Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zaterdag 14 juni 2025 om 18:15
zaterdag 14 juni 2025 om 18:18
Iran een ander kaliber dan Hamas. Vertel, ik ben echt erg benieuwd.Redhead70 schreef: ↑14-06-2025 17:51Dat regering Israël zich richt op gefinancierde groepen uit Iran is begrijpelijk al vind ik de wijze waarop ze dat doen niet. Openlijk een soort van Iran gericht aanvallen is gewoon levensgevaarlijk. Dit verhoogt de conflict situatie in het MO. Hoeveel geduld hebben de staten eromheen nog. Nogmaals dit is echt een levensgevaarlijke escalatie, die ze in mijn ogen beter hadden kunnen laten. Op hoeveel fronten is een oorlog haalbaar?
Daarnaast is Iran een heel ander kaliber dan Hezbolla of Hamas
( Iran sponsort Hamas al meer dan 30 jaar met geld, wapens en steun) Ook de afschuwelijke gebeurtenissen op het festival zijn uitgedacht door Iran. Ook al ontkennen ze dat braaf uiteraard) Dus vertel hoe is Iran anders dan Hamas?
zaterdag 14 juni 2025 om 18:58
spinnetje_ schreef: ↑14-06-2025 12:26We zijn er om familie en vrienden te bezoeken. Mijn man en ik hebben allebei in Israël gewoond, maar we wonen nu in Nederland.
We zijn in Jeruzalem. De beveiliging is hier best goed. We krijgen duidelijke instructies, hebben alle apps gedownload die we nodig hebben (dan krijg je een melding dat je naar een schuilkelder moet, hoeveel tijd je hebt en waar de dichtsbijzijnde schuilkelder is). Heel handig.
Het is beangstigend, maar het is niet zo dat mijn man en ik in paniek zijn. Onze kinderen zijn nog klein dus we leggen uit dat er een oefen brandalarm is. Zij zijn rustig, want wij zijn rustig. Gisteren drie keer naar de schuilkelder moeten hollen, maar het is goed gegaan. Ook gisterennacht, zodoende zijn we daarna verbleven in de ondergrondse schuilkelder van onze buren, waar we allemaal mochten blijven slapen. Vandaag tot nu toe rustig.
We hadden eigenlijk plannen om deze Sjabbat in centraal Israël bij vrienden te zijn. Zij zijn veel harder geraakt, en ik ben blij dat we niet zijn gegaan. Dat was echt onverantwoord geweest.
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Gelukkig maar dat jullie je plannen gewijzigd hadden. Het is voor ons hier onvoorstelbaar hoe het is om in een land in oorlog te zijn. Het scheelt vast dat jullie daar gewoond hebben, destijds hebben jullie vast ook 'geleerd' om met de dreiging om te gaan?
Coffee is never my cup of tea
zaterdag 14 juni 2025 om 19:05
Mijn geliefden zitten in Tel Aviv. Het leven staat stil, ze zitten grootdeels in een saferoom van 2mx2m met de kinderen en de buren met hun kinderen. Bij grote dreiging naar een gemeenschappelijke schuilkelder. De kinderen spelen af en toe buiten in een omheinde ruimte.spinnetje_ schreef: ↑14-06-2025 12:26We zijn er om familie en vrienden te bezoeken. Mijn man en ik hebben allebei in Israël gewoond, maar we wonen nu in Nederland.
We zijn in Jeruzalem. De beveiliging is hier best goed. We krijgen duidelijke instructies, hebben alle apps gedownload die we nodig hebben (dan krijg je een melding dat je naar een schuilkelder moet, hoeveel tijd je hebt en waar de dichtsbijzijnde schuilkelder is). Heel handig.
Het is beangstigend, maar het is niet zo dat mijn man en ik in paniek zijn. Onze kinderen zijn nog klein dus we leggen uit dat er een oefen brandalarm is. Zij zijn rustig, want wij zijn rustig. Gisteren drie keer naar de schuilkelder moeten hollen, maar het is goed gegaan. Ook gisterennacht, zodoende zijn we daarna verbleven in de ondergrondse schuilkelder van onze buren, waar we allemaal mochten blijven slapen. Vandaag tot nu toe rustig.
We hadden eigenlijk plannen om deze Sjabbat in centraal Israël bij vrienden te zijn. Zij zijn veel harder geraakt, en ik ben blij dat we niet zijn gegaan. Dat was echt onverantwoord geweest.
What would Patsy do?
zaterdag 14 juni 2025 om 19:59
Ik ben heel erg bang dat dit vroeg of laat gaat gebeuren...Tandemasser schreef: ↑14-06-2025 18:04Nee, tuurlijk, je kunt beter wachten tot ze die atoombom gewoon op Tel Aviv gooien
zaterdag 14 juni 2025 om 21:26
Ladyday21 schreef: ↑14-06-2025 19:05Mijn geliefden zitten in Tel Aviv. Het leven staat stil, ze zitten grootdeels in een saferoom van 2mx2m met de kinderen en de buren met hun kinderen. Bij grote dreiging naar een gemeenschappelijke schuilkelder. De kinderen spelen af en toe buiten in een omheinde ruimte.

Heftig voor jullie.
Hakuna Matata
zaterdag 14 juni 2025 om 21:35
zaterdag 14 juni 2025 om 22:03
Het grootste gedeelte is Israëlisch. Maar in het begin van de oorlog zijn ze inderdaad een tijd terug geweest naar Nederland, maar toch weer teruggegaan. Het is hun land.
Edit: misschien konden ze ook gewoon niet allemaal blijven, denk ik nu. Migratiewetten in Nederland zijn ook niet makkelijk, natuurlijk.
What would Patsy do?
zondag 15 juni 2025 om 00:09
Nee, Iran heeft de aanval op Israel door Harmas gesteund door leveren van wapens en geld en ook nog bedacht.Kidneybean schreef: ↑14-06-2025 11:29![]()
X staat er momenteel vol mee. Pray for Israel enzo, terwijl zij degene zijn die begonnen is met aanvallen op Iran.
zondag 15 juni 2025 om 00:18
Ladyday21 schreef: ↑14-06-2025 19:05Mijn geliefden zitten in Tel Aviv. Het leven staat stil, ze zitten grootdeels in een saferoom van 2mx2m met de kinderen en de buren met hun kinderen. Bij grote dreiging naar een gemeenschappelijke schuilkelder. De kinderen spelen af en toe buiten in een omheinde ruimte.

zondag 15 juni 2025 om 00:21
Precies, Hamas is Iran. En andersom.Johanna67 schreef: ↑14-06-2025 18:18Iran een ander kaliber dan Hamas. Vertel, ik ben echt erg benieuwd.
( Iran sponsort Hamas al meer dan 30 jaar met geld, wapens en steun) Ook de afschuwelijke gebeurtenissen op het festival zijn uitgedacht door Iran. Ook al ontkennen ze dat braaf uiteraard) Dus vertel hoe is Iran anders dan Hamas?
zondag 15 juni 2025 om 00:29
zondag 15 juni 2025 om 00:35
zondag 15 juni 2025 om 00:35
zondag 15 juni 2025 om 00:40
zondag 15 juni 2025 om 01:05
Iran heeft niet tienduizenden ballistische raketten. Hooguit duizenden. En hun hypersonische raketten zijn vooralsnog claims.
En de VS maken geen schijn van kans tegen Iran? Denk je dat echt?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-06-2025 22:50
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
27.44% gewijzigd
zondag 15 juni 2025 om 07:36
Oorlog is nooit genuanceerd. Oorlogsmisdaden ook niet.Samar schreef: ↑14-06-2025 15:50Ik vind juist dat jij heel simpel denkt en een eenzijdige kijk op alles hebt. Je zet hier ook wel eens linkjes neer die je meteen aanneemt voor waarheid. Dan later wordt het in de media gerectificeerd en daar schrijf je dan niets over. Of linkjes als waarheid neerzetten en als je die leest: ooggetuigen zeggen dit, ooggetuigen zagen dat. Doe dat nu niet. Eerst even afwachten hoe het echt zit. Het is vele malen genuanceerder die hele situatie daar.
En je spreekt jezelf tegen, we/ik moet(en )
afwachten ' hoe het echt zit' en je weet al dat het 'vele malen genuanceerde'r is (dan wat, bron?)
Verder staat het je vrij mijn linkjes te weerleggen met andere bronnen. Er is tot nu toe bar weinig gerectificeerd, voor zover ik weet.
72jelle wijzigde dit bericht op 15-06-2025 07:50
1.48% gewijzigd

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in