Luieremmer
maandag 23 juni 2025 om 23:02
Hebben jullie tips voor een goede maar betaalbare luieremmer? Het is om de kattenbak in schoon te scheppen. Dus hij hoeft niet mooi te ogen op een babykamer. Het belangrijkste vind ik dat hij de geur echt opsluit, en een beetje een redelijke prijs zou ook wel fijn zijn. Nu zie ik er van 20 euro, maar ook van 100 euro dus daardoor twijfel ik een beetje wat een verstandige aankoop is.
dinsdag 24 juni 2025 om 10:24
En heb jij zeg drie kinderen in de luiers? Want dan tikt het snel aan hoor, dan redt je het echt niet een maand met 1 restafvalbak (zoals wij hier moeten). Ook genoeg gemeenten waar bv het plastic niet meer apart opgehaald wordt (logisch, aangezien het bijna niet te recyclen is, en de extra energie van het ophalen dus totaal niet opweegt tegen de ‘winst’), dan zit zo’n bak helemaal snel vol.Gerbera schreef: ↑24-06-2025 09:12Hier zijn ze er wel, ik wist eerst ook niet dat dit bestond maar staat op een centrale plaats achter een winkel in het centrum.
Je luiers in het honden afval bakje gooien vind ik echt niet kunnen.
Dan moet je je afval beter scheiden, wij scheiden heel bewust en doen heel lang met onze grijze kliko.
Mijn gemeente heeft ook geen luier bakken oid, de vorige wel, maar hier in de wijde omtrek niks. Heb het toevallig laatst nog voor iemand nagevraagd.
dinsdag 24 juni 2025 om 10:34
Beter afval scheiden is ook wel heel makkelijk praten.nausicaa schreef: ↑24-06-2025 10:24En heb jij zeg drie kinderen in de luiers? Want dan tikt het snel aan hoor, dan redt je het echt niet een maand met 1 restafvalbak (zoals wij hier moeten). Ook genoeg gemeenten waar bv het plastic niet meer apart opgehaald wordt (logisch, aangezien het bijna niet te recyclen is, en de extra energie van het ophalen dus totaal niet opweegt tegen de ‘winst’), dan zit zo’n bak helemaal snel vol.
Mijn gemeente heeft ook geen luier bakken oid, de vorige wel, maar hier in de wijde omtrek niks. Heb het toevallig laatst nog voor iemand nagevraagd.
Heel veel gemeentes halen geen plastic afval op of hebben dat teruggedraaid, terwijl de ophaalfrequentie wel op 1x per maand gebleven is.
Waar ik woon is plastic nooit apart opgehaald. Je kan speciale zakken ophalen op het milieuterrein en deze (bij voorkeur op de fiets of lopend) weer gevuld afleveren. De afvalstoffenheffing is al hoog genoeg, alsof iemand ook maar voor z'n lol kilometers naar het milieuterrein gaat fietsen met een zak plastic.
Gewoon _melon met login problemen
dinsdag 24 juni 2025 om 10:45
Bij mijn ouders ook. Plastic (en andere pmd) ging apart, dus frequentie ophalen restafaval kon naar beneden. Plastic en andere dingen komen er weer bij, maar frequentie restafval blijft hetzelfde. En dan klagen dat de bakken voller zitten_melon2 schreef: ↑24-06-2025 10:34Beter afval scheiden is ook wel heel makkelijk praten.
Heel veel gemeentes halen geen plastic afval op of hebben dat teruggedraaid, terwijl de ophaalfrequentie wel op 1x per maand gebleven is.
Waar ik woon is plastic nooit apart opgehaald. Je kan speciale zakken ophalen op het milieuterrein en deze (bij voorkeur op de fiets of lopend) weer gevuld afleveren. De afvalstoffenheffing is al hoog genoeg, alsof iemand ook maar voor z'n lol kilometers naar het milieuterrein gaat fietsen met een zak plastic.

dinsdag 24 juni 2025 om 14:48
Dit kan toch niet? Ik snap dat de hoeveelheid afval omlaag moet maar soms kan je er niet omheen.
Wij hebben nu, na verhuizing, ook nog maar één keer per maand restafval maar wel twee kinderen in de luiers. Ik fiets dus 2 keer per week met een fiets vol zakken luiers naar de luiercontainer aan de andere kant van het dorp.
Ik heb hiervoor wel een extra prullenbak buiten staan om ze in te verzamelen door de week heen maar het blijft een stink-klus om de zakken daar dan weer uit te halen en mee op de fiets te nemen. Zeker met de warmte nu

dinsdag 24 juni 2025 om 17:35
Kattenpoep mag niet door het toiletgespoeld worden, wegens toxoplasmose wat erin kan zitten en schadelijk is voor het rioolwater en er volgens mij niet uitgefilterd kan worden.petronella72 schreef: ↑24-06-2025 08:56Dan ben ik wel benieuwd waarom je, met dit grit, de poep niet door de wc mag spoelen. Dat doe je met mensenpoep toch ook?
De tofu korrels kunnen prima door het toilet, ik doe niet alles in een keer maar spoel per klontje door en laat het eerst weken. Als je een paar keer per dag gewoon schept dan hoef je niet teveel in een keer door te spoelen, ik laat de klontjes dan weken in toilet en spoel pas door als we zelf naar de wc gaan. Tofu lost gewoon op in het water, en bij het weken in water lossen de klontjes ook op.
dinsdag 24 juni 2025 om 22:29
dinsdag 24 juni 2025 om 23:35
Offtopic- Wauw, geen idee dat ze in andere gemeentes zo streng waren met afval. Hier gewoon een ondergrondse container. We hebben een kleine prullenbak en lopen er bijna om de dag wel even langs om een zak(je) weg te gooien. Hoe doe je dat dan als je op een kamer/studio woont in de zomer? Je kan toch niet zo lang in huis afval bewaren?
Vwb luiers hadden wij wasbare luiers. Vond het ideaal. Scheelde bakken met afval.
Verder geen oplossingen voor de kattenbak vraag. Ik zou het idd ook bij de hondenpoepzakjes gooien.
Vwb luiers hadden wij wasbare luiers. Vond het ideaal. Scheelde bakken met afval.
Verder geen oplossingen voor de kattenbak vraag. Ik zou het idd ook bij de hondenpoepzakjes gooien.
dinsdag 24 juni 2025 om 23:39
Klopt, en weken is al helemaal geen goed idee. Daarmee gaan deeltjes namelijk al je riool in zonder de kracht van het water er achter, en dat vergroot de kans op verstoppingen alleen maar. Bron: meerdere riool-dienst medewerkers die goed geld verdienen met mensen die denken dat het best kan ‘want 100% afbreekbaar’.patchouli_ schreef: ↑24-06-2025 22:29Als je de kattenbakgrit klonten vormt die je kan scheppen voor urine en poep dat is het grit dus klontvormend. Natuurlijk spoel je dat niet door het toilet. Dat klontvormen gaat gewoon door in contact met water. Het verstopt dus je riool.
woensdag 25 juni 2025 om 07:13
De tofu klontjes zijn wel degelijk andersoort klontjes dan de klontjes bij gewoon grit. Het word een beetje plakkerig en geen harde klont. Tofu korrels lijken op eem soort lange rijstekorrels als je er eentje plat drukt tussen je vinger verandert het in 'stof', alsof je een cracker verkruimeld. Het is ook niet schadelijk als de kat er van eet (geen grote hoeveelheid natuurlijk), maar eentje van ons moest in het begin wennen en at af en toe een korrel op.
En afval kost hier inderdaad veel, maar door goed te scheiden gaat er slechts 1 restafval zak per maand de container in. Pmd en karton en gft is gelukkig gratis
En afval kost hier inderdaad veel, maar door goed te scheiden gaat er slechts 1 restafval zak per maand de container in. Pmd en karton en gft is gelukkig gratis

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in