Wanneer grote cadeaus?

25-06-2025 06:41 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit in de fase dat bij mijn kinderen voor mijn gevoel de ene grote happening na de andere is😀
Oudste twee jaar geleden geslaagd, jongste dit jaar, oudste dit jaar 21 geworden, oudste haalt volgend jaar haar bachelor van de universiteit.
Voor het slagen van het vo krijgen ze van mij een tripje cadeau, jaren gespaard dus doeg niet zo’n pijn financieel. Oudste heeft voor haar 21e een mooi sieraad cadeau gekregen.
Nu weet ik dat volgend jaar haar bachelor eraan komt.
Bij welke gebeurtenissen geven jullie een groter cadeau dan gemiddeld en wat voor iets? Het zijn mijn kinderen dus al die gebeurtenissen zijn voor mij even belangrijk als voor hun maar wil niet over de top gaan
apiejapie schreef:
25-06-2025 08:40
Tegenwoordig wordt dat uitgebreid gevierd. Net als "Sweet 16". Denk dat ik er te ouderwets voor ben. Ik zie 16 en 21 niet anders dan 14, 38 of 74 bijv. Maar veel jongeren die 16 en 21 echt een mijlpaal vinden.
Is dat ook weer iets dat is overgewaaid uit de VS? Vanaf je 21e mag je daar immers alcohol drinken waardoor het (daar) toch een mijlpaal is.
apiejapie schreef:
25-06-2025 08:38
Denk dat het vooral belangrijk is om bij momenten die waardevol zijn, stil te staan.
Mijn verjaardag werd als kind overgeslagen en ook toen ik slaagde voor mijn middelbare school was er geen feestje, taart of etentje (bij mijn zussen overigens wel bij verjaardagen en slagen). Ik voelde me totaal niet gezien en heb daar nog steeds last van, waardoor ik nooit mijn verjaardag wil vieren. Het gaat dus echt niet om wat voor cadeau en hoe groot, maar om de oprechte aandacht voor de persoon die iets te vieren heeft. Ik geloof niet zo in grote cadeaus maar wel in oprechte aandacht. Zou dan ook liever een ervaring cadeau doen (bijv stedentrip) dan een geldbedrag.
Herkenbaar.. mijn verjaardag werd ook nooit gevierd, want mijn moeder was vlak voor mij jarig en die werd gevierd, maar zo kort achter elkaar 2 keer een verjaardag was niet goed ofzo. En dus werd het niet gevierd. Toen ik mijn middelbare school diploma haalde was er ook niks. Nu mijn kind geslaagd is hebben we een heel weekend feest gevierd. Met familie, met vrienden van de geslaagde. Gewoon alles erop. Ook nog een tripje en ook een cadeau. Ik vind het een mijlpaal.
Ik vind het wel mooi om te lezen hoe er wordt stilgestaan bij bijzondere momenten. Mijn ouders waren daar niet goed in en ik kreeg nooit iets bijzonders, behalve gefeliciteerd. Ik weet nog dat ik helemaal verbaasd was dat ik een mooi kado kreeg van mijn schoonouders bij mijn afstuderen. Dat was ik niet gewend en vond ik heel bijzonder. Bij mijn eigen kinderen heb ik ze tot nu toe in groep 8 een tripje laten kiezen. De andere mijlpalen moet ik nog over nadenken, maar ik weet niet of ik 16, eindexamen, 21, bachelor (als ze dat gaan doen) allemaal gelijkstel. Dan wordt het inderdaad wel heel veel vlak achter elkaar. Dus een etentje of high tea bij 16 lijkt me vooralsnog ook prima, maar dat komt wellicht omdat het in mijn ogen niet enorme mijlpalen zijn.
21 schijnt nu ook weer iets te zijn inderdaad. Het 21 dinner...enorm overdreven en overgewaaid uit VS. Doen ze hier gelukkig niet aan.

Wij vieren het met aandacht. We kunnen simpelweg niet hele grote cadeaus doen.
Een bachelor was vroeger een niet-afgeronde universitaire opleiding. Dus dat vind ik zelf geen reden voor een groot feestje of groot cadeau.

21 vind ik ook geen reden voor een groot cadeau.

Het is ook maar wat je er allemaal zelf van maakt.

Ik persoonlijk vind de volgende dingen redenen voor een groot cadeau:
- trouwen
- geboorte
- jubilea zoals 12,5 jaar getrouwd, 25, 40, 50 etc.
- slagen middelbare school
- behalen vervolgopleiding (op de uni is dat inclusief master)
en repeat.
Aandacht maakt alles mooier. Dus ook al komt er geen groot cadeau, interesse en waardering zijn altijd waardevol.
Voor de rest wat je zelf kunt missen en leuk vindt. Ik zou me nooit laten leiden door wat andere mensen vinden dat hoort.
Si abra la puerta hay lobos.
apiejapie schreef:
Denk dat het vooral belangrijk is om bij momenten die waardevol zijn, stil te staan.
Mijn verjaardag werd als kind overgeslagen en ook toen ik slaagde voor mijn middelbare school was er geen feestje, taart of etentje (bij mijn zussen overigens wel bij verjaardagen en slagen). Ik voelde me totaal niet gezien en heb daar nog steeds last van, waardoor ik nooit mijn verjaardag wil vieren. Het gaat dus echt niet om wat voor cadeau en hoe groot, maar om de oprechte aandacht voor de persoon die iets te vieren heeft. Ik geloof niet zo in grote cadeaus maar wel in oprechte aandacht. Zou dan ook liever een ervaring cadeau doen (bijv stedentrip) dan een geldbedrag.
:hug:
Wat ontzettend kut en intens verdrietig.
Wat knap dat jij nu zo'n liefdevolle (pleeg) moeder bent.
Ik zie je.
Monsoon schreef:
25-06-2025 10:10
Herkenbaar.. mijn verjaardag werd ook nooit gevierd, want mijn moeder was vlak voor mij jarig en die werd gevierd, maar zo kort achter elkaar 2 keer een verjaardag was niet goed ofzo. En dus werd het niet gevierd. Toen ik mijn middelbare school diploma haalde was er ook niks. Nu mijn kind geslaagd is hebben we een heel weekend feest gevierd. Met familie, met vrienden van de geslaagde. Gewoon alles erop. Ook nog een tripje en ook een cadeau. Ik vind het een mijlpaal.
Mijn moeder is ook daags voor mij jarig en sloeg juist eerder haar verjaardag over. Tegenwoordig vier ik mijn verjaardag niet meer en gebruik ik juist haar verjaardag om er onderuit te komen; heb je net nog gezien!
Monsoon schreef:
25-06-2025 10:10
Oef… Dat je moeder jouw verjaardag oversloeg maar haar eigen verjaardag een paar dagen daarvoor wel vierde? Daar vind ik wel iets van om eerlijk te zijn. Op jonge leeftijd vind mijlpalen vieren wel belangrijk. Nu hecht ik zelf niet meer zo veel waarde aan mijn eigen verjaardagen of zelfs onze trouwdag als in: dat moet heel uitgebreid gevierd worden.

Net als Lemoos heb ik ook maar een kind en hoef ik dus met niemand verder rekening te houden en mag ze ook altijd wel een feestje geven (en soms zijn die wat prijziger en dat is in Londen ook niet ongebruikelijk). Ik geef kind ook graag sieraden - gewoon zilveren oorbelletjes of een zilveren ketting als ze een mooi rapport heeft (en dan heb ik het over inzet) of soms gewoon zomaar omdat ik van haar hou. Dat zijn cadeautjes die niet extreem duur zijn en als ze iets kwijtraakt het ook geen ramp is.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
pina schreef:
25-06-2025 10:47
Mijn moeder is ook daags voor mij jarig en sloeg juist eerder haar verjaardag over. Tegenwoordig vier ik mijn verjaardag niet meer en gebruik ik juist haar verjaardag om er onderuit te komen; heb je net nog gezien!
Dat lijkt mij ook in de rede liggen inderdaad. Als je ouder wordt geef je doorgaans minder om je eigen verjaardag, maar voor een kind is dat heel anders… :-(
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
apiejapie schreef:
sluit ik me helemaal bij aan. Mijn verjaardagen werden over het algemeen niet gevierd of het was een "moetje", als in "shit, florence is jarig, wie gaat even wat halen?". Wat ik overigens erger vond dan de andere jaren dat ik gewoon weg vergeten werd.
Ik heb daar niet heel veel last van, het was de gewoon de situatie zoals die was. Met mijn eigen kind vier ik werkelijk alles, maar dat hoeft niet perse met een cadeau, inderdaad gaat het om de aandacht.
Baggal schreef:
25-06-2025 11:18
Dat lijkt mij ook in de rede liggen inderdaad. Als je ouder wordt geef je doorgaans minder om je eigen verjaardag, maar voor een kind is dat heel anders… :-(
Mijn moeder vond het altijd jammer dat ik niet voor haar was geboren ;) ik ben twee weken te laat geboren.
21 is al zo lang ik me kan herinneren (en mijn studententijd ligt al even achter me), een leeftijd die groots gevierd wordt binnen de studentenverenigingen. Dan ga je met je jaarclub vanuit je studentenstad naar je ouders toe, waar er een groots chique diner wordt georganiseerd en iedereen blijft slapen etc. Dus misschien dat het daar nu vandaan komt? Is het nu ook onder niet-studenten een bijzonder feestje?

OT, mij lijkt het ook zeker leuk om een groter cadeau te geven voor belangrijke mijlpalen. En daar hoort het behalen van een bachelor ook bij, vind ik. En een cadeau kan dan ook zeker een klein reisje zijn bijv, of iets anders zoals een cursus als kind dat graag wil. Maar ook materieel zoals een mooie ring of een schilderij (zoals ik hier voorbij zag komen).
Afstuderen en de 18e verjaardag vind ik mooie gelegenheden voor een groot of duurder cadeau. Een sieraad, horloge, zoiets. En uit eten gaan.

Bij andere gelegenheden uit eten gaan.
Appelflap schreef:
25-06-2025 11:40
21 is al zo lang ik me kan herinneren (en mijn studententijd ligt al even achter me), een leeftijd die groots gevierd wordt binnen de studentenverenigingen. Dan ga je met je jaarclub vanuit je studentenstad naar je ouders toe, waar er een groots chique diner wordt georganiseerd en iedereen blijft slapen etc. Dus misschien dat het daar nu vandaan komt? Is het nu ook onder niet-studenten een bijzonder feestje?

OT, mij lijkt het ook zeker leuk om een groter cadeau te geven voor belangrijke mijlpalen. En daar hoort het behalen van een bachelor ook bij, vind ik. En een cadeau kan dan ook zeker een klein reisje zijn bijv, of iets anders zoals een cursus als kind dat graag wil. Maar ook materieel zoals een mooie ring of een schilderij (zoals ik hier voorbij zag komen).
Ik ken 21 ook zeker uit mijn tijd (ben van de jaren ‘80). Ik werd 21 op de 21e, dus dat werd een knaller ;) Maar niet echt met mijn ouders, meer met vrienden.

Ben wel naar 21 diners van anderen gegaan, maar had zelf totaal geen zin om mijn studievrienden in mijn home town bij mijn ouders thuis uit te nodigen, dus ik heb dat niet gedaan.
Lastig, groot cadeau bij afstuderen. Oudste haalt bij wijze van spreken met 2 vingers in de neus een bachelor. Jongste met moeite de onderwijsacte, of hoe dat ook heet tegenwoordig. Krijgt die dan een cadeau op hetzelfde niveau dan de oudste of moet die het met minder doen, want staat minder interessant?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
25-06-2025 12:22
Lastig, groot cadeau bij afstuderen. Oudste haalt bij wijze van spreken met 2 vingers in de neus een bachelor. Jongste met moeite de onderwijsacte, of hoe dat ook heet tegenwoordig. Krijgt die dan een cadeau op hetzelfde niveau dan de oudste of moet die het met minder doen, want staat minder interessant?
Ik vind beide momenten een mijlpaal voor het betreffende kind, dus dat zou in mijn ogen gelijk moeten staan. Mijn ouders deden dus nooit iets speciaals en ook vaak met als argument dat mijn sibling niet studeerde, dus dan zou het allemaal ongelijk zijn. Zo waren er andersom ook mijlpalen die sibling had (trouwen bijvoorbeeld) en ik niet. Als je alles op die manier op een weegschaal legt, kan je dus nooit stilstaan bij een bijzonder moment. Ik heb dat dus als heel jammer ervaren. Maar een diploma/opleiding afronden is toch, ongeacht welke opleiding, een viermoment?
Avocadeau schreef:
25-06-2025 10:46
:hug:
Wat ontzettend kut en intens verdrietig.
Wat knap dat jij nu zo'n liefdevolle (pleeg) moeder bent.
Ik zie je.
Wat een ontzettend lieve reactie. Dankjewel.
Baggal schreef:
25-06-2025 11:17
Oef… Dat je moeder jouw verjaardag oversloeg maar haar eigen verjaardag een paar dagen daarvoor wel vierde? Daar vind ik wel iets van om eerlijk te zijn. Op jonge leeftijd vind mijlpalen vieren wel belangrijk. Nu hecht ik zelf niet meer zo veel waarde aan mijn eigen verjaardagen of zelfs onze trouwdag als in: dat moet heel uitgebreid gevierd worden.
ons kind is dus ook 1 dag voor mij jarig, en ik heb idd altijd zijn verjaardag gevierd en niet die van mij... nu is hij op een leeftijd dat hij zegt: mam, zullen we het samen vieren?? hij vindt het nu heel gezellig..
Sieraad met 21e verjaardag is een familie traditie. Die wil ik voortzetten omdat ik me dat ook goed herinner.
Kind is vlak voor mij jarig en als iemand zijn verjaardag prioriteit is is dat absoluut die van kind.
Bachelor is een beetje zo’n twijfelgeval. Oudste doet universiteit en zal een master gaan doen, jongste hbo en hem kennende gaan werken na zijn bachelor. Moet ik de ene dan wat na de master geven en de ander na de bachelor?
Ik ging backpacken na mijn hbo studie en kreeg mijn backpack als cadeau van mijn vader
Zebra tussen de paarden
Taskmaster schreef:
25-06-2025 10:16
Een bachelor was vroeger een niet-afgeronde universitaire opleiding. Dus dat vind ik zelf geen reden voor een groot feestje of groot cadeau.

Op het hbo is bachelor gewoon een afgeronde opleiding hè. Beetje karig als je daar niet bij stil zou staan.

Wij vieren hier alles: van het feit dat een likdoorn is verwijderd tot het halen van een 8-jarige opleiding. En alles daar tussenin. Soms groter, soms kleiner. Maar we staan altijd bij de mooie, fijne en knappe momenten stil.

Voor mijn eerste BA kreeg ik van mijn ouders een paar dure woordenboeken (toen nog heel handig). En voor de tweede een spellenpakket, met een aantal klassiekers zoals Monopoly en Risk enzo. We gingen daarnaast ook uit eten.
Wombat schreef:
25-06-2025 08:50
Bachelor ligt voor mij eraan of het hbo of wo is wat mij betreft. Hbo is afgestudeerd. Voor wo alleen een tussenstap. Als je 21 ook al uitgebreid viert dan hoeft bachelor niet per se ook. Maar je mag het ook helemaal zelf weten! Over the top zou een mercedes voor haar bachelor zijn wat mij betreft.
Maar een sieraad of een uitje valt ook wel mee toch?

21 was vooral vroeger belangrijk toen dat de leeftijd was van meerderjarigheid. Dat is pas 18 sinds ergens in de jaren ‘80. Voor mijn gevoel klopt 21 daarmee veel meer trouwens. Ik was echt nog lang niet volwassen met 18.
Ja ik kreeg ook op mijn 21-ste vroeger al een sieraad, herken het niet als iets nieuwerwets.
lonelycat schreef:
25-06-2025 13:10
Sieraad met 21e verjaardag is een familie traditie. Die wil ik voortzetten omdat ik me dat ook goed herinner.
Kind is vlak voor mij jarig en als iemand zijn verjaardag prioriteit is is dat absoluut die van kind.
Bachelor is een beetje zo’n twijfelgeval. Oudste doet universiteit en zal een master gaan doen, jongste hbo en hem kennende gaan werken na zijn bachelor. Moet ik de ene dan wat na de master geven en de ander na de bachelor?
Dat zou ik dan doen ja. Opleiding klaar is het feestmoment.
lonelycat schreef:
25-06-2025 13:10
Ik zou het niet aan de titel hangen maar aan einde opleiding.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven