Bekrompen schoonouders
zondag 22 juni 2025 om 12:11
'Het zijn altijd de Turken'. De favoriete uitspraak van mijn schoonouders. Lawaai in de buurt? De Turken. Afval naast de container? De Turken. Ze kwamen hier gisteren op de verjaardag en iets verder op hadden mensen nogal breed geparkeerd. Wat denk je? De Turken.
Ik stoor me er mateloos aan. Overlast wordt veroorzaakt door allerlei soorten en maten mensen. Ook stoor ik me aan het feit dat ze alles Turk noemen. Maakt niet uit welke kleur mensen hebben, alles is Turk en die hebben het gedaan.
Ik zie ze al zo weinig mogelijk, het zijn echt niet mijn mensen, maar bah wat stoor ik me op een verjaardag aan hun.
Jullie ook van die bekrompen mensen in je (schoon)familie en wat doe je eraan?
Ik stoor me er mateloos aan. Overlast wordt veroorzaakt door allerlei soorten en maten mensen. Ook stoor ik me aan het feit dat ze alles Turk noemen. Maakt niet uit welke kleur mensen hebben, alles is Turk en die hebben het gedaan.
Ik zie ze al zo weinig mogelijk, het zijn echt niet mijn mensen, maar bah wat stoor ik me op een verjaardag aan hun.
Jullie ook van die bekrompen mensen in je (schoon)familie en wat doe je eraan?
zondag 22 juni 2025 om 17:07
Ik zou het ook niet hebben gedaan hoor. Mensen die ik vaker zie wil ik volgaarne duidelijk maken dat ze bij mij niet hoeven aan te komen met racistische onzin, maar ik kan nou eenmaal moeilijk de hoeder van iedere broeder zijn. Dus als ik zo'n volidioot per ongeluk tegenkom op een terras en er vrij verzekerd van kan zijn dat ik die gek nooit meer tegenkom ga ik lekker verder met wijnen.
Behalve dan als ik de serveerster was geweest, dan had ik wel wat gezegd. Maar dat is dan ook precies de reden dat ik niet geschikt ben voor een betrekking als serveerster.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 22 juni 2025 om 17:10
Die serveerster wil ook gewoon haar klant niet kwijt - ook al is ie dan een idioot - én geen mep in haar gezicht.Lady*Voldemort schreef: ↑22-06-2025 17:07Ik zou het ook niet hebben gedaan hoor. Mensen die ik vaker zie wil ik volgaarne duidelijk maken dat ze bij mij niet hoeven aan te komen met racistische onzin, maar ik kan nou eenmaal moeilijk de hoeder van iedere broeder zijn. Dus als ik zo'n volidioot per ongeluk tegenkom op een terras en er vrij verzekerd van kan zijn dat ik die gek nooit meer tegenkom ga ik lekker verder met wijnen.
Behalve dan als ik de serveerster was geweest, dan had ik wel wat gezegd. Maar dat is dan ook precies de reden dat ik niet geschikt ben voor een betrekking als serveerster.
Ik snap dus wel dat ze zwijgt.
Als ik in de bediening stond was ik waarschijnlijk gewoon in lachen uitgebarsten na zijn antwoord. Zijn uitspraak is namelijk toch écht te lachwekkend voor woorden.
wissewis wijzigde dit bericht op 22-06-2025 17:17
5.45% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 22 juni 2025 om 17:16
Dat zeg ik.
Een goeie serveerster houdt haar mond en serveert. En ik ben dus geen goeie serveerster

(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 22 juni 2025 om 17:31
Hier ook zo'n schoonouders. Schaam me rot, maar het vervelendste is eigenlijk nog wel dat de mensen die bij hen komen (op een verjaardag bijv) net zo hard meepraten. Laatst zat zoon bij opa in de auto. Een jongen op straat had opa in de auto niet gezien en stak met zijn fiets gevaarlijk over. Kan gebeuren natuurlijk. Roept opa: "kijk uit, en anders ga je maar terug naar je eigen land op een kameel ipv op een fiets". Ik ben blij dat zoon zich dan schaamt en zo'n gedrag niet normaal vindt.
Alles hebben "die buitenlanders" gedaan. Dat er te weinig huizen zijn, wachtlijsten in een verzorgingshuis ("als wij aan de beurt zijn is er niks meer voor ons"), criminaliteit enz enz enz. Het bizarre is trouwens dat ze in een klein dorp wonen waarin in de hele wijk niemand van buitenlandse komaf is. Alleen maar meepraten met elkaar, zeuren om het zeuren. Echt tenenkrommend.
Alles hebben "die buitenlanders" gedaan. Dat er te weinig huizen zijn, wachtlijsten in een verzorgingshuis ("als wij aan de beurt zijn is er niks meer voor ons"), criminaliteit enz enz enz. Het bizarre is trouwens dat ze in een klein dorp wonen waarin in de hele wijk niemand van buitenlandse komaf is. Alleen maar meepraten met elkaar, zeuren om het zeuren. Echt tenenkrommend.
zondag 22 juni 2025 om 18:44
Ik had het ook niet gedaan en ook niet gedurfd. Je weet het nooit bij sommige mensen. Ooit iemand aangesproken op het strand die zijn rotzooi op het strand gooide. Hij met twee kindjes reageerde nogal agressief toen ik hem vertelde dat hij iets (rommel) verloor. Gelukkig lag ik niet alleen en toch gaf hij mij een klotengevoel.
Maar mensen gaan voorbij
zondag 22 juni 2025 om 18:50
Het verbaast me altijd zo dat zulke lui zich ook nog geschikt vinden om kinderen op te voeden. Hier laatst een kerel die zich met twee koters in zijn kielzog op de fiets voortbewoog op het voetgangersgedeelte van de brug. Dus hij bellen en bellen, en zoon en ik gingen niet opzij want hee we zaten op het voetpad he en het is een brug en we gaan niet zomaar de IJssel in springen omdat er per ongeluk een verkeerde meneer langs moet. Waarop die man begon te schelden en te doen en we moesten opsodemieteren want hij moest er langs met zijn koters en die koters stonden daar gewoon bij he. Ik vraag me dan soms toch af wat er dan van die koters terecht moet komen, maar goed.Joppie schreef: ↑22-06-2025 18:44Ik had het ook niet gedaan en ook niet gedurfd. Je weet het nooit bij sommige mensen. Ooit iemand aangesproken op het strand die zijn rotzooi op het strand gooide. Hij met twee kindjes reageerde nogal agressief toen ik hem vertelde dat hij iets (rommel) verloor. Gelukkig lag ik niet alleen en toch gaf hij mij een klotengevoel.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zondag 22 juni 2025 om 19:16
Het verbaast me nog meer dat die lui partners hebben die met zo'n type kinderen willen.Lady*Voldemort schreef: ↑22-06-2025 18:50Het verbaast me altijd zo dat zulke lui zich ook nog geschikt vinden om kinderen op te voeden. Hier laatst een kerel die zich met twee koters in zijn kielzog op de fiets voortbewoog op het voetgangersgedeelte van de brug. Dus hij bellen en bellen, en zoon en ik gingen niet opzij want hee we zaten op het voetpad he en het is een brug en we gaan niet zomaar de IJssel in springen omdat er per ongeluk een verkeerde meneer langs moet. Waarop die man begon te schelden en te doen en we moesten opsodemieteren want hij moest er langs met zijn koters en die koters stonden daar gewoon bij he. Ik vraag me dan soms toch af wat er dan van die koters terecht moet komen, maar goed.
zondag 22 juni 2025 om 19:31
Mega irritant,
Mijn schoonouders zijn warme empathische mensen op wie ik echt stapelgek ben maar laag opgeleid. Als in geen vervolgopleiding, schoonmaak werk en klusjes man. Helemaal prima, ik kom uit een hoogopgeleide familie als in allemaal universitaire opleiding behalve ik met mijn ‘maar’ hbo
Mijn schoonvader kan nogal grapjes maken over homos waardoor je zou kunnen denken dat hij homo hater is ofzo echter hij is echt gek met een van mijn beste vriendinnen die met een vrouw getrouwd is en onlangs kwam hun eigen kind uit de kast en dat werd met open armen ontvangen en partner van kind ook net zo warm ontvangen als schoonkind als bijvoorbeeld ik zelf. Dus veel woorden maar ondertussen geen daden ( gelukkig!)
Ik vind dan hun reactie op uit de kast komen van kind wel hardverwarmend. Was echt ja en? Maakt toch niets uit als je maar gelukkig bent.
Mijn schoonouders zijn warme empathische mensen op wie ik echt stapelgek ben maar laag opgeleid. Als in geen vervolgopleiding, schoonmaak werk en klusjes man. Helemaal prima, ik kom uit een hoogopgeleide familie als in allemaal universitaire opleiding behalve ik met mijn ‘maar’ hbo
Mijn schoonvader kan nogal grapjes maken over homos waardoor je zou kunnen denken dat hij homo hater is ofzo echter hij is echt gek met een van mijn beste vriendinnen die met een vrouw getrouwd is en onlangs kwam hun eigen kind uit de kast en dat werd met open armen ontvangen en partner van kind ook net zo warm ontvangen als schoonkind als bijvoorbeeld ik zelf. Dus veel woorden maar ondertussen geen daden ( gelukkig!)
Ik vind dan hun reactie op uit de kast komen van kind wel hardverwarmend. Was echt ja en? Maakt toch niets uit als je maar gelukkig bent.
where ever you go, go with your heart
zondag 22 juni 2025 om 20:00
Dit is natuurlijk net zo goed een vooroordeel.
Ik heb ze helaas ook in mijn familie. Ik ga er tegenin, dus bij mijn letten ze wel op, maar ze zien er ook echt het probleem niet van. “Het is toch gewoon zo, ik zeg toch niets geks”. Dus tja, of het zin heeft…
zondag 22 juni 2025 om 20:22
zondag 22 juni 2025 om 20:22
Herkenbaar. Of ze komen met een concreet incident (n=1) wat hun theorie bewijst. Zo vermoeiend.nerdopviva schreef: ↑22-06-2025 20:00Dit is natuurlijk net zo goed een vooroordeel.
Ik heb ze helaas ook in mijn familie. Ik ga er tegenin, dus bij mijn letten ze wel op, maar ze zien er ook echt het probleem niet van. “Het is toch gewoon zo, ik zeg toch niets geks”. Dus tja, of het zin heeft…
zondag 22 juni 2025 om 20:25
Wat heeft dat er mee te maken?Skawa schreef: ↑22-06-2025 19:31Mega irritant,
zondag 22 juni 2025 om 21:00
Er bestaan hele trainingen voor. https://www.kis.nl/artikel/ingrijpen-bi ... en-de-tips
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 22 juni 2025 om 21:07
Ik zou wel een keer echt het gesprek aan gaan dat je dat soort uitspraken niet in jouw huis wil . En daar kun je prima redenen voor aanvoeren . Of niet. Zo’n gesprek maakt denk ik meer indruk dan een “ nou, pa !!!! “ na zo’n rare uitspraak.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 22 juni 2025 om 21:11
Ik wil geen racisme in mijn huis en als iemand op een verjaardag of in de rij bij de supermarkt gezellig discriminerende ditjes-en-datjes wil uitwisselen zeg ik meestal alleen: "Daar denk ik anders over." Het is opmerkelijk hoe dat werkt. De mensen willen eigenlijk instemming of ze willen hun mening heel hard roepen, maar als duidelijk is dat ik er helemaal niet op zit te wachten, dan is het meestal snel klaar. Ze vinden me dan wel vaak een troela, maar je kunt niet alles hebben op deze wereld.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 22 juni 2025 om 22:41
Eens.Rabarbara schreef: ↑22-06-2025 21:11Ik wil geen racisme in mijn huis en als iemand op een verjaardag of in de rij bij de supermarkt gezellig discriminerende ditjes-en-datjes wil uitwisselen zeg ik meestal alleen: "Daar denk ik anders over." Het is opmerkelijk hoe dat werkt. De mensen willen eigenlijk instemming of ze willen hun mening heel hard roepen, maar als duidelijk is dat ik er helemaal niet op zit te wachten, dan is het meestal snel klaar. Ze vinden me dan wel vaak een troela, maar je kunt niet alles hebben op deze wereld.
En los daarvan: geweldige naam!

Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 23 juni 2025 om 08:58
Je kunt toch duidelijk laten merken dat je dat een domme opmerking vindt?
