Grensoverschrijdend gedrag of..?
dinsdag 24 juni 2025 om 16:02
Ik moest even nadenken op welke pijler ik dit topic zou plaatsen in de eerste plaats.
Uiteindelijk toch hier uitgekomen.
Het is een heel verhaal maar ik probeer het summier te houden, ook om herkenning te voorkomen:
Ik ben laatst toen ik op een feestje was, waarbij er nogal stevig gedronken was door een aantal mensen, ongevraagd geconfronteerd met seksueel expliciete foto's op een smartphone van een aanwezig persoon. Deze werden mij, ook onder invloed door desbetreffende, al weet ik niet of dit de daadwerkelijke aanleiding was ( en ben niet roomser dan de paus, want was zelf ook beetje aangeschoten maar niet straalbezopen oid) letterlijk onder mijn neus geduwd.
Dit betrof foto's en later ook een filmpje waarbij ik toen ben afgehaakt van persoon diens ex. Ex was overigens niet aanwezig ten tijde van het laten zien maar ik ken ex ook van een aantal jaar geleden.
Nu ben ik op diverse deelgebieden best eea gewend als het gaat om gespreksonderwerpen, situaties etc maar pfff...ik merk dat ik mij gaandeweg hier steeds ongemakkelijker bij voel.
Ik zat er niet op te wachten en ik vond het ongevraagd nogal een ding.
Ben trouwens niet de enige die het gezien heeft.
Het is niet dat ik er wakker van lig maar ergens vind ik dit best wel een vorm van grensoverschrijdend gedrag en daar heb ik dus moeite mee.
Hoe zouden juliie hiermee omgaan?
Uiteindelijk toch hier uitgekomen.
Het is een heel verhaal maar ik probeer het summier te houden, ook om herkenning te voorkomen:
Ik ben laatst toen ik op een feestje was, waarbij er nogal stevig gedronken was door een aantal mensen, ongevraagd geconfronteerd met seksueel expliciete foto's op een smartphone van een aanwezig persoon. Deze werden mij, ook onder invloed door desbetreffende, al weet ik niet of dit de daadwerkelijke aanleiding was ( en ben niet roomser dan de paus, want was zelf ook beetje aangeschoten maar niet straalbezopen oid) letterlijk onder mijn neus geduwd.
Dit betrof foto's en later ook een filmpje waarbij ik toen ben afgehaakt van persoon diens ex. Ex was overigens niet aanwezig ten tijde van het laten zien maar ik ken ex ook van een aantal jaar geleden.
Nu ben ik op diverse deelgebieden best eea gewend als het gaat om gespreksonderwerpen, situaties etc maar pfff...ik merk dat ik mij gaandeweg hier steeds ongemakkelijker bij voel.
Ik zat er niet op te wachten en ik vond het ongevraagd nogal een ding.
Ben trouwens niet de enige die het gezien heeft.
Het is niet dat ik er wakker van lig maar ergens vind ik dit best wel een vorm van grensoverschrijdend gedrag en daar heb ik dus moeite mee.
Hoe zouden juliie hiermee omgaan?
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
woensdag 25 juni 2025 om 00:45
TO deelt niet of het 'slachtoffer' man of vrouw is. Dat wordt zelf ingevuld. Zou
Je hetzelfde handelen als het geen vrouw was maar een man?
woensdag 25 juni 2025 om 04:00
Ik heb niet álle reacties gelezen tot nu toe. Maar aan TO zou ik willen zeggen, ja, dat is grensoverschrijdend gedrag. Mensen moeten echt leren dat ze eerst informeren naar de bereidheid om seksuele dingen met elkaar te delen vóórdat ze dat doen. Of het nou dit soort seksuele content is of werkelijk seksueel gedrag naar de ander.
In de jaren '80 heb ik als kind nog meerdere malen potloodventers gezien in portiekjes in mijn buurtje. En ook één keer op vakantie op de Veluwe, samen met een vriendinnetje, midden in het bos. Vreselijk!
Hoe is dit anders? Je confronteert iemand ongevraagd met seksuele, naakte beelden. Grensoverschrijdend, zonder twijfel.
En naar de vrouw die op de foto's/filmpjes te bekijken is, als ze daar geen toestemming voor heeft gegeven, net zo goed.
What would Patsy do?
woensdag 25 juni 2025 om 08:27
Ja, natuurlijk. Het gaat namelijk niet om het geslacht maar om het feit dat er iemand rondloopt en niet weet dat er beeldmateriaal van hem of haar getoond wordt. Diegene, ongeacht het geslacht, heeft daar recht op zodat het voor zichzelf kan opkomen.
woensdag 25 juni 2025 om 09:54
Ik ben niet degene waar je op reageert, maar ja, ik wel. Het gaat er toch om dat expliciet beeldmateriaal wordt gedeeld van iemand die er niet bij is? Of dat nu een man of vrouw is lijkt me niet zo ter zake doen.
Where is my mind?
woensdag 25 juni 2025 om 17:08
Maar er ging toch niemand van uit dat die persoon minderjarig was?!
Als je diegene kent zou ik hem/haar aanspreken op het ongevraagd delen van het materiaal. Kan prima achteraf. En ik zou de gefilmde persoon ook inlichten dat zij/hij getoond wordt. Kan die persoon zelf desgewenst actie ondernemen.
donderdag 26 juni 2025 om 12:54
Ik ben het wel eens met diegenen die zeggen: nooit dergelijke foto's van je laten maken. Zelfs niet met iemand met wie je een langdurige relatie hebt. Ik weet nog dat man en ik gingen verhuizen ergens in 2000. Ergens vielen expliciete foto's van zijn ex uit (afgedrukt dus nog). Ik denk dat hij niet eens wist dat hij ze nog had. Ik betrapte zijn vrienden op het bekijken van die foto's. Ik heb ze afgepakt en in kleine stukjes gescheurd. Zo was het in die tijd nog opgelost, maar toen wist ik: ik doe het nooit. Mijn man heeft soms wel gezeurd, maar ik wist hoe makkelijk hij die foto's had laten slingeren, dus nee! Nu in het digitale tijdperk geldt het nog meer.
Maar goed in dit geval zijn de foto's al gemaakt. Ik zou bij die meneer langs gaan. Zeggen wat je ervan vindt en dat het strafbaar is wat hij gedaan heeft. Vervolgens eisen dat hij ze gelijk op dat moment verwijdert onder jouw toezicht. Je zult mee moeten kijken, dus helaas zie je ze nog een keer, dat is niet anders. Waarschijnlijk schrikt hij er in nuchtere toestand zelf ook van dat hij ze heeft laten zien. Stel je zelfverzekerd op, maak je groot en overval hem. Wedden dat hij ze dan gedwee verwijdert. Dan hoeft zijn ex er niet van wakker te liggen dat iedereen ze gezien heeft, maar weet je ook dat het niet meer gebeurt. Dus is er ook geen noodzaak meer om haar (ga ik even van uit) in te lichten.
Maar goed in dit geval zijn de foto's al gemaakt. Ik zou bij die meneer langs gaan. Zeggen wat je ervan vindt en dat het strafbaar is wat hij gedaan heeft. Vervolgens eisen dat hij ze gelijk op dat moment verwijdert onder jouw toezicht. Je zult mee moeten kijken, dus helaas zie je ze nog een keer, dat is niet anders. Waarschijnlijk schrikt hij er in nuchtere toestand zelf ook van dat hij ze heeft laten zien. Stel je zelfverzekerd op, maak je groot en overval hem. Wedden dat hij ze dan gedwee verwijdert. Dan hoeft zijn ex er niet van wakker te liggen dat iedereen ze gezien heeft, maar weet je ook dat het niet meer gebeurt. Dus is er ook geen noodzaak meer om haar (ga ik even van uit) in te lichten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in