Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1179 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Ik breek even in met een artikel uit het NRC met Kaag, waarin een aantal punten door Kaag worden genoemd die afgelopen dagen hier ter discussie werden gesteld;

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/20/si ... SPE6ulywLA
Pippie1981 schreef:
20-06-2025 22:32
....sorry, even tussendoor: volgens Rutger wordt het morgen vuurwerk bij PvdA congres (Asher, Cohen) willen dat het PvdA bestuur de motie verwerpt.
Ik ben blij dat er een partij is waar een debat als deze gevoerd kan worden.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
72Jelle schreef:
21-06-2025 07:54
[Knip]

Rustig aan hoor politiek ,met bedenken of hier een consequentie aan gehangen moet worden...
Ja, bizar. Het is niet dat het pas net begonnen is, dus naast een bedachtzaam rapport zal men toch wel een idee hebben van mogelijke consequenties om hieraan te verbinden? Ik begrijp niet goed wat daar allemaal nog voor onderzocht en doordacht moet worden.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Sun.lover schreef:
21-06-2025 08:53
Ik denk dat die een minderheid vormen. Er zijn leden door de motie weggegaan, maar driedubbel zoveel bijgekomen.
En de motie wordt wel heel erg uit zijn verband gehaald hier. Maar dat is niet verbazingwekkend. Israël kan niets fout doen. En mensen die anders denken zijn meteen antisemiet enz…
Maar feit is dat de handelsovereenkomst tussen de EU en Israël door Israël geschonden is. En het zou daarom prima zijn om tijdelijk onderdelen niet te leveren als drukmiddel. En dat zijn geen onderdelen die alleen uit Nederland of de EU zouden kunnen komen.
Gelukkig is jouw reactie helemaal niet zwart-wit. Als je het allemaal zo goed weet, zou je me dan een onafhankelijke bron kunnen aanreiken waaruit blijkt dat een (tijdelijke) stop op leveren van onderdelen voor het verdedigingssysteem de enige realistische optie is? Ik ben geen expert, dus ben zeer benieuwd. Of trek je misschien zelf zaken ook een heel klein beetje uit hun verband?
Ik denk dat politici doodsbang zijn om aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan. Anders kan ik dat getraineer niet verklaren (of dat kan ik wel, maar dat wil ik niet omdat het té cynisch zou zijn)

Het wrange is dat landen nu juist aan de verkeerde kant van de geschiedenis belanden doordát men geen stelling neemt.
Misschien ook "bang" voor Trump? Weet ik niet hoor, maar komt wel bij me op als extra complicerend element.
canis-felis schreef:
21-06-2025 10:11
Misschien ook "bang" voor Trump? Weet ik niet hoor, maar komt wel bij me op als extra complicerend element.
Ja, dat zou best eens kunnen. De man is volslagen onvoorspelbaar en gestoord natuurlijk. Het is bizar, maar je moet nu eigenlijk hopen dat het isolationistische smaldeel van MAGA zijn zin krijgt en niet de haviken die mee willen helpen om van Gaza een beach resort zonder Gazanen te maken.

Beter helemaal geen hulp vanuit de VS dan 'hulp" om Trumps plannen te verwezenlijken.

Wat een wereld...
GriebusDus schreef:
21-06-2025 10:01
Ik denk dat politici doodsbang zijn om aan de verkeerde kant van de geschiedenis te staan. Anders kan ik dat getraineer niet verklaren (of dat kan ik wel, maar dat wil ik niet omdat het té cynisch zou zijn)

Het wrange is dat landen nu juist aan de verkeerde kant van de geschiedenis belanden doordát men geen stelling neemt.
Juist. Niks doen is, hoe de toekomst ook uit mag pakken, per definitie de foute kant kiezen.

Ik vind het vooral laf. Als je naar ons eigen land kijkt, waarom staat het debat wat je kunt doen niet hoog op de agenda van alle partijen?

