Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

12-06-2025 21:29 594 berichten
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.

Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.

Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.

Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.

Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.

Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.

De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.

Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.

Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.

kind mee laten doen aan deze sportdag ?

Totaal aantal stemmen: 219

Ja (68%)
Nee (27%)
Overig: licht toe (5%)
Alle reacties Link kopieren Quote
shala91 schreef:
13-06-2025 00:22
Ik vind het bijna schattig hoeveel vertrouwen jij hebt in de “professionaliteit van de docenten”, alsof dat niet gewoon ook mensen zijn :rofl: Die hebben op de pabo niet geleerd wat het effect van hitte kan zijn op het menselijk lichaam. Hoe vaak ik niet mijn zonnebrandcrème heb moeten delen met meer dan één juf op een zonovergoten schoolreisje…

Overigens haat ik sport niet. Mijn kinderen haten het ook niet, integendeel, maar ik zou me wel enigszins ongerust maken als ze moesten sporten in deze hitte en niet uit de zon kunnen blijven tussen 11.00 en 15.00.
Dit.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Bontebok schreef:
13-06-2025 01:22
Kinderen geven heus wel aan wanneer ze te warm hebben. Het zijn geen bejaarden die met warm weer het loodje leggen.
Juist niet.

David Dunning
It-is-joysjuhhh schreef:
13-06-2025 05:55
In mijn herinnering is het altijd warm met sportdag, want mei of juni. Dan is het wel vaker 30 graden. Ik neem aan dat er afgelopen jaren geen doden zijn gevallen tijdens sportdag op deze school en dat andere ouders ook geklaagd zouden hebben over roodverbrande kinderen als het voorkwam.

Geef kind zonnebrand mee. Extra water voor drinken mee en water om gewoon over je heen te gooien, koel je ook van af.
Geheugen is een raar iets, dat blijkt maar weer.
Zulke temperaturen waren nog niet zo heel lang geleden veel uitzonderlijker, dus ik vermoed dat je herinneringen niet helemaal adequaat zijn.

David Dunning
broadway schreef:
13-06-2025 06:42
dat jij iets niet ziet maakt iets niet meteen afwezig.
Dat beweer ik dan ook niet.

David Dunning
Graze schreef:
13-06-2025 04:52
Daar hoef je geen bejaarde voor te zijn om te bezwijken aan de hitte. Afgelopen april is er helaas nog een 25 jarige man overleden die een hitteberoerte kreeg en toen was het geen 29 graden:
https://www.tubantia.nl/rijssen-holten/ ... ~aa2bd826/
Die rende een marathon. Dat is echt een enorme inspanning.
Bij de meeste teamsporten sta je veel stil te wachten tot het je beurt is of de bal jouw kant op komt. Vooral bij honkbal en softbal. Maar ook bij trefbal bijvoorbeeld.
Sportkleding is toch prima om nat in te worden. Beter dan zwemkleding want daarin meer bloot is meer verbranden.

Ik denk wel dat sportdagen beter naar april kunnen worden verzet, dan is buiten sporten leuker dan met 20+.
broadway schreef:
13-06-2025 06:41
Oeh. dit vind ik als dochter van een docent lichamelijke opvoeding wel een ding hoor. ik denk dat het probleem vooral hier zit. mensen begrijpen niet dat lichamelijke opvoeding, sporten en sportdagen in mijn ogen minimaal zo zinvol zijn als wiskunde
Sportdagen zijn echt niet zinvol.
Lichamelijke opvoeding en sport wel.

Je gaat toch ook niet een hele dag wiskundewedstrijdjes organiseren?
solomio wijzigde dit bericht op 13-06-2025 07:24
0.75% gewijzigd

David Dunning
Ik vind bij dit soort warmtedagen dat ze zoiets als een sportdag gewoon moeten cancelen, zeker voor de jongere kinderen. Maar je dochter wil graag dus ik zou haar daarom laten gaan.
Zelf ook regelmatig hulpouder geweest en ik lette echt wel goed op de kinderen altijd en dat zullen andere ouders niet anders doen. Misschien daar beetje op vertrouwen? En gaan er geen ouders mee die je kent, dat je die even kan vragen om extra oogje te houden?
Mijn jongste is heel blank en verbrand als een malle, vond dat ook altijd eng toen ze klein was.
apppie schreef:
13-06-2025 06:04
Uitzonderingen komen in elke situatie voor, maar veruit de meeste gezonde mensen overleven een warme dag prima.
Er zit nog een enorm gebied tussen 'niet overleven' en gezond.

David Dunning
Ik graaf diep in mijn geheugen. Hier ook een keer kind sportdag op een hete dag. Uiteraard is het programma aangepast en de school vroeg om de kinderen plantenspuiten en supersoakers en ander watertuig mee te geven.

Het was een daverend succes.

Het programma was om 1400 afgelopen. Dat is goed te doen, daarna begint de echte warmte pas.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
smorre schreef:
13-06-2025 00:03
Nou TO, een aangepast programma dus. En wat ga je nu doen?
Nou nou poeh poeh, de duurloop gaat niet door. Welk een aanpassing zeg.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
yasmijn schreef:
13-06-2025 07:28
Ik graaf diep in mijn geheugen. Hier ook een keer kind sportdag op een hete dag. Uiteraard is het programma aangepast en de school vroeg om de kinderen plantenspuiten en supersoakers en ander watertuig mee te geven.

Het was een daverend succes.

Het programma was om 1400 afgelopen. Dat is goed te doen, daarna begint de echte warmte pas.
Het gaat niet alleen om de warmte, ook om de zonneschijn.

https://www.kwf.nl/kanker-voorkomen/zonbescherming/tips

blijf tussen 12.00 en 15.00 uur zo veel mogelijk uit de zon. De zon is dan het krachtigst

David Dunning
Nederland loopt echt achter op dit gebied. Mensen doen bij hitte zo min mogelijk kleding aan ipv zichzelf te beschermen, gaan zonnen in de volle zon en ook al verbranden kinderen binnen de korste keren, sportdagen gaan gewoon door want "lekker weer".
Net zoals die idioten die dan gewoon een vierdaagse gaan wandelen, hele ehbo-posten moeten worden opgetuigd en er wordt extra water uitgedeeld omdat mensen zo rond de 30 graden blijkbaar hun verstand verliezen.
Renske schreef:
13-06-2025 07:33
Nederland loopt echt achter op dit gebied. Mensen doen bij hitte zo min mogelijk kleding aan ipv zichzelf te beschermen, gaan zonnen in de volle zon en ook al verbranden kinderen binnen de korste keren, sportdagen gaan gewoon door want "lekker weer".
Net zoals die idioten die dan gewoon een vierdaagse gaan wandelen, hele ehbo-posten moeten worden opgetuigd en er wordt extra water uitgedeeld omdat mensen zo rond de 30 graden blijkbaar hun verstand verliezen.
Zo te lezen hebben veel mensen hun verstand sowieso verloren, al ver voordat de 30 graden werd aangetikt.

David Dunning
Is er iemand anders die rond de middag even bij je kind kan gaan kijken? Opa, oma, vriendin.

En zorg delen over t drinken kan altijd met de leerkracht toch?

Succes vandaag
Graze schreef:
13-06-2025 00:08
Zou kind eerder weg kunnen als het niet gaat? En dat hij dan terecht kan bij een familielid, buren of wat ook aangezien je wel zelf moet werken?
Ja er is iemand thuis hier
pina schreef:
13-06-2025 00:15
Als ik TO begrijp gaat de zorg er juist om dat kind zelf niet door heeft dat het te warm is, of dat kind te weinig drinkt.
Klopt
Merkimer schreef:
13-06-2025 07:40
Klopt
Ben je er al uit?

David Dunning
broadway schreef:
13-06-2025 06:39
om vervolgens thuis achter elkaar aan rennend waterspelletjes in de tuin te doen en tijdens de zomervakantie stadjes bezoeken en op het strand spelen met 35 graden.

on topic aan TO: ik vind je zoals je zelf zegt idd een helicopterouder.
Mijn kind wil als we thuis zijn niet buitenspelen als de zon schijnt en als we naar strandje gaan gaat altijd de parasol en een schaduw tentje mee. In de tuin in een badje klooien vindt ze wel leuk maar dan hebben we ook de parasol op en wordt ze regelmatig door mij aan het drinken herinnerd.
Renske schreef:
13-06-2025 07:33
Helemaal eens snap ook niet dat een school dit door laat gaan .
Mei 1999
De hoogste temperatuur meldde Maastricht met 30,6 °C op 29 mei.
In De Bilt werd op 27 mei de eerste zomerse dag van het jaar geregistreerd (maximumtemperatuur 25,0 °C en hoger). Verder kwamen er in De Bilt 10 warme dagen voor tegen acht normaal en twee zomerse dagen tegen eveneens twee normaal.

In totaal kwamen in De Bilt 14 warme dagen (maximumtemperatuur tenminste 20,0 °C) voor, tegen 13 normaal en één zomerse dag (maximumtemperatuur tenminste 25,0 °C) tegen normaal vier dagen.

Mei 2000
Gedurende dit tijdvak van 12 dagen werd in De Bilt dagelijks de 25,0 °C overschreden.
(herinnering: Enschederamp heeel warm)

Juni
Op 19 en 20 juni overschreed in De Bilt de maximumtemperatuur de tropische grens van 30 °C met als hoogste waarde 33,6 °C op 20 juni.

Uiteindelijk kwamen in De Bilt 6 zomerse dagen (max. temp. tenminste 25,0°C) voor tegen normaal 4 en 14 warme dagen (max. temp. tenminste 20,0 °C) tegen 13 normaal.

Mei 2001
Met in De Bilt een gemiddelde temperatuur van 14,1 °C tegen 12,3 °C normaal was mei zeer warm. Het aantal warme dagen (maximum van 20,0 °C of hoger) bedroeg er 14 tegen acht normaal.

Op 10 mei kwam in De Bilt de eerste zomerse dag (maximum van 25,0 °C of hoger) van dit jaar voor. In totaal werden er drie zomerse dagen genoteerd tegen twee normaal. Landelijk bezien varieerde het aantal zomerse dagen van nul in het noorden tot plaatselijk zes in het zuiden.

Mei 2002
Op 21 mei werd in De Bilt met 25,5 °C de eerste zomerse dag (maximumtemperatuur >=25,0 C) van het jaar genoteerd. Dit was er tevens de enige zomerse dag deze maand; normaal telt mei drie zomerse dagen. Op die dag werd ook landelijk de hoogste temperatuur van de maand gemeten, 27,1 °C in Ell (Limburg). Het aantal warme dagen (maximumtemperatuur >=20,0 C) bedroeg in De Bilt 10 tegen 9 normaal.

Pas op 26 juni werd in De Bilt deze maand de zomerse grens van 25 °C bereikt. In totaal werden er twee zomerse dagen geregistreerd, normaal telt juni er vier. Het aantal zomerse dagen varieerde van nul in het noorden tot plaatselijk zeven in Oost-Brabant en Noord-Limburg. Het aantal warme dagen (max. temp. tenminste 20,0 °C) bedroeg in De Bilt 15 tegen 13 normaal.

Bron is knmi.

Ik woon niet aan de kust, maar ook niet in Zuid Limburg. Het is bij ons meestal iets warmer dan de Bilt. Ik vind 20+ wel warm voor een sportdag en wij hadden regelmatig in mei sportdag. Tijdens mijn jeugd kwam hitte vaak voor. Ik denk dat men dat doet/deed zodat niemand klaagt over kou terwijl 15 - 16 graden eigenlijk lekkerder is. En die sportvelden liggen altijd in de volle zon en dat is nooit goed. Wat ook logisch is, je kunt niet midden op een voetbalveld een rij bomen zetten.

Het is in elk geval geen enorme zeldzaamheid historisch gezien dat het warm is.
Mei had in mijn jeugd al gemiddeld 10 warme dagen in de bilt en bij ons was het altijd 2-3 graden warmer dan de Bilt.

Ik herinner me dat toen ik ca 20 jaar was mijn verjaardag juist vaak in koeler water viel (hoewel gemiddeld het over het jaar natuurlijk warmer was toen). Nu is het weer vaak warm. Dat herinneringen slecht betrouwbaar zijn klopt, maar ik kan het specifiek aan mijn verjaardag koppelen waardoor ik het beter kan onthouden.

Nu is het inderdaad nog meer en vaker echt warm 20+, in maart al helemaal tot vaak begin oktober. Natuurlijk in periodes, maar vaker en langer. Dat was vroeger niet zo extreem.
Dan had je ook nog wel vaak 3 weken vorst in de winter en frequenter vorst.
Hell no dat ik mijn kind zou laten meedoen op een dag als vandaag, en al helemaal niet als de situatie is zoals beschreven in de OP.

Als school hierin geen verantwoordelijkheid neemt door met deze temperaturen, en zonkracht de stekker eruit te trekken, dan doe ik dat zelf wel.

En dat zeg ik als zonliefhebber. Verantwoord zongedrag gaat verder dan alleen smeren, maar dat lijken scholen die vandaag coûte que coûte willen laten doorgaan een beetje te vergeten.
Kiiroitori schreef:
12-06-2025 22:40
Inmiddels raadt het RIVM mensen aan om vrijdag binnen te blijven en geen zware lichamelijke inspanningen te doen.

Een sportdag lijkt me dan toch niet te doen
Mensen die gevoelig zijn voor smog, ouderen en zwakke mensen.
Geen jonge basisschool kinderen.
Plan is nu om haar zo te brengen en even zelf te bekijken in hoeverre er daadwerkelijk ergens schaduw is. Ze houden het dit jaar namelijk ook op een andere locatie. Ik heb een semi late dienst en begin om 1300 dus ik ga om 1200 even polshoogte nemen. Heb sowieso besloten dat ze die verplichte voetbalwedstrijd van groep 8 niet hoeft uit te kijken dus ik denk dat ik haar om 12 uur gewoon meeneem.
Harderwijk2021 schreef:
13-06-2025 07:57
Mensen die gevoelig zijn voor smog, ouderen en zwakke mensen.
Geen jonge basisschool kinderen.
Maar voor iedereen geldt dat het vermijden van de volle zon een goed idee is. Sowieso.

David Dunning
It-is-joysjuhhh schreef:
13-06-2025 07:20
Die rende een marathon. Dat is echt een enorme inspanning.
Bij de meeste teamsporten sta je veel stil te wachten tot het je beurt is of de bal jouw kant op komt. Vooral bij honkbal en softbal. Maar ook bij trefbal bijvoorbeeld.
Sportkleding is toch prima om nat in te worden. Beter dan zwemkleding want daarin meer bloot is meer verbranden.

Ik denk wel dat sportdagen beter naar april kunnen worden verzet, dan is buiten sporten leuker dan met 20+.
Ja leuk! Dan krijgen we hier ouders die zich afvragen of het kind wel naar de sportdag moet omdat het heel hard gaat regenen.
En stormen. Je weet toch: april doet wat ie wil

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven