Werk & Studie alle pijlers

Hoeveel tijd is acceptabel?

16-06-2025 22:46 48 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik zit met een situatie waar ik graag jullie mening over zou willen horen.

Na ruim 6 jaar gewerkt te hebben bij mijn vorige werkgever (waar ik het altijd goed heb gehad), ben ik vorig jaar overgestapt naar een andere baan. Ik was toen benaderd door een andere organisatie en dacht: “Waarom niet, tijd voor iets nieuws.” Helaas viel die overstap ontzettend tegen.

Binnen een maand liep ik daar alweer weg vanwege dingen die ik niet ethisch vond en waar ik me absoluut niet in kon vinden. Gelukkig kon ik toen terugkeren naar mijn oude, vertrouwde werkgever. Daar ben ik nog steeds heel dankbaar voor. Ze vingen me met open armen op en ik voelde me meteen weer welkom.

Maar nu weeet ik ik dat ik toch na een tijdje weer begin na te denken over een volgende stap.
Hoewel ik me op zich nog steeds goed voel bij mijn huidige werkgever, weet ik ook dat ik hier op lange termijn niet verder kan groeien. Er zijn nauwelijks doorgroeimogelijkheden en het salaris is niet geweldig. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen en financieel wat stappen maken.

Mijn vraag is dus: Wanneer is het ‘acceptabel’ om opnieuw te vertrekken, zonder ondankbaar of asociaal over te komen?
Ik voel me verplicht om nu een tijd te blijven, uit respect voor het feit dat ze me terugnamen. Maar ik wil ook eerlijk zijn tegenover mezelf en mijn toekomst.

Ik zat zelf te denken aan bijv een half jaar. Is dit acceptabel?

Hebben jullie dit ooit meegemaakt?
Of hoe zouden jullie dit aanpakken?

Alle ervaringen of perspectieven zijn welkom!
Als ik iemand terug aanneem, ga ik er vanuit dat diegene toch wel weer verder kijkt op den duur. In mijn bedrijf zijn wel eens medewerkers teruggekomen na een paar jaar elders gewerkt te hebben, en binnen een paar jaar vertrokken ze dan ook weer. Ik heb nog nooit iemand binnen enkele maanden zien terugkeren, dus hoe het dan gaat weet ik niet.
Ik denk dat je werkgever er al rekening mee houdt. Is er aan je huidige functie niks te veranderen dat je het hier nog een paar jaar leuk vindt? Dan kun je gaan wanneer je wilt.
Wat eten we vanavond?
- vorig jaar overgestapt naar een andere baan.
- Binnen een maand liep ik daar alweer weg
- Gelukkig kon ik toen terugkeren naar mijn oude, vertrouwde werkgever.
- Ik voel me verplicht om nu een tijd te blijven
- Maar nu weeet ik ik dat ik toch na een tijdje weer begin na te denken over een volgende stap.
- Ik zat zelf te denken aan bijv een half jaar. Is dit acceptabel?

Als ik zo eens 'reken' dan zit je toch al aan dat half jaar? Minimaal 5 maanden iig en tegen de tijd dat je gesolliciteerd hebt, rond bent en opzegt zit je dus minimaal aan dat half jaar. Dus ik snap je issue niet echt over dat je je verplicht voelt om een tijd te blijven (6m), terwijl je straks 'na een tijdje' weer zult beginnen na te denken over een volgende stap en dat half jaar dus al om is.

Persoonlijk vind ik een half jaar vrij kort, maar als je werkgever die mogelijkheid uit had willen sluiten hadden ze geen tussentijdsje opzegmogelijkheid aan moeten bieden in je contract, dus het kan en mag. Ik zou er wel op rekenen dat ze je niet nóg een keer terugnemen als je nu weer zo snel weg gaat, dus heel goed nadenken over wie je nieuwe werkgever gaat worden. Heb je een idee hoe je de kansen vergroot om niet weer te hopen dat je naar je huidige wg terug zult mogen?

[Edit: Ah, dat vermoedde ik al. Je bent helemaal niet vorig jaar overgestapt: je zat in april nog in je proeftijd bij die andere wg dus bent pas net weer begonnen bij je huidige wg. Dat maakt het verhaal weer logischer.]
Je hebt alle reden om dankbaar te zijn. Maar je werkgrver zou volstrekt naïef zijn te denken dat je blijft.
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Ik dacht eigenlijk 3 jaar..... wel grappig dat zulke verwachtingen niet even besproken worden bij het terug komen.
Ben je gewoon teruggekomen en hup aan het werk of heeft het de werkgever nog extra moeite gekost?

Qua gevoel zou ik zeggen minstens een jaar. Maar tegelijkertijd is het gewoon een zakelijk iets en heb je ze waarschijnlijk uit de brand geholpen toen je terug kwam.
Een werkgever is niet naïef en weet dat je gaat. Ik zou de tijd benutten in het rustig om je heen kijken. Komt de perfecte baan over een maand dan laat je die toch niet gaan?
Ben je onder exact dezelfde voorwaarden terug gekomen of is er wel gesproken over de zaken die je noemt (salaris, doorgroeien)?

Wat de rest al zegt: als alles gelijk is gebleven zal je werkgever waarschijnlijk net als jij om zich heen blijven kijken omdat de werkgever ook wel snapt dat je niet lang blijft.

Ik zou als ik jou was de droombaan er niet om laten lopen maar wel wat beter vooronderzoek doen dan de vorige keer. Niet weer vertrekken voor een slecht alternatief.

Gevoelsmatig zou ik een jaar wel wat netter vinden dan een paar maanden (wat is nu een half jaar?), maar ik zou het (zowel als werkgever als werknemer) zakelijk bekijken.
Ik vind het vreemd dat jij en werkgever jullie wederzijdse verwachtingen niet hebben uitgesproken toen je terugkeer is besproken. Het lijkt me niet meer dan logisch dat hierover een gesprek plaats vindt voor wordt besloten dat je terug kan keren. Immers alle redenen voor je vertrek zijn anders ongewijzigd. Hier is ook wel eens iemand terug gekeerd, maar pas na een pittig gesprek over de verwachtingen.
Zou er voor mij ook aan liggen hoe hoog het verloop überhaupt op de afdeling is. Als het verloop groot is zou ik sneller vertrekken dan als dat laag ligt.
Minstens een jaar. Eerder zou ik echt niet netjes vinden.
En dan na dat jaar nog anderhalve maand of zo, zodat je ook niet uitstraalt dat je dat jaar uit fatsoen hebt uitgezeten.
Je bent helemaal niets verplicht. Een dienstverband is geld in ruil voor tijd/inzet/kennis en soms een resultaatverplichting.
Waarschijnlijk wilde jouw werkgever je terug omdat je weet te leveren, dus alle tijd die jullie extra hebben waarbij jullie van elkaar voordelen gebruikmaken is mooi meegenomen.

En daarnaast zal je werkgever vast niet zo naief zijn te denken dat je wensen om door te groeien is verdwenen na één teleurstellende ervaring.

Kies gewoon je eigen pad dus. Je bent je werkgever niets verschuldigd.
Kun je geen open kaart spelen? Bespreek het gewoon.
Dan weet de werkgever waar hij/zij aan toe is en kunnen ze op tijd op zoek naar een vervanger.
Ik heb ooit eens ergens gewerkt waar ik na het 1e jaarcontract een vast dienstverband zou krijgen. Er waren ook gedetacheerde collega’s die graag in dienst wilden komen, maar daar was geen budget voor. Ik wilde eigenlijk op zoek naar iets anders (vanwege reisafstand en werkinhoudelijke zaken- het bedrijf en de collega’s waren top). Het voelde niet goed dat ik wel een vast dienstverband zou krijgen en anderen niet. Toen heb ik open kaart gespeeld met mijn manager. Er is alvast gezocht naar mijn vervanger, maar ik mocht blijven totdat ik iets nieuws gevonden had. Dat heeft zo’n 4 maanden geduurd. In die tijd kon ik mijn vervanger inwerken en hielp ik met de implementatie van een nieuw systeem. De gedetacheerde collega’s mochten toch gewoon blijven, dat stond eigenlijk los van mijn situatie. Maar het was voor mij dus wel de reden om het gesprek aan te gaan.

Heb je gelijk weer een vast dienstverband gekregen?
Ik zou al nooit terugkeren naar een vorige werkgever omdat je altijd vertrekt met een reden.

Maar zou minimaal 1,5 jaar blijven en eigenlijk vind ik 2 jaar netjes. Maar ik lees dat iedereen daar anders over denkt.
Ik doe mijn best
Ik zou niet zo snel terug gaan naar een oude werkgever, maar als mijn andere keuzes zouden zijn: geen werk of kut werk of oude werkgever, dan zou ik ook voor de laatste gaan.

Maar je bent niet verplicht om weer jaren te blijven. De enige verplichting die je hebt, is je gewoon weer 100% inzetten voor je werk. En of je nu over een maand weg gaat of over een jaar, zolang je je inzet, is dat prima.

Want als je ergens nieuw gaat werken, dan ben je ook niet verplicht om minimaal X jaar te blijven, dus ik zou niet weten waarom dat wel zou moeten gelden als je terug gaat. Je werkgever heeft het nu eenvoudiger, want je hoeft niet ingewerkt te worden.

Dus voor nu heb je een baan en ik zou rustig rondkijken naar iets anders.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik zou deze keer wel pas weg gaan als je heel zeker bent van je nieuwe baan want nog een keer terug lijkt me niet meer kunnen.
Danae schreef:
17-06-2025 10:03
Ik zou deze keer wel pas weg gaan als je heel zeker bent van je nieuwe baan want nog een keer terug lijkt me niet meer kunnen.
Er is nooit 100% zekerheid, want je moet het toch ervaren voor je weet of het echt iets is. Ik ben op mwa-plekken gaan werken, die toch wel erg leuk bleken te zijn en ik heb op plekken gewerkt waar ik veel van verwachtte en die gewoon 100% teleurstelde.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
17-06-2025 10:11
Er is nooit 100% zekerheid, want je moet het toch ervaren voor je weet of het echt iets is. Ik ben op mwa-plekken gaan werken, die toch wel erg leuk bleken te zijn en ik heb op plekken gewerkt waar ik veel van verwachtte en die gewoon 100% teleurstelde.
Toch zou ik deze keer heel zeker zijn voordat je weggaat.
Danae schreef:
17-06-2025 10:21
Toch zou ik deze keer heel zeker zijn voordat je weggaat.
Ze was de vorige keer ook zeker van de overstap. Dus hoe wil je dat verbeteren? Een meeloopdag is één van de weinig manieren om er achter te komen hoe het er aan toe gaat bij een bedrijf, maar in veel beroepen is dat niet normaal om te doen.
dianaf schreef:
17-06-2025 10:28
Ze was de vorige keer ook zeker van de overstap. Dus hoe wil je dat verbeteren? Een meeloopdag is één van de weinig manieren om er achter te komen hoe het er aan toe gaat bij een bedrijf, maar in veel beroepen is dat niet normaal om te doen.
Het is toch mijn advies aan to om deze keer enkel over te stappen als ze er heel zeker van is. Dat jij het er niet mee eens bent is genoteerd.
Magick88 schreef:
17-06-2025 06:53
Ik dacht eigenlijk 3 jaar..... wel grappig dat zulke verwachtingen niet even besproken worden bij het terug komen.

Waarom leg je jezelf die norm op?
Ik zou proberen je werkgever als je gelijke te gaan zien. Dat helpt misschien ook als je straks weer ergens gaat solliciteren.

Een dienstverband is een zakelijke overeenskomst waar je beiden van profiteert.
het hangt er echt vanaf wat je doet en hoe lang het over het algemeen duurt voor nieuwe medewerkers (o.a. jouw vervanger straks) ingewerkt raken.

In mijn werkomgeving (onderwijs) is een half jaar echt not done, je commiteert je minimaal voor het schooljaar. Als je ergens langer werkt gebeurt het wel eens dat iemand rond kerst een nieuwe baan vindt, dat is best bespreekbaar natuurlijk. Maar terugkomen en tijdens een schooljaar vertrekken geeft erg veel onrust voor eigenlijk iedereen in de organisatie.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Ik ben na 4 maanden andere baan teruggegaan naar de baas van daarvoor. In die baan was ik na 9 maanden vertrokken maar bij nader inzien pastte die baan prima bij me. In gesprek toen met manager en directeur werd wel aangekaart of ik niet weer na paar maanden zou vertrekken. Inmiddels werk ik er weer 1,5 jaar.
Zebra tussen de paarden

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven