Boeken en artikelen die je zijn bijgebleven uit je jeugd
dinsdag 17 juni 2025 om 16:38
TO trapt af:
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
Ik ben uit de jaren 70 en groeide op in de 80's.
Ik was dol op lezen, lid vd bieb en heel wat verstouwd in die tijd.
Er zijn mij een aantal boeken echt bijgebleven qua verhaal en inhoud en indruk.
Ik las in die tijd ook strips, Suske en Wiske vooral en soms de Tina van mijn oudere nicht maar ook bladen uit de leesmap van mijn oom en tante waar ik in bepaalde gevallen echt nog te jong voor was.
Wat mij qua boektitels altijd is bijgebleven:
Kruistocht in Spijkerbroek.
Wierook en Tranen.
Ik hoef niet op schoot.
De meidenklup ( ja zo schreef je dat toen nog)
Een anti love story.
Ook twee artikelen, ik meen uit de Panorama over de vermissing van Gemma van de Boom en het meisje Thea Puymbroeck die door haar eigen moeder en diens vriend omgebracht is.
Dat laatste daar heb ik best lang last van gehad zeg maar qua details en feit dat ik het las toen ik pas 8 was.
Van de Tina herinner ik mij het verhaal van een schilderij waar mensen in gevangen zaten en een meisje waarvan de mensen in de wereld om haar heen robots bleken te zijn.
Benieuwd naar jullie ervaringen op dit vlak.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
dinsdag 17 juni 2025 om 17:04
Ik kom uit dezelfde tijd als jij. Boeken: Kruimeltje en De olijke tweeling, de hele serie van Pitty. En ik las de Penny terwijl ik niks met paarden heb of had.
Artikelen: de gijzeling in Gladbeck. Kan zo de foto van de gijzelnemers met de 2 gegijzelde meiden voor me zien.
En de moorden in een cafe in Delft, was na het nieuws zo een politiebericht. Dat vond ik zo spannend, dacht dat de voortvluchtende moordenaar zo mijn kamer in kon komem terwijl ik niet in de buurt van Delft woonde
Artikelen: de gijzeling in Gladbeck. Kan zo de foto van de gijzelnemers met de 2 gegijzelde meiden voor me zien.
En de moorden in een cafe in Delft, was na het nieuws zo een politiebericht. Dat vond ik zo spannend, dacht dat de voortvluchtende moordenaar zo mijn kamer in kon komem terwijl ik niet in de buurt van Delft woonde
dinsdag 17 juni 2025 om 17:17
dinsdag 17 juni 2025 om 17:19
dinsdag 17 juni 2025 om 17:25
Ik ben van dezelfde lichting als jij en ik verslond Tina's (gosh, wat waren die goed toen!) en ik had ook een paar "clubs", voor tienermeiden. Over een meisje dat fantaseerde over Erik Mesie en onthutst achterbleef toen hij niet op slag verliefd op haar werd na een concert.
En ik las ook wel eens van die enge reportages in de panorama over moord en doodslag, dat kon me aardig bezighouden.
In de Tina was een verhaal over een spookbeeld in de spiegel en een meisje met geheugenverlies dat Martje genoemd werd. En iets met skateboards en concurrerende nichtjes.
Qua boeken verslond ik alles van Thea Beckman, Jan Terlouw, Roald Dahl en Guus Kuijer.
En ik las ook wel eens van die enge reportages in de panorama over moord en doodslag, dat kon me aardig bezighouden.
In de Tina was een verhaal over een spookbeeld in de spiegel en een meisje met geheugenverlies dat Martje genoemd werd. En iets met skateboards en concurrerende nichtjes.
Qua boeken verslond ik alles van Thea Beckman, Jan Terlouw, Roald Dahl en Guus Kuijer.
.
dinsdag 17 juni 2025 om 17:49
Ah die laatste...heb het boek nooit gelezen maar wel de serie gezien op VPRO
dinsdag 17 juni 2025 om 17:59
Mijn liefste boek was (is) dat, De Gebroeders Leeuwenhart.
Tot mijn tiende woonden wij boven de winkel van mijn ouders en mocht ik daar boeken pakken en weer terugzetten als ik ze uithad, als ik ze netjes behandelde. Als de winkel dicht was, vond ik dat een enge plek. Opeens donker en stil, brrr. Maar als ik een nieuw boek nodig had moest ik er wel heen. Soms wist ik dat er een boek met enge voorkant vooraan stond (Wipneus en Pim en prinses Platina, doodeng!) en dan durfde ik bijna niet. Liep ik met mijn hand half voor mijn gezicht om het maar niet te hoeven zien, boek snel achteraan zetten en dan opgelucht ademhalen.
Ik woonde op loopafstand van de bibliotheek, samen met een vriendin gingen wij daar als echt nog jonge kinderen uren voorlichtingsboekjes zitten lezen, haha, we waren volledig van alles op de hoogte.
Verder las ik ook alle Suske en Wiskes, als tiener FC Knudde. En we hadden thuis de leesmap met de meest recente weekbladen en een selectie maandbladen. De roddelbladen hoefde ik niet maar verder las ik bijna alles.
Ik had als tiener een abonnement op de Club en later Viva natuurlijk.
Boeken die als schoolkind indruk maakten: Kruistocht in Spijkerbroek, Koning van Katore, Van den Vos Reynaerde (voorgelezen door de meester in de zesde klas, hilarisch) en vele, vele andere. Maar De Gebroeders Leeuwenhart blijft nummer één.
Tot mijn tiende woonden wij boven de winkel van mijn ouders en mocht ik daar boeken pakken en weer terugzetten als ik ze uithad, als ik ze netjes behandelde. Als de winkel dicht was, vond ik dat een enge plek. Opeens donker en stil, brrr. Maar als ik een nieuw boek nodig had moest ik er wel heen. Soms wist ik dat er een boek met enge voorkant vooraan stond (Wipneus en Pim en prinses Platina, doodeng!) en dan durfde ik bijna niet. Liep ik met mijn hand half voor mijn gezicht om het maar niet te hoeven zien, boek snel achteraan zetten en dan opgelucht ademhalen.
Ik woonde op loopafstand van de bibliotheek, samen met een vriendin gingen wij daar als echt nog jonge kinderen uren voorlichtingsboekjes zitten lezen, haha, we waren volledig van alles op de hoogte.
Verder las ik ook alle Suske en Wiskes, als tiener FC Knudde. En we hadden thuis de leesmap met de meest recente weekbladen en een selectie maandbladen. De roddelbladen hoefde ik niet maar verder las ik bijna alles.
Boeken die als schoolkind indruk maakten: Kruistocht in Spijkerbroek, Koning van Katore, Van den Vos Reynaerde (voorgelezen door de meester in de zesde klas, hilarisch) en vele, vele andere. Maar De Gebroeders Leeuwenhart blijft nummer één.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

dinsdag 17 juni 2025 om 18:02
Leuk topic. Ik verslond ook de Tina, later de Club en de Yes. En de Hitkrant voor de posters van Danny de Munk
en Madonna en Wham.
Ik las alles wat ik te pakken kon krijgen maar was helemaal weg van Thea Beckman en vooral Hasse Simonsdochter heb ik tig keer gelezen. Ik lees nog steeds heel graag historische verhalen, die liefde is nooit verdwenen.

Ik las alles wat ik te pakken kon krijgen maar was helemaal weg van Thea Beckman en vooral Hasse Simonsdochter heb ik tig keer gelezen. Ik lees nog steeds heel graag historische verhalen, die liefde is nooit verdwenen.

dinsdag 17 juni 2025 om 18:15
Bij Engels op de Havo hadden we een boek met korte verhalen waar je er een aantal uit kon halen voor op je lijst. Een van die verhalen ging over een sniper (een sluipschutter). Volgens mij heette het ook The sniper. Dat verhaal zou ik graag nog eens lezen. Het maakte nl indruk, maar ik heb echt géén idee meer hoe het precies ging. Maar ik weet ook niet meer hoe het lesboek heette, dus daar zal ik wel nooit meer achter komen (was begin jaren 90).
dinsdag 17 juni 2025 om 18:20
Ik heb in mijn jeugd altijd de boeken van Arendsoog verslonden. Vaste prik op Sinterklaas was de nieuwste Arendsoog. In de bieb ook de hele Kameleon-serie gelezen en ook Pim Pandoer. Later alle Conny Coll-boekjes gelezen.
In mijn jeugdjaren ook de wonderbenen van Umberto Mara gelezen. Ging over een voetballer uit een arm gezin in Zuid Italië. Zusje moest een operatie ondergaan, geen geld en uiteindelijk brak broer dus door als voetballer en zo een happy end.
In mijn jeugdjaren ook de wonderbenen van Umberto Mara gelezen. Ging over een voetballer uit een arm gezin in Zuid Italië. Zusje moest een operatie ondergaan, geen geld en uiteindelijk brak broer dus door als voetballer en zo een happy end.
dinsdag 17 juni 2025 om 18:24
dinsdag 17 juni 2025 om 18:24
Peters reis rond de zon, tante Pattent en de babysitter boekjes komen direct in mij op.
Tante Pattent heb ik toevallig een paar dagen terug gekocht via marktplaats blij dat ik die weer heb. Peters reis heb ik nog van mijzelf maar mevrouw Pattent was letterlijk stuk gelezen.
En toen ik echt heel jong was had ik een klein vierkant boekje en dat heette: “een stoel voor (mijn echte naam)” ow hemel dat boek heb ik zo enorm vaak gelezen. Ik kwam hem vorig jaar tegen bij het opruimen van mijn zolder ik wist echt niet dat ik hem nog had.
En vanuit school kregen we het boek: Rotterdam geblaakte stad” heb dat boek zeker 10 keer geprobeerd te lezen maar kwam er niet doorheen.
Pitty’s kostschool boekjes las ik van mijn moeder en die fearstreet boeken en kippenvel.
Ook bijgebleven: ontvoerd, blauwe plekken, kladwerk en spijt.
Tante Pattent heb ik toevallig een paar dagen terug gekocht via marktplaats blij dat ik die weer heb. Peters reis heb ik nog van mijzelf maar mevrouw Pattent was letterlijk stuk gelezen.
En toen ik echt heel jong was had ik een klein vierkant boekje en dat heette: “een stoel voor (mijn echte naam)” ow hemel dat boek heb ik zo enorm vaak gelezen. Ik kwam hem vorig jaar tegen bij het opruimen van mijn zolder ik wist echt niet dat ik hem nog had.
En vanuit school kregen we het boek: Rotterdam geblaakte stad” heb dat boek zeker 10 keer geprobeerd te lezen maar kwam er niet doorheen.
Pitty’s kostschool boekjes las ik van mijn moeder en die fearstreet boeken en kippenvel.
Ook bijgebleven: ontvoerd, blauwe plekken, kladwerk en spijt.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
dinsdag 17 juni 2025 om 18:26
Ow ik snap wel waarom je dat is bijgebleven!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
dinsdag 17 juni 2025 om 18:26
Mij is om de één of andere reden een artikel bijgebleven uit de Panorama, die kwam niet bij ons thuis, dus bij de kapper ofzo, over de hel van Tenerife, met grote zwart-wit foto’s van twee vliegtuigen in een vuurzee. Ik zal nog geen tien zijn geweest. Maakte veel indruk
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
dinsdag 17 juni 2025 om 18:29
Voorzienende blik...zou in deze tijd een aflevering van Black Mirror kunnen zijn.

dinsdag 17 juni 2025 om 18:36
Wat spannend jouw verhaal...Yella78 schreef: ↑17-06-2025 17:59Mijn liefste boek was (is) dat, De Gebroeders Leeuwenhart.
dinsdag 17 juni 2025 om 18:36
Ik verslond de boeken van De Vijf vroeger. Ik verslond trouwens bijna alle boeken, haha.
Ik heb meer een tv serie die me enorm bijgebleven is, maar ik denk dat het misschien wel heel duf zou zijn als ik het nu weer terug zou zien (ik kan het alleen nergens meer vinden). Dat was Anna. Een meisje die ballerina wilde worden, maar een ongeluk kreeg. Met geloof ik ook een vriend in een rolstoel.
Ik heb meer een tv serie die me enorm bijgebleven is, maar ik denk dat het misschien wel heel duf zou zijn als ik het nu weer terug zou zien (ik kan het alleen nergens meer vinden). Dat was Anna. Een meisje die ballerina wilde worden, maar een ongeluk kreeg. Met geloof ik ook een vriend in een rolstoel.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in