En ik vind het ook nog oerdom.
Al dat gezeik over asielzoekers en binnengrensbewaking in Europa en er gewoon met de handen op de rug bij staan te kijken hoe het kruitvat in het M-O explodeert. Wat denken ze dat het gevolg daarvan is?
Zelfs als ik me probeer in te leven in de kleinzielige overwegingen van extreem rechts en hun bondgenoten, dan snap ik niet hoe je zo stom kunt zijn.

Oftewel dit is waarschijnlijk het beste bewijs dat die hele asieldiscussie alleen maar dient om een zondebok te kunnen aanwijzen; één van de must haves voor fascisten onderweg naar de macht.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
21-06-2025 11:02
Juist. Niks doen is, hoe de toekomst ook uit mag pakken, per definitie de foute kant kiezen.

Ik vind het vooral laf. Als je naar ons eigen land kijkt, waarom staat het debat wat je kunt doen niet hoog op de agenda van alle partijen?

Al dat gezeik over asielzoekers en binnengrensbewaking in Europa en er gewoon met de handen op de rug bij staan te kijken hoe het kruitvat in het M-O explodeert. Wat denken ze dat het gevolg daarvan is?
Zelfs als ik me probeer in te leven in de kleinzielige overwegingen van extreem rechts en hun bondgenoten, dan snap ik niet hoe je zo stom kunt zijn.

Oftewel dit is waarschijnlijk het beste bewijs dat die hele asieldiscussie alleen maar dient om een zondebok te kunnen aanwijzen; één van de must haves voor fascisten onderweg naar de macht.
Zo werkt het natuurlijk niet. Als straks blijkt dat een keuze desastreus heeft uitpakt sta je niet aan de goede kant van de geschiedenis.
merano schreef:
21-06-2025 11:02

voor mij is zo een opmerking alleen maar weer bewijs dat de asieldiscussie door beide kanten graag wordt misbruikt. Iedereen met een andere mening dan de mijne noemen we voor het gemak maar een fascist.
grenada schreef:
21-06-2025 11:41
voor mij is zo een opmerking alleen maar weer bewijs dat de asieldiscussie door beide kanten graag wordt misbruikt. Iedereen met een andere mening dan de mijne noemen we voor het gemak maar een fascist.
Ach kom nou. Deze coalitie wilde niets oplossen of verbeteren. Die zochten alleen een stokpaardje om te berijden.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Uitleg van de NOS over de rol van de val van Assad in de huidige oorlog tussen Iran en Israël.
De conclusie die ik eruit trek is dat het dus niets te maken heeft met de dreiging van de kernwapens, maar dat het gewoon een window of opportunity was voor Israël.

https://youtu.be/sNhgyhItZlc?si=-Ig6tVs4f7cNGCRN
Frizz schreef:
21-06-2025 09:32
Ik breek even in met een artikel uit het NRC met Kaag, waarin een aantal punten door Kaag worden genoemd die afgelopen dagen hier ter discussie werden gesteld;

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/06/20/si ... SPE6ulywLA
Dank je wel voor de link.
Voor mezelf een bevestiging van hoe ik tegen de hele situatie aankijk.
Ik haal dit stukje eruit:
"maar is er één factor die al de hele tijd ontbreekt: politieke moed van VN-lidstaten. We bevinden ons in een kritische fase, waarbij het internationaal oorlogsrecht in feite begraven is met de duizenden gedode kinderen in Gaza, en de gegijzelden die nog steeds vastzitten."

Dit is wat zo ontzettend moedeloos maakt.
Frizz schreef:
21-06-2025 13:21
Uitleg van de NOS over de rol van de val van Assad in de huidige oorlog tussen Iran en Israël.
De conclusie die ik eruit trek is dat het dus niets te maken heeft met de dreiging van de kernwapens, maar dat het gewoon een window of opportunity was voor Israël.

Inderdaad, strategisch gezien mooie bijkomstigheid voor Israël: "oude vijand Sirie" is gevallen en nieuwe Syrië bied een vrije luchtruim om Iran (proxy HHH) aan te vallen.
(Na eerst strategische doelen te hebben uitgeschakeld)
pippie1981 wijzigde dit bericht op 21-06-2025 13:58
4.78% gewijzigd
Pippie1981 schreef:
21-06-2025 13:53
Inderdaad, strategisch gezien mooie bijkomstigheid voor Israël: "oude vijand Sirie" is gevallen en nieuwe Syrië bied een vrije luchtruim om Iran (proxy HHH) aan te vallen
Ik heb het-nog- niet gelezen…. Maar dat dit moment nu een ‘window of opportunity’ is voor Israël. Dat kon iedereen natuurlijk zelf bedenken.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 21-06-2025 15:47
0.63% gewijzigd
What would Patsy do?
Frizz schreef:
21-06-2025 13:21

De conclusie is dat dat "window of opportunity" wordt gebruikt om tegen de kernwapendreiging op te treden.
72Jelle schreef:
21-06-2025 13:26
Dank je wel voor de link.
Voor mezelf een bevestiging van hoe ik tegen de hele situatie aankijk.
Ik haal dit stukje eruit:
"maar is er één factor die al de hele tijd ontbreekt: politieke moed van VN-lidstaten. We bevinden ons in een kritische fase, waarbij het internationaal oorlogsrecht in feite begraven is met de duizenden gedode kinderen in Gaza, en de gegijzelden die nog steeds vastzitten."

Dit is wat zo ontzettend moedeloos maakt.
Dat is het ook. Maar er is gewoon géén oplossing. Elke beslissing die genomen wordt, welke weg op ook, zal enorme, maar dan ook echt enorme gevolgen en consequenties hebben. Het komt gewoon nooit meer goed. Wie wat ook beslist en wie zich er ook in mengt. En dat geldt zowel voor beslissingen van binnenuit als voor beslissingen of maatregelen van buitenaf.
Ladyday21 schreef:
20-06-2025 20:26
Omdat ze geloven dat Israël vernietigd moet worden voordat de dag des oordeels kan komen. Het is hun religie.
De religie van het regime.
Redhead70 schreef:
21-06-2025 14:13
De religie van het regime.
Ja. Dat heb ik op 18 juni precies zo gezegd en toen op 19 juni. ‘Het regime gelooft, dat…..’ daar reageerde helemaal niemand op. Kennelijk is het feit dat deze strijd tegen Israël vanuit het Iraanse regime religieus is verder niet interessant.
En gister reageerde ik op iemand die het had over ‘Iran’, waarvan ik er van uit ging dat ze daarmee óók het regime bedoelde. En daar reageerde ik op met ‘ze’ en ‘hun’, dus nog steeds refererend aan ‘het regime’ en dat wordt ineens kwalijk genoemd door iemand en nu door jou ook weer onderstreept.
Nogmaals, ik heb het steeds duidelijk over ‘het regime gehad’, maar niemand vond het kennelijk interessant genoeg om daar over te spreken. En nu wordt ik ineens aangesproken.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
21-06-2025 14:23
Ja. Dat heb ik op 18 juni precies zo gezegd en toen op 19 juni. ‘Het regime gelooft, dat…..’ daar reageerde helemaal niemand op. Kennelijk is het feit dat deze strijd tegen Israël vanuit het Iraanse regime religieus is verder niet interessant.
En gister reageerde ik op iemand die het had over ‘Iran’, waarvan ik er van uit ging dat ze daarmee óók het regime bedoelde. En daar reageerde ik op met ‘ze’ en ‘hun’, dus nog steeds refererend aan ‘het regime’ en dat wordt ineens kwalijk genoemd door iemand en nu door jou ook weer onderstreept.
Nogmaals, ik heb het steeds duidelijk over ‘het regime gehad’, maar niemand vond het kennelijk interessant genoeg om daar over te spreken. En nu wordt ik ineens aangesproken.
Hetzelfde geloof heerst onder evangelische christenen in de VS, maar dan m.b.t. de Islam. In het vorige topic had ik kort voordat dit gesloten werd een link geplaats naar de documentaire "Bidden voor het einde". Het gaat o.a. over de invloed van deze gelovigen op de Amerikaanse politiek. Voor zover ik kan zien is deze documentaire alleen nog te zien met een plus-abonnement, maar ik vond wel een artikel erover:

https://www.vprogids.nl/documentaires/l ... zucht.html

Net zo eng in mijn ogen. Aan alle kanten hebben we te maken met godsdienstwaanzinnigen waar niet rationeel mee te praten valt.
Draaideurforummer schreef:
21-06-2025 14:39
Hetzelfde geloof heerst onder evangelische christenen in de VS, maar dan m.b.t. de Islam. In het vorige topic had ik kort voordat dit gesloten werd een link geplaats naar de documentaire "Bidden voor het einde". Het gaat o.a. over de invloed van deze gelovigen op de Amerikaanse politiek. Voor zover ik kan zien is deze documentaire alleen nog te zien met een plus-abonnement, maar ik vond wel een artikel erover:

https://www.vprogids.nl/documentaires/l ... zucht.html

Net zo eng in mijn ogen. Aan alle kanten hebben we te maken met godsdienstwaanzinnigen waar niet rationeel mee te praten valt.
Ja, ik ben toen naar aanleiding van jouw eerdere post ook aan die documentaire begonnen. -nog- niet helemaal afgekeken.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 21-06-2025 14:59
0.11% gewijzigd
What would Patsy do?
Ik quote jou inderdaad. Maar ik bedoel jou echt niet alleen. Ik was even weg hier. De stelligheid waarmee ook roelie, geloof en regime door elkaar haalt, net als FV deed, stoort me mateloos, quiantrelle gaf dat ook al aan, geloof ik. Maar ik ga even bijlezen.
Redhead70 schreef:
21-06-2025 14:58
Ik quote jou inderdaad. Maar ik bedoel jou echt niet alleen. Ik was even weg hier. De stelligheid waarmee ook roelie, geloof en regime door elkaar haalt, net als FV deed, stoort me mateloos, quiantrelle gaf dat ook al aan, geloof ik. Maar ik ga even bijlezen.
Ik haalde dus nogmaals niets door elkaar. Ik heb 2x letterlijk gezegd ‘het regime gelooft dat de Messias/de dag des oordeels niet komt voordat Israël vernietigd is’. Als je inderdaad alles terug gaat lezen kun je dat zien,

Aanvulling: hoewel je 18 juni nog niet weg was volgens mij.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
20-06-2025 21:13
Over het regime. Dat heb ik in meerdere posts duidelijk gemaakt.
Dat was mij niet zo duidelijk, maar een paar van onze berichten hebben zich gekruist.

Op je andere vraag. Het klopt dat er ná de Iraanse revolutie leiders zijn geweest die dit beweren, echter vindt dat geen basis in de Islam zelf. Dat heeft vooral een (geo-) politieke oorsprong. Voor 1979 was er ook gewoon een grote joodse gemeenschap in Iran. https://p.dw.com/p/4eayb
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Quaintrelle schreef:
21-06-2025 15:33
Dat was mij niet zo duidelijk, maar een paar van onze berichten hebben zich gekruist.

Op je andere vraag. Het klopt dat er ná de Iraanse revolutie leiders zijn geweest die dit beweren, echter vindt dat geen basis in de Islam zelf. Dat heeft vooral een (geo-) politieke oorsprong. Voor 1979 was er ook gewoon een grote joodse gemeenschap in Iran. https://p.dw.com/p/4eayb
Dus het idee van de Mahdi/messias is geen onderdeel van het sjiitische geloof?
What would Patsy do?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven