Niet koken op vakantie
maandag 16 juni 2025 om 21:06
In een ander topic ('op vakantie met kleuters, hoe kom ik uitgerust terug') zeiden meerdere mensen dat ze absoluut niet koken op vakantie. Wij boeken altijd een huisje en ik kook vaker wel dan niet. Zou ook best wat minder willen koken (het gaat me niet om de taakverdeling hoor!), maar vraag me af hoe anderen dat doen. Betekent niet koken elke dag uit eten? Dat is toch enorm duur? Ik krijg buikpijn van vaak uit eten en ook qua gewicht word ik niet happy van de gevolgen. Uitgebreid ergens lunchen kan trouwens wel een goed alternatief zijn af en toe, maar meestal mis ik dan toch groenten. Afhalen: zelfde probleem, ik vind vaak snacken vreselijk en man idem (in tegenstelling tot onze kinderen natuurlijk). Dus ik denk dat ik het bij zo eenvoudig mogelijk koken houd, maar ik vind dat lastig. Thuis ben ik de kok en we eten best goed en gevarieerd, op vakantie gaat dat lastiger en waarschijnlijk denk ik te moeilijk als het gaat om recepten. Maar elke avond salade met broodje wordt hem ook niet. Hoe doen jullie (de mensen die wel koken) dat en iemand nog een goede tip? Ben heel benieuwd!
dinsdag 17 juni 2025 om 10:24
Nou dit inderdaad. Als we een (lang) weekend in zo'n huisje zitten, gaan we dus meestal 'uit eten' op het park of we eten wat makkelijks in het huisje. Bijvoorbeeld stokbrood met soep of we halen frietjes of pizza. Maar in de zomervakantie, willen we dat ook weer geen 10 dagen dus dan kook ik ook wel een keer een simpele pasta of iets dergelijks. De bbq gaat ook wel aan dan.
dinsdag 17 juni 2025 om 10:26

dinsdag 17 juni 2025 om 10:43
Nee dat heb ik niet, ik vind het wel leuk zo'n grote supermarkt waar ze van alles hebben. Ook leuk om daar eens andere producten dan thuis te proberen. En je moet toch ook drinken en ontbijt halen als je in een vakantiehuis verblijft.
We hadden een paar jaar geleden vanwege een meevaller ruim budget op vakantie, en toen hadden we het idee om iedere dag uit eten te gaan. In Italië waar het eten dus ook nog eens lekkerder en beter is dan bijv Tsjechië. Maar na 2 weken waren het gewoon zat. De laatste week hebben we het afgewisseld met eenvoudig eten in ons vakantiehuis, met het bord op schoot zeg maar.
dinsdag 17 juni 2025 om 10:44
Dat begrijp ik, maar dat zou ik zelf dan liever doen in de kleinere lokale minimarktjes. Maar is een persoonlijke voorkeur misschien. Ik doe hier in Nederland ook liever mijn boodschappen bij de kleinere winkels maar ontkom er niet aan om eens per week ook naar een grote supermarkt te rijden. Ik heb er weinig ervaring mee maar het klinkt voor mij niet als iets heel fijns.

dinsdag 17 juni 2025 om 10:51
Doen we soms inderdaad wel. Maar ze is ook nog een lastige eter, dus in het buitenland is het vaak al een uitdaging

dinsdag 17 juni 2025 om 10:51
Maar als je niet naar een grote supermarkt wil, is er in toch zo'n beetje elk dorpje wel een wekelijkse markt waar ze ook van alles hebben? Ik vind beide leuk trouwens.Dala schreef: ↑17-06-2025 10:44Dat begrijp ik, maar dat zou ik zelf dan liever doen in de kleinere lokale minimarktjes. Maar is een persoonlijke voorkeur misschien. Ik doe hier in Nederland ook liever mijn boodschappen bij de kleinere winkels maar ontkom er niet aan om eens per week ook naar een grote supermarkt te rijden. Ik heb er weinig ervaring mee maar het klinkt voor mij niet als iets heel fijns.
dinsdag 17 juni 2025 om 11:06
Ik ben dol op buitenlandse supermarkten!
Als ik met een camper / caravan met kookspullen zou gaan, zou ik ook veel vaker zelf koken, denk ik. En helemaal als ik een gezin met kinderen zou hebben.
Maar ik ga in m'n eentje (of stedentrip met vriendin) en altijd vliegen en ver weg waar ze heerlijk eten hebben voor weinig. Zelfs toen ik 8 maanden weg was, heb ik denk ik maar 3 keer zelf gekookt in een hostel. Dan ging ik alleen zelf koken als ik heeeel erg zin had in een bepaald item / gerecht. En dat was dan eigenlijk altijd duurder dan ergens een daghap halen.
Als ik met een camper / caravan met kookspullen zou gaan, zou ik ook veel vaker zelf koken, denk ik. En helemaal als ik een gezin met kinderen zou hebben.
Maar ik ga in m'n eentje (of stedentrip met vriendin) en altijd vliegen en ver weg waar ze heerlijk eten hebben voor weinig. Zelfs toen ik 8 maanden weg was, heb ik denk ik maar 3 keer zelf gekookt in een hostel. Dan ging ik alleen zelf koken als ik heeeel erg zin had in een bepaald item / gerecht. En dat was dan eigenlijk altijd duurder dan ergens een daghap halen.
dinsdag 17 juni 2025 om 11:07
Zeker. Markten of kleine lokale winkels en speciaalzaken. Of kleinere supermarktjes/avondwinkels.
Komt bij misschien doordat je voor die grotere supermarkten de auto in moet.

