Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 816 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
72Jelle schreef:
13-06-2025 18:49
Iran had geen kernwapens en zou ze hoogst waarschijnlijk ook nooit ingezet hebben. Ze gebruiken is zelfmoord dat geldt voor alle landen met die dingen.
Preventief militairen en wetenschappers ( en kennelijk ook burgers) ruimen is gewoon barbaars. Maar sommige mensen vinden een regime zo barbaars, dat ze nog barbaarser optreden geoorloofd vinden.
Wat leidt tot de vraag wie is nog de goede partij en waarom?
Wat een gigantische onzin, zeg. Ik word ook moe van dat moralistische gel*l. Jij vind het blijkbaar barbaars om mensen van de Revolutionaire Garde uit te schakelen en om nucleaire doelen te raken. Nou, prima dan, maar volgens mij heb je dan wel heel erg weinig besef. Ik heb niet eens de zin meer om het uit te leggen.
Hakuna Matata
MrsM schreef:
13-06-2025 21:44
Nee, dat is dus juist niet waar ik op doelde en dat vind ik wel generaliserend en kwalijk.

Ik hoop toch wel dat mijn post zo niet overkomt want anders ga ik hem verwijderen.
Nee, zo komt het bij mij niet over hoor.
Pluviofiel
spinnetje_ schreef:
13-06-2025 22:00
Wat een gigantische onzin, zeg. Ik word ook moe van dat moralistische gel*l. Jij vind het blijkbaar barbaars om mensen van de Revolutionaire Garde uit te schakelen en om nucleaire doelen te raken. Nou, prima dan, maar volgens mij heb je dan wel heel erg weinig besef. Ik heb niet eens de zin meer om het uit te leggen.
Waren het maar alleen de mensen van de Revolutionaire Garde. Ook een boel onschuldigen worden omgebracht.
Pluviofiel
Kidneybean schreef:
13-06-2025 22:02
Waren het maar alleen de mensen van de Revolutionaire Garde. Ook een boel onschuldigen worden omgebracht.
Israël heeft geen burgerdoelen aangevallen en pinpointed artacks uitgevoerd.

Waar lees je dat van de onschuldigen?
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
13-06-2025 22:08
Israël heeft geen burgerdoelen aangevallen en pinpointed artacks uitgevoerd.

Waar lees je dat van de onschuldigen?
https://nos.nl/collectie/13997/liveblog ... r-86781737

Wel grappig dat ze nu beweren dat ze precisieaanvallen uitvoeren, maar dat heel Gaza plat ligt.

Over Gaza gesproken: er is nu sprake van een grote blackout, onder andere op het gebied van internet. Alle ogen zijn nu gericht op Iran, maar wat gebeurt er ondertussen daar?
Pluviofiel
Kidneybean schreef:
13-06-2025 22:13

Wel grappig dat ze nu beweren dat ze precisieaanvallen uitvoeren, maar dat heel Gaza plat ligt.

Over Gaza beweren ze dat niet. Daar zeggen ze dat ze Hamas zich schuilhoudt onder ziekenhuizen en andere stadsgebouwen, en dat ze daarom de steden wel moeten platgooien om Hamas te raken.
Coffee is never my cup of tea
Marianneke schreef:
13-06-2025 22:21
Over Gaza beweren ze dat niet. Daar zeggen ze dat ze Hamas zich schuilhoudt onder ziekenhuizen en andere stadsgebouwen, en dat ze daarom de steden wel moeten platgooien om Hamas te raken.

Precies. Ik denk dat je, hoe moeilijk ook, dit gebeuren in Iran ergens los moet zien van Gaza.

Niet dat ik daarmee dit gelijk helemaal goedkeur, nogmaals ik weet er te weinig vanaf.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Kidneybean schreef:
13-06-2025 22:13
https://nos.nl/collectie/13997/liveblog ... r-86781737

Over Gaza gesproken: er is nu sprake van een grote blackout, onder andere op het gebied van internet. Alle ogen zijn nu gericht op Iran, maar wat gebeurt er ondertussen daar?
In de link staat helemaal niet dat er onschuldige burgers om het leven zijn gekomen. Wel dat er mensen zijn omgekomen.

