Overlast

21-06-2025 09:57 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een tijd geleden is achter ons een vrouw met meerdere kinderen komen wonen tussen 8-17 jaar. Van de kinderen hebben wij en veel andere bewoners veel overlast. Meermaals hebben buren politie gebeld als er ‘s nachts overlast was (vernieling/brandstichting) van hangjongeren, in alle gevallen waren haar kinderen hierbij. Die doet weinig, zegt enkel dat het gezin bij hen bekend is. Het gevolg was dat kind van de buren werd bedreigd door die kinderen.
Maar nu is er overdag ook overlast, zoals gooien met containers, op ramen slaan etc. Meerdere mensen zijn daar aan de deur geweest maar zij zegt, het is niet alleen mijn kind. En dit heeft alleen tot resultaat dat de kinderen nog meer gaan treiteren. Veel omwonenden durven hierdoor niets meer te zeggen.
Ze jutten ook andere kinderen op, van wie we voorheen nooit last hadden. Een aantal van die ouders is gister geïnformeerd. We hopen dat dit een klein beetje effect heeft.
Omdat het treiteren erger wordt en we gister een van de oudere kinderen uit het huis tegen de jongere kinderen hoorde zeggen dat ze auto’s moesten gaan bekrassen willen we toch iets doen, maar wat?
Er is door meerdere bewoners contact geweest met wijkagent en gemeente. Een bewoner heeft zijn huis te koop gezet en anderen overwegen dit nu ook. Heeft iemand nog meer tips?
Camera’s plaatsen
Knokploeg
Surveilleren
Blijven bellen naar wijkagent, meldkamer,woningstichting.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
https://www.politie.nl/informatie/dit-d ... geren.html
Geen tips, maar wat een vervelende situatie.

Ik zou wel een videobel ophangen voor het geval ze iets aan je huis doen.
Enkele bewoners hebben camera’s, hierover zei de politie dat die niet op openbaar terrein gericht mogen zijn.
De rest resulteert in treiteren.
Dank voor je laatste link, ik zal informeren naar een jeugdwerker
pompelmoentje schreef:
21-06-2025 09:57
Meermaals hebben buren politie gebeld als er ‘s nachts overlast was (vernieling/brandstichting) van hangjongeren, in alle gevallen waren haar kinderen hierbij. Die doet weinig, zegt enkel dat het gezin bij hen bekend is.
Wat erg.
pompelmoentje schreef:
21-06-2025 10:09
Enkele bewoners hebben camera’s, hierover zei de politie dat die niet op openbaar terrein gericht mogen zijn.
.
Die regel is de politie plots vergeten wanneer zij beelden van de openbare ruimte nodig hebben, dan komen zij die beelden graag ophalen bij je.
Niet geschoten is altijd mis
pompelmoentje schreef:
Het erge is.. als er iets gebeurd in je buurt, staan ze wel aan de deur om te vragen voor camerabeelden. Al twee keer meegemaakt.
Mijn tip is om "bevriend" met deze familie te worden. En je er op voor te bereiden dat het nog even duurt voordat je hier vanaf bent.

Ik kreeg een aantal jaar geleden ook opeens een probleem gezin naast mij (huurwoning) Echt ontzettend veel last van de kinderen, vnl. 's nachts.

Tientallen klachten ingediend bij de wbv, tig keer de politie gebeld zelfs een advocaat in de arm genomen en een gesprek gehad met een ombudsman van een politiek partij waarna ik vervolgens werd geïnterviewd door een journalist en er een artikel hierover verscheen in een krant.

Gelukkig zijn de (laagbegaafde kinderen allemaal het huis uit, hebben zelf al jong kinderen gemaakt) en zullen andere buren ongetwijfeld problemen verzorgen. Af en toe komen ze weer even terug, als er weer iemand in elkaar is getimmerd door een doorgesnoven vriendje en dan heb ik weer extra last.

Maar het is nu gelukkig rustiger omdat die kinderen het huis uit zijn. Wel staat er een enorme puinhoop in de voortuin, open vuilniszakken, kapot glaswerk, kapotte kastjes, kinderfietsen en nog meer troep (heel gênant als je bezoek krijgt).

Tja de wbv (ook al hebben ze dat hele huis uitgewoond), de politie, de politiek, hebben allemaal niks voor mij gedaan, iemand heeft ooit bedacht dat deze mensen tussen de "gewone" mensen moeten wonen. Toen ik af en toe wat eten naar die gekkies bracht werden ze milder, betere buren.
Galileogalilei schreef:
21-06-2025 11:16
Mijn tip is om "bevriend" met deze familie te worden. En je er op voor te bereiden dat het nog even duurt voordat je hier vanaf bent.

Ik kreeg een aantal jaar geleden ook opeens een probleem gezin naast mij (huurwoning) Echt ontzettend veel last van de kinderen, vnl. 's nachts.

Tientallen klachten ingediend bij de wbv, tig keer de politie gebeld zelfs een advocaat in de arm genomen en een gesprek gehad met een ombudsman van een politiek partij waarna ik vervolgens werd geïnterviewd door een journalist en er een artikel hierover verscheen in een krant.

Gelukkig zijn de (laagbegaafde kinderen allemaal het huis uit, hebben zelf al jong kinderen gemaakt) en zullen andere buren ongetwijfeld problemen verzorgen. Af en toe komen ze weer even terug, als er weer iemand in elkaar is getimmerd door een doorgesnoven vriendje en dan heb ik weer extra last.

Maar het is nu gelukkig rustiger omdat die kinderen het huis uit zijn. Wel staat er een enorme puinhoop in de voortuin, open vuilniszakken, kapot glaswerk, kapotte kastjes, kinderfietsen en nog meer troep (heel gênant als je bezoek krijgt).

Tja de wbv (ook al hebben ze dat hele huis uitgewoond), de politie, de politiek, hebben allemaal niks voor mij gedaan, iemand heeft ooit bedacht dat deze mensen tussen de "gewone" mensen moeten wonen. Toen ik af en toe wat eten naar die gekkies bracht werden ze milder, betere buren.
Ik heb dat ook zo gedaan met een probleemgezin in de straat. Altijd vriendelijk gedag gezegd, soms een praatje gemaakt en ze koffie gegeven toen bij hun de stroom was uitgevallen. Nadien had ik er nog wel last van als ze tot na middernacht in de voortuin zaten met vrienden, maar dan deed ik gewoon mijn raam dicht. Ik denk dat deze familie verantwoordelijk was voor driekwart van de politiegerelateerde akkefietjes in het dorp, maar toen mijn auto niet wilde starten stonden ze met drie man klaar om me te helpen :)
pompelmoentje schreef:
Toch lekker ophangen.
De politie wil dat misschien niet omdat jullie de brave zielen zijn die luisteren naar alles wat zij zeggen.

Echter die cameras zitten niet in het strafrecht. Dat betekent dat de politie wel kan zeggen dat het niet mag, maar niet mag handhaven. Ze kunnen er bv geen boete voor uitschrijven.
En als ze willen optreden is er een betere kandidaat: dat overlastgevende gezin.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Bitje93 schreef:
21-06-2025 10:46
.
Die regel is de politie plots vergeten wanneer zij beelden van de openbare ruimte nodig hebben, dan komen zij die beelden graag ophalen bij je.
Dit is het antwoord wat buren kregen toen zij filmpjes aan de politie aanboden over deze jongeren.
Galileogalilei schreef:
21-06-2025 11:16

Wij en anderen hebben dit allemaal geprobeerd, we zijn allemaal ook on speaking terms met haar. Zij heeft die kinderen gewoon niet in de hand. Moeten wachten tot de kinderen de deur uit zijn is geen oplossing.
KooktMetKnoflook schreef:
21-06-2025 11:37
Toch lekker ophangen.
De politie wil dat misschien niet omdat jullie de brave zielen zijn die luisteren naar alles wat zij zeggen.

