Pril zwanger en Italië met collega's

19-06-2025 05:35 86 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Maanden geleden al reisje geboekt naar vakantiehuis in Italië van collega met nog 2 andere collega's. Al tickets geboekt voor lokaal wijnfestival en ook voor een 'zintuiglijk dinerl' (collega houdt menu nog even verborgen als verrassing). 2 dagen voor vertrek en ik blijk zwanger: wat nu? Echt geen zin om dit in zo'n vroeg stadium al met collega's te delen ... hoe zouden jullie dit aanpakken? Tips voor 'excuses' waarom ik bepaalde zaken (parmaham/dingen met rauw ei...) niet eet? Bedankt voor jullie hulp!
Ps please niet quoten, ik ga dit bericht wellicht wissen om privacyredenen
Geen zin ligt op het kerkhof denk ik. Zal wel moeten om een leuk weekend te kunnen hebben.

Als jij spastisch doet om alcohol én rauw vlees weet iedereen toch wel hoe laat het is.
Ha, wat een timing… ik denk dat ik of eerlijk zou zijn en zeggen dat ik zwanger ben of me ziek zou melden en niet mee zou gaan.
Je hebt een antibioticakuur vanwege een darminfectie, daarom drink je niet en eet je voorzichtig.

Gefeliciteerd! 🌷
Thalas schreef:
19-06-2025 07:30
Je hebt een antibioticakuur vanwege een darminfectie, daarom drink je niet en eet je voorzichtig.

Gefeliciteerd! 🌷
Dit gelooft toch niemand als je gisteren nog gezellig op je werk zat zonder problemen.

Als je het echt nog niet wilt vertellen, is niet mee gaan omdat je ‘ziek’ bent de enige optie denk ik. Elke andere manier gaat enorm opvallen dus dan zeg je het niet, maar vermoedt iedereen het wel en aangezien je zo met elkaar op vakantie gaat ben je zo close dat je wellicht zelfs de vraag ‘ben je zwanger?’ zou kunnen verwachten. Hoe wil je daar dan op reageren?

Je kan ook ineens geheelonthouder en veganist zijn geworden, maar dat gelooft ook iemand 😉
Opkomende blaasontsteking waarvoor je antibiotica hebt. Dat kan heel snel op komen zetten en ook snel weer afgezakt zijn met antibiotica en veel water drinken?
Er is geen enkel excuus dusdanig geloofwaardig dat niemand een zwangerschap zal vermoeden.

Gezien deze collega's close genoeg zijn om op vakantie te gaan samen, snap ik eerlijk gezegd niet waarom je het niet gewoon vertelt.

Als je het echt niet wilt vertellen en óók niet wilt dat ze het vermoeden, dan moet je een goed excuus verzinnen waarom je niet meer meegaat.
Badeendje92 schreef:
19-06-2025 07:43
Opkomende blaasontsteking waarvoor je antibiotica hebt. Dat kan heel snel op komen zetten en ook snel weer afgezakt zijn met antibiotica en veel water drinken?
Zowel de blaasontsteking als de kuur zijn geen reden om geen rauw vlees te eten. De alcohol mwoahhh.
Je kan ook gewoon alles wat je niet mag afwijzen en er verder niets over zeggen. De meeste mensen zijn dan wel zo netjes om niets te vragen, is mijn ervaring. Ook al weet iedereen het dan dus ook, dus of het nou zo anders is dan als je niks zegt? Maar als je zo hecht bent met je collega's dat je ermee in één vakantiehuis gaat zitten, zou ik toch overwegen het te zeggen. Misschien zou je het ze ook zeggen als het uiteindelijk onverhoopt misgaat, toch? Dat was zo ongeveer mijn eigen criterium: als ik wist dat ik het tegen persoon X ook zou zeggen als ik een miskraam zou krijgen, ging ik me bij die persoon niet in allerlei bochten wringen om de zwangerschap stil te houden en ik heb het veel mensen daarom dus sowieso al snel verteld.
En: gefeliciteerd!
Als je je druk maakt om je privacy moet je niet posten, om later je OP weg te halen is tegen de regels van dit forum.
Philó schreef:
19-06-2025 07:45
Zowel de blaasontsteking als de kuur zijn geen reden om geen rauw vlees te eten. De alcohol mwoahhh.
Precies, en als TO ineens bij gerechten gaat vragen wat erin zit, valt ze al helemaal door de mand.

Ik snap echt goed dat je het niet zó pril wilt vertellen, maar je kunt er prima bij zeggen dat het nog zo pril is en dat je het dus normaal nog niet had willen vertellen, en dat het dus echt nog niet verder moet gaan dan alleen je reisgezelschap. En wellicht goed om te beseffen dat in heel veel gevallen collega’s/leidinggevenden tot de eersten behoren die van een zwangerschap weten, omdat veel vrouwen al heel vroeg klachten ervaren waardoor ze er niet omheen kunnen. Mijn leidinggevende was de eerste die het wist na mijn man, bij alle drie de kinderen, omdat ik gewoon kotsmisselijk en ziek werd. Erg romantisch is het niet, en natuurlijk vertel je liever eerst familie en goede vrienden enzo, maar dit is het leven…
Minik schreef:
19-06-2025 07:51
Precies, en als TO ineens bij gerechten gaat vragen wat erin zit, valt ze al helemaal door de mand.

Ik snap echt goed dat je het niet zó pril wilt vertellen, maar je kunt er prima bij zeggen dat het nog zo pril is en dat je het dus normaal nog niet had willen vertellen, en dat het dus echt nog niet verder moet gaan dan alleen je reisgezelschap. En wellicht goed om te beseffen dat in heel veel gevallen collega’s/leidinggevenden tot de eersten behoren die van een zwangerschap weten, omdat veel vrouwen al heel vroeg klachten ervaren waardoor ze er niet omheen kunnen. Mijn leidinggevende was de eerste die het wist na mijn man, bij alle drie de kinderen, omdat ik gewoon kotsmisselijk en ziek werd. Erg romantisch is het niet, en natuurlijk vertel je liever eerst familie en goede vrienden enzo, maar dit is het leven…
Ja idd en ook omdat je je ongeboren kind wil beschermen. Er is een site waar je precies terug kan vinden wat je wel en en niet mag eten aan vlees(waren), vis, groente etc.
Minik schreef:
19-06-2025 07:51
Dat laatste geldt sowieso ook ja en ik denk dat je mensen ook niet moet onderschatten. Iedereen die het bij mij al wist, snapte echt uit zichzelf wel dat het pril was en niet iets om aan de grote klok te hangen. Het is ook echt niet dat ze je vervolgens dagelijks bestoken met appjes om te vragen hoe het gaat. Mensen begrijpen dat over het algemeen allemaal echt wel. En de meeste mensen gaan ook gewoon weer verder met hun leven he, voor hen is het minder groot nieuws dan voor jou.
meisje85 wijzigde dit bericht op 19-06-2025 07:56
4.73% gewijzigd
en dan hebben ze het door, wat dan nog?
Leuke mensen doen net of ze niet door hebben dat je zwanger bent.
Tja, ik zou gewoon niet gaan dan. Je wil niet aan je gastheer aka collega's vertellen dat je net 2 dagen zwanger bent, je wil neem ik aan ook niet meer naar het wijnfestival en dat zintuiglijk verrassingsdiner wordt hem natuurlijk ook niet.
Tips voor smoesjes waarom je allerlei dingen niet eet zoals die parmaham, maar dus ook de wijn, rauw ei etc etc zijn er niet. Ja ze zijn er wel maar dat zijn dus echt smoesjes en nog heel doorzichtig ook. Dan kun je net zo goed meteen zeggen dat je zwanger bent.

Dus twee keuzes: je zegt dat je zwanger bent of je gaat niet. Al de rest lijkt mij een hoop gestress, gedraai en gedoe.
Gewoon vertellen, de waarheid komt een paar maanden later toch aan het licht en dat weet iedereen dat je hebt zitten liegen.
Lila-Linda schreef:
19-06-2025 07:56
en dan hebben ze het door, wat dan nog?
Leuke mensen doen net of ze niet door hebben dat je zwanger bent.

Nee, leuke mensen doen niet zo spastisch over dit soort dingen. Zeg gewoon dat je zwanger bent. En anders misschien niet op vakantie gaan met mensen waar je dit soort persoonlijke dingen niet aan wilt vertellen. Lijkt me een mooi criterium.
Taskmaster schreef:
19-06-2025 07:24
Geen zin ligt op het kerkhof denk ik. Zal wel moeten om een leuk weekend te kunnen hebben.

Als jij spastisch doet om alcohol én rauw vlees weet iedereen toch wel hoe laat het is.
dit. daarbij zijn er op elk moment meerdere mensen zwanger in de wereld dus naast dat het voor jou iets heel speciaals is zal dat voor je omgeving wel meevallen.
maak het jezelf aub niet zo moeilijk en meld het gewoon.
En doooooor!
Philó schreef:
19-06-2025 07:44
Er is geen enkel excuus dusdanig geloofwaardig dat niemand een zwangerschap zal vermoeden.

Gezien deze collega's close genoeg zijn om op vakantie te gaan samen, snap ik eerlijk gezegd niet waarom je het niet gewoon vertelt.

Als je het echt niet wilt vertellen en óók niet wilt dat ze het vermoeden, dan moet je een goed excuus verzinnen waarom je niet meer meegaat.
Ja precies, dit.
Je bent dus een aantal dagen 24/7 samen! Dat vind ik echt wel wat anders dan zo maar even een avondje
.

Je kunt er toch bij zeggen dat je nog niet wilt dat je hele bedrijf het weet...

Naast het niet-drinken: ook ivm eventuele ochtendmisselijkheid of vermoeidheid oid is het wel zo eerlijk en netjes om je medereizigers wel op de hoogte te brengen, ipv flauwe doorzichtige smoesjes.
.
Ik zou in Italië ook oppassen met wat andere producten. In Nederland zijn alle kazen enzo bijna altijd gepasteuriseerd, in Italië vaak niet.

Verder gefeliciteerd met je zwangerschap! En ik kan mij voorstellen dat het lastig is een geloofwaardig excuus te verzinnen.
Als ik me verder goed zou voelen, zou ik me echt niet een leuk reisje door de neus laten boren. Gewoon gaan dus.

Ik zou eerlijk zijn en daarbij aangeven dat ik het net weet, dat het nog heel pril is en dat ik het dus niet aan de grote klok wil hangen. Dan weten drie mensen van mijn zwangerschap, who cares.

En gefeliciteerd!
Ik kwam er zelf trouwens achter dat ik zwanger was op de dag dat ik een weekendje wegging met de schoonfamilie. Niks gezegd, maar uiteraard wisten ze het meteen omdat ik geen wijn dronk en ook de gerookte zalm oversloeg. Dus had ik het net zo goed gewoon kunnen zeggen, dat was een stuk minder ongemakkelijk geweest en het effect was hetzelfde.
Taskmaster schreef:
19-06-2025 08:21
Nee, leuke mensen doen niet zo spastisch over dit soort dingen. Zeg gewoon dat je zwanger bent. En anders misschien niet op vakantie gaan met mensen waar je dit soort persoonlijke dingen niet aan wilt vertellen. Lijkt me een mooi criterium.
Oh nee hoor
als iemand nog niet wil vertellen dat zij zwanger is, vind ik dat prima
En speel ik het spel met liefde mee

Als ze me toevertrouwt dat ze zwanger is, en het nog geheim wil houden, speel ik dat ook mee.

En ik snap, dat je het nog even niet wil vertellen, en dat je eerst je ouders in wil lichten.
Inderdaad toch zeggen. Hier wisten collega's het ook al heel snel bij de eerste omdat ik zo beroerd was. Midden in de vakantieperiode dus het duurde toen ook nog een paar weken voor we het onze ouders konden vertellen. Niet leuk maar het is niet anders.
Bij de tweede zwangerschap wilde ik dat voorkomen en hebben we het om die reden heel snel verteld aan onze ouders. En toen kreeg ik een miskraam... Dat was ook niet leuk maar mijn schoonvader zei toen heel lief: ik ben eigenlijk wel blij dat jullie het al verteld hadden, ik denk dat we nu meer met jullie mee kunnen leven, je voelt het verdriet toch anders als je eerst samen blij bent geweest.
Dus weet je, het loopt zoals het loopt. Ik mag hopen dat jullie band zo goed is dat ze hun mond nog wel even kunnen houden tegen de rest.
Ik zou het ook gewoon vertellen. Ik was enorm misselijk, dus mijn baas & kamergenoten wisten het eerder dan mijn ouders. Toen vond ik dat een ding, nu (met wat meer afstand en ontelbare zwangerschappen van allerlei mensen om me heen later) weet ik: het is vooral voor jezelf een heel groot ding. De rest van de wereld draait door en niemand is er zo mee bezig.

Heerlijk naar Italië, veel plezier!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven