Off grid, eco verzorgingsproducten
maandag 23 juni 2025 om 14:16
maandag 23 juni 2025 om 14:22
Voor een allround zeep, waar je naast je lijf bijv ook je potten en pannen mee kunt afwassen, kun je zoeken op 'camp soap'. Dat verkopen ze ook bij zaken als Bever etc. Een goedkoop ouderwets-degelijk alternatief is Sunlight zeep. Super goedkoop, afbreekbaar, en was een paar jaar geleden makkelijk te krijgen. Het is geeft wel dat stroeve zeepgevoel. Dat is met camp soap minder, vind ik.
Conditioner weet ik niet, of dat bestaat als 100% afbreekbaar.
Conditioner weet ik niet, of dat bestaat als 100% afbreekbaar.
maandag 23 juni 2025 om 14:27
Ik heb de normale conditioner van Helemaal Shea, die is echt fijn en de ingredientenlijst staat hier: https://www.helemaalshea.nl/nl/blogs/bl ... pakkingen/
maandag 23 juni 2025 om 14:35
maandag 23 juni 2025 om 17:19
Dit. Wassen voordat je thuis vertrekt en weer zodra je thuiskomt. Moet toch kunnen?
Sinds ik shampoo bars gebruik ben ik van twee naar 1 keer wassen in de week teruggegaan. Scheelt tijd, water, shampoo bar..
Misschien iets om voor die tijd mee te starten?
maandag 23 juni 2025 om 19:45
maandag 23 juni 2025 om 21:59
maandag 23 juni 2025 om 22:03
TO, als je weinig gebruikt (een half kopje o.i.d.) en het water in het beekje redelijk veel water heeft, dan moet het wel kunnen verwacht ik. Azijn is heel oplosbaar, dus het verdund meteen enorm en dan is de zuurgraad nergens plaatselijk heel zuur. Beetje de verhouding tussen de hoeveelheid azijn en de hoeveelheid water inschatten daarvoor dus.
dinsdag 24 juni 2025 om 05:56
Geen enkele zeep is "eco" in rivieren en beken, zelfs als ze claimen biologisch afbreekbaar te zijn. Dezelfde oppervlakteactieve stoffen die de olie van je huid verwijderen, verzwakken ook de slijmlagen van vissen en zelfs een paar deeltjes per miljoen zeep in het water verlaagt de oppervlaktespanning voldoende om algen en bacteriën te beïnvloeden. En wanneer die biologisch afbreekbare zepen afbreken, zijn ze in wezen meststof, wat kan leiden tot algenbloei.
Best practice is een waskom/emmer/portable shower te gebruiken op minimaal 60m van de waterbron.
Best practice is een waskom/emmer/portable shower te gebruiken op minimaal 60m van de waterbron.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in