Je hoeft niet als een "Karen" bij zijn tafel met je handen in de zij te gaan staan foeteren, maar even laten blijken het af te keuren lijkt mij wel het minste.
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 23 juni 2025 om 09:02
Eens. Het kost mij sowieso energie omdat ik mij rot zou ergeren. Dus dan liever dat ik die energie besteed aan het tegenspreken van dat soort mensen, dan het stilletjes ondergaan. En met tegenspreken bedoel ik ook gewoon de opmerking: dit soort discriminerende opmerkingen wil ik niet horen in mijn huis. Of: wow, geen last voor vooroordelen. Ik verwacht niet dat ze ander gaan denken, maar ze zijn niet te oud om te leren dat je niet alles zomaar kunt zeggen.
En om eerlijk te zijn, als ik mij continue zou ergeren als ik bij hen op visite ben, dan ga ik gewoon niet langs. Waarom zou je de lat voor familie lager leggen dan voor andere mensen?
Een paar dames in mijn familie lopen ook met regelmaat te zeiken dat ze gediscrimineerd worden. De ene omdat die allochtone jongen lopen naar ze te sissen en dat doen ze niet bij hun moeder.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 23 juni 2025 om 09:23
Had ooit een aanhang-familielid dat zulke dingen zei. Als het bij mij thuis was zei ik altijd: bewaar die denkbeelden maar voor het stemhokje, niet hier graag. En op andere plekken verwijderde ik mezelf uit het gesprek, of veranderde het onderwerp.
Gelukkig is mijn broer niet meer met deze vrouw.
Ik moet wel zeggen, bij mij hangt het er wel een beetje vanaf wie iets zegt en wat iemands ervaring is. Als jij in een moeilijke buurt woont en veel overlast ervaart wil ik die ervaring ook weer niet helemaal bagatelliseren. Want die problemen zijn er wel. Maar ik zat soms in gezelschappen in mooie huizen in het Gooi waarvan ik weet dat ze zelf eigenlijk helemaal geen rechtstreekse ervaring hebben hebben met de dingen waar ze over mopperen. Er gooit helemaal niemand kippenbotten vanaf een balkon in hun tuin.
Ik moet wel zeggen, bij mij hangt het er wel een beetje vanaf wie iets zegt en wat iemands ervaring is. Als jij in een moeilijke buurt woont en veel overlast ervaart wil ik die ervaring ook weer niet helemaal bagatelliseren. Want die problemen zijn er wel. Maar ik zat soms in gezelschappen in mooie huizen in het Gooi waarvan ik weet dat ze zelf eigenlijk helemaal geen rechtstreekse ervaring hebben hebben met de dingen waar ze over mopperen. Er gooit helemaal niemand kippenbotten vanaf een balkon in hun tuin.

maandag 23 juni 2025 om 09:40
Fijn dat jij precies weet hoe het moet.
maandag 23 juni 2025 om 09:42
Eens.pina schreef: ↑23-06-2025 09:23Had ooit een aanhang-familielid dat zulke dingen zei. Als het bij mij thuis was zei ik altijd: bewaar die denkbeelden maar voor het stemhokje, niet hier graag. En op andere plekken verwijderde ik mezelf uit het gesprek, of veranderde het onderwerp.
Mijn opa klaagde ook wel over de buitenlanders in de buurt (Rotterdam Zuid). Deze groep deed weinig aan tuinonderhoud. Denk aan verwilderen van de heggen tussen de tuinen, oude spullen in de tuin, dat soort zaken. Nu was de wijk al een tijd aan het verloederen, maar dit was een zichtbaar iets en toe te wijzen aan een bepaalde groep mensen. Die junks die 's nachts in de speeltuintjes rond hingen of de aso's op de brommer, waren vluchtiger, maar wel een probleem. Het ging ook niet over de migranten, het ging er over dat de wijk achteruit ging en er geen stappen gemaakt leken te worden om het te verbeteren.
Een verschil voor mij was, dat als je aangaf dat zijn opmerkingen niet oké waren (en eventueel een reden), dat hij je dan wel vaak gelijk gaf. Daarnaast was zijn buurvrouw Duits en aan de andere kant Turks, na overleg snoeide hij ook gewoon hun heggetjes en hij zei geen nee tegen het lekkers dat hij terug kreeg.

Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in