
Vragen omtrent private-lease auto
dinsdag 24 juni 2025 om 10:12
Goedemorgen, ik overweeg de mogelijkheden om privé een auto te gaan leasen. Ik heb daar wat vragen over en hoop dat jullie deze wellicht kunnen beantwoorden:
- Ik werk momenteel 16 uur per week. Dit wordt vanaf juli 20 uur per week. Is dat voldoende 'draagkracht' voor een creditcheck?
- Ik heb in het verleden een Msnp-traject succesvol afgerond (geëindigd in 2022). Kan dit een reden zijn voor een leasemaatschappij om een aanvraag van mij af te wijzen?
- Wat heb ik nodig vanuit mijn werkgever?
- Ik werk momenteel 16 uur per week. Dit wordt vanaf juli 20 uur per week. Is dat voldoende 'draagkracht' voor een creditcheck?
- Ik heb in het verleden een Msnp-traject succesvol afgerond (geëindigd in 2022). Kan dit een reden zijn voor een leasemaatschappij om een aanvraag van mij af te wijzen?
- Wat heb ik nodig vanuit mijn werkgever?
dinsdag 24 juni 2025 om 17:55
Zelfs de Toyota-dealer weet niet wat ze met de auto aan moeten...Phlox24 schreef: ↑24-06-2025 17:23Dat is niet de functie van de katalysator. De lambdasonde regelt het mengsel zodanig dat de katalysator zijn werk kan doen. Deze klachten komen niet van een defecte katalysator. Een slecht werkende lambdasonde kan wel een oorzaak zijn. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn.
Als de katalysator echt defect is komt de auto niet door de APK.
Ik zou op zoek gaan naar een goede Toyotaspecialist, vast wel te vinden via een forum mbt het merk Toyota.
dinsdag 24 juni 2025 om 17:59
Laten wij het erop houden dat ik geen leek ben...... verder ga ik niet op deze denigrerende opmerking in. Er kunnen diverse oorzaken zijn van dit gedrag.Theeleutje schreef: ↑24-06-2025 17:31Ik ga geen discussie aan want dan ga ik waarschijnlijk te ingewikkeld voor je praten maar iedere leek kan dit stukje van internet in elk geval snappen:
Qua katalysator, als de katalysator tot een klont is verbrand kan dit de uitlaat verstoppen en heb je gebrek aan vermogen. Als de omzettingsgraad (efficiency) afneemt heb je geen gebrek aan vermogen. Of er een foutmelding komt op defecte katalysator hangt af van bouwjaar van de auto.
Maar nogmaals er kunnen vele oorzaken ten grondslag liggen aan deze klachten. Een fatsoenlijke rijtest met diagnose apparatuur kan veel duidelijkheid scheppen. Maar dat doen garages niet.
dinsdag 24 juni 2025 om 18:18
Daarom mijn advies voor een goede specialist. Meestal kun je die vinden op fora's over Toyota's. Van Toyota's weet ik niet veel, maar ik heb geen hoge pet op van de werplaatskwaliteit van veel dealers.
dinsdag 24 juni 2025 om 18:23
Bedoel je nou dat jouw advocaat van dit soort simpele zaken niet op de hoogte is?
Hiervan bijvoorbeeld:
https://www.autoscout24.nl/informeren/a ... N0QAvD_BwE
Huhhhhh?

noglangnietjarig wijzigde dit bericht op 24-06-2025 18:26
45.15% gewijzigd
Pieremachochel
dinsdag 24 juni 2025 om 18:56
Nogmaals, de diagnose-apparatuur geeft geen foutocodes in de motor aan..Phlox24 schreef: ↑24-06-2025 17:59Laten wij het erop houden dat ik geen leek ben...... verder ga ik niet op deze denigrerende opmerking in. Er kunnen diverse oorzaken zijn van dit gedrag.
Qua katalysator, als de katalysator tot een klont is verbrand kan dit de uitlaat verstoppen en heb je gebrek aan vermogen. Als de omzettingsgraad (efficiency) afneemt heb je geen gebrek aan vermogen. Of er een foutmelding komt op defecte katalysator hangt af van bouwjaar van de auto.
Maar nogmaals er kunnen vele oorzaken ten grondslag liggen aan deze klachten. Een fatsoenlijke rijtest met diagnose apparatuur kan veel duidelijkheid scheppen. Maar dat doen garages niet.
dinsdag 24 juni 2025 om 18:58
Geen WOKnoglangnietjarig schreef: ↑24-06-2025 16:38Heeft er wel/geen een WOK opgezeten?
Edit:
https://www.kentekencheck.nl/wok-meldin ... SkQAvD_BwE
dinsdag 24 juni 2025 om 19:03
Ik heb nu een Yaris...ruilen?Citterio schreef: ↑24-06-2025 16:40Op ANWB kun je veel info vinden per merk en model. Sommige hebben echt heel weinig problemen.
Ik heb een Toyota Corolla gehad uit de jaren 90: onverwoestbaar.
Ik heb ook een nieuwere Corolla gehad, ook heel oud geworden. En ik heb nog een Daihatsu Sirion gehad. Daar was niks mis mee maar ik vond hem niet lekker rijden (en lelijk). Maar heeft nooit veel onderhoud gekost.
Er zijn wel meer merken/modellen die het heel goed doen, bijvoorbeeld een Hyundai i20, Toyota Yaris.
Je kunt natuurlijk altijd pech hebben maar daar zou ik niet vanuit gaan.
dinsdag 24 juni 2025 om 19:09
Maar je kan nu € 450,- per maand sparen. Voor van alles.
Hoeveel denk je dat een leaseauto je gaat kosten? Dan hou je denk ik weinig geld over om te sparen, voor van alles. Een nieuwe (tweedehandse) eigen auto duurt dan héél lang.
Is zoiets als Greenwheels niks voor je, voor als je naar je ouders gaat? De rest met de fiets/OV en flink doorsparen?
Hoeveel denk je dat een leaseauto je gaat kosten? Dan hou je denk ik weinig geld over om te sparen, voor van alles. Een nieuwe (tweedehandse) eigen auto duurt dan héél lang.
Is zoiets als Greenwheels niks voor je, voor als je naar je ouders gaat? De rest met de fiets/OV en flink doorsparen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 24 juni 2025 om 19:09
Ik rijd al jaren voor een scheet en 3 knikkers in een suzuki Alto van 2010
Iets groter heb je van bouwjaar 2008 ongeveer de ignis . Ouwe lullenkar om te zien maar staan er zat met relatief lage km stand op marktplaats.
Die alto heb ik in de 6 jaar dat ik m heb 1x nieuwe banden gehad en 1x remblokjes en bij apk alleen lampjes en vloeistof bijvullen en iets aan de stuurhoes weetikwat en dat was ook tientjeswerk
Ding kost me aan verzekering 35 euro en aan wegenbelasting 19 euro per maand en zuinig als de pest.
dinsdag 24 juni 2025 om 19:48
Dus moeten ze verder zoek en nadenken wat de oorzaak van de klachten kunnen zijn. Een testrit met diagnose apparatuur, waarbij je die zaken in beeld hebt die van belang zijn voor ontsteking en mengsel bijvoorbeeld kan helpend zijn. Sowieso het zelf ervaren als monteur heeft meerwaarde.
dinsdag 24 juni 2025 om 20:12
Private lease lijkt leuk maar als je weinig financiële ruimte hebt en wel weer aan een contract en bkr vast zit....
Vaak betaal je bij schade ook eigen risico. En dat kan oplopen. Elk deukje is een schade. Ontstaat al snel. Hoeft bij parkeren maar een ander een deurtje in de jouwe te smijten zonder briefje achter te laten en hoppa je kan weer betalen.
En wat als je alsnog baan / uitkering (deels) kwijtraakt...
Vaak betaal je bij schade ook eigen risico. En dat kan oplopen. Elk deukje is een schade. Ontstaat al snel. Hoeft bij parkeren maar een ander een deurtje in de jouwe te smijten zonder briefje achter te laten en hoppa je kan weer betalen.
En wat als je alsnog baan / uitkering (deels) kwijtraakt...
dinsdag 24 juni 2025 om 20:38
Ik heb Wajong. Die raak ik pas kwijt als ik meer dan 5 jaar aaneengesloten voldoende heb gewerkt...SnipSnip schreef: ↑24-06-2025 20:12Private lease lijkt leuk maar als je weinig financiële ruimte hebt en wel weer aan een contract en bkr vast zit....
Vaak betaal je bij schade ook eigen risico. En dat kan oplopen. Elk deukje is een schade. Ontstaat al snel. Hoeft bij parkeren maar een ander een deurtje in de jouwe te smijten zonder briefje achter te laten en hoppa je kan weer betalen.
En wat als je alsnog baan / uitkering (deels) kwijtraakt...
dinsdag 24 juni 2025 om 21:26
Niet lullig bedoelt TO. Ik denk niet dat je het kostenplaatje van een lease auto overziet.
Voor een vijf jarig contract ben je ongeveer 20.000 euro verder, dat zijn alleen kosten om hem op de weg te mogen hebben. Daarvoor heb je nog geen brandstof/parkeerkosten. Je bouwt ook geen schadevrije jaren op een eigen verzekering op.
Ik zou je huidige auto gewoon oprijden en een goedkope aygo of iets vergelijkbaars aanschaffen.
Voor een vijf jarig contract ben je ongeveer 20.000 euro verder, dat zijn alleen kosten om hem op de weg te mogen hebben. Daarvoor heb je nog geen brandstof/parkeerkosten. Je bouwt ook geen schadevrije jaren op een eigen verzekering op.
Ik zou je huidige auto gewoon oprijden en een goedkope aygo of iets vergelijkbaars aanschaffen.
dinsdag 24 juni 2025 om 21:28
Ja en daarnaast loon schreef je toch ? Stel dat dit wegvalt ? Het klinkt niet bepaald of het een grote vetpot is allemaal. Daar probeer ik je beetje van bewust te maken.
dinsdag 24 juni 2025 om 21:45
De meeste verzekeringsmaatschappijen accepteren een verklaring van de leasemaatschappij die aangeeft van wanneer tot wanneer je daar klant was en welke schade er is geweest. Dat wordt dan meegenomen in het berekenen van de schadevrije jaren. Hier zit wel een geldigheid aan qua termijn, dat verschilt per verzekeringsmaatschappij. Bewaar ook de schadevrije jaren verklaring van je eigen verzekering. Na 3 jaar zijn ze uit RoyData maar sommige maatschappijen willen ze toch wel meenemen als de leaseverklaring er op aansluit.anoniem_pje_x schreef: ↑24-06-2025 21:26Niet lullig bedoelt TO. Ik denk niet dat je het kostenplaatje van een lease auto overziet.
Voor een vijf jarig contract ben je ongeveer 20.000 euro verder, dat zijn alleen kosten om hem op de weg te mogen hebben. Daarvoor heb je nog geen brandstof/parkeerkosten. Je bouwt ook geen schadevrije jaren op een eigen verzekering op.
Ik zou je huidige auto gewoon oprijden en een goedkope aygo of iets vergelijkbaars aanschaffen.
woensdag 25 juni 2025 om 06:59
Ik zou naar een echte Toyota dealer met garage rijden met de auto en ze laten checken wat er aan de hand is. En als het iets heel duur is, dan zou ik de auto van 4000 euro proberen inruilen voor een andere occassion. Maar sws geen lening of private lease. Misschien is dat probleem zo opgelost maar ja, dat zal natuurlijk ook best wat kosten. Maar ik zou eerst naar een dealer gaan en daar even hulp zoeken.
En ik zou ook een monteur meenemen en alles laten checken voor ik een auto koop of inruil voor een occassion. Als je niemand kent er zij zat garages die dat voor een bijdrage wel doen. Als je geen nieuwe auto kan kopen dan moet je voorzichtig zijn, die dealers zijn geen sociale werkers he
En ik zou ook een monteur meenemen en alles laten checken voor ik een auto koop of inruil voor een occassion. Als je niemand kent er zij zat garages die dat voor een bijdrage wel doen. Als je geen nieuwe auto kan kopen dan moet je voorzichtig zijn, die dealers zijn geen sociale werkers he
woensdag 25 juni 2025 om 07:23
Een grote beurt zou ik niet doen. Wat doen ze dan zoveel meer checken bij een kleine beurt en APK?Pioen00 schreef: ↑24-06-2025 16:56TO heeft nu een Toyota.
Het hangt er ook helemaal vanaf welk model, hoeveel kilometers er op de teller staan en hoeveel je per jaar rijdt. Tegenwoordig ben je voor een kleine beurt al een vermogen kwijt, laat staan voor een grote. Autorijden is gewoon super duur geworden, zeker als je meer rijdt dan 15.000km per jaar.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in