Echter die cameras zitten niet in het strafrecht. Dat betekent dat de politie wel kan zeggen dat het niet mag, maar niet mag handhaven. Ze kunnen er bv geen boete voor uitschrijven.
En als ze willen optreden is er een betere kandidaat: dat overlastgevende gezin.
Wij gaan ze ook ophangen nu, zeker na die opmerking over auto’s bekrassen. Bij de buren hangen ze er ook nog.
Maar het helpt niet. Overlast is er nog.
Mijn advies; blijven melden bij alle mogelijke instanties, wbv, politie (wijkagent), gemeente etc.
Ik heb 10 jaar in ellende gewoond, me erin vast gebeten en nu, na 10 jaar, is eindelijk de overlastgevende buur eruit getieft. Je moet een lange adem hebben, dat wel.
Oh en alles vastleggen. Proberen andere buren te overtuigen hetzelfde te doen.

Sterkte TO!
Ook een Pluviofiel
https://hetccv.nl/themas/veilige-woon-l ... middeling/
KooktMetKnoflook schreef:
21-06-2025 11:37
Toch lekker ophangen.

Geen duidelijke waarschuwing geeft wel een ander probleem: het is strafbaar om met een aangebrachte camera de openbare weg te filmen als dat niet duidelijk is aangekondigd (art. 441b Strafrecht). Als de camera zelf niet pontificaal zichtbaar is, dan ben je dus strafbaar als je geen bordje ophangt
Off topic, is bij webcams in de auto niet hetzelfde probleem? Daar worden ook te pas en onpas filmpjes van online gezet.
Merys schreef:
21-06-2025 12:13
Geen duidelijke waarschuwing geeft wel een ander probleem: het is strafbaar om met een aangebrachte camera de openbare weg te filmen als dat niet duidelijk is aangekondigd (art. 441b Strafrecht). Als de camera zelf niet pontificaal zichtbaar is, dan ben je dus strafbaar als je geen bordje ophangt
https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... eigen-huis
https://meld.nl/melding/gemeente-zaken/hangjongeren/
Heb je weleens aan de moeder gevraagd of er een jeugdbeschermer/gezinsvoogd/ambulant werker of iemand in die zin betrokken is?

En maakt de politie wel conform protocol zorgmeldingen hiervan?
Beetje vaag, ik lees erg vaak 'in principe' in dit bericht.
Una noche loca
Frizz schreef:
21-06-2025 13:28
Heb je weleens aan de moeder gevraagd of er een jeugdbeschermer/gezinsvoogd/ambulant werker of iemand in die zin betrokken is?

En maakt de politie wel conform protocol zorgmeldingen hiervan?
Ik weet niet of de politie zorgmeldingen doet. De laatste keer (bij vernieling/brandstichting) gaven ze aan alleen in gesprek te gaan bij een heterdaad. Dat het gefilmd was, was niet voldoende.

Nee, ik heb dat niet aan haar gevraagd. Ga ik ook niet doen, ik zie het nut niet en het kan provocerend overkomen? Ik heb alleen incidenteel contact met haar gehad na overlast.
Van anderen die kinderen in dezelfde leeftijd, op dezelfde school hebben, hoor ik wel dat ze op school ook voor veel onrust zorgen maar ik kan/wil niet zoveel met die info.
Djessy schreef:
21-06-2025 11:58
Mijn advies; blijven melden bij alle mogelijke instanties, wbv, politie (wijkagent), gemeente etc.
Ik heb 10 jaar in ellende gewoond, me erin vast gebeten en nu, na 10 jaar, is eindelijk de overlastgevende buur eruit getieft. Je moet een lange adem hebben, dat wel.
Oh en alles vastleggen. Proberen andere buren te overtuigen hetzelfde te doen.

Sterkte TO!
Dankje! Vastleggen en de gemeente informeren is een goede tip. Maar sjemig, tien jaar.. ik denk dat we allang verhuisd zijn als het lang aanhoudt :O
De politie zou volgens protocol een zorgmelding moeten doen die wordt beoordeeld door Veilig Thuis. Of als er al hulp in zit, doorgestuurd wordt naar betreffende instantie.

Als je het idee hebt dat er een dergelijke instantie betrokken is en je band met de buurvrouw is voldoende goed kan je eens vragen of jullie gezamenlijk met diegene in gesprek kunnen. Moeder geeft immers aan dat zij zelf ook onvoldoende invloed heeft op de kinderen, dan heeft ze die steun wellicht nodig.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven