Blog eenvoudig leven van Teunie Luijk
donderdag 11 augustus 2022 om 19:53
Is er hier nog iemand die Teunie volgt? Tot mijn verbazing schreef ze in haar laatste blog dat haar zoon Jan afgelopen maandag getrouwd is. Deze jongen is 19 jaar. Vorig jaar voor het vwo geslaagd en gaat nog studeren.
https://eenvoudigleven.blogspot.com
https://eenvoudigleven.blogspot.com
blondie68 wijzigde dit bericht op 11-08-2022 20:06
Reden: Link toevoegen
Reden: Link toevoegen
7.63% gewijzigd
woensdag 18 juni 2025 om 11:53
Eens.Lila-Linda schreef: ↑18-06-2025 11:45Nou ja ik snap de reactie wel. Als je vrouwen geen kans geeft zich optimaal te ontwikkelen, loop je dus ook heel veel waanzinnige goeie docenten mis, of politieagenten of ministers. Als je niet optimaal ieders kunnen gebruikt, is dat zonde
Dan nemen maar mannen al die rollen op, terwijl die er wellicht veel minder goed in zijn.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.

woensdag 18 juni 2025 om 12:09
Ik vraag me wel af of vrouwen die opgroeien in een cultuur waarin heel beperkte ideeën zijn over de rollen die vrouwen in de maatschappij mogen aannemen wel daadwerkelijk een vrije keuze kunnen maken. Je kunt natuurlijk zeggen dat ze er vrijwillig voor kiest om in die cultuur te blijven, maar aangezien ze opgevoed is met deze standpunten, is het wellicht lastiger daarvan los te komen dan wij denken. Daarnaast zou ze veel verloren hebben als ze gekozen had voor een wereldser leven.ldp schreef: ↑18-06-2025 11:49Nu doe je net of die mannen met hun hand over hun hart strijken en de maatschappij gaan redden. Die mannen kiezen wat ze leuk vinden en wat ze zelf willen. Net als Teunie.
Als die mannen die rollen pakten omdat het nodig was en ze zich zo verantwoordelijk voelden dan zaten ze allemaal wel in de zorg en het onderwijs.
De meeste werkende mensen doen nou eenmaal niet de banen die jij noemt en waar we met smart op zitten te wachten. Ik zelf ook niet.
woensdag 18 juni 2025 om 12:16
Dat denk ik ook. Volgens mij kent de streng gereformeerde cultuur niet iets als verstoting oid maar toch....Nana_Mouskouri schreef: ↑18-06-2025 12:09Ik vraag me wel af of vrouwen die opgroeien in een cultuur waarin heel beperkte ideeën zijn over de rollen die vrouwen in de maatschappij mogen aannemen wel daadwerkelijk een vrije keuze kunnen maken. Je kunt natuurlijk zeggen dat ze er vrijwillig voor kiest om in die cultuur te blijven, maar aangezien ze opgevoed is met deze standpunten, is het wellicht lastiger daarvan los te komen dan wij denken. Daarnaast zou ze veel verloren hebben als ze gekozen had voor een wereldser leven.
Ik vind alle religies bepaalde vormen van indoctrinatie hebben waarbij zeker bij de orthodoxe religies vrouwen het nakijken hebben, of dit gaat om orthodox joods, islam of gereformeerden.
Ik ken zat verhalen, waarvan een aantal uit naaste omgeving waarbij het vrouwen die wel voor zichzelf opkwamen of zich ontworstelden het echt niet makkelijk is gemaakt. Om o er het mentale leed nog maar te zwijgen.
Daarom word ik altijd een beetje ongemakkelijk van dergelijke topics waarin gekoketteerd wordt met dingen die echt wel een keerzijde hebben die alles behalve kneuterig en gezellig is.
woensdag 18 juni 2025 om 12:18
Mette schreef: ↑18-06-2025 09:17De pasgetrouwde zoon verwacht alweer een kind, dat is snel.
Teunie lijkt me een aardig mens. Maar je hele leven laten bepalen door wat mannen in een kerk vinden is nou niet iets wat ik bewonder, integendeel.
Ze schreef een keer dat ze bedroefd was dat een dominee ging emigreren. Toen ik die man even googelde kwam ik wat niet bepaald gezeliige standpunten tegen, idem voor de echtgenoot op x. Ik vind dat helemaal niet passen bij de gezellige verhaaltjes.
Precies dit.
Ik had van Willem altijd het beeld van een lieve, aardige man.
Toen kwam ik hem tegen op X. Nou, die staat toch echt wel oer-conservatief in het leven.

Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
woensdag 18 juni 2025 om 12:20
Heb geen socials maar ben daarom oprecht benieuwd wat hij schreef??Serengeti schreef: ↑18-06-2025 12:18Precies dit.
Ik had van Willem altijd het beeld van een lieve, aardige man.
Toen kwam ik hem tegen op X. Nou, die staat toch echt wel oer-conservatief in het leven.Was te verwachten natuurlijk met hun achtergrond, maar dan krijg je toch weer een heel ander beeld. Ik werd er niet vrolijk van.
woensdag 18 juni 2025 om 12:26
sprokkelientje schreef: ↑18-06-2025 12:20Heb geen socials maar ben daarom oprecht benieuwd wat hij schreef??
Nou wat ik heb gelezen o.a. anti LHBTI, pro-Trump, schrijft cynisch over "de linksen", anti-Palestijnen en pro-Israël en uiteraard veel bijbelteksten.
Heel erg SGP en dat was uiteraard te verwachten. Maar toch...
woensdag 18 juni 2025 om 12:29
Klinkt niet bepaald " kneuterig"
woensdag 18 juni 2025 om 12:32
Mijniebelle schreef: ↑18-06-2025 12:27Ja en de manier waarop, kwam echt over als een heel erg onaangename man.
Ja inderdaad, dat wilde ik er ook nog bij zetten: veel korte antwoorden maar wel op een heel naar toontje.
woensdag 18 juni 2025 om 12:44
Dat ben ik wel met je eens.Nana_Mouskouri schreef: ↑18-06-2025 12:09Ik vraag me wel af of vrouwen die opgroeien in een cultuur waarin heel beperkte ideeën zijn over de rollen die vrouwen in de maatschappij mogen aannemen wel daadwerkelijk een vrije keuze kunnen maken. Je kunt natuurlijk zeggen dat ze er vrijwillig voor kiest om in die cultuur te blijven, maar aangezien ze opgevoed is met deze standpunten, is het wellicht lastiger daarvan los te komen dan wij denken. Daarnaast zou ze veel verloren hebben als ze gekozen had voor een wereldser leven.
Ik vind het alleen ook wat beperkt om of iemand 'iets bereikt heeft' alleen maar af te meten aan het feit of iemand een baan buiten de deur heeft.
Dat kun je je in elk thuisblijfmoeder- of moedervloggertopic toch ook met recht afvragen. Ik denk niet dat deze vrouw daar voor onder doet. En trouwens voor nogal veel mensen met nogal veel banen net zo goed.
woensdag 18 juni 2025 om 12:58
sterker nog, dat geldt in meer of mindere mate voor elke vrouw, ook in Nederlandldp schreef: ↑18-06-2025 12:44Dat ben ik wel met je eens.
Ik vind het alleen ook wat beperkt om of iemand 'iets bereikt heeft' alleen maar af te meten aan het feit of iemand een baan buiten de deur heeft.
Dat kun je je in elk thuisblijfmoeder- of moedervloggertopic toch ook met recht afvragen. Ik denk niet dat deze vrouw daar voor onder doet. En trouwens voor nogal veel mensen met nogal veel banen net zo goed.
woensdag 18 juni 2025 om 14:41
Ik denk dat voor veel mensen geldt dat aan iedere keuze ook nadelen kleven. Het is best zeldzaam om op alle fronten een perfect leven te hebben.
Belangrijk is dus welke nadelen acceptabel zijn als je kiest.
In geval van Teunie is het niet helemaal eerlijk om de nadelen van de ene keuze tegenover de voordelen van een andere keuze te zetten.
Ja, in haar kringen ligt veel vast (positie van de vrouw, hiërarchie, ongeschreven regels, enz) dat kan een last zijn maar het kan ook veiligheid bieden: gedragsregels liggen vast, er is de veiligheid van een gemeenschap waar je bij hoort, minder keuze betekent ook minder keuzestress)
Er zijn genoeg mensen die gedijen op duidelijkheid en voorspelbaarheid, en zich juist dan kunnen ontplooien door bijvoorbeeld cursussen te geven en een bedrijf op te zetten.
In geval van Teunie is het niet helemaal eerlijk om de nadelen van de ene keuze tegenover de voordelen van een andere keuze te zetten.
Ja, in haar kringen ligt veel vast (positie van de vrouw, hiërarchie, ongeschreven regels, enz) dat kan een last zijn maar het kan ook veiligheid bieden: gedragsregels liggen vast, er is de veiligheid van een gemeenschap waar je bij hoort, minder keuze betekent ook minder keuzestress)
Er zijn genoeg mensen die gedijen op duidelijkheid en voorspelbaarheid, en zich juist dan kunnen ontplooien door bijvoorbeeld cursussen te geven en een bedrijf op te zetten.
woensdag 18 juni 2025 om 14:48
Of vredelievend als in ‘heb u naaste lief’.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
woensdag 18 juni 2025 om 14:54
Dat geldt natuurlijk voor heel veel zwaar gelovigen.
woensdag 18 juni 2025 om 14:57
Gezellig. En daarna aanschuiven bij moeder de vrouw met zelfgemaakte soep met verse groenten uit eigen moestuin.
woensdag 18 juni 2025 om 15:01
Als je niet uit de leefwereld van Teunie komt snap je er weinig van.
De meeste vrouwen hebben tegenwoordig gewoon een parttime baan naast het gezin, vooral de jongere generatie.
En vinden de rolverdeling helemaal prima.
Teunie heeft genoeg kwaliteiten die zij inzet, werkt harder dan menigeen.
Op latere leeftijd nog een goedlopende shop begonnen , zelfvoorzienend leven , enz.
Wel in de wereld maar niet van de wereld (werelds) noemen ze dat
Denk niet dat zij een ander soort leven gewild zou hebben, opleiding of niet.
De meeste vrouwen hebben tegenwoordig gewoon een parttime baan naast het gezin, vooral de jongere generatie.
Op latere leeftijd nog een goedlopende shop begonnen , zelfvoorzienend leven , enz.
woensdag 18 juni 2025 om 15:05
Eens.Nana_Mouskouri schreef: ↑18-06-2025 12:09Ik vraag me wel af of vrouwen die opgroeien in een cultuur waarin heel beperkte ideeën zijn over de rollen die vrouwen in de maatschappij mogen aannemen wel daadwerkelijk een vrije keuze kunnen maken. Je kunt natuurlijk zeggen dat ze er vrijwillig voor kiest om in die cultuur te blijven, maar aangezien ze opgevoed is met deze standpunten, is het wellicht lastiger daarvan los te komen dan wij denken. Daarnaast zou ze veel verloren hebben als ze gekozen had voor een wereldser leven.
Ik gun alle vrouwen een omgeving waarin ze wel alle vrije keus hebben. Evenals de vrije keus om 'weinig', naar wat voor maatstaven dan ook, te bereiken.
En ik ben het ook met Lilalinda eens dat er op dit vlak voor vrouwen in het algemeen nog veel te winnen valt.
woensdag 18 juni 2025 om 15:22
Ik noem dat schijnveiligheid als je alle lagen afpelt en uiteindelijk tot de kern komt....en dat alleen maar omdat je een baarmoeder hebt...zakdoek schreef: ↑18-06-2025 14:41Ik denk dat voor veel mensen geldt dat aan iedere keuze ook nadelen kleven. Het is best zeldzaam om op alle fronten een perfect leven te hebben.
Ik hou ook van duidelijkheid, maar dat staat toch echt los van dat dit mij is opgelegd. Ik mag en kan die keuze zelf maken.
woensdag 18 juni 2025 om 15:25
Kom jij wel uit die leefwereld dan ? En zo ja, vertel...zo ook dat je zeker bent van het feit dat zijTraveler schreef: ↑18-06-2025 15:01Als je niet uit de leefwereld van Teunie komt snap je er weinig van.
Geen ander soort leven gewild zou hebben.
woensdag 18 juni 2025 om 15:30
Wat is in deze ook eigen wil? Velen van ons zullen denken dat we het leven leiden waar we zelf voor hebben gekozen en dat we niet iets anders zouden willen.sprokkelientje schreef: ↑18-06-2025 15:25Kom jij wel uit die leefwereld dan ? En zo ja, vertel...zo ook dat je zeker bent van het feit dat zij
Geen ander soort leven gewild zou hebben.
Terwijl wat we willen altijd wordt beïnvloed door sociaal-maatschappelijke normen. Maar je kan niet weten of je zonder zulke normen iets anders had gewild dan je nu wil.
woensdag 18 juni 2025 om 16:17
Deels eens.MargjeM schreef: ↑18-06-2025 15:30Wat is in deze ook eigen wil? Velen van ons zullen denken dat we het leven leiden waar we zelf voor hebben gekozen en dat we niet iets anders zouden willen.
Terwijl wat we willen altijd wordt beïnvloed door sociaal-maatschappelijke normen. Maar je kan niet weten of je zonder zulke normen iets anders had gewild dan je nu wil.
Maar ik mocht in mijn jeugd al bepaalde keuzes maken: met wie ik omging, gelovig of niet. Ben ook multi culti opgegroeid ineen grote stad. Wilde op een bepaald moment met een Marokkaans vriendinnetje mee naar de moskee, vond dat als atheïst opgevoed enorm interessant. Mocht van mijn ouders. Allemaal niet zaligmakend en er is op ander gebied bij mij genoeg fout gegaan maar ik heb nooit het gevoel gehad vanuit mijn opvoeding , dat ik bepaalde paden op gedwongen ben.
woensdag 18 juni 2025 om 16:43
Klopt, niet helemaal zelfvoorzienend, inderdaad een moestuin en alle brood bakt ze zelf, eten in weckpotten. Eigen schoonmaakmiddelen maken.SweetFirefly schreef: ↑18-06-2025 15:03Teunie heeft een moestuin. Ik ook. Zij heeft geen zelfvoorzienend leven hoor, dat is echt iets anders.
Ik doe het allemaal niet
woensdag 18 juni 2025 om 17:09
Mocht je meer willen weten over de leefwereld van Teunie dan kan ik je de podcast “niet van de wereld” aanraden, misschien heb ik dat hier al eens eerder genoemd hoor. Die drive om “zelfvoorzienend” te zijn is deels ook te verklaren vanuit hun wereldbeeld. Zelfredzaam zijn en niet afhankelijk van de overheid oid. Ze zijn bijv ook niet of heel beperkt verzekerd omdat ze op god moeten vertrouwen en niet op mensen. Vaccineren doen ze ook niet. Een van de dochters kreeg een aantal jaar geleden dan ook de mazelen en die blogs vond ik wel heftig om te lezen.
woensdag 18 juni 2025 om 17:24
Dank voor je tip maar nee dank je.Koffieleut123 schreef: ↑18-06-2025 17:09Mocht je meer willen weten over de leefwereld van Teunie dan kan ik je de podcast “niet van de wereld” aanraden, misschien heb ik dat hier al eens eerder genoemd hoor. Die drive om “zelfvoorzienend” te zijn is deels ook te verklaren vanuit hun wereldbeeld. Zelfredzaam zijn en niet afhankelijk van de overheid oid. Ze zijn bijv ook niet of heel beperkt verzekerd omdat ze op god moeten vertrouwen en niet op mensen. Vaccineren doen ze ook niet. Een van de dochters kreeg een aantal jaar geleden dan ook de mazelen en die blogs vond ik wel heftig om te lezen.
Wat dat verzekerings ding dat wist ik allang hoor. Wat ik al eerder zei, heb in mijn inner circle een aantal " afvalligen" dus ik ken de ins en outs.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in