dinsdag 17 juni 2025 om 11:10
Ik stofzuig ook wel eens als ik op vakantie ben. Of ik doe de was. Uiteindelijk gaan alle gewone levensbehoeftes gewoon door, ook op vakantie.
Afgezien van het feit dat ik het heerlijk vind, een buitenlandse supermarkt.
dinsdag 17 juni 2025 om 11:14
Wij wisselen een beetje af. Laatste keer vakantie gingen we 3x uit eten, 2x wat afhalen op de camping (een keer pizza, een keer snacks), 3x bbq-en met salade en veel groenten en 3x zelf 'koken' (een keer soep, een keer een curry en een salade).
Als we de hond niet mee zouden hebben zouden we wel vaker uit eten gaan denk ik.
Als we de hond niet mee zouden hebben zouden we wel vaker uit eten gaan denk ik.
dinsdag 17 juni 2025 om 11:28
Wij koken normaal gesproken vrijwel elke dag op vakantie. Nou ja, heel vaak is het ook bbq aan, salade en stokbrood erbij. Maar ook geregeld gewoon iets van pasta, rijst, etc. Soms ook zo'n kant en klare diepvriesmaaltijd (paella of zo) uit de vreizer van zo'n grote supermarkt.
We moeten toch wel vrijwel elke dag langs de supermarkt voor drinken, fruit, brood etc. en ik vind het juist altijd wel leuk.
We gaan maar een paar keer uit eten, sowieso eerste en laatste avond en dan tussendoor nog wel een keertje. Uit eten gaan is me ook gewoon te duur met drie grote puberjongens die je de oren van je hoofd eten. En toen ze klein waren vond ik uit eten gaan ook niet altijd even relaxed, dus was bij de tent of camper eten gewoon makkelijker.
Komende zomer gaan we rondtrekken in Azie en ik heb wel aangekondigd dat ik deze keer niet van plan ben om ook maar 1x ergens in de keuken te gaan staan, behalve misschien voor een kookworkshop, haha.
We moeten toch wel vrijwel elke dag langs de supermarkt voor drinken, fruit, brood etc. en ik vind het juist altijd wel leuk.
We gaan maar een paar keer uit eten, sowieso eerste en laatste avond en dan tussendoor nog wel een keertje. Uit eten gaan is me ook gewoon te duur met drie grote puberjongens die je de oren van je hoofd eten. En toen ze klein waren vond ik uit eten gaan ook niet altijd even relaxed, dus was bij de tent of camper eten gewoon makkelijker.
Komende zomer gaan we rondtrekken in Azie en ik heb wel aangekondigd dat ik deze keer niet van plan ben om ook maar 1x ergens in de keuken te gaan staan, behalve misschien voor een kookworkshop, haha.
dinsdag 17 juni 2025 om 11:32
dinsdag 17 juni 2025 om 11:49
Precies dit. Heerlijk rondstruinen in die grote supermarkten en natuurlijk de versmarkten. Eten is toch wel een van de belangrijkste peilers op vakantie voor ons. Bij het boeken kijken we sowieso alleen naar huisjes met eigen tuin en op google maps alvast naar waar de versmarkten en grote supermarkt zijn gelegen. Op de eerste dag gaan we dan op zoek naar een goede bbq, als die er niet is.
De keukens zijn meestal wat behelpen (pannetjes die bol staan van onderen, koekenpannen die aanbranden, een Senseo koffiezetapparaat

Het eten is dus meestal vis of soms een goed stuk vlees die we eind van de ochtend op de markt hebben gehaald, alsmede lokale groenten/fruit/kazen/vleeswaren,olijven etc.
S middags brood thuis of eten bij een strandtent of ergens een terras. Tegen de avond gaat de bbq aan en is het meestal gegrilde vis en soms vlees met een grote salade en brood/tortilla.
Kost niet veel moeite en is uitstekend te combineren met een glas wijn en een boekje en wat in de tuin rommelen, met mijn camera.

pink-freud wijzigde dit bericht op 18-06-2025 21:49
1.54% gewijzigd
Vanity of vanities; all is vanity
dinsdag 17 juni 2025 om 11:51
Ik neem altijd voor minimaal 3 dagen ingevroren eten mee: soep, pastasaus, dat soort dingen. Dan heb ik al 3 dagen: niet koken, toch gezond en goedkoop eten.
In een koelbox met elementen gaat het ontdooien echt super langzaam.
Soms is er op de camping een vriezer voor algemeen gebruik, dan zou er meer mee kunnen.
Daarnaast wel een keer patat, een keer uit eten. En dan verder simpele gerechten.
In een koelbox met elementen gaat het ontdooien echt super langzaam.
Soms is er op de camping een vriezer voor algemeen gebruik, dan zou er meer mee kunnen.
Daarnaast wel een keer patat, een keer uit eten. En dan verder simpele gerechten.
dinsdag 17 juni 2025 om 11:59
dinsdag 17 juni 2025 om 12:02
Huishouden is in een huisje ook wel een must. Of nou ja, bijhouden dan. Omdat het vaak niet heel groot is, vooral de keuken, met zo'n kleine wasbak en aanrecht met van die onmogelijke hoekjes en randjes die je nooit echt goed schoon krijgtNana_Mouskouri schreef: ↑17-06-2025 11:10Ik stofzuig ook wel eens als ik op vakantie ben. Of ik doe de was. Uiteindelijk gaan alle gewone levensbehoeftes gewoon door, ook op vakantie.
Afgezien van het feit dat ik het heerlijk vind, een buitenlandse supermarkt.

Maar het heeft allemaal wel z'n charme. Vind ik.
Vanity of vanities; all is vanity

dinsdag 17 juni 2025 om 12:06
Je moet het er leuk vinden, maar Duitse vakantiehuisjes zijn een geweldige optie voor de forummer die zelf graag kookt. Ik heb daar regelmatig keukens die net zo goed of beter toegerust zijn dan mijn eigen (en ik heb de boel heel aardig voor elkaar). Bakvormen, eierkokers, gourmetstellen, braadpannen, drie verschillende apparaten om koffie mee te zetten, messenblokken, etc. En als er een keer bijna niets is, dan lukt het ook best. Ik zie het probleem nooit zo op dit gebied. Op veel andere gebieden wel, maar koken in matige keukens is geen bron van ergernis.
dinsdag 17 juni 2025 om 12:10
Fijne tip! De afgelopen jaren gingen we naar een ander land, dus dit wist ik niet - die traiteurgerechten ga ik mijzelf dit jaar een paar keer per week gunnen. Overigens vind ik koken ook geen straf hoor, ik kook thuis graag en uitgebreid, maar ik heb weinig vakantie en op vakantie zou het dus iets minder mogen. Wel erg leuk: man springt af en toe in en kookt dan de maaltijden die hij in het studentenhuis al kookte. Spaghetti met groenten en kant en klare saus, bijvoorbeeld. Ik gebruik nooit iets kant en klaars, maar voor vakantie echt prima. Nu maak ik dit zelfs thuis wel eens op drukke doordeweekse dagen. Daar ga je dan, als eetsnob

dinsdag 17 juni 2025 om 12:22
Mijn kinderen waren ook een drama met eten. Gelukkig durfden ze vanaf een jaar of 8-10 wel wat meer te proeven maar jongste heeft nog lang een voorkeur gehad voor de schnitzel of kipnuggets. Het kan erger, want mijn neefje van 13 eet nog steeds alleen maar kindermenu’s (is gelukkig ook nog een klein ventje). Ik heb bij Disney wel 30 euro betaald bij het AYCE-restaurant voor een kind dat drie frietjes een kipnugget en een wortel at. Inmiddels eten ze goed, maar is oudste vegetariër, eentje die geen paddenstoelen eet, dus dat is ook best een uitdaging.
dinsdag 17 juni 2025 om 12:26
Ik vind het juist altijd wel leuk om van weinig tot niks toch iets te maken. Wij waren laatst op een eiland waar het assortiment in de supermarkt echt tegenviel én we zaten nogal afgelegen zonder auto, dus we hebben in één keer zoveel mogelijk gekocht en het daar de hele week mee gedaan. En dan komt er dus bijvoorbeeld geroosterd (oud) brood met sardines uit blik en een salade op tafel. Of een zelfgemaakte soep van bonen met crostini's ofzo. Of een plank vol diverse bruschetta's. En dan zijn we iedere keer weer tevreden over het lekkers dat we er weer van hebben weten te maken.
meisje85 wijzigde dit bericht op 17-06-2025 12:33
0.09% gewijzigd
dinsdag 17 juni 2025 om 12:28
Wat flexibel, echt heel goed. Ik probeer dit als voorbeeld in gedachten te houden!meisje85 schreef: ↑17-06-2025 12:26Ik vind het juist altijd wel leuk om van weinig tot niks toch iets te maken. Wij waren laatst op een eiland waar het assortiment in de supermarkt echt tegenviel én we zaten nogal afgelegen zonder auto, dus we hebben in één keer zoveel mogelijk gekocht en het daar de hele week mee gedaan. En dan komt er dus bijvoorbeeld geroosterd (oud) brood met sardines uit blik en een salade op tafel. Of een zelfgemaakte soep van bonen met crostini's ofzo. Of een plank vol diverse bruschetta's. En dan zijn we iedere keer weer tevreden over het lekkerst dat we er weer van hebben weten te maken.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in