Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
zaterdag 21 juni 2025 om 20:33
zaterdag 21 juni 2025 om 20:46
Ik had niet gedacht dat ik het ooit zou doen maar na de motie van Kati Piri ga ik CU stemmen.
Ik was van plan PvdA/GL maar na deze motie hebben ze voor mij afgedaan. Ben lid van de SP maar die hebben ook voor gestemd. Ik vind het echt verschrikkelijk.
Medisch-ethisch ben ik het niet met de CU eens, maar ik vind de manier van politiek bedrijven en bij je visie blijven wel een verademing.
Er is geen enkele partij waar ik het 100% mee eens ben. De-polariseren en integriteit en dan ook nog zo links mogelijk zijn, bepalen nu mijn stem.
Ik was van plan PvdA/GL maar na deze motie hebben ze voor mij afgedaan. Ben lid van de SP maar die hebben ook voor gestemd. Ik vind het echt verschrikkelijk.
Medisch-ethisch ben ik het niet met de CU eens, maar ik vind de manier van politiek bedrijven en bij je visie blijven wel een verademing.
Er is geen enkele partij waar ik het 100% mee eens ben. De-polariseren en integriteit en dan ook nog zo links mogelijk zijn, bepalen nu mijn stem.
zakdoek wijzigde dit bericht op 21-06-2025 20:52
Reden: Schrijffout
Reden: Schrijffout
0.09% gewijzigd
zaterdag 21 juni 2025 om 20:51
Nou als je al die reacties op social media leest, zijn er heel veel mensen erg blij met de ontwikkelingen binnen PvdA en GroenLinks
Dus afgeschreven zijn ze nog niet
zaterdag 21 juni 2025 om 21:51
Dat zijn mensen die toch al geen PvdA of GroenLinks stemmen. Bij de eigen achterban valt dit best goed. De motie heeft blijkbaar 100 leden gekost en 300 leden opgeleverd.
Ik mag nog geen plaatjes plakken, maar uit een peiling van De Hond bleek dat 60% van de GL/PvdA-stemmers positief is over de motie-Piri, 35% neutraal en 5% negatief.
Ik schrok eerst ook even, maar inmiddels volg ik de redenering wel. Dat schild is een vrijbrief geworden om maar alles en iedereen te bombarderen. Het doel is om Netanyahu te laten stoppen met z'n moordzuchtige beleid, en daarmee álle onschuldige burgers in de hele regio te beschermen. Dus niet alleen mensen in Israël, maar ook in Gaza, Iran, Libanon...
The impossible only takes a little longer
zaterdag 21 juni 2025 om 22:25
Mus schreef: ↑21-06-2025 21:51Dat zijn mensen die toch al geen PvdA of GroenLinks stemmen. Bij de eigen achterban valt dit best goed. De motie heeft blijkbaar 100 leden gekost en 300 leden opgeleverd.
Ik mag nog geen plaatjes plakken, maar uit een peiling van De Hond bleek dat 60% van de GL/PvdA-stemmers positief is over de motie-Piri, 35% neutraal en 5% negatief.
Ik schrok eerst ook even, maar inmiddels volg ik de redenering wel. Dat schild is een vrijbrief geworden om maar alles en iedereen te bombarderen. Het doel is om Netanyahu te laten stoppen met z'n moordzuchtige beleid, en daarmee álle onschuldige burgers in de hele regio te beschermen. Dus niet alleen mensen in Israël, maar ook in Gaza, Iran, Libanon...
Ik vind het nog steeds een heftige motie maar begrijp de redenering nu ook wel. Het gaat er niet om dat de Israëliërs niet beschermd mogen worden. Het gaat erom dat Netanyahu eens moet ophouden met zijn oorlogszucht, die hij alleen kan volhouden omdat landen zoals wij Israël helpen en beschermen.
En of die motie stemmen kost? Denk t eigenlijk niet. Het is ook pas juni, geen idee hoe de wereld er in november uitziet.
zondag 22 juni 2025 om 10:35
D66 of Volt denk ik.
CDA of CU voor degenen die geen bezwaar hebben tegen de christelijke achtergrond (en daarmee soms gepaard gaande visie) van de partij.
En toch ook wel naar VVD misschien.
Ik merk dat ik echt een soort teleurstelling en verdriet ervaar bij het teloor gaan van de (oude) PvdA.

En waar ik vroeger ook altijd heel veel sympathie had voor GroenLinks omdat milieu daar een heel belangrijk speerpunt voor was heb ik dat gevoel al heel lang niet mee.
Ik maak me zorgen over de polarisatie en verrechtsing en verharding die al lang gaande is maar het extremer worden van links dóór links zelf baart mij evengoed zorgen. En heb het gevoel dat de politiek gekaapt is.
zondag 22 juni 2025 om 10:48
Nieuwe leden zijn denk ik wel al GL/PvdA stemmers terwijl vertrekkende leden nu denk ik een andere keuze maken. Maar dit zijn maar kleine aantallen op het aantal kiezers.
zondag 22 juni 2025 om 10:55
De tegenmotie onder de leden is met 80% stemmen verworpen.Mus schreef: ↑21-06-2025 21:51Dat zijn mensen die toch al geen PvdA of GroenLinks stemmen. Bij de eigen achterban valt dit best goed. De motie heeft blijkbaar 100 leden gekost en 300 leden opgeleverd.
•
zondag 22 juni 2025 om 11:02
Het verbaast mij dat het 'extreem' gevonden wordt om geen wapens te willen leveren aan een regiem met genocidale acties...Dala schreef: ↑22-06-2025 10:35D66 of Volt denk ik.
CDA of CU voor degenen die geen bezwaar hebben tegen de christelijke achtergrond (en daarmee soms gepaard gaande visie) van de partij.
Ik merk dat ik echt een soort teleurstelling en verdriet ervaar bij het teloor gaan van de (oude) PvdA.![]()
En waar ik vroeger ook altijd heel veel sympathie had voor GroenLinks omdat milieu daar een heel belangrijk speerpunt voor was heb ik dat gevoel al heel lang niet mee.
Ik maak me zorgen over de polarisatie en verrechtsing en verharding die al lang gaande is maar het extremer worden van links dóór links zelf baart mij evengoed zorgen. En heb het gevoel dat de politiek gekaapt is.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
zondag 22 juni 2025 om 11:06
Volgens mij is links helemaal niet extremer geworden. Rechts wordt extremer (er is op de rechterflank extreem rechts bijgekomen) en daarom liggen standpunten die ooit door de meerderheid van de Nederlanders gedeeld werden nu opeens niet meer in het midden.Dala schreef: ↑22-06-2025 10:35D66 of Volt denk ik.
Ik merk dat ik echt een soort teleurstelling en verdriet ervaar bij het teloor gaan van de (oude) PvdA.![]()
Ik begrijp ook niet hoe je met zorgen over de verrechtsing, een stem op de VVD kunt overwegen. Die partij is bij uitstek de voortbrenger en enabler van extreem rechtse partijen en is niet te beroerd om zelf wat onkiese standpunten over te nemen als dat electoraal gezien beter uitkomt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 22 juni 2025 om 12:02
Ik overweeg zelf ook geen stem op de VVD, maar ik opperde het als een van de opties die mensen zullen overwegen als ze willen switchen. Maar eigenlijk acht ik stemmen alle kanten op mogelijk.merano schreef: ↑22-06-2025 11:06Volgens mij is links helemaal niet extremer geworden. Rechts wordt extremer (er is op de rechterflank extreem rechts bijgekomen) en daarom liggen standpunten die ooit door de meerderheid van de Nederlanders gedeeld werden nu opeens niet meer in het midden.
Ik begrijp ook niet hoe je met zorgen over de verrechtsing, een stem op de VVD kunt overwegen. Die partij is bij uitstek de voortbrenger en enabler van extreem rechtse partijen en is niet te beroerd om zelf wat onkiese standpunten over te nemen als dat electoraal gezien beter uitkomt.
Ik acht momenteel zelfs van alles mogelijk in de politiek en wereld.
Misschien heb je gelijk en is links niet extremer geworden maar juist vooralrechts en lijkt het daardoor alleen maar alsof het op links ook zo gebeurt.
En misschien is het ook de beeldvorming in de media, hoewel die toch niet uitermate rechts georiënteerd is. Of misschien ben ik zelf minder links dan ik denk...

zondag 22 juni 2025 om 12:10
Maar het belangrijkst van alles vind ik dat er democratisch wordt gekozen en dat er democratische partijen in onze regering zitten. Of ik het nu met de standpunten eens ben of niet. Zo ook met de motie van Piri. Ik ben het er niet mee eens maar de leden hebben hierover democratisch een beslissing genomen. Dat is wat ik het allerbelangrijkst vind.
zondag 22 juni 2025 om 12:15
het gaat voor mij niet om die wapens, maar om de iron dome die er voor zorgt dat de mensen in Israel niet volledig van de aardbodem worden gevaagd. En leuk bedacht om te zeggen dat deze motie een manier is om Netanyahu te dwingen te stoppen met zijn acties, maar ik vind het nogal een groot risico. Die man en zijn staf zijn in staat om ergens veilig te gaan zitten en het hele land te laten verrekken.
Voor mij hebben GL/PvdA, SP en PvdD volledig afgedaan en die gaan echt mijn stem niet meer krijgen. Kanshebbers zijn nu D66, Volt en CDA. Ik ga me de komende tijd maar eens verdiepen in hun programma's, stemgedrag en op welke punten die niet overeenkomen met mijn eigen overtuigingen en hoe zwaarwegend dat dan is.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zondag 22 juni 2025 om 12:43
Eens.merano schreef: ↑22-06-2025 11:06Volgens mij is links helemaal niet extremer geworden. Rechts wordt extremer (er is op de rechterflank extreem rechts bijgekomen) en daarom liggen standpunten die ooit door de meerderheid van de Nederlanders gedeeld werden nu opeens niet meer in het midden.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen denken dat ze de door rechts gecreëerde problemen het beste kunnen tackelen door rechts te stemmen.
zondag 22 juni 2025 om 12:46
Dat beweer ik toch ook niet?GriebusDus schreef: ↑22-06-2025 12:43Eens.
Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat mensen denken dat ze de door rechts gecreëerde problemen het beste kunnen tackelen door rechts te stemmen.
zondag 22 juni 2025 om 12:53
Ah oké. Nee dat begrijp ik niet. Maar of je voorkeur nu links, rechts of in het midden ligt, het lijkt me van groot belang dat mensen vooral niet om ondemocratische partijen stemmen.GriebusDus schreef: ↑22-06-2025 12:48Nee sorry, ik doelde op de maatschappelijke trend dat Nederlanders steeds rechtser gaan stemmen.
zondag 22 juni 2025 om 12:59
GriebusDus schreef: ↑22-06-2025 12:48Nee sorry, ik doelde op de maatschappelijke trend dat Nederlanders steeds rechtser gaan stemmen.
Niet alleen in Nederland natuurlijk.
Maar verder, ik denk dat Nederland het beste af is met een middenkabinet. Een goede vertegenwoordiging van rechtse en linkse partijen samen. Niet alleen rechts (dat hebben we zeker nu ook gezien) en niet alleen links.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
zondag 22 juni 2025 om 13:21
Mee eens, maar helaas het midden lijkt tegenwoordig zo ver te zoeken. En dat we elkaar, zelf in ons eigen land, in vredestijd, zo aan het verliezen zijn vind ik heel erg. Ook alle partijen (zelfs die met een lang en stabiel verleden, goed bestuur, bekwame mensen) die de samenwerking met anderen als zo ingewikkeld zien. Zo komt het toch nooit tot een stabiel kabinet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in