeverre is er aan de kant van TO sprake van een compromis? Zoals ik het lees, is de enige die een compromis sluit, zijn vriendin, ten koste van haar vriendschap. Een vriendschap die ze al ruim voor TO had.Rooss4.0 schreef: ↑10-06-2025 11:02En toch is dit wel wat er in een normale omgang gebeurt. Je partner gaat zaken aan waar je je ongemakkelijk bij voelt, je gaat met elkaar in gesprek en probeert tot een compromis te komen. Je vindt het -neem ik aan- belangrijk dat je partner zich fijn en veilig voelt bij jou, in de relatie met jou.
Het door roeien en ruiten "kom niet aan mijn vriendschappen, anders is daar het gat van de deur", lees ik alleen op dit forum. In het dagelijks leven kom ik deze houding nooit tegen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
dinsdag 10 juni 2025 om 13:39
Volgens mij is precies dát waar de meeste mensen op reageren. Zoveel nieuws zeg je niet, hoor. Het verbaast mij dan weer dat je e.e.a. blijkbaar op die manier leest.Claire45 schreef: ↑10-06-2025 09:31[Knip]
Maar is het zó slecht om onzeker te zijn? Het gaat erom hoe je met die onzekerheid omgaat. Praten, zou ik zeggen, en samen kijken hoe je uiteindelijk (door elkaar tegemoet te komen) een sterke vertrouwensbasis kunt opbouwen. Wat dat betreft zijn TO en zijn vriendin goed bezig.
Ik zie echter nog niet echt het aandeel van TO. Volgens mij is dat kort de bocht: even ophouden met zeuren en haar de káns geven haar belofte het contact op een andere manier vorm te geven na te komen (los van wat ik persoonlijk van zo'n belofte vind, namelijk dat het wel wat stappen verder gaat dan "afstemmen").
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 10 juni 2025 om 13:43
Rooss4.0 schreef: ↑10-06-2025 11:02En toch is dit wel wat er in een normale omgang gebeurt. Je partner gaat zaken aan waar je je ongemakkelijk bij voelt, je gaat met elkaar in gesprek en probeert tot een compromis te komen. Je vindt het -neem ik aan- belangrijk dat je partner zich fijn en veilig voelt bij jou, in de relatie met jou.
Nou, als mijn liefde vraagt om een jarenlange vriendschap te verbreken heeft ie toch echt pech.
dinsdag 10 juni 2025 om 15:18
Snap ik ook helemaal hoor (en ook van Makreel). Ik heb ook vriendschappen die ik nooit zou verbreken voor een geliefde. Maar vriendschappen met ex-scharrels (ook jarenlange vriendschappen) wilde ik uit mezelf graag stoppen toen ik een serieuze relatie kreeg.
Maar mooi van je vriendin (TO) dat ze het contact met haar vriend wil terugbrengen naar het niveau 'kennis' in het belang van jullie relatie. Hopelijk voelt dat voor jullie beiden oké!
laat-het-los wijzigde dit bericht op 10-06-2025 15:25
18.00% gewijzigd
dinsdag 10 juni 2025 om 15:22
Misschien zou hij het liefste hebben dat de vriend helemaal het veld ruimt. Het feit dat hij dan accepteert dat ze elkaar af en toe zien zou het compromis kunnen zijn? Ik weet het niet hoor, ik roep maar wat, TO zelf is heel summier in zijn reageren.
.
dinsdag 10 juni 2025 om 15:43
dinsdag 10 juni 2025 om 16:03
dan ga je er als eerste vanuit dat de ander nooit knetterverliefd is geweest en tweede dat dan de vriendschap moet wijken. Dat dat bij jou zo werkt, wil niet zeggen dat dat ook voor anderen het geval is.
dinsdag 10 juni 2025 om 16:21
Ik ga even uit van een combinatie knetterverliefd en intense vriendschap met het andere geslacht, ik weet niet of dat nou heel vaak voorkomt eigenlijk. En hoe ik daar zelf mee om zou gaan weet ik niet want ik heb dat nooit aan de hand gehad maar ik kan me als redelijk verse partner best wel voorstellen dat een intense vriendschap met een ex een beetje prikt. En dat noem ik dan niet meteen ziekelijk jaloers.
.
dinsdag 10 juni 2025 om 17:30
ik wel dan? Dat is echt totaal niet wat ik zeg.Rooss4.0 schreef: ↑10-06-2025 16:21Ik ga even uit van een combinatie knetterverliefd en intense vriendschap met het andere geslacht, ik weet niet of dat nou heel vaak voorkomt eigenlijk. En hoe ik daar zelf mee om zou gaan weet ik niet want ik heb dat nooit aan de hand gehad maar ik kan me als redelijk verse partner best wel voorstellen dat een intense vriendschap met een ex een beetje prikt. En dat noem ik dan niet meteen ziekelijk jaloers.
dinsdag 10 juni 2025 om 18:11
Haha, klopt hoor, terwijl ik het typte dacht ik zelf ook: hm, volgens mij zeg ik nu precies wat veel anderen ook zeggen (maar wat ik dus niet zo goed begreep omdat het nogal bot - of stellig - werd gebracht, zonder begrip voor de onzekerheid van TO.) Ik vind jaloezie niet meteen een dealbreker, omdat je tijd nodig hebt om iemand echt te gaan vertrouwen. In het begin vind ik die onzekerheid vrij normaal.canis-felis schreef: ↑10-06-2025 13:39Volgens mij is precies dát waar de meeste mensen op reageren. Zoveel nieuws zeg je niet, hoor. Het verbaast mij dan weer dat je e.e.a. blijkbaar op die manier leest.
Ik zie echter nog niet echt het aandeel van TO. Volgens mij is dat kort de bocht: even ophouden met zeuren en haar de káns geven haar belofte het contact op een andere manier vorm te geven na te komen (los van wat ik persoonlijk van zo'n belofte vind, namelijk dat het wel wat stappen verder gaat dan "afstemmen").
zondag 15 juni 2025 om 21:39
Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties.
Momenteel gaat het prima tussen ons en werken we echt aan een toekomst samen. Op de achtergrond draait nog mijn eigen onzekerheid en daar werk ik elke dag aan in de hoop dat dit geen rol meer zal spelen in onze relatie. Althans, niet in deze mate.
Tegelijkertijd ben ik realistisch. Mocht ik mijn onzekerheid overwinnen, dan blijft het residu over. Wil ik de rest van mijn leven blijven met een vrouw die een warme relatie onderhoudt met een man waarmee zij een intiem verleden heeft?
Dat is een vraag die ik, los van enige emoties, dan zal moeten beantwoorden en dat zal dan moeten blijken.
Nogmaals, iedereen bedankt voor zijn/haar mening in deze kwestie.
Momenteel gaat het prima tussen ons en werken we echt aan een toekomst samen. Op de achtergrond draait nog mijn eigen onzekerheid en daar werk ik elke dag aan in de hoop dat dit geen rol meer zal spelen in onze relatie. Althans, niet in deze mate.
Tegelijkertijd ben ik realistisch. Mocht ik mijn onzekerheid overwinnen, dan blijft het residu over. Wil ik de rest van mijn leven blijven met een vrouw die een warme relatie onderhoudt met een man waarmee zij een intiem verleden heeft?
Dat is een vraag die ik, los van enige emoties, dan zal moeten beantwoorden en dat zal dan moeten blijken.
zondag 15 juni 2025 om 21:42
Maximus17 schreef: ↑15-06-2025 21:39Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties.
En dat vind jij eerlijk naar je partner toe?
maandag 16 juni 2025 om 09:52
Wat heeft dat met slap te maken? Iedereen heeft toch zijn/haar eigen afwegingen in een relatie? Je doet uiteindelijk toch waar je je goed bij voelt en voelt iets niet goed, dan stop je ermee. Ik ben gek op mijn vriendin en ik hou meer van haar dan wie dan ook. Ik ben open en eerlijk naar haar en omgekeerd is zij dat ook naar mij.
En niet iedereen heeft deze principes/waarden als het gaat om deze situatie. Als ik zo de reacties lees dan lees ik vooral veel vrouwen die heel stellig zijn in vriendschappen met exen/ oude scharrels/voormalig fwb's etc., zo van: ik doe lekker wat ik wil met mijn ex en als mijn partner het niet ok vindt, dan kan hij zijn spullen pakken. Dat noem ik, vanuit mijn waarden, niet ok en dat is prima. Dat hier dan het predicaat 'jaloers' aan wordt verbonden, vind ik wat makkelijk.
maximus17 wijzigde dit bericht op 16-06-2025 11:28
0.97% gewijzigd
maandag 16 juni 2025 om 11:06
maandag 16 juni 2025 om 11:27
Ok, mijn woordkeuze is niet zo handig, excuses.MeijTeeks schreef: ↑16-06-2025 11:06Hoe werk je elke dag aan je onzekerheid? Het is een van de meest gestelde vragen op dit forum, in verschillende varianten. Benieuwd hoe jij dat aanpakt.
Ps; ik vind mijn waardevolle vriendschappen degraderen tot ex-neukertje dan weer niet zo fraai. Daarmee doe je die vriendschappen echt tekort.
Hoe ik aan die onzekerheid ga werken, is een lastige, maar voor mij, denk ik, niet onmogelijk. Iedereen volgt daarin zijn/haar eigen pad en soms lukt het en soms is er onherstelbare schade. Ik heb de wijsheid nu ook niet. Het enige wat ik wil is van deze liefde genieten in zijn al zijn facetten.
maandag 16 juni 2025 om 11:34
Maximus17 schreef: ↑16-06-2025 09:52Wat heeft dat met slap te maken? Iedereen heeft toch zijn/haar eigen afwegingen in een relatie? Je doet uiteindelijk toch waar je je goed bij voelt en voelt iets niet goed, dan stop je ermee. Ik ben gek op mijn vriendin en ik hou meer van haar dan wie dan ook. Ik ben open en eerlijk naar haar en omgekeerd is zij dat ook naar mij.
En niet iedereen heeft deze principes/waarden als het gaat om deze situatie. Als ik zo de reacties lees dan lees ik vooral veel vrouwen die heel stellig zijn in vriendschappen met exen/ oude scharrels/voormalig fwb's etc., zo van: ik doe lekker wat ik wil met mijn ex en als mijn partner het niet ok vindt, dan kan hij zijn spullen pakken. Dat noem ik, vanuit mijn waarden, niet ok en dat is prima. Dat hier dan het predicaat 'jaloers' aan wordt verbonden, vind ik wat makkelijk.
Ah. Je wilde geen advies, je wilde gelijk krijgen.
Ik lees vooral ikke, ikke, ikke. Ik hoop dat jouw vriendin dat ook gaat zien.
maandag 16 juni 2025 om 11:43
Ik denk dat je woordkeuze sowieso een beetje een "dingetje" is. Goed dat je aan je onzekerheid gaat werken, maar door je formuleringen t.a.v. je vriendin en haar contact vraag ik me wel af of je dat zuiver kunt en wilt doen. Je hebt het over een "warme relatie onderhouden" terwijl ze de vriendschap - voor jou! - flink teruggeschroeft heeft. En "een intiem verleden" klinkt als meer dan een of twee halfslachtige pogingen tot een relatie. Het leest voor mij alsof ze het niet goed kan doen én alsof jij haar dat verleden blijft nadragen als ware het een misstap zoals vreemdgaan. Het is denk ik die toon, wijze van schrijven, waar een aantal forummers - waaronder ikzelf - niet zo lekker op gaan. Je vriendin heeft je niks misdaan en het verleden kan niet uitgewist worden. Als jij daar niet mee om kunt gaan, kun je haar beter iemand gunnen die wél een gelijkwaardige relatie met haar kan en wil aangaan.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
maandag 16 juni 2025 om 11:53
Excuses geaccepteerd. Fijn dat je dat inziet. Dank je wel.Maximus17 schreef: ↑16-06-2025 11:27Ok, mijn woordkeuze is niet zo handig, excuses.
Hoe ik aan die onzekerheid ga werken, is een lastige, maar voor mij, denk ik, niet onmogelijk. Iedereen volgt daarin zijn/haar eigen pad en soms lukt het en soms is er onherstelbare schade. Ik heb de wijsheid nu ook niet. Het enige wat ik wil is van deze liefde genieten in zijn al zijn facetten.
En jammer, ik dacht dat je schreef dat je al elke dag aan die onzekerheid werkte. En ik was wezenlijk geïnteresseerd in de manier waarop je dat deed. Het lijkt mij namelijk best heel lastig. Als iets in mijn hoofd blijft kleven, doe ik dat door vrijuit te schrijven (met de hand, lelijk, zonder structuur, ik geloof dat er een woord voor is) of het met vrienden te delen die ik al erg lang ken en buiten de situatie staan. Mensen van wie ik hun oordeel en inzicht vertrouw, die niet bang zijn kritisch naar me te zijn en die toch van me zullen blijven houden, omdat ze mijn mindere kanten toch al kennen.
Ik hoop dat je eruit komt. Ik denk echt dat je het in je hoofd veel te groot maakt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in