Nalatenschap kinderen en trouwen.
dinsdag 24 juni 2025 om 15:09
Mijn vriend en ik hebben enkele jaren geleden samen een huis gekocht beide 50% eigenaar. We hebben beide van voor onze relatie ieder een eigen spaarrekening ik nog een spaardepot en samen nog 1 gezamelijke rekening ( geopend na het samen wonen).
Nu willen wij gaan trouwen.
Ik heb 3 kinderen mijn vriend heeft geen kinderen. Mijn vriend heeft de kinderen niet erkend wij hebben gewoon co ouderschap met mijn ex man.
Mijn vriend en ik willen trouwen onder gemeenschap van goederen.
Als ik het goed begrepen heb is dit sinds jan 2018 standaard een beperkt gemeenschap van goederen en blijft wat voor je huwelijk van jouw is je bezit ook na overlijden.
Ik heb een groot bedrag in een depot wat alleen op mijn naam staat. Gaat dit geld als wij gaan trouwen dan naar mijn kinderen of naar mijn man als wij getrouwd zijn en ik kom te overlijden? Of krijgen mijn kinderen dan een vordering op dit bedrag en kan mijn toekomstige man dan alles uitgeven waardoor zij uiteindelijk niks meer erven?
Het huis is ook al in bezit van ons beiden voor het trouwen betekend dit dat als ik overlijd de helft naar mijn kinderen gaat of wordt dit dan toch een vordering?
Nu willen wij gaan trouwen.
Ik heb 3 kinderen mijn vriend heeft geen kinderen. Mijn vriend heeft de kinderen niet erkend wij hebben gewoon co ouderschap met mijn ex man.
Mijn vriend en ik willen trouwen onder gemeenschap van goederen.
Als ik het goed begrepen heb is dit sinds jan 2018 standaard een beperkt gemeenschap van goederen en blijft wat voor je huwelijk van jouw is je bezit ook na overlijden.
Ik heb een groot bedrag in een depot wat alleen op mijn naam staat. Gaat dit geld als wij gaan trouwen dan naar mijn kinderen of naar mijn man als wij getrouwd zijn en ik kom te overlijden? Of krijgen mijn kinderen dan een vordering op dit bedrag en kan mijn toekomstige man dan alles uitgeven waardoor zij uiteindelijk niks meer erven?
Het huis is ook al in bezit van ons beiden voor het trouwen betekend dit dat als ik overlijd de helft naar mijn kinderen gaat of wordt dit dan toch een vordering?
dinsdag 24 juni 2025 om 23:39
ja maar een testament is natuurlijk altijd een momentopname en je kan hem indien gewenst weer aanpassen aan omstandigheden, ervaringen en emoties.ambra schreef: ↑24-06-2025 22:26Onze notaris vroeg goed na bij mijn man of hij zich realiseerde dat die band tussen hem en mijn kinderen nog behoorlijk kan veranderen/ uit elkaar drijven.
Stel, ik overlijdt nu, mijn man krijgt een nieuwe partner.
En stel, hij leeft nog 30 jaar. Blijft die band tussen hem en mijn kinderen dan wel zo intact zoals het nu voelt? Is is nl heel begrijpelijk dat ieder op den duur zijns weegs gaat..er is geen familieband dus het contact kan vervagen.
Ik zeg niet wat je vriend moet beslissen of wat mijn man gedaan heeft, maar wel dat jullie daarover na moeten denken..
Toen mijn man en ik gingen samenwonen hebben we elkaar toegewezen als begunstigde maar ook dat ik mijn deel na zou laten aan mijn neefjes en nichtje als hij er al niet meer was. Hijzelf wilde dan liever het leukemiefonds als begunstigde (dat was heel bijzonder omdat mijn eerste echtgenoot aan leukemie is overleden)
Een paar jaar later echter was hij inmiddels veel van onze neefjes en nichtje gaan houden en wilde hij dat aanpassen zodat het alsnog naar hun zou gaan en dat heeft hij gedaan.
En wie weet passen we het ter zijner tijd weer aan naar bv de kinderen van onze neefjes en nichtje wie zal het zeggen.
Binnen de redelijkheid zeker verder kijken dan je neus lang is en rekening houden met scenario’s maar de kans is groot dat je je testament in die 30 jaar toch eens aan gaat passen. Duur geld uitgeven maar in sommige situaties toch wel noodzakelijk of op zijn minst wenselijk.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
woensdag 25 juni 2025 om 07:38
kan jou het schelen dat die kosten aftrekbaar zijn. jij bent verplicht aan je kinderen alles goed te regelen.watermeloentje schreef: ↑24-06-2025 21:58Bedankt voor de reacties we gaan dus in ieder geval ook een testament opmaken.
En naar de notaris ik had gelezen dat notariskosten in ieder geval aftrekbaar zijn.
Mijn kinderen zijn niet van mijn vriend nee dat klopt. Ik vermoed wel dat mijn vriend niet wil dat ook maar iets van zijn erfenis naar zijn broer gaat dan eerder naar de kinderen van zijn broer of mijn kinderen die hij ondertussen als de zijne beschouwd. Dus dat zal hij dan ook nog vast moeten laten leggen.
hij moet dat inderdaad ook doen anders gaat automatisch alles naar jou en daarna naar, bijvoorbeeld, zijn broer als hij zelf geen kinderen krijgt.
een testament geeft rust.
En doooooor!
woensdag 25 juni 2025 om 07:42
Als alles eerst naar TO gaat, gaat het daarna juist naar haar kinderen en niet meer naar zijn broer, alleen weet je meestal niet wie er als laatste komt te overlijdenbroadway schreef: ↑25-06-2025 07:38kan jou het schelen dat die kosten aftrekbaar zijn. jij bent verplicht aan je kinderen alles goed te regelen.
hij moet dat inderdaad ook doen anders gaat automatisch alles naar jou en daarna naar, bijvoorbeeld, zijn broer als hij zelf geen kinderen krijgt.
een testament geeft rust.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
woensdag 25 juni 2025 om 08:24
woensdag 25 juni 2025 om 08:56
Kosten van een testament zijn NIET aftrekbaar. Kosten van de notaris mbt een hypotheek, die zijn aftrekbaar, alle andere kosten niet.watermeloentje schreef: ↑24-06-2025 21:58Bedankt voor de reacties we gaan dus in ieder geval ook een testament opmaken.
En naar de notaris ik had gelezen dat notariskosten in ieder geval aftrekbaar zijn.
Mijn kinderen zijn niet van mijn vriend nee dat klopt. Ik vermoed wel dat mijn vriend niet wil dat ook maar iets van zijn erfenis naar zijn broer gaat dan eerder naar de kinderen van zijn broer of mijn kinderen die hij ondertussen als de zijne beschouwd. Dus dat zal hij dan ook nog vast moeten laten leggen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 25 juni 2025 om 09:23
maar als zij gaat, gaat alles naar hem en dan pas naar de kinderen.
je moet het goed regelen anders gaat het mis.
En doooooor!
woensdag 25 juni 2025 om 10:28
Ik zou helemaal niet gaan trouwen en alleen testamenten opmaken. Dan weet je vrij zeker dat hij toch niet ergens een recht op de erfenis van de kinderen heeft.
woensdag 25 juni 2025 om 10:40
SweetFirefly schreef: ↑24-06-2025 20:18Het is toch logisch dat de vriend de kinderen van TO niet erkend heeft? Er is een ex in beeld. Of zijn de kinderen verwekt door de vriend tijdens dat huwelijk TO?
Dit was ook het eerste wat me opviel. Haar vriend KAN de kinderen niet eens erkennen als er gewoon een vader in beeld is. Rare toestand zou dat zijn.
Verder: ja, notaris. Zorg dat je goed voor je kinderen zorgt. Ik ken een voorbeeld van een man die terwijl hij al terminaal was in gemeenschap van goederen met een tweede vrouw trouwde zonder testament. De (nog jonge) kinderen werden in dat geval dus echt niet goed achtergelaten toen vader overleed, nog geen jaar na dat huwelijk. Was een erg tragische situatie. Dus leg het goed vast!
woensdag 25 juni 2025 om 10:49
Waarom is dat beter dan trouwen en een testament opmaken?nerdopviva schreef: ↑25-06-2025 10:28Ik zou helemaal niet gaan trouwen en alleen testamenten opmaken. Dan weet je vrij zeker dat hij toch niet ergens een recht op de erfenis van de kinderen heeft.
Wat eten we vanavond?
woensdag 25 juni 2025 om 10:55
Daarnaast: de kinderen hoeven niet dezelfde beleving te zijn toegedaan. De partner van mijn moeder vindt zijn band met mij veel hechter dan andersom. Daar zal ook een rol in spelen dat hij nog maar relatief kort in mijn leven is (ik was al 30+). Voor mij is hij de partner van mijn moeder en niets van mij, terwijl hij mij als stiefdochter schijnt te ervaren. Ik ga ervan ujt dat de kinderen van TO een stuk jonger zijn, maar dan nog is er de context van wanneer en op welke manier de partner in het leven van de kinderen is gekomen en kunnen er zoals jij ook aangeeft simpelweg dingen veranderen.ambra schreef: ↑24-06-2025 22:26Onze notaris vroeg goed na bij mijn man of hij zich realiseerde dat die band tussen hem en mijn kinderen nog behoorlijk kan veranderen/ uit elkaar drijven.
Stel, ik overlijdt nu, mijn man krijgt een nieuwe partner.
En stel, hij leeft nog 30 jaar. Blijft die band tussen hem en mijn kinderen dan wel zo intact zoals het nu voelt? Is is nl heel begrijpelijk dat ieder op den duur zijns weegs gaat..er is geen familieband dus het contact kan vervagen.
Ik zeg niet wat je vriend moet beslissen of wat mijn man gedaan heeft, maar wel dat jullie daarover na moeten denken..
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 25 juni 2025 om 11:29
Is dat zo?nerdopviva schreef: ↑25-06-2025 11:18Omdat de partner bij het trouwen misschien meer rechten krijgt dan goed is voor de kinderen.
Kun je daar meer over vertellen?
Wat eten we vanavond?
woensdag 25 juni 2025 om 11:36
Een erfenis kan in de gemeenschap van goederen vallen als in het testament (van degene van wie je erft) niet uitdrukkelijk staat dat het niet in de gemeenschap valt. En stel dat TO haar geld investeert in een grote aankoop van hun samen (auto, vakantiehuis), dan moet je goed bijhouden dat die aankoop van TO is.
woensdag 25 juni 2025 om 13:10
Dan zit TO toch goed, met én testament, én trouwen?nerdopviva schreef: ↑25-06-2025 11:36Een erfenis kan in de gemeenschap van goederen vallen als in het testament (van degene van wie je erft) niet uitdrukkelijk staat dat het niet in de gemeenschap valt. En stel dat TO haar geld investeert in een grote aankoop van hun samen (auto, vakantiehuis), dan moet je goed bijhouden dat die aankoop van TO is.
Wat eten we vanavond?
woensdag 25 juni 2025 om 13:48
Zoals iemand al aangaf kan dat ook reden zijn om juist wél te trouwen. De partner van mijn moeder is bij haar ingetrokken en heeft veel zorgtaken. Zij vond het belangrijk om hem dan weer wat meer grond onder de voeten te geven. Zo heeft ze het mij destijds verteld, ik ben verder niet echt op de hoogte van de financiële situatie van haar partner.TiumPerfectum schreef: ↑25-06-2025 13:21Vruchtgebruik, dat is ook de rede waarom ik nooit aan een huwelijk zou beginnen als de kinderen niet van het stel samen zijn.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
woensdag 25 juni 2025 om 14:19
Nee, stel dat TO een erfenis krijgt van haar ouders. Dan ligt het eraan wat de ouders in hun testament hebben gezet of het in de gemeenschap valt. Het kan dus zijn dat de helft van de erfenis van stiefvader is. Voor zover ik weet kun je dat niet zelf voorkomen door voorwaarden of een testament. Behalve door niet te trouwen.
woensdag 25 juni 2025 om 14:22
Als haar ouders dat niet willen, kunnen ze dat dan niet regelen door koude uitsluiting? Het is hun vermogen dat ze nalaten, als zij willen dat het alleen bij TO blijft en niet bij haar echtgenoot komt, kunnen ze dat regelen.nerdopviva schreef: ↑25-06-2025 14:19Nee, stel dat TO een erfenis krijgt van haar ouders. Dan ligt het eraan wat de ouders in hun testament hebben gezet of het in de gemeenschap valt. Het kan dus zijn dat de helft van de erfenis van stiefvader is. Voor zover ik weet kun je dat niet zelf voorkomen door voorwaarden of een testament. Behalve door niet te trouwen.
Wat eten we vanavond?
woensdag 25 juni 2025 om 14:33
Dat is sinds 2018 al niet meer zo. Schenkingen en erfenissen vallen niet in de gemeenschap.nerdopviva schreef: ↑25-06-2025 14:19Nee, stel dat TO een erfenis krijgt van haar ouders. Dan ligt het eraan wat de ouders in hun testament hebben gezet of het in de gemeenschap valt. Het kan dus zijn dat de helft van de erfenis van stiefvader is. Voor zover ik weet kun je dat niet zelf voorkomen door voorwaarden of een testament. Behalve door niet te trouwen.
https://www.notaris.nl/samen-verder/nie ... n-goederen
Daarvoor kon je dat trouwens wel degelijk voorkomen door huwelijkse voorwaarden. Ik ben ver voor 2018 getrouwd en alles wat mijn man aan erfenissen krijgt is en blijft van hem en voor mij geldt dat natuurlijk net zo.
woensdag 25 juni 2025 om 17:59
woensdag 25 juni 2025 om 20:00
Dat is denk iets te veel Amerikaanse films en series gekeken-kennis. Je hoeft daarvoor in Nederland niet getrouwd te zijn.
In Nederland staat specifiek in de wet genoemd dat de levensgezel van iemand medische beslissingen kan nemen voor iemand die dat zelf niet meer kan.
Artikel 7:465 BW, derde lid
Indien een meerderjarige patiënt die niet in staat kan worden geacht tot een redelijke waardering van zijn belangen ter zake, niet onder curatele staat of ten behoeve van hem niet het mentorschap is ingesteld, worden de verplichtingen die voor de hulpverlener uit deze afdeling jegens de patiënt voortvloeien, door de hulpverlener nagekomen jegens de persoon die daartoe door de patiënt schriftelijk is gemachtigd in zijn plaats op te treden. Ontbreekt zodanige persoon, of treedt deze niet op, dan worden de verplichtingen nagekomen jegens de echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel van de patiënt, tenzij deze persoon dat niet wenst, dan wel, indien ook zodanige persoon ontbreekt, jegens een ouder, kind, broer of zus van de patiënt, tenzij deze persoon dat niet wenst.
woensdag 25 juni 2025 om 20:16
Juist daarom is een levenstestament belangrijk. De nieuwe partner kan beslissen ‘ stekker eruit”, terwijl de kinderen dat niet willen. Of de nieuwe partner kiest voor cremeren terwijl de moeder tegen de kinderen had gezegd dat ze begraven wil worden. Ook al staan zaken in de wet, juist door het te beschrijven kunnen, zoals ik al schreef, verdriet en boosheid voorkomen worden.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
woensdag 25 juni 2025 om 20:27
Het is een schijnveiligheid om te denken dat een levenstestament verdriet en boosheid kan voorkomen. Want stel ik wijs mijn man aan, denk je dat mijn kinderen dan niet boos en verdrietig zullen zijn als hij een beslissing neemt waar ze niet achter staan. Of erger nog waarvan ze denken dat ik hem niet had genomen. Of andersom dat de kinderen een beslissing nemen waar de nieuwe partner niet echter staat, maar he het staat in het levenstestament dat zij mochten beslissen.
Daarbij moet ik de eerste arts nog tegenkomen die de stekker eruit trekt alleen omdat de levenspartners dat wil en de kinderen niet. Of andersom. Zo werkt dat proces niet.
Daarbij moet ik de eerste arts nog tegenkomen die de stekker eruit trekt alleen omdat de levenspartners dat wil en de kinderen niet. Of andersom. Zo werkt dat proces niet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in