Incontinentie
dinsdag 17 juni 2025 om 10:42
Nav een ander topic waarin incontinentie aan bod kwam vroeg ik me af wat er zoal is om daar mee om te gaan.
Zelf heb ik stress-incontinentie, dus bij plots bewegen en tillen etc. Iets wat is ontstaan na de zwangerschappen. De artsen van het ziekenhuis bevelen een tvt-operatie aan maar het 'draagstripje' dat daarbij wordt ingebracht is omstreden. Over andere opties werd niets toegelicht maar een beetje smalend over gedaan. Wat zijn dan opties en vooral, de ervaringen? Ik waardeer jullie input erg.
Zelf heb ik stress-incontinentie, dus bij plots bewegen en tillen etc. Iets wat is ontstaan na de zwangerschappen. De artsen van het ziekenhuis bevelen een tvt-operatie aan maar het 'draagstripje' dat daarbij wordt ingebracht is omstreden. Over andere opties werd niets toegelicht maar een beetje smalend over gedaan. Wat zijn dan opties en vooral, de ervaringen? Ik waardeer jullie input erg.
woensdag 18 juni 2025 om 21:52
Hier exact hetzelfde. Ik heb de operatie bijna 2 jaar geleden gehad en sinds die tijd geen druppel verlies.Charlotta schreef: ↑17-06-2025 10:55Ik heb de TVT operatie laten doen bij Bergman clinics. Ze vertelden me daar dat ik me echt geen zorgen hoefde te maken omdat veel van de dingen die je leest over de gevaren van TVT overdreven zijn, en ze hebben gelijk gekregen. Het deed helemaal geen pijn, herstel was razendsnel en ik ben nu eindelijk van dat irritante urineverlies af. Ik kan het je echt aanraden!
Bekkenfysio heb ik gedaan maar hielp niks. Ik had gewoon jaren eerder voor die operatie moeten gaan.
Had daarvoor lange tijd bekkenbodemfysio gehad, van een MSC, maar zij gaf op een gegeven moment aan dat alles zo verslapt was dat het geen zin had. Alsof de rek uit het elastiek is.
Ze raadde injecties aan of een operatie. Met veel angst naar de Bergman Clinics gegaan. De gyn stelde me gerust dat ze dit soort operaties dagelijks meerdere keren per dag deed (er waren inderdaad een stuk of 6 anderen die dag) en dat ze amper vrouwen met klachten na de operatie zag, maar ze kon inderdaad niks uitsluiten.
Het bandje is inderdaad hetzelfde materiaal als een matje, met als verschil dat dit veel smaller is.
Hoewel ik de ervaringen van hiervoor heel serieus neem, ben ik zelf blij dat ik nu klachtenvrij ben
donderdag 19 juni 2025 om 07:38
quasi-onschuldig schreef: ↑18-06-2025 18:50Dat van die diastase vind ik moeilijk te beoordelen zelf. Maar kan ik ook aan de huisarts vragen neem ik aan.
Ik had gehoopt dat er meer reacties zouden komen op dit topic. Het lijkt zelfs hier taboe...
Het topic heeft 50 reacties, dus taboe lijkt me overdreven.. er zijn alleen niet veel verschillende oplossingen als je een tvt bandje echt niet ziet zitten.
donderdag 19 juni 2025 om 17:03
Interessant. Ik had het tegenovergestelde probleem: plassen kostte mij de grootste moeite en was een ware krachtsinspanning, wat vooral ‘s nachts heel vervelend was, omdat plassen zo lang duurde en ik vervolgens moeilijk weer kon inslapen. Het was alsof er een slot opzat, heel irritant. Sinds ik HST gebruik is het probleem opgelost. Dat is een fijne bijvangst, volgens mij wordt HST niet specifiek voor dit soort problemen voorgeschreven, maar hormonen kunnen dus zeker een rol spelen bij dit soort klachten.Ahuevo schreef: ↑17-06-2025 13:07Is er al gekeken of hormoontherapie verbetering van de klachten geeft? Lokaal oestrogeen bijv. Het is iets erg laagdrempeligs (vaginale tabletjes en/of crème).
Ik gebruik het omdat ik last had van vaginale droogte maar ik merk ook echt verbetering bij plassen (dacht dat dat door mijn keizersnede kwam) en ook incontinentie bij niezen waar ik soms last van had. Daar heb ik nu geen last meer van.
Doordat je minder oestrogeen aanmaakt kunnen je organen droger worden, zei mijn huisarts, en extra oestrogeen kan dus versoepelend werken. Dat is bij mij waarschijnlijk het geval geweest. Maar hormoonveranderingen kunnen er ook voor zorgen dat je juist te gemakkelijk plast, dus misschien is HST inderdaad het onderzoeken waard.
donderdag 19 juni 2025 om 17:19
Omdat er veel meer mensen zich daarin kunnen herkennen.quasi-onschuldig schreef: ↑19-06-2025 16:28Dankjewel Lenthe, goed om te horen!
Nouja ik ben natuurlijk blij met alle reacties maar als ik een topic zou openen over mijn relatie of welke schoenen ergens onder kunnen gaat het vaak wel wat vlotter![]()
Zoals iemand al zei "Incontinentie is niet iets dat erbij hoort"
donderdag 19 juni 2025 om 17:59
Haha, een relatie om een topic over te openen hoort eigenlijk ook niet....
Nou wat ik bedoel is meer, volgens de artsen die ik gesproken heb zouden er echt heel véél vrouwen last van hebben. Een hoog percentage noemden ze ben even kwijt wat precies. Dus toen waren mijn verwachtingen ineens ook heel hoog.
Nou wat ik bedoel is meer, volgens de artsen die ik gesproken heb zouden er echt heel véél vrouwen last van hebben. Een hoog percentage noemden ze ben even kwijt wat precies. Dus toen waren mijn verwachtingen ineens ook heel hoog.
donderdag 19 juni 2025 om 20:43
Ik denk dat heel veel vrouwen hier last van hebben maar de meesten hebben het gewoon maar geaccepteerd. Ik kon vroeger niet rennen en niet niezen want dan deed ik het in mijn broek. Ik rende dus gewoon nooit en bij niezen kruiste ik mijn benen en hoopte ik er maar het beste van. Ik heb dat 12 jaar volgehouden en denk dat ik toen pas dacht: hee, waarom accepteer ik dit eigenlijk? Ik plakte er zelfs de term incontinentie niet op, want dat associeerde ik met oudere vrouwen en tena lady.
Dus ik denk dat het niet perse een taboe is, maar wel iets waarvan veel vrouwen na bevallingen van denken: hoort er nu eenmaal bij.
Dus ik denk dat het niet perse een taboe is, maar wel iets waarvan veel vrouwen na bevallingen van denken: hoort er nu eenmaal bij.
donderdag 19 juni 2025 om 20:50
Niet alles gelezen om gewoon bij mijn eigen ervaring te blijven. Heel veel last gehad van incontinentie, bij lachen, niezen, uitglijden enz. De ring hielp bij mij niet, bekkenbodemtherapie haalde niks uit. Ik heb het bandje (geen idee welke of wat eigenlijk) laten zetten en al mijn klachten zijn weg. Herstel viel ook heel erg mee, ook omdat ik er positief instapte. Dus het herstel zal ik als mini vakantie. Lekker veel lezen, diepvries vol met eten enz. Ik vond het een wondermiddel die operatie, ben heerlijk van alles klachten af.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in