Pril zwanger en Italië met collega's
donderdag 19 juni 2025 om 05:35
Maanden geleden al reisje geboekt naar vakantiehuis in Italië van collega met nog 2 andere collega's. Al tickets geboekt voor lokaal wijnfestival en ook voor een 'zintuiglijk dinerl' (collega houdt menu nog even verborgen als verrassing). 2 dagen voor vertrek en ik blijk zwanger: wat nu? Echt geen zin om dit in zo'n vroeg stadium al met collega's te delen ... hoe zouden jullie dit aanpakken? Tips voor 'excuses' waarom ik bepaalde zaken (parmaham/dingen met rauw ei...) niet eet? Bedankt voor jullie hulp!
Ps please niet quoten, ik ga dit bericht wellicht wissen om privacyredenen
Ps please niet quoten, ik ga dit bericht wellicht wissen om privacyredenen
donderdag 19 juni 2025 om 09:04
Als omgeving zeg je dan gewoon, gut wat vervelend, en sterkte. Maar we geloven het natuurlijk helemaal niet.Badeendje92 schreef: ↑19-06-2025 07:43Opkomende blaasontsteking waarvoor je antibiotica hebt. Dat kan heel snel op komen zetten en ook snel weer afgezakt zijn met antibiotica en veel water drinken?
donderdag 19 juni 2025 om 09:17
Italiaanse kazen kun je juist vaak wel eten. Harde kazen (zoals parmigiano) zit geen listeria in en de meeste mozzarella, ricotta en burrata is gewoon gepasteuriseerd. Op de rauwe ham en droge worsten na is de Italiaanse keuken heel zwangerschaps-proof. Stuk beter dan de Franse in ieder geval.madamecannibale schreef: ↑19-06-2025 08:50Ik zou in Italië ook oppassen met wat andere producten. In Nederland zijn alle kazen enzo bijna altijd gepasteuriseerd, in Italië vaak niet.
Verder gefeliciteerd met je zwangerschap! En ik kan mij voorstellen dat het lastig is een geloofwaardig excuus te verzinnen.
En ik zou het ook gewoon zeggen, kan prima met de notie dat het nog super pril is en je het anders nog niet zou delen toch? Maar ik ben daar sowieso altijd vrij makkelijk in geweest en toen ik een miskraam had bij 9 weken wisten mijn collegas het alsnog omdat ik 'ziek' thuis zat.
donderdag 19 juni 2025 om 09:43
Zeker.Lila-Linda schreef: ↑19-06-2025 07:56en dan hebben ze het door, wat dan nog?
Leuke mensen doen net of ze niet door hebben dat je zwanger bent.
Maar ze weten het wel. Dan kun je het toch net zo goed vertellen?
Voor een avondje uit niet zo´n probleem maar tijdens een weekend weg wordt het een "elephant in the room".
Ik zou het dus vertellen. Als je samen een weekend naar het buitenland gaat, heb je vast een goede band.
Iets als "Het is heel pril, vraag me niet teveel en houd het aub onder ons.
donderdag 19 juni 2025 om 09:50
donderdag 19 juni 2025 om 09:57
Maar als TO het niet wil vertellen, dan is dat primaNova schreef: ↑19-06-2025 09:43Zeker.
Maar ze weten het wel. Dan kun je het toch net zo goed vertellen?
Voor een avondje uit niet zo´n probleem maar tijdens een weekend weg wordt het een "elephant in the room".
Ik zou het dus vertellen. Als je samen een weekend naar het buitenland gaat, heb je vast een goede band.
Iets als "Het is heel pril, vraag me niet teveel en houd het aub onder ons.
Ook als 99% van de foummerts het wel zou vertellen.
donderdag 19 juni 2025 om 10:07
Je kan een combi maken van: oh dat lust ik niet zo en zeggen dat je een kuur hebt voor een ontsteking. dus geen alcohol.
Ik zou er lekker een smoesje in gooien.
Maakt toch niet uit dat het later uitkomt. Het is geen verplichting om alles te vertellen.
En natuurlijk veel plezier hebben en gefeliciteerd!!!
Ik zou er lekker een smoesje in gooien.
Maakt toch niet uit dat het later uitkomt. Het is geen verplichting om alles te vertellen.
En natuurlijk veel plezier hebben en gefeliciteerd!!!
donderdag 19 juni 2025 om 10:14
dat lijkt me evidentLila-Linda schreef: ↑19-06-2025 09:57Maar als TO het niet wil vertellen, dan is dat prima
En doooooor!
donderdag 19 juni 2025 om 10:23
dit wilde ik ook zeggen, bedenk een smoes met antibiotica, de meeste mensen laten je daar netjes mee wegkomenLila-Linda schreef: ↑19-06-2025 07:56en dan hebben ze het door, wat dan nog?
Leuke mensen doen net of ze niet door hebben dat je zwanger bent.
donderdag 19 juni 2025 om 10:27
En iedereen weet alsnog dat je zwanger bent.noorderlicht76 schreef: ↑19-06-2025 10:23dit wilde ik ook zeggen, bedenk een smoes met antibiotica, de meeste mensen laten je daar netjes mee wegkomen
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 19 juni 2025 om 10:28
Dit.meisje85 schreef: ↑19-06-2025 07:56Dat laatste geldt sowieso ook ja en ik denk dat je mensen ook niet moet onderschatten. Iedereen die het bij mij al wist, snapte echt uit zichzelf wel dat het pril was en niet iets om aan de grote klok te hangen. Het is ook echt niet dat ze je vervolgens dagelijks bestoken met appjes om te vragen hoe het gaat. Mensen begrijpen dat over het algemeen allemaal echt wel. En de meeste mensen gaan ook gewoon weer verder met hun leven he, voor hen is het minder groot nieuws dan voor jou.
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 19 juni 2025 om 10:42
Natuurlijk is dat prima.Lila-Linda schreef: ↑19-06-2025 09:57Maar als TO het niet wil vertellen, dan is dat prima
Maar blijkbaar heeft TO niet door dat geen enkel smoesje effectief gaat zijn.
De enige manier om het nog stil te houden is niet mee gaan.
donderdag 19 juni 2025 om 10:51
Het klinkt een beetje naar zo, alsof ze per se een effectieve smoes moet hebben. TO is zwanger en dat is bijzonder en heugelijk voor haar. Of en wanneer ze haar zwangerschap deelt is aan haar en aan haar partner, als ze die heeft. Ze mag gewoon zelf bepalen of ze op vakantie gaat en of ze daar plezier aan beleeft, net zoals ze zelf mag bepalen wat ze vertelt en of ze uberhaupt wat vertelt. Als haar collega's enige empathie hebben zeggen ze er niets over en accepteren ze de keuzes die TO maakt gewoon voor wat ze zijn, ongeacht of ze misschien een zwangerschap vermoeden. Het maakt namelijk niet uit wat ze vermoeden, het gaat erom of TO eraan toe is om het te delen. Dat is ze nog niet, gezien de OP en dat is helemaal prima. Haar lichaam, haar leven, haar keus. Anderen horen daar geen mening over te hebben, dat is onfatsoenlijk.
donderdag 19 juni 2025 om 10:53
Ik weet nog goed wat een groot ding het was om het geheim te houden destijds. Ook onder vriendinnen deed iedereen er aan mee.
Bij de tweede boeide het me al minder.
En ik weet nu: mensen zijn echt niet zo met jou bezig.
Ze vinden het leuk voor je, ze leven mee als het mis zou gaan, maar dat krampachtig geheim houden slaat nergens op.
Als je met deze mensen op zo'n trip gaat, zijn het vast een soort vriendinnen. Vertrouw ze gewoon.
Bij de tweede boeide het me al minder.
En ik weet nu: mensen zijn echt niet zo met jou bezig.
Ze vinden het leuk voor je, ze leven mee als het mis zou gaan, maar dat krampachtig geheim houden slaat nergens op.
Als je met deze mensen op zo'n trip gaat, zijn het vast een soort vriendinnen. Vertrouw ze gewoon.
dropdrop wijzigde dit bericht op 19-06-2025 10:54
16.40% gewijzigd
donderdag 19 juni 2025 om 10:53
donderdag 19 juni 2025 om 10:54
amen to thatThalas schreef: ↑19-06-2025 10:51Het klinkt een beetje naar zo, alsof ze per se een effectieve smoes moet hebben. TO is zwanger en dat is bijzonder en heugelijk voor haar. Of en wanneer ze haar zwangerschap deelt is aan haar en aan haar partner, als ze die heeft. Ze mag gewoon zelf bepalen of ze op vakantie gaat en of ze daar plezier aan beleeft, net zoals ze zelf mag bepalen wat ze vertelt en of ze uberhaupt wat vertelt. Als haar collega's enige empathie hebben zeggen ze er niets over en accepteren ze de keuzes die TO maakt gewoon voor wat ze zijn, ongeacht of ze misschien een zwangerschap vermoeden. Het maakt namelijk niet uit wat ze vermoeden, het gaat erom of TO eraan toe is om het te delen. Dat is ze nog niet, gezien de OP en dat is helemaal prima. Haar lichaam, haar leven, haar keus. Anderen horen daar geen mening over te hebben, dat is onfatsoenlijk.
donderdag 19 juni 2025 om 10:55
ook grote kans dat mensen het niet door hebben. Of een deel wel en een deel niet.
Maar als iemand iets niet wil vertellen, is dat gewoon prima
donderdag 19 juni 2025 om 11:22
Als je op het platteland zit kan het nog best lastig zijn qua uit eten gaan. Waar wij zaten kon je overal rauwe melk kopen en werd boter veel door pasta gemengd. Anders wel room, zelfs door soep. Om gek van te worden. Met veel soorten vis en schaaldieren moet je voorzichtig zijn nog los van de bereidingswijze en wat betreft vlees vond ik de keuze ook vaak erg beperkt. Wat een drama. Ze begrepen zelf overigens zelden wat ik bedoelde als ik hulp zocht bij het bestellen. Stelden doodleuk parmaham voor bijvoorbeeld.
Supermarktketen-eten vond ik nog het veiligst.
Supermarktketen-eten vond ik nog het veiligst.
donderdag 19 juni 2025 om 11:41
Ligt er natuurlijk aan hoe vaak ze normaal gesproken met collega's op stap gaat. Als ze altijd graag wijn drinkt en antipasti eet dan valt het veel sneller op.Galileogalilei schreef: ↑19-06-2025 11:40Ik ga vaak naar Italie, heel vaak en dan eet ik al die dingen sowieso al niet. Ik zie het probleem niet. Als het langskomt dan lijkt me een geen zin in voldoende, ik zou zelf i.i.g. geen zwangerschap vermoeden.
donderdag 19 juni 2025 om 11:44
Als iemand eerst een wijnproeverij boekt en vervolgens niets drinkt, dan is toch de eerste vraag die je krijgt “ben je zwanger?!!” Het lijkt me dat er dan weinig geheim te houden valt, te zij je echt een hele goede leugenaar bent.noorderlicht76 schreef: ↑19-06-2025 10:53ja maar je hoeft het er niet over te hebben en bent ook niet verplicht met hen te praten als een prille zwangerschap misgaat. dat zou ik zelf wel fijner vinden
Ruin it yourself.
Ruin it yourself.
donderdag 19 juni 2025 om 11:46
AnAppleADay schreef: ↑19-06-2025 11:41Ligt er natuurlijk aan hoe vaak ze normaal gesproken met collega's op stap gaat. Als ze altijd graag wijn drinkt en antipasti eet dan valt het veel sneller op.
Ach je hebt zoveel antipasti, bruschetta bijv.. Ik zie het probleem niet, zeg dat je wilt stoppen met alcohol, een uitdaging bent aangegaan of zo, klaar.
donderdag 19 juni 2025 om 11:46
Dat dacht ik ook zeker gezien ze een wijnfestival bezoeken .AnAppleADay schreef: ↑19-06-2025 11:41Ligt er natuurlijk aan hoe vaak ze normaal gesproken met collega's op stap gaat. Als ze altijd graag wijn drinkt en antipasti eet dan valt het veel sneller op.
Zelf zou ik het zeggen dan kan ook het menu eventueel een beetje aangepast worden voor jou mocht het nodig zijn .

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in