Vraag over zorgverlener
woensdag 25 juni 2025 om 10:50
Ik was onlangs bij de diabetesverpleegkundige. Ze vroeg hoe het ging en toen heb ik aangegeven niet goed te weten wat ik daar op moest zeggen
Vervolgens zei ze, er is een brief gestuurd naar de huisarts en benoemde ze waar de brief over ging. Ik klapte echter volledig dicht.
Er heeft zich al eerder een situatie voorgedaan, waarop ze aangaf dat ik bij de huisarts was geweest en ook de reden waarom noemde. Dit had echter niets te maken met de diabetes. Ik klapte toen ook dicht overigens.
Ik vind het grensoverschrijdend gedrag en ik wil daar nog wat mee. Ik twijfel echter, want wellicht is hoe dit normaal gesproken gaat
Vervolgens zei ze, er is een brief gestuurd naar de huisarts en benoemde ze waar de brief over ging. Ik klapte echter volledig dicht.
Er heeft zich al eerder een situatie voorgedaan, waarop ze aangaf dat ik bij de huisarts was geweest en ook de reden waarom noemde. Dit had echter niets te maken met de diabetes. Ik klapte toen ook dicht overigens.
Ik vind het grensoverschrijdend gedrag en ik wil daar nog wat mee. Ik twijfel echter, want wellicht is hoe dit normaal gesproken gaat
woensdag 25 juni 2025 om 11:20
Ah dan snap ik wel dat ze erop terug komt en haar advies om met je behandelaars te praten als er wat is. Ik denk dat zij niet meer weet dat je er niet op in wilde gaan, of toch even wilde checken of het allemaal nog wel goed gaat gezien je opname. Zeker als je haar vaker ziet, geen gekke vraag. Ze maakte zich zorgen of je misschien terug zou vallen in emotie eten, niet gek dat ze daarnaar vraagt in relatie tot je diabetes.leeg_zakje schreef: ↑25-06-2025 11:10Ik vraag mij dus af of ik er iets van moet zeggen, omdat ik niet weet of dit de normale gang van zaken is.
Ik vind het niet goed bedoeld. Ik wil zelf zeggenschap hebben over wat ik deel met haar. Ik heb namelijk eerder aangegeven dat het niet zo goed ging. Tevens heb ik toen aangegeven er inhoudelijk niet op te willen ingaan. Ik heb dat puur gedaan, omdat het emotie eten daardoor verergerde en dat invloed kon hebben op mijn waarden
Dat ze nu opeens mij overvalt met kwetsbare info die ik niet wil delen, maakt mij boos
Je mag er inlichten dat je het niet over je geestelijke toestand wil hebben en misschien kun je zeggen dat je het aangeeft mocht je weer last van eetbuien hebben? Of dat zolang je waarden goed zijn, ze zich geen zorgen hoeft te maken?
woensdag 25 juni 2025 om 11:23
Een diabetesverpleegkundige in een huisartsenpraktijk doet hetzelfde werk als een POH.leeg_zakje schreef: ↑25-06-2025 11:18Het gaat niet over de POH. Het gaat over de diabetesverpleegkundige
woensdag 25 juni 2025 om 11:25
Ik wist gewoon niet dat ze die het dossier kon inzien, dus dat overviel mij de vorige keer.LizzyLee schreef: ↑25-06-2025 11:14Ik weet niet of je expliciet toestemming kan geven om bepaalde informatie uit je EPD wel of niet te delen. Volgens mij deel je bij toestemming je hele dossier. Maar To kan vragen bij de huisarts of het mogelijk is deze info te verbergen oid voor algemene gebruikers en alleen in specifieke gevallen te delen. Of bij de verpleegkundige aangeven het er niet over te willen hebben.
Ik vind het grensoverschrijdend dat de diabetesverpleegkundige dat zo maar even benoemt en nu heb ik het gevoel geen privacy meer te hebben, want de volgende keer dat ik naar de huisarts moet voor een klacht, zal zij het gaan benoemen en daar ben ik niet van gediend
woensdag 25 juni 2025 om 11:25
Ik denk dat het zit in het accepteren van je aandoening. Er heerst nog steeds een taboe op psychische problemen. Had je ook zo gereageerd als je je been had gebroken en ze had gevraagd of het lopen alweer een beetje gaat?
Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een mdo. Patiënten worden besproken vanuit meerdere disciplines om de juiste zorg te kunnen verlenen. Juist een diabetesvpk moet op de hoogte zijn van je welzijn. Zij moet kunnen anticiperen als je bepaalde keuzes maakt die invloed hebben op je ziektebeeld. Stel dat je ernstig psychische problemen hebt, waardoor je de diabetes uit het oog verliest. Je hierdoor ernstig ziek wordt dan is het toch fijn dat iemand om je denkt?
Dat hele privacybeleid is er niet voor niets. Het is om je te beschermen, maar binnen een ziekteproces heb je alle kennis nodig. Ik begrijp de achterdocht niet.
Daarnaast bestaat er ook nog zoiets als een mdo. Patiënten worden besproken vanuit meerdere disciplines om de juiste zorg te kunnen verlenen. Juist een diabetesvpk moet op de hoogte zijn van je welzijn. Zij moet kunnen anticiperen als je bepaalde keuzes maakt die invloed hebben op je ziektebeeld. Stel dat je ernstig psychische problemen hebt, waardoor je de diabetes uit het oog verliest. Je hierdoor ernstig ziek wordt dan is het toch fijn dat iemand om je denkt?
Dat hele privacybeleid is er niet voor niets. Het is om je te beschermen, maar binnen een ziekteproces heb je alle kennis nodig. Ik begrijp de achterdocht niet.
woensdag 25 juni 2025 om 11:26
leeg_zakje schreef: ↑25-06-2025 11:20Ik heb nergens gezegd, dat het feit dat de diabetesverpleegkundige mij vraagt hoe het gaat geen normale vraag is.
Ik worstel er alleen de laatste tijd mee, wat ik daar in vredesnaam over moet zeggen. Ik heb er namelijk geen behoefte aan, om te moeten uitleggen hoe het daadwerkelijk met mij gaat.
Ik heb destijds aangegeven dat jk er inhoudelijk niets over wil zeggen. Ik hoef aan een diabetesverpleegkundige toch niet uit de doeken te doen, hoe het psychisch met mij gaat?
Je hoeft natuurlijk niets. Maar je schrijft over emotie-eten en dat heeft wel degelijk invloed op je diabetes. Hoe moet ze jou behandelen als ze niet weet hoe het met je (leefstijl) gaat?
woensdag 25 juni 2025 om 11:27
Dit. Je kunt hier gewoon afspraken met haar over maken. Ik vind de vraag "hoe gaat het" helemaal niet raar van een zorgverlener. Ik vind het juist fijn. Mentaal en fysiek welzijn beïnvloeden elkaar immers.LizzyLee schreef: ↑25-06-2025 11:20Ah dan snap ik wel dat ze erop terug komt en haar advies om met je behandelaars te praten als er wat is. Ik denk dat zij niet meer weet dat je er niet op in wilde gaan, of toch even wilde checken of het allemaal nog wel goed gaat gezien je opname. Zeker als je haar vaker ziet, geen gekke vraag. Ze maakte zich zorgen of je misschien terug zou vallen in emotie eten, niet gek dat ze daarnaar vraagt in relatie tot je diabetes.
Je mag er inlichten dat je het niet over je geestelijke toestand wil hebben en misschien kun je zeggen dat je het aangeeft mocht je weer last van eetbuien hebben? Of dat zolang je waarden goed zijn, ze zich geen zorgen hoeft te maken?
En ik zie psychische shit niet iets wat verborgen gehouden moet worden, of als een reden voor schaamte, zeker niet naar mijn zorgverleners toe.
To the end of my days; I will follow.
woensdag 25 juni 2025 om 11:28
Omdat het zo is:
Een praktijkondersteuner bij de huisarts (POH) ondersteunt de huisarts bij zijn of haar werk. De huisarts blijft altijd eindverantwoordelijk voor jouw zorg.
Er zijn twee type praktijkondersteuners:
POH - Somatiek
Deze praktijkondersteuner begeleidt patiënten met een lichamelijke chronisch aandoening, zoals diabetes mellitus, astma/COPD en hart- en vaatziekten.
De taken van een praktijkondersteuner kunnen per huisartsenpraktijk anders ingevuld zijn. De praktijkondersteuner kan onder meer voorlichting geven over de ziekte, de patiënt begeleiden bij medicatiegebruik en veranderingen in de leefstijl en controleonderzoeken uitvoeren.
https://kennisbank.patientenfederatie.n ... r-huisarts
woensdag 25 juni 2025 om 11:32
Ik begrijp het niet. Ze vroeg wat mijn behandelaren van de situatie vind en zeggen. Ik bleef daarin bewust vaag, omdat ik daar niets over wil delen, want dat gaat haar helemaal niets aan.LizzyLee schreef: ↑25-06-2025 11:20Ah dan snap ik wel dat ze erop terug komt en haar advies om met je behandelaars te praten als er wat is. Ik denk dat zij niet meer weet dat je er niet op in wilde gaan, of toch even wilde checken of het allemaal nog wel goed gaat gezien je opname. Zeker als je haar vaker ziet, geen gekke vraag. Ze maakte zich zorgen of je misschien terug zou vallen in emotie eten, niet gek dat ze daarnaar vraagt in relatie tot je diabetes.
Toen zei ze heel betuttelend sat ik om hulp moest vragen bij mijn behandelaren, waarop ik aangaf dat ik dit ook doe. Ik vraag continue hulp aan mijn behandelaren, fus ik hoef niet als een klein kind betuttelend te worden, dat ik hulp moet vragen.
Ik ben altijd heel open geweest over hoe het gaat. Ik heb tijdens de zelfde afspraak zelf aangegeven dat het qua emotie eten weer wat beter gaat. Het is totaal niet van belang dat we het over mijn opname moeten hebben. Als dat wek zo geweest was, had ik dat zelf wel benoemt.
Mijn waarden zijn altijd goed, ze complimenteert mij elke afspraak weer Hoe goed ik het allemaal doe, dus er is ook geen reden tot zorg
woensdag 25 juni 2025 om 11:37
Psychisch (on)welbevinden is een belangrijk thema binnen de zorg voor mensen met diabetes. Depressie, emotie eten etc komen veel vaker voor bij mensen met diabetes dan bij mensen die geen diabetes hebben.leeg_zakje schreef: ↑25-06-2025 11:20Ik heb nergens gezegd, dat het feit dat de diabetesverpleegkundige mij vraagt hoe het gaat geen normale vraag is.
Ik worstel er alleen de laatste tijd mee, wat ik daar in vredesnaam over moet zeggen. Ik heb er namelijk geen behoefte aan, om te moeten uitleggen hoe het daadwerkelijk met mij gaat.
Ik heb destijds aangegeven dat jk er inhoudelijk niets over wil zeggen. Ik hoef aan een diabetesverpleegkundige toch niet uit de doeken te doen, hoe het psychisch met mij gaat?
Dus ik snap wel dat er naar gevraagd wordt.
Als jij het er niet over wil hebben, dan is natuurlijk je goed recht. Alleen zul je dat dan wel duidelijk moeten afspreken. Dus zal je de regie moeten nemen in het gesprek en aangeven waar je wel en niet voor komt. Oftewel je verwachtingen durven uitspreken. Dat is wel moeilijk voor je, als je makkelijk dicht klapt bij een gesprek.
woensdag 25 juni 2025 om 11:38
Ehm... het was jarenlang mijn werk.
Toen de diabetesverpleegkundige de vorige keer begon over "je bent bij de huisarts voor overmatig zweten" toen schaamde ik mij.Stormke81 schreef: ↑25-06-2025 11:25Ik denk dat het zit in het accepteren van je aandoening. Er heerst nog steeds een taboe op psychische problemen. Had je ook zo gereageerd als je je been had gebroken en ze had gevraagd of het lopen alweer een beetje gaat?
Het voornaamste voor mij, is dat ik schijnbaar niet meer zelf kan en mag bepalen wat ik met de diabetesverpleegkundige bespreek, dat zit mij dwars, maar aan de reacties te lezen is dat wellicht overtrokken. Dat wilde ik dus checken, daarom heb ik het topic geopend.
Wat ik eerder beschreven heb is dat ik open genoeg ben hoe het gaat, maar wel in beperkte mate als het gaat om mijn psychische klachten. De plek om mijn psychische gesteldheid te bespreken is bij mijn behandelaren.
Als mijn psychische gesteldheid ervoor zorgt dat het qua de diabetes slechter gaat, dan deel ik dit uiteraard en dat heb ik in het verleden ook steeds gedaan

Zit jij soms vast op het stukje psychisch van de POH?
Ze zijn twee soorten namelijk:
Een praktijkondersteuner bij de huisarts (POH) ondersteunt de huisarts bij zijn of haar werk. De huisarts blijft altijd eindverantwoordelijk voor jouw zorg.
Er zijn twee type praktijkondersteuners:
POH - Somatiek
Deze praktijkondersteuner begeleidt patiënten met een lichamelijke chronisch aandoening, zoals diabetes mellitus, astma/COPD en hart- en vaatziekten.
De taken van een praktijkondersteuner kunnen per huisartsenpraktijk anders ingevuld zijn. De praktijkondersteuner kan onder meer voorlichting geven over de ziekte, de patiënt begeleiden bij medicatiegebruik en veranderingen in de leefstijl en controleonderzoeken uitvoeren.
POH - GGZ
De praktijkondersteuner ondersteunt de huisarts bij de begeleiding en behandeling van patiënten met psychische, psychosociale of psychosomatische problemen.
Bron: https://kennisbank.patientenfederatie.n ... -%28poh%29
woensdag 25 juni 2025 om 11:39
De wijze waarop je reageert vind ik juist een beetje kinderlijk en verongelijkt. Ze wil je helpen, maar daar sta je niet voor open. Reageer dan volwassen en geef aan dat je het een los ziet van het ander en dat je graag de focus wilt hebben op je diabetes in dit gesprek. Lukt je dat niet omdat je je overvallen voelt dan neem je op een later moment contact o met je huisarts en maak afspraken over je dossier. De huisarts zal je wensen respecteren en je wijzen op de risico's die dat met zich meebrengt.
Pak de regie maar ga uit de slachtofferrol.

woensdag 25 juni 2025 om 11:40
leeg_zakje schreef: ↑25-06-2025 11:38
Wat ik eerder beschreven heb is dat ik open genoeg ben hoe het gaat, maar wel in beperkte mate als het gaat om mijn psychische klachten. De plek om mijn psychische gesteldheid te bespreken is bij mijn behandelaren.
Als mijn psychische gesteldheid ervoor zorgt dat het qua de diabetes slechter gaat, dan deel ik dit uiteraard en dat heb ik in het verleden ook steeds gedaan
En jij mag aangeven dat je er met haar verder niet inhoudelijk op in wil gaan. Maar zij zal het beroepsmatig toch moeten vragen omdat het invloed kán hebben op jouw diabetes.
woensdag 25 juni 2025 om 11:40
Een poh-diabetes behandeld geen ziekte maar een mens die die ziekte heeft. Het complete plaatje, natuurlijk wel met de focus op de ziekte. Dat maakt dat je dat niet los kan zien vrees ik. Het hele concept achter goede huisarts-zorg is juist dat ze je als geheel kennen en behandelen en niet een los stukje.
woensdag 25 juni 2025 om 11:43
Kennelijk ziet ze aan je dat het niet goed gaat. Waarom meteen zo in de verdediging?leeg_zakje schreef: ↑25-06-2025 11:32Ik begrijp het niet. Ze vroeg wat mijn behandelaren van de situatie vind en zeggen. Ik bleef daarin bewust vaag, omdat ik daar niets over wil delen, want dat gaat haar helemaal niets aan.
Toen zei ze heel betuttelend sat ik om hulp moest vragen bij mijn behandelaren, waarop ik aangaf dat ik dit ook doe. Ik vraag continue hulp aan mijn behandelaren, fus ik hoef niet als een klein kind betuttelend te worden, dat ik hulp moet vragen.
Ik ben altijd heel open geweest over hoe het gaat. Ik heb tijdens de zelfde afspraak zelf aangegeven dat het qua emotie eten weer wat beter gaat. Het is totaal niet van belang dat we het over mijn opname moeten hebben. Als dat wek zo geweest was, had ik dat zelf wel benoemt.
Mijn waarden zijn altijd goed, ze complimenteert mij elke afspraak weer Hoe goed ik het allemaal doe, dus er is ook geen reden tot zorg
woensdag 25 juni 2025 om 11:43
Dit! Ik zou in mijn handen knijpen met goede zorg.gonniegijsje schreef: ↑25-06-2025 11:40Een poh-diabetes behandeld geen ziekte maar een mens die die ziekte heeft. Het complete plaatje, natuurlijk wel met de focus op de ziekte. Dat maakt dat je dat niet los kan zien vrees ik. Het hele concept achter goede huisarts-zorg is juist dat ze je als geheel kennen en behandelen en niet een los stukje.

woensdag 25 juni 2025 om 11:44
gonniegijsje schreef: ↑25-06-2025 11:40Een poh-diabetes behandeld geen ziekte maar een mens die die ziekte heeft. Het complete plaatje, natuurlijk wel met de focus op de ziekte. Dat maakt dat je dat niet los kan zien vrees ik. Het hele concept achter goede huisarts-zorg is juist dat ze je als geheel kennen en behandelen en niet een los stukje.
Ik zie nu nu het beeld voor me van een diabetesvpk die tegen de alvleesklier aan het praten is

woensdag 25 juni 2025 om 11:46
Klopt helemaal!gonniegijsje schreef: ↑25-06-2025 11:40Een poh-diabetes behandeld geen ziekte maar een mens die die ziekte heeft. Het complete plaatje, natuurlijk wel met de focus op de ziekte. Dat maakt dat je dat niet los kan zien vrees ik. Het hele concept achter goede huisarts-zorg is juist dat ze je als geheel kennen en behandelen en niet een los stukje.
woensdag 25 juni 2025 om 11:47
Duidelijk toch? Als ze vraagt hoe het met jou gaat, zal ik een diabetes-gerelateerd antwoord geven want daarvoor ben je daar. En als ze meer wil weten, kan je zeggen dat dat een onderwerp is wat je met jouw behandelaren bespreekt. Als ze doorvraagt zou je bv. kunnen zeggen dat je het alleen over de diabetes wil hebben (ik ben hier voor de diabetes-controle, kunnen we het daarover hebben?).leeg_zakje schreef: ↑25-06-2025 11:38Toen de diabetesverpleegkundige de vorige keer begon over "je bent bij de huisarts voor overmatig zweten" toen schaamde ik mij.
Het voornaamste voor mij, is dat ik schijnbaar niet meer zelf kan en mag bepalen wat ik met de diabetesverpleegkundige bespreek, dat zit mij dwars, maar aan de reacties te lezen is dat wellicht overtrokken. Dat wilde ik dus checken, daarom heb ik het topic geopend.
woensdag 25 juni 2025 om 11:47
Dat is dan de eerste keer in de afgelopen 2 jaar, dat ze erober begint en mij daarmee overvalt, dus dat vind ik ook vreemd.Flipflop schreef: ↑25-06-2025 11:37Psychisch (on)welbevinden is een belangrijk thema binnen de zorg voor mensen met diabetes. Depressie, emotie eten etc komen veel vaker voor bij mensen met diabetes dan bij mensen die geen diabetes hebben.
Dus ik snap wel dat er naar gevraagd wordt.
Als jij het er niet over wil hebben, dan is natuurlijk je goed recht. Alleen zul je dat dan wel duidelijk moeten afspreken. Dus zal je de regie moeten nemen in het gesprek en aangeven waar je wel en niet voor komt. Oftewel je verwachtingen durven uitspreken. Dat is wel moeilijk voor je, als je makkelijk dicht klapt bij een gesprek.
Dat doe ik al 2 jaar de regie nemen in het gesprek. Ik kan er ook niets aan doen, dat zij mij overvalt en ik daardoor dichtklap.
Het ontslag uit de kliniek is zeker al 2 maanden geleden geweest. Ik zag het gewoon echr niet aankomen, dat ze daarover zou beginnen
woensdag 25 juni 2025 om 11:49
Dat kan natuurlijk, en je kunt het er de volgende keer over hebben. Maar om dit grensoverschrijdend te noemen, vind ik ver gaan. Zij doet gewoon haar werk.leeg_zakje schreef: ↑25-06-2025 11:47Dat is dan de eerste keer in de afgelopen 2 jaar, dat ze erober begint en mij daarmee overvalt, dus dat vind ik ook vreemd.
Dat doe ik al 2 jaar de regie nemen in het gesprek. Ik kan er ook niets aan doen, dat zij mij overvalt en ik daardoor dichtklap.
Het ontslag uit de kliniek is zeker al 2 maanden geleden geweest. Ik zag het gewoon echr niet aankomen, dat ze daarover zou beginnen
To the end of my days; I will follow.

woensdag 25 juni 2025 om 11:50
leeg_zakje schreef: ↑25-06-2025 11:47Dat is dan de eerste keer in de afgelopen 2 jaar, dat ze erober begint en mij daarmee overvalt, dus dat vind ik ook vreemd.
Hopelijk kun je het nu wel loslaten. Ze deed haar werk, ze keek naar de persoon die bij de diabetes hoort en vroeg naar jouw welbevinden. Dat dat bij jou niet lekker viel is rot maar het was niet grensoverschrijdend en je hoeft je er zeker niet onveilig over te voelen.
Volgende keer duidelijk aangeven wat je wel en niet met haar wilt bespreken.
woensdag 25 juni 2025 om 11:51
Heel goed omschreven.Stormke81 schreef: ↑25-06-2025 11:39De wijze waarop je reageert vind ik juist een beetje kinderlijk en verongelijkt. Ze wil je helpen, maar daar sta je niet voor open. Reageer dan volwassen en geef aan dat je het een los ziet van het ander en dat je graag de focus wilt hebben op je diabetes in dit gesprek. Lukt je dat niet omdat je je overvallen voelt dan neem je op een later moment contact o met je huisarts en maak afspraken over je dossier. De huisarts zal je wensen respecteren en je wijzen op de risico's die dat met zich meebrengt.
TO, ik zie je meerdere keren schrijven dat je dichtklapt en expres vaag blijft. Waarom doe je dat? Waarom laat je je voor jouw gevoel overrulen door deze mevrouw?
Hoe vager jij bent hoe meer zij gaat peuren want ze wil gewoon weten hoe het met je gaat en dat is toch haar goed recht? Als mensen zich niet met jou en jouw gezondheid mogen bemoeien, blijf dan weg van doktoren en assistenten en dit is géén medisch advies!
En als je niet gediend bent van bepaalde vragen, trek je mond dan open. Ik had in jouw geval iets gevraagd in de trant van: "is dit relevant voor mijn diabetes? Als dat niet zo is bespreek ik dit liever met behandelaren die hierover gaan" . En klaar.
.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in