Pfff zeg, laten we even medelijden hebben met de mensen die een totaritair extreem Islamitisch regime leiden, die zorgt dat er terroritische groepingen kunnen bestaan zoals Hamas, Hezbollah, Houthi's, andere milities in Irak, indirect verantwoordelijk zijn voor 7 oktober, extreem anti-westers zijn (daarom oa hun nieuwe debiele hondenbeleid), en bezig zijn met een nucleaire programma om daarmee hun doel te kunnen bereiken om in ieder geval Israël te laten verdwijnen. Barbaars zelfs, om hen te willen uitschakelen!
Hakuna Matata
Marianneke schreef:
Zeker wel hebben ze beweerd precisieaanvallen te hebben gedaan. Zeker aan het begin van de oorlog.
Pluviofiel
Marianneke schreef:
Je vergeet voor het gemakt even het uitgebreide tunnelstelsel wat meer kilometers heeft dan het metrostelsel in Londen.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
13-06-2025 22:27
In de link staat helemaal niet dat er onschuldige burgers om het leven zijn gekomen. Wel dat er mensen zijn omgekomen.

Pfff zeg, laten we even medelijden hebben met de mensen die een totaritair extreem Islamitisch regime leiden, die zorgt dat er terroritische groepingen kunnen bestaan zoals Hamas, Hezbollah, Houthi's, andere milities in Irak, indirect verantwoordelijk zijn voor 7 oktober, extreem anti-westers zijn (daarom oa hun nieuwe debiele hondenbeleid), en bezig zijn met een nucleaire programma om daarmee hun doel te kunnen bereiken om in ieder geval Israël te laten verdwijnen. Barbaars zelfs, om hen te willen uitschakelen!
Ik heb ook beelden gezien van gewonde kinderen. Kinderen zijn altijd onschuldig, nietwaar?

Ik heb overigens geen medelijden met de mensen die de Revolutionaire Garde, nu ik dat even in mijn schoenen geschoven krijg.
Pluviofiel
spinnetje_ schreef:
13-06-2025 22:00
Jij vindt het blijkbaar prima dat een land mensen die ze niet aanstaan in een ander soeverein land vermoordt.
Zou wat zijn als er plots allemaal Israëlische wetenschappers die nare wapens bedenken door een ander land vermoord worden, of Nederlandse...
72jelle wijzigde dit bericht op 13-06-2025 23:15
0.23% gewijzigd
Kidneybean schreef:
13-06-2025 22:33
Ik heb ook beelden gezien van gewonde kinderen. Kinderen zijn altijd onschuldig, nietwaar?

Ik heb overigens geen medelijden met de mensen die de Revolutionaire Garde, nu ik dat even in mijn schoenen geschoven krijg.
Kinderen zijn inderdaad altijd onschuldig. Die beelden heb ik niet gezien, het was ook niet in je linkje. Als die beelden inderdaad geverifieerd (zouden) zijn, vraag ik me dan wel hoe dat is gebeurd.

Die tweede alinea was algemeen bedoeld, niet per se naar jou. Dat was inderdaad niet duidelijk.
Hakuna Matata
Dubbel.
Hakuna Matata
72Jelle schreef:
13-06-2025 22:45
Jij vindt het blijkbaar prima dat een land mensen die ze niet aanstaan in een ander soeverein land vermoorden.
Zou wat zijn als er plots allemaal Israëlische wetenschappers die nare wapens bedenken door een ander land vermoord worden, of Nederlandse...

Nou ja ik vind dit, gezien de verhoudingen tussen Israël en Iran, wel iets te simpel gedacht.

Het is waar toch dat Iran terroristische organisaties openlijk steunt zowel militair als financieel? En het klopt ook dat Iran liever wil dat Israël niet bestaat? En het klopt toch ook dat uit een rapport van IAEA is gebleken dat Iran zijn nucleaire programma heeft uitgebreid?

Het zou wel kloppen wanneer die 2 landen helemaal geen voorgeschiedenis hebben. En dat het alleen zou gaan om "jij staat mij niet aan".
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik probeer een neutrale post te plaatsen, en zie wat er gebeurt. De ene denkt dat ik Israel verdedig

Kidneybean schreef:
13-06-2025 22:29
Zeker wel hebben ze beweerd precisieaanvallen te hebben gedaan. Zeker aan het begin van de oorlog.

en de ander dat ik Israel ongelijk geef

spinnetje_ schreef:
Je vergeet voor het gemakt even het uitgebreide tunnelstelsel wat meer kilometers heeft dan het metrostelsel in Londen.

