Kleine onderneming en KvK
maandag 16 juni 2025 om 15:55
Ik ben sinds een kleine maand naast mijn baan van 36 uur een kleine onderneming begonnen. Het begon eigenlijk meer als hobby en nu merk ik dat ik bestellingen krijg van onbekenden. Heel erg leuk vind ik dit en wil er wel serieus mee doorgaan.
Ik wil uiteraard geen gedoe met de Belastingdienst en wil het zo legaal mogelijk doen. Is het raadzaam om een KvK aan te vragen? Ik maak en verkoop New York stijl koeken (dit zijn grote gevulde koeken) a 4 euro per stuk. Ik heb afgelopen maand ongeveer 100 koeken verkocht.
Ik wil uiteraard geen gedoe met de Belastingdienst en wil het zo legaal mogelijk doen. Is het raadzaam om een KvK aan te vragen? Ik maak en verkoop New York stijl koeken (dit zijn grote gevulde koeken) a 4 euro per stuk. Ik heb afgelopen maand ongeveer 100 koeken verkocht.
woensdag 18 juni 2025 om 07:24
Nijntje zit copyright op en daar wordt op beboet.Galileogalilei schreef: ↑17-06-2025 10:07Vooral als je via Social Media werkt ben je zichtbaar. Ken zelfs mensen die Nijntje taarten hadden gemaakt en daarvoor werden beboet.
Hier zijn door bedrijven lui voor ingehuurd die de gehele dag copyright op social media zitten te zoeken.
Als TO gevulde koeken gaat maken met het logo van Chanel of Mercedes zal ze daar ook voor beboet worden.
Dit heeft verder niets met bealsting of KvK te maken
vrijdag 20 juni 2025 om 21:38
Dat zegt niks, er zijn ook ondernemers die er zelf weinig van begrijpen.
En zoals jij het in je vorige bericht hebt opgeschreven, klopt het in ieder geval niet.
zaterdag 21 juni 2025 om 10:53
Summertje, als ze zich niet inschrijft bij de KVK, hoe kan ze dan btw betalen\terug ontvangen?
Het zijn 2 verschillende instanties maar je kan geen btw aangifte doen zonder bij de kvk ingeschreven te staan. Dus het klopt wel.
zaterdag 21 juni 2025 om 10:57
Maar het is niet zo dat je btw kunt terugvragen ómdat je een handelsregisternummer hebt.
En ook als je je ten onrechte niet inschrijft bij de KvK kun je nog steeds een onderneming drijven en btw moeten afdragen.
En dat bedoelde ik ook met mijn post, je (Galileo) hebt wel de klok horen luiden (kvk nummer nodig bij aangifte omzetbelasting), maar weet niet waar de klepel hangt (kvk nummer is niet per definitie btw aftrekken). Althans, zo schrijft hij/zij het hier op.
zaterdag 21 juni 2025 om 11:30
Wat een onaardige post van jou en weer op mij gericht.Summertje schreef: ↑21-06-2025 10:57Maar het is niet zo dat je btw kunt terugvragen ómdat je een handelsregisternummer hebt.
En ook als je je ten onrechte niet inschrijft bij de KvK kun je nog steeds een onderneming drijven en btw moeten afdragen.
En dat bedoelde ik ook met mijn post, je (Galileo) hebt wel de klok horen luiden (kvk nummer nodig bij aangifte omzetbelasting), maar weet niet waar de klepel hangt (kvk nummer is niet per definitie btw aftrekken). Althans, zo schrijft hij/zij het hier op.
Misschien moet je beter lezen. Ik schreef dat ik het raadzaam vind om je in te schrijven bij de KVK. En dat je hiermee bijv. je inkopen ook bij de groothandel kan doen, verpakkingsmateriaal, ingrediënten e.d., scheelt in kosten, dus lijkt me een uitstekende tip. En ook dat je, als je investeringen in materiaal bijv. wilt doen, zeg bijv. een nieuwe oven, of een mixer of je voorbelasting wilt terug vragen, je dat via je omzetbelastingaanfite kunt doen. Als je je inschrijft bij de KVK, krijg je automatisch een bericht van de Belasting en wordt je uitgenodigd voor een informatie bijeenkomst. Als je dat allemaal niet wilt. Gewoon je boter en je bloem en je verpakkingen bij de A&H wilt blijven kopen, of geen belasting terugvragen, dan zou ik me i.d.d. ook niet inschrijven.
zaterdag 21 juni 2025 om 13:51
Aawh toch een probleem met lezen! geeft niet hoor. Want er staat niets anders dan wat ik hierboven heb geschreven, als je een ondernemer bent dan weet je waar ik het over heb.
TO heel veel succes met je beslissing .
zaterdag 21 juni 2025 om 13:57
Gek dat niemand hierop heeft gereageerd. Bovenstaande is toch precies de situatie van TO?Hecamel schreef: ↑16-06-2025 16:04Dit vind ik op de site van de KVK
Fleur bakt in haar vrije tijd taarten vanuit huis. Haar taarten vallen behoorlijk in de smaak. Behalve van vrienden en kennissen krijgt ze ook bestellingen van mensen die ze niet kent. Ze maakt reclame via Facebook en Instagram en wil in de toekomst een bedrijfspand gaan huren.
Voldoet Fleur aan de ondernemerscriteria om zich in te schrijven bij KVK?
Ja: ze levert zelfstandig een dienst of een product.
Ja: ze vraagt hier een prijs voor waaraan ze geld verdient.
Ja: ze doet zaken met andere mensen dan alleen vrienden of familie.
Fleur heeft alle vragen met ja beantwoord en schrijft zich in bij KVK.
Deze voorbeelden hebben wij zorgvuldig beschreven. Maar misschien is jouw situatie net anders is. Hierdoor kan het zijn dat KVK anders beslist in jouw situatie.
zaterdag 21 juni 2025 om 15:11
Dit zijn de wettelijke eisen voor een webwinkel: https://ondernemersplein.overheid.nl/re ... uw-bedrijf
zondag 22 juni 2025 om 09:11
Tja, de Kamer van Koophandel raadt iemand aan om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
Maar de KvK vertelt in dit voorbeeld niet of dit geldt bij een productie van 8 taarten per jaar, of 800 per maand.
Of beter: bij welke omzet in €€€€ in inschrijving nuttig is (of verplicht).
Waar het volgens mij om gaat:
- boven een bepaald bedrag is afdracht van BTW verplicht
- dan kun je de BTW op grondstoffen terugvragen, maar daarvoor moet je misschien bij de KvK ingeschreven staan?
- als je veel investeert, wil je de investeringen aftrekken. Ik weet niet of dat kan zonder inschrijving bij de KvK.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zondag 22 juni 2025 om 12:52
Nee, klopt niet.dreuvel schreef: ↑22-06-2025 09:11Tja, de Kamer van Koophandel raadt iemand aan om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
Maar de KvK vertelt in dit voorbeeld niet of dit geldt bij een productie van 8 taarten per jaar, of 800 per maand.
- dan kun je de BTW op grondstoffen terugvragen, maar daarvoor moet je misschien bij de KvK ingeschreven staan?
- als je veel investeert, wil je de investeringen aftrekken. Ik weet niet of dat kan zonder inschrijving bij de KvK.
Het is niet waar dat je pas BTW (voor je investeringen --> afschrijven voor de inkoop van de grondstoffen, verpakkingen enz. kan terugvragen als je boven een bepaald bedrag verdient. Beginnende ondernemingen verdienen sowieso niet meteen boen een bepaald bedrag. Zelf als zou ze maar 8 taarten verkopen kan ze de kosten aftrekken. Als iemand dan opeens 800 of meer gaat verkopen moet die persoon wel belasting betalen en doe je dat niet, dan werk je dus zwart.
zondag 22 juni 2025 om 13:04
Er worden wat zaken door elkaar gehaald. Een inschrijving Kvk betekent niet automatisch dat je ook BTW plichtig bent. Tot een omzet van EUR 20.000 kan je belastingtechnisch onder de kleine ondernemersregeling vallen. Aan TO om te bekijken wat voor haar gunstig is.
Maar TO reageert sowieso niet, of ik heb dat gemist. Ik adviseer haar naar KvK te gaan en een belastingadviseur. Dan heeft ze alles duidelijk voor haar situatie.
Maar TO reageert sowieso niet, of ik heb dat gemist. Ik adviseer haar naar KvK te gaan en een belastingadviseur. Dan heeft ze alles duidelijk voor haar situatie.
zondag 22 juni 2025 om 13:13
Phlox24 schreef: ↑22-06-2025 13:04Er worden wat zaken door elkaar gehaald. Een inschrijving Kvk betekent niet automatisch dat je ook BTW plichtig bent. Tot een omzet van EUR 20.000 kan je belastingtechnisch onder de kleine ondernemersregeling vallen. Aan TO om te bekijken wat voor haar gunstig is.
Ben het helemaal met je eens. En je bent i.d.d. niet meteen BTW plichtig maar als je wel graag je belasting terug vraagt en afschrijft van je nieuwe Kitchenaid of oven of camera om je koeken of taarten te fotograferen, dan is het wel handig. Keuze is aan TO.
zondag 22 juni 2025 om 16:00
Inschrijving bij KVK hangt niet af van je omzet.dreuvel schreef: ↑22-06-2025 09:11Tja, de Kamer van Koophandel raadt iemand aan om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.
En het hele BTW verhaal staat er ook los van. Als je ondernemer bent en dus BTW terugvraagt, moet je ook BTW afdragen over je omzet.
zondag 22 juni 2025 om 16:27
Als je ondernemer bent, ben je verplicht je in te schrijven bij de kvk.
Als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, en daar een commerciële vergoeding voor vraagt, en dit regelmatig doet. Het is belangrijk om je in te schrijven bij de KVK als je aan deze criteria voldoet, ook al ben je nog aan het voorbereiden op je onderneming.
Wel ondernemer: verplicht inschrijven
Gevolgen niet inschrijven KvK
Kies je ervoor om je niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, terwijl je wel voldoet aan de voorwaarden voor een onderneming? En wijzen de indicatoren erop dat je wel ondernemer bent? Als jij je niet inschrijft kan dat gevolgen hebben. De Belastingdienst grijpt in als je wel ondernemer bent, maar jij je niet inschrijft. De Belastingdienst kan aan je inkomsten vaststellen dat je ondernemer bent (geweest). Dat betekent dat je omzetbelasting moet afdragen (btw). Bovendien kan het gevolgen hebben voor de inkomstenbelasting die je betaalt. Als je inkomsten uit jouw ondernemerschap verzwijgt ben je bezig met belastingontduiking. Dat is frauduleus en strafbaar. De Belastingdienst zal de te betalen belasting alsnog bij je innen, plus een vergrijpboete van 50 procent.
TO verkoopt zelfs via een website. Ze had ze allang moeten inschrijven.
Gevolgen van het niet inschrijven als je wel ondernemer bent:
Boetes:
De Belastingdienst kan boetes opleggen als je niet bent ingeschreven bij de KvK, maar wel ondernemersactiviteiten uitvoert.
Achteraf btw-afdracht:
Je zult alsnog btw moeten afdragen over de omzet die je hebt behaald, inclusief eventuele boetes.
zondag 22 juni 2025 om 16:37
De vraag is wel hoeveel winst er gemaakt wordt. Want in die tekst gaat het over een ‘commerciële vergoeding’, wat betekent dat als je helemaal geen winst maakt, maar bv alleen je onkosten gedekt worden, je hier dus niet aan voldoet. Ook niet als de verkoop via een website gaat.Pelle schreef: ↑22-06-2025 16:27Als je ondernemer bent, ben je verplicht je in te schrijven bij de kvk.
Als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, en daar een commerciële vergoeding voor vraagt, en dit regelmatig doet. Het is belangrijk om je in te schrijven bij de KVK als je aan deze criteria voldoet, ook al ben je nog aan het voorbereiden op je onderneming.
Wel ondernemer: verplicht inschrijven
Gevolgen niet inschrijven KvK
Kies je ervoor om je niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, terwijl je wel voldoet aan de voorwaarden voor een onderneming? En wijzen de indicatoren erop dat je wel ondernemer bent? Als jij je niet inschrijft kan dat gevolgen hebben. De Belastingdienst grijpt in als je wel ondernemer bent, maar jij je niet inschrijft. De Belastingdienst kan aan je inkomsten vaststellen dat je ondernemer bent (geweest). Dat betekent dat je omzetbelasting moet afdragen (btw). Bovendien kan het gevolgen hebben voor de inkomstenbelasting die je betaalt. Als je inkomsten uit jouw ondernemerschap verzwijgt ben je bezig met belastingontduiking. Dat is frauduleus en strafbaar. De Belastingdienst zal de te betalen belasting alsnog bij je innen, plus een vergrijpboete van 50 procent.
TO verkoopt zelfs via een website. Ze had ze allang moeten inschrijven.
Gevolgen van het niet inschrijven als je wel ondernemer bent:
Boetes:
De Belastingdienst kan boetes opleggen als je niet bent ingeschreven bij de KvK, maar wel ondernemersactiviteiten uitvoert.
Achteraf btw-afdracht:
Je zult alsnog btw moeten afdragen over de omzet die je hebt behaald, inclusief eventuele boetes.
zondag 22 juni 2025 om 17:10
Ervaring. En werk.Galileogalilei schreef: ↑17-06-2025 10:07Zeg je dit uit ervaring of denk je dat het zo is? Ik weet nl. dat ze wel naar hobby verkopers kijken, er zijn mensen die zich alleen daar mee bezig houden, ken er zelf een aantal die een bezoekje van de Belastingdienst hebben gehad. Vooral als je via Social Media werkt ben je zichtbaar. Ken zelfs mensen die Nijntje taarten hadden gemaakt en daarvoor werden beboet.
zondag 22 juni 2025 om 17:11
Precies. TO is aan het hobby-en en maakt nog helemaal geen winst.nausicaa schreef: ↑22-06-2025 16:37De vraag is wel hoeveel winst er gemaakt wordt. Want in die tekst gaat het over een ‘commerciële vergoeding’, wat betekent dat als je helemaal geen winst maakt, maar bv alleen je onkosten gedekt worden, je hier dus niet aan voldoet. Ook niet als de verkoop via een website gaat.
zondag 22 juni 2025 om 20:11
Betalen vrienden ook 4 euro per koek?nausicaa schreef: ↑22-06-2025 16:37De vraag is wel hoeveel winst er gemaakt wordt. Want in die tekst gaat het over een ‘commerciële vergoeding’, wat betekent dat als je helemaal geen winst maakt, maar bv alleen je onkosten gedekt worden, je hier dus niet aan voldoet. Ook niet als de verkoop via een website gaat.
zondag 22 juni 2025 om 20:16

zondag 22 juni 2025 om 20:58
Maar ze heeft nog nooit haar uren meegerekend. Dat klinkt nog niet heel erg als een verdienmodel.
Ik zou in deze fase nog geen inschrijving bij de kvk doen. En de inkomsten, na aftrek van onkosten, gewoon opgeven als extra inkomsten bij de jaaraangifte van de inkomstenbelasting.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in