(Blijven) wachten op verbetering, of beter loslaten?
dinsdag 17 juni 2025 om 21:16
Ik zou graag jullie advies horen over mijn relatie. Partner en ik, beiden een andere vorm van autisme, hebben nu een ruim jaar een relatie. Voor hem (39) zijn eerste relatie ooit. Partner gaf in het begin al aan dat slecht voor zichzelf zorgen 1 van zijn mindere eigenschappen was. Ik dacht toen: dat zal wel meevallen, wellicht trekt dat in een relatie wat bij. Hij is van zichzelf geen heel actief persoon, heeft geen echte hobby's of veel sociale contacten. Hij is communicatief ook geen erg sterk persoon. Heeft in zijn leven 2 psychoses gehad en was herstellende van een burn-out toen we we elkaar leerden kennen.
Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..
Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.
Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
Hij heeft een aantal jaar teveel gedronken, inmiddels drinkt hij nog wat bij een speciale gelegenheid of in het weekend. Hij is inmiddels, gelukkig, gestopt met roken. Maar heeft wel nog altijd een rasp op zijn ademhaling als overblijfsel van een longontsteking 2 jaar geleden..Ik moest hem er echt op wijzen om ook consequent 2 x per dag zijn inhaler te pakken..
Daarbij is hij een harde snurker (geen apneu). In dat jaar hebben we geen 1 nacht samen kunnen slapen. Laat staan samen op vakantie. Hij was en is nog altijd zeker 10 kilo te zwaar. Is onlangs wel begonnen met sporten, maar doet dat dan 1 x per week 45 minuten..Onlangs bleek ook nog dat hij al zeker 20 jaar niet naar de tandarts is geweest..
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen. Familie (mijn vader) gaf als advies om voor nu vrienden te blijven en over een tijdje, wanneer hij aan een aantal dingen heeft gewerkt, samen verder te kijken.
Is dat iets dat kan werken, of is het ijdele hoop? Ik ben zelf nu 44 en wil niet (tevergeefs) blijven wachten op of dit wel of niet een toekomst heeft....Wat vinden jullie?
vrijdag 20 juni 2025 om 19:06
Tot To zich realiseert dat hij mag zijn wie hij is en er van hem gehouden kan worden om wie hij is.
En dan mag To beslissen of zij degene is die hem accepteert of dat niet kan en definitief de stekker eruit trekt.
Helaas gelooft de man hoogstwaarschijnlijk dat To het beste met hem voorheeft en wacht hoogstwaarschijnlijk ook tot hij een ons weegt en ze hem wel wil. En helaas gelooft To ook dat ze het beste met hem voorheeft en is daarom in staat hem zo te manipuleren en wijs te maken dat hij moet veranderen. Omdat zij de wijsheid daarvan in pacht heeft, dat moet wel, want hij heeft er nooit zo naar gekeken of over nagedacht. Beide slaan ze de plank volledig mis.
To, als je iemand wil veranderen, begin dan bij jezelf en pak eerst alles aan waarvan jij vindt dat je tekort schiet. En pas als je dat helemaal onder de knie hebt, mag je de mensen in je leven aansporen dat ze moeten veranderen. Eerder niet. En dat moment zal nooit komen. Omdat je niet jezelf perfect kan maken. Je bent geen robot. En je hebt ook niet de wijsheid in pacht dat je 100% of zelfs een fractie daarvan weet hoe een mens hoort te zijn.
zaterdag 21 juni 2025 om 11:09
‘Iedereen en zijn moeder’ is een gezegde, het wordt overdrachtelijk gebruikt.
Het betekent ‘heel veel’ of ‘bijna iedereen’ of ‘(bijna) alle collega’s’.
Het moet niet létterlijk worden begrepen. Het heeft dus niks te maken met de moeder van deze man
kerstlampjes en bloemen zijn heel verschillend - en allebei prachtig!
zondag 22 juni 2025 om 08:14
Ga je nou TO verwijten dat ze hem niet accepteert zoals hij is, met zijn alcoholmisbruik en rottende tanden? Ik mag hopen dat die dingen zijn mooie en unieke zelf niet definiëren. En natuurlijk heb je het beste met iemand voor als je dat wilt aanpakken.Raver schreef: ↑20-06-2025 19:06Tot To zich realiseert dat hij mag zijn wie hij is en er van hem gehouden kan worden om wie hij is.
En dan mag To beslissen of zij degene is die hem accepteert of dat niet kan en definitief de stekker eruit trekt.
Helaas gelooft de man hoogstwaarschijnlijk dat To het beste met hem voorheeft en wacht hoogstwaarschijnlijk ook tot hij een ons weegt en ze hem wel wil. En helaas gelooft To ook dat ze het beste met hem voorheeft en is daarom in staat hem zo te manipuleren en wijs te maken dat hij moet veranderen. Omdat zij de wijsheid daarvan in pacht heeft, dat moet wel, want hij heeft er nooit zo naar gekeken of over nagedacht. Beide slaan ze de plank volledig mis.
To, als je iemand wil veranderen, begin dan bij jezelf en pak eerst alles aan waarvan jij vindt dat je tekort schiet. En pas als je dat helemaal onder de knie hebt, mag je de mensen in je leven aansporen dat ze moeten veranderen. Eerder niet. En dat moment zal nooit komen. Omdat je niet jezelf perfect kan maken. Je bent geen robot. En je hebt ook niet de wijsheid in pacht dat je 100% of zelfs een fractie daarvan weet hoe een mens hoort te zijn.
Punt blijft wel staan dat hij dat zelf moet willen, dat kan niet vanuit TO komen. Maar doen alsof zij een extreme bemoeial is die alles wel even ten onrechte beter komt weten, dat is ook weer het andere uiterste.
zondag 22 juni 2025 om 13:29
Mwah, jij vindt dit niet enorm bemoeiierig overkomen?Wombat schreef: ↑22-06-2025 08:14Ga je nou TO verwijten dat ze hem niet accepteert zoals hij is, met zijn alcoholmisbruik en rottende tanden? Ik mag hopen dat die dingen zijn mooie en unieke zelf niet definiëren. En natuurlijk heb je het beste met iemand voor als je dat wilt aanpakken.
Punt blijft wel staan dat hij dat zelf moet willen, dat kan niet vanuit TO komen. Maar doen alsof zij een extreme bemoeial is die alles wel even ten onrechte beter komt weten, dat is ook weer het andere uiterste.
Afgelopen week hadden we de afspraak dat hij 2 x zou gaan sporten en zijn tandarts zou bellen. Dat kwam hij niet na..Hierop werd ik boos en gaf aan in elk geval zo nu niet verder te kunnen
zondag 22 juni 2025 om 13:34
Hier moest ik wel om lachen. Ik dacht komt het misschien door het autisme, maar het is toch echt een heel gangbare uitdrukking. Ik vraag me dan meteen af hoe vaak iemand opmerkingen verkeerd opvat vanwege een gemiste uitdrukking.
zondag 22 juni 2025 om 13:37
Welnee, is gewoon gespeelde naïviteit.
To the end of my days; I will follow.
zondag 22 juni 2025 om 15:48
Ja dat vind ik wel, daarom ook het onderste deel. Maar de hele overige teneur van laat die man toch, hij is goed zoals hij is, wel een beetje maf. Run Forrest run lijkt mij logischer.
Maar ik volg de anderen ook wel qua gespeelde naïviteit.
zondag 22 juni 2025 om 17:02
Ik ben van mening dat je altijd mensen moet accepteren zoals ze zijn. Dat zou je zelf ook willen denk ik. Hij is hoe hij is en blijkbaar is hij daar oké mee, dat moet je niet willen veranderen.Wombat schreef: ↑22-06-2025 08:14Ga je nou TO verwijten dat ze hem niet accepteert zoals hij is, met zijn alcoholmisbruik en rottende tanden? Ik mag hopen dat die dingen zijn mooie en unieke zelf niet definiëren. En natuurlijk heb je het beste met iemand voor als je dat wilt aanpakken.
Het is dan aan TO zelf of ze daar wel of niet mee wil leven. Ik denk dat wij er allemaal hetzelfde van vinden, dit mega onaantrekkelijk is. Maar dan heb je een keuze, vertrekken.
zondag 22 juni 2025 om 17:33

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in