Ik vind Hamas een terroristische organisatie, ik veroordeel dat wat ze op 7 oktober hebben gedaan en ik veroordeel de manier waar zij de Gazanen in hun greep houden.
Ik snap dat Israel Hamas wil uitroeien. Maar ik veroordeel de manier waarop zij de Gazanen nu behandelen.

Probeer mensen niet direct in de oppositie tov je eigen mening te duwen svp.
Spinnetje, wil je vertellen waarom je nu in Israel bent? Ben je er op vakantie, ben je op familiebezoek, ben je er om de bevolking te steunen? Wil je delen in welk deel van Israel je bent? Hoe beangstigend is de situatie daar voor jou?
Marianneke schreef:
13-06-2025 23:14
Spinnetje, wil je vertellen waarom je nu in Israel bent? Ben je er op vakantie, ben je op familiebezoek, ben je er om de bevolking te steunen? Wil je delen in welk deel van Israel je bent? Hoe beangstigend is de situatie daar voor jou?
Hoe weet jij dat Spinnetje in Israel is? :?:
Pluviofiel
Kidneybean schreef:
13-06-2025 23:26
Hoe weet jij dat Spinnetje in Israel is? :?:
Dat schreef ze.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
13-06-2025 23:27
Dat schreef ze.
O, ik zie het ja. Een paar pagina's terug.
Pluviofiel
MrsM schreef:
13-06-2025 18:48
Dat zou wel mooi zijn, dat de leiders van dit extreme regime afgezet worden en de mensen in dat land weer vrijheid kennen, vooral de vrouwen.

Dat laatste wist ik niet, mag dat zelfs al niet meer?

Ik vind het compleet van de zotte dat er hele landen in de wereld zijn zoals Iran, Afghanistan, waar vrouwen gewoon van al hun rechten zijn ontnomen onder de noemer "Islam". Dit heeft helemaal niks met Islam te maken, en het is een grote schande dat zulke praktijken gebeuren.
En toch, als je de Arabische landen 1 voor 1 bekijkt, hebben vrouwen daar veel minder rechten dan de vrouwen in het Westen. Het gaat toch op 1 of andere manier hand in hand met elkaar.
MrsM schreef:
13-06-2025 22:56
Nou ja ik vind dit, gezien de verhoudingen tussen Israël en Iran, wel iets te simpel gedacht.

Het is waar toch dat Iran terroristische organisaties openlijk steunt zowel militair als financieel? En het klopt ook dat Iran liever wil dat Israël niet bestaat? En het klopt toch ook dat uit een rapport van IAEA is gebleken dat Iran zijn nucleaire programma heeft uitgebreid?

Het zou wel kloppen wanneer die 2 landen helemaal geen voorgeschiedenis hebben. En dat het alleen zou gaan om "jij staat mij niet aan".
Precies.
spinnetje_ schreef:
13-06-2025 22:27

Precies wat ik vind. Begrijp dat gedweep met Barbaarse regimes sowieso niet.
spinnetje_ schreef:
Het tunnelstelsel dat gefinancierd is door Europa.
MrsM schreef:
13-06-2025 18:48
Dat zou wel mooi zijn, dat de leiders van dit extreme regime afgezet worden en de mensen in dat land weer vrijheid kennen, vooral de vrouwen.

Dat laatste wist ik niet, mag dat zelfs al niet meer?

Ik vind het compleet van de zotte dat er hele landen in de wereld zijn zoals Iran, Afghanistan, waar vrouwen gewoon van al hun rechten zijn ontnomen onder de noemer "Islam". Dit heeft helemaal niks met Islam te maken, en het is een grote schande dat zulke praktijken gebeuren.
In Afghanistan nog veel erger, vrouwen mogen niet in het openbaar praten. Lopen totaal bedenkt en onder begeleiding over straat. Scholing nope. Ik vind het zo diep triest. En hier zijn groeperingen die het voor dat soort landen als Iran opnemen. Ik begrijp er geen